Hvordan kan kommunen møte krav fra ansatte, innbyggere og næringsliv til enda bedre løsninger for byggesak/søknad?
I denne workshopen kartlegger vi utfordringer og muligheter i din kommune for å effektivisere byggesøknadprosessen. Innholdet tilpasses den enkelte kommune.
Det fokuseres på å samle forslag til tiltak i en oversikt som senere kan danne grunnlag for en handlingsplan for digitaliseringsarbeidet i kommune.
Workshopen består av tre deler:
- Målbilde og nasjonale prosjekter på byggesak med fokus på datakvalitet
- Workshop – utfordringer og løsningsforslag digital byggesaksbehandling
- Oppsummering/tiltaksforslag
Mulig innhold av presentasjon (avklares med deltakerne på forhånd):
- Nasjonale prosjekter og standarder på området vil bidra til effektivisering og bedre dataflyt innen området byggesak/byggesøknad.
- Gjennomgang av KS/DIBK sine prosjekter, fellesløsninger og standarder på området.
- Datakvalitet på arealplan – hvorfor er dette viktig og gjennomgang av ulike problemstillinger.
- Muligheter og utfordringer med «det offentlige kartgrunnlaget»
- Muligheter med ny standard for «digitale georefererte planbestemmelser».
- Muligheter rundt å automatisere leveranser av ulike produkter.
- Muligheter for å standardisere leveranse av grunnlagsdata til en byggesøker.
I workshop-delen jobbes det etter «problem/løsning» metode med ulike problemer. Deltakerne er selv aktive med å prioritere hvilke temaer som fokuseres på.
Workshopspørsmål (kan tilpasses):
- Hva er de største utfordringene for digitalisering av byggesaksprosessen?
- Hvorfor har søknadene mangler?
- Hvis du kunne løst et problem, hvilken ville du valgt ut?
- Hvilket løsningsforslag synes du er fornuftig?
- Plan er vanskelig å tolke for saksbehandler og innbygger
- Bedre samhandling på tvers i kommunen i forbindelse med byggesak
- Hva er ambisjonen for digitalisering av byggesak og hva skal til for å nå disse målene?
- Få oversikt over nasjonale føringer på området og hvordan disse kan utnyttes mot vår organisasjon.
- Få oversikt over hvordan vi kan digitalisere dette området.
- Hvilke rutiner bør vi legge opp til?
- Erverve kunnskap som gjør oss mindre sårbar.
- Hvordan automatisere og forenkle.
- Få bedre overblikk over aktuelle samarbeidsarenaer, jobbe på tvers.
Hva vil du oppnå?
Program og arbeidsform på kurset
Norkart har utarbeidet workshop som består av interaktive foredrag og praktiske gruppeøvelser som beskrevet over.
Læringspunkter
- Hvor ligger største utfordringer med digitalisering av byggesaksbehandling
- Hvordan kan vi løse største utfordringer med konkrete tiltak
- Hva er beste prioritering av prosjekter/tiltak med hensyn til lett realiserbare gevinster
- Hvordan kan digitalisering bidra til for bedre tjenester mot innbygger og mer effektiv saksbehandling
1 dag eller etter avtale
Avdelingsledere, fagledere og medarbeidere (minimalt saksbehandlere byggesak, naturforvaltning, plan og geodata), kommunalsjef, digitaliseringsleder/-rådgiver.
Workshopen kan gjennomføres med deltagere kun fra din kommune eller regionalt. Ta gjerne kontakt med oss dersom du er interessert i workshopen.
Kontakt oss