Bærekraft – fra plikt til lønnsom butikk - Nettkurs (live)
Myndigheter, ansatte og kunder er blant premissgiverne som stiller stadig strengere krav til at virksomheter tar samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. I praksis opplever mange virksomheter dette i form av en «påtvunget» rapporteringsplikt, og man glemmer at det innenfor bærekraft ligger en rekke muligheter for innovasjon, forretningsutvikling og økt lønnsomhet. Bærekraftområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet, og ikke minst: å ha nok fokus på mulighetsperspektivet. I dette kurset får du inspirasjon og konkrete tips til hvordan dere i praksis kan få fokus på dette; hvordan virksomheten kan identifisere og utnytte nye forretningsmuligheter og bli mer lønnsomme ved å bli mer bærekraftige. Her får du rett og slett starthjelp til å komme i gang med å sikre at bærekraftsarbeidet i egen virksomhet bidrar til utvikling og økt lønnsomhet.
Formål med kurset:
Formålet med kurset er å gi ledere, styremedlemmer og bærekraftsansvarlige starthjelp til å identifisere og utnytte de mulighetene for økt lønnsomhet som ligger i økt fokus på bærekraft og samfunnsansvar, i egen forretningsutvikling og innovasjon.
Kursinnhold:
- Ledelsen og styrets ansvar for bærekraftig forretnings- og strategiutvikling
- Hva kjennetegner en bærekraftig strategi og hvordan sikre at strategien er bærekraftig?
- Bærekraft som driver for innovasjon, omstilling og endring – «Restart»-modellen
- FNs bærekraftmål som utgangspunkt for lønnsom forretningsutvikling og innovasjon
- Regulatoriske krav og pålegg som utgangspunkt for forretningsutvikling og innovasjon
- Hvordan finne og utnytte forretningsmuligheter innen bærekraft?
- Hvordan bruke interessentanalyse og vesentlighetsanalyse for en bærekraftig forretningsutvikling?
- Hvordan analysere forretningsmodell, aktiviteter, relasjoner og prosesser i et bærekraftperspektiv?
- Sirkulære og bærekraftige forretningsmodeller
- Tiltak og suksessfaktorer for lønnsom og bærekraftig innovasjon og forretningsutvikling
- Hvilke bærekrafttiltak reduserer kostnader
- Økt samfunnsansvar som driver for økte inntekter
- Rapportering, verktøy, sertifiseringer og standarder som elementer i forretningsutviklingen og markedskommunikasjonen
Målgruppe for kurset:
Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og ledere som ønsker å bidra til at virksomhetene de er ansvarlige for, jobber proaktivt med å tilpasse seg og utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar.
Kontakt oss