Nye regler i forbindelse med verneombud, Arbeidsmiljøutvalg og arbeidsavtaler
1. januar 2024 ble kravene til verneombud og arbeidsmiljøutvalg endret og gjelder nå for langt flere virksomheter. I tillegg er det endringer i Arbeidsmiljøloven fra og med 1. juli 2024 knyttet til Arbeidsavtaler og ansattes rettigheter. Kurset gjennomgår endringene, hva det betyr for virksomhetene og hvordan de må tilpasse seg det nye regelverket.
Formål med kurset:
Kurset gir en grundig innføring i det nye regelverket som pålegger alle bedrifter med mer enn fem ansatte å ha verneombud, og bedrifter over 30 ansatte å opprette et AMU. Vi gjennomgår reglene for valg, krav til sammensetning og hvilke krav som følger med de ulike rollene. Kurset vil også vise en retningsgivende «stillingsbeskrivelse» for disse rollene som en del av kursmateriellet.
I tillegg tar vi for oss de nye kravene ved utarbeidelse av arbeidsavtalene som arbeidsgiver er pålagt og hva de må være oppmerksomme på. Kurset vil gjennomgå endringene som kommer og hva det vil bety for arbeidsgivere fremover.
Kursinnhold:
Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om:
- Oppdatert regelverk fra 2024
- Valg av verneombud og AMU
- Verneombudets rolle og oppgaver, samt krav til opplæring
- Praktiske problemstillinger AMU ofte må ta stilling til
- Arbeidsgiver og ansattes felles ansvar for virksomhetens arbeidsmiljø
- De nåværende kravene som stilles til arbeidsavtaler, og hva kravene innebærer for arbeidsgiver.
- De nye kravene som stilles til innholdet i arbeidsavtalen, hvilke endringer som trer i kraft, og hva det betyr for arbeidsgiver.
- Hvilke føringer er det for tidspunktet må arbeidsavtalen foreligge og når skal den oppdateres.
Målgruppe:
Dette kurset er nyttig for deg som er daglig leder i en virksomhet med flere enn 5 ansatte, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar virksomhetens daglige drift. Reglene gjelder for alle typer virksomheter med flere enn 5 ansatte selv om det er aksjeselskap, stiftelser, NUF, foreninger, etc.
Dette kurset er nyttig for deg som er daglig leder i en virksomhet med flere enn 5 ansatte, eller som sitter i styret og/eller ledelsen med ansvar virksomhetens daglige drift. Reglene gjelder for alle typer virksomheter med flere enn 5 ansatte selv om det er aksjeselskap, stiftelser, NUF, foreninger, etc.
Kontakt oss