Dette kurset har ingen fremtidige kursdato(er) oppført. Bruk skjemaet for å kontakte kursholderen for mer informasjon.
Det vil bli lagt opp til klasseromsundervisning for å gi nødvendig teoretisk bakgrunn for øvelsene. Emnene som blir gjennomgått inngår i øvelsene på simulator. Undervisning i BTM blir utført med forelesninger og hensiktsmessige videoer i klasserom.
Øvelsene blir kontrollert og overvåket av en instruktør. Den første øvelsen vil gi deltakerne anledning til familiarisering med utstyr og instrumenter på simulatorene. Under øvelsene vil flere simulatorer bli tatt i bruk for å gi deltakerne tilnærmet lik tid i klasserom og på simulator.
Øvelsene vil øke i omfang og innhold i løpet av kurset. Bruk av sjekklister er viktig i alle øvelser. Rederispesifikke sjekklister kan bli benyttet etter forespørsel.
Feil på utstyr, uventet dårlig vær med redusert sikt og tett trafikk vil bli introdusert i øvelsene for å gi deltakerne erfaring i å hindre ulykker og nødsituasjoner og for å praktisere BRM/BTM i kritiske situasjoner.
I løpet av øvelsene skal deltakerne ta i bruk effektive bro-prosedyrer og rette seg etter COLREG 1972 samt de grunnleggende prinsipper for å holde vakt i henhold til regel VIII/2, seksjon A-VIII/2 og B-VIII/2 i STCW 95 med senere endringer. Deltakerne vil inneha forskjellige roller i brobesetningen og rollene skal endres for å gi hver enkelt deltaker muligheten til å være kaptein på enkelte øvelser.
Det vil bli lagt vekt på BRM/BTM og sjømannskap i øvelsene.
Alle øvelser blir grundig gjennomgått og planlagt i forkant og avsluttet med en felles evaluering.
The course is practical and theoretical and consists of a series of exercises performed on ship handling simulator(s).
Classroom lectures, to provide the necessary theoretical background for the exercises are included. Items dealt with in these lectures will be a part of the simulator scenarios.
Bridge teamwork is dealt with as classroom lectures and relevant videos.An instructor supervises the exercises. The first simulator exercise will allow the trainees to be familiarized with the equipment, the controls and the instrumentation on the simulator.
Multiple simulators to be operated in order to give the trainees equal time in classroom and simulator.The exercises will increase in complexity as the course progresses. Use of checklists to be emphasized in all scenarios.
Company specific checklists can be implemented on request.
Equipment failure, adverse weather, reduced visibility and dense traffic will be introducing the exercises to afford trainees to afford trainees practice in emergency preventive action and to practice on bridge teamwork in critical situatioins.
During exercises, trainees are expected to make use of effective bridge procedures, to comply with International Regulations of Preventing Collisions at Sea, 1972 (COLREG 1972) and to observe the basic principles of keeping a navigational watch, as set out in regulation VIII/2, section A-VIII/2 and B-VIII/2 of the STCW 78 Convention and Code with amendments. They will assume the different roles of the bridge team, the roles rotated to allow each trainee an opportunity to act as master for some of the exercises.
Deltakerne må minimum ha gyldig D3 sertifikat for deltagelse på kurset. Det kan bli utført en test for å sjekke forkunnskapene til elevene. Denne testen kan være med på å danne grunnlag for hva instruktøren skal ha som fokusområde i undervisningen.
Kurset skal gjennomføres på minimum 40 timer på fem dager.