Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ingen fremtidige kursdato(er) oppført. Bruk skjemaet for å kontakte kursholderen for mer informasjon.
Mål for utdanningen
Studiet skal gi studentene et teoretisk og klinisk grunnlag i
akupunktur slik at de kan samarbeide med ulike typer offentlig
autoriserte helsearbeidere om enkeltpasienter. Det skal lære
studentene til å ta et selvstendig ansvar for å behandle enkeltpasienten
innen egen kompetanse. Studiet skal lære studentene
behandlingsmetodenes begrensninger både som behandlingsmetode
generelt og som metode innen TKM (Tradisjonell
Kinesisk Medisin), og bidra til at studenten henviser fra seg
pasienter som ikke er egnet for behandling med metodene.
Studiet skal gi studenten et perspektiv til å forstå menneskers
helseproblemer ut fra energetisk medisin og gi et grunnlag for
å kunne forebygge og behandle dem selvstendig og i samarbeid
med andre helseprofesjoner. Utdanningen dekker såvel
klassisk TKM-akupunktur som moderne akupunkturformer.
Etter endt utdanning skal studenten ha tilegnet
seg:
• solide kunnskaper innen klassiske og moderne former for
akupunktur
• kjenne akupunkturens plass som en av flere metoder i
Tradisjonell Kinesisk Medisin (TKM)
• ha innsikt i basal urtemedisin og hvordan den ved enkelte
diagnoser kan understøtte akupunkturbehandling
• solide kunnskaper i triggerpunktakupunktur/intramuskulær
stimulering
• solide kunnskaper om overflateanatomi, de enkelte muskler
og muskelgrupper samt deres samspill i de ulike bevegelser
og uttøyning
• solide kunnskaper om de ulike mikrosystemene, slik som
Kinesisk skalleakupunktur, Yamamothos skalleakupunktur
(YNSA), ECIWO, hånd- og fotakupunktur, samt øreakupunktur
• kommunikative ferdigheter på verbalt og nonverbalt plan
• etiske holdninger i klinisk, faglig og kollegial sammenheng
• evne til kritisk vurdering av eget og andres arbeid
• grundig innsikt i gjeldende lovverk for virksomheten
• kjennskap til det offentlige helse- og sosialvesen og
sykdomsskapende forhold som påvirker enkeltindividet
slik at studenten
• har basale kunnskaper innen klinisk akupunktur
• forstår og kan anvende en energetisk diagnose
• behersker kliniske ferdigheter med massasje, kopping,
blødningsteknikk, nål, strøm, laser og moxa
• behersker og kan anvende kommunikative ferdigheter og
kan forholde seg faglig etisk til pasientens problemer
• forstår, har forpliktet seg til, og behersker anvendelse av
taushetsplikten
• forstår elementene i det offentlig helse- og sosialvesen og
de sykdomsskapende forhold for enkeltindividet
• kan se og forholde seg til sine muligheter og begrensninger
i relasjon til andre helseprofesjoner, slik det også er nedfelt i
lovverket
• ha fått bearbeidet holdninger og innøvd praktisk klinisk
atferd.
Undervisningen
Undervisningen legges opp med sikte på at fagene så langt
som mulig integreres, for slik å fremme en helhetlig tilegnelse
av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Som undervisningsformer
inngår:
• forelesninger
• studiegrupper
• nettbasert læring
• dataprogrammer (f eks CD-rom om meridianer og punkter)
• konsultasjonstrening, praktisk atferdstrening
• sykehistorier/kasuistikker
• klinikker hvor studentene behandler hverandre,
eller sammen med lærer behandler pasienter som
søker til klinikkene.
• individuell oppgaveløsning
* fordypningsoppgave
Den teoretiske innføring skjer i første rekke gjennom forelesninger,
gruppearbeid og kasuistikk. Evidensbasert medisin tas
hovedsakelig opp gjennom gruppebaserte studentaktiviserende
metoder.
Fordypningsoppgave
Tema for oppgaven velges i samråd med faglærer, og skal
være godkjent av skolen. Besvarelsen skal være på 25-40
maskinskrevne sider, og må være levert og godkjent før
studenten kan gå opp til avsluttende eksamen. Oppgaven
vurderes av to sensorer, hvorav én ekstern. '
Den kliniske treningen legges opp i samsvar med hvordan klinisk
trening gis ved de medisinske fakulteter i Norge, og gis
dels på studentene i studiesituasjonen, og dels som egne kliniske seminarer
ved klinikker hvor det til daglig gjøres klinisk arbeid.
Undervisningen er blokklagt, dels i samlinger som varer fra
torsdag til søndag/ mandag, og dels i kortere samlinger fra
fredag til søndag. I mellomperiodene er det lagt opp til selvstudium
og problembasert oppgaveløsning.
Undervisningen foregår i skolens lokaler i Oslo og i Bergen.
Det arrangeres også kliniske seminarer ved skolens klinikk
på Åkrehamn, Karmøy, og klinikker tilknyttet skolen, i Oslo,
Larvik og Sandnes. I studiets trinn II eller trinn II er klinisk
trening av to ukers varighet lagt til sykehus i Beijing. Oppholdet
inkluderer klinisk trening ved sykehus om formiddagen,
og teoretiske forelesninger om ettermiddagen.
Det føres protokoller over fremmøte. Det kreves frammøte til
minimum 80% av undervisningen innenfor de obligatoriske
modulene for å få gå opp til eksamen trinn I og avsluttende
eksamen. Studenter med mer enn 50 % fravær innenfor en obligatorisk
modul, må ta denne modulen på senere studentkull,
men innenfor egen tidsramme for eget kull.
Nettbasert læring
NAS har egne passordbeskyttede nettsider på.
Her legges det ut undervisningsmateriell,
seminarlister, studentene kan finne hverandres postog
e-mailadresser, kommunikasjon kan skje med lærere og
andre studenter også i samtid (chat) mm.
Tidsorganisering av seminarene
Seminarene arrangeres som weekend seminarer med varighet
på 3-5 dager. Som generell regel begynner alle seminarer
første dag kl 1000. Alle andre seminardager begynner kl 0900.
Alle kursdager slutter kl 1700, unntatt den siste dagen i hvert
seminar som slutter kl 1600. Hver dag er det pause mellom
kl 1200 og 1330, så sant ikke annen avtale gjøres med det
enkelte kull ved det enkelte seminar.
Les mer om Nordisk Akupunkturskole
3 Kurs i Akupunktur og akupressur
Påmeldingsskjema Kontakt oss