Mediekurs, film og TV
Du har valgt: Art director
Nullstill
Filter
Ferdig

-

1 treff i Art director
 

1 år 28 kr
På forespørsel
Den som blir uteksaminert fra Designinstituttet skal lettere kunne tilegne seg kunnskap om designfaglig teori, metode og designprosjekt. [+]
Sentralt i undervisningen er å vise utviklingen av en vare eller tjeneste fra ide til resirkulering. Studiet gir en totalforståelse for bruk av design. Det pedagogiske programmet vektlegger forståelse for merkevarebygging. I formgivingsprosessen vektlegges sammenhenger mellom arkitektur, rom, produkt og kommunikasjon. Fokus på kultursosiologiske trekk og på sluttbruker står sentralt i undervisningen.   I første semester legges det vekt på å se designløsninger i forehold til bruker og brukssituasjon. Motiverte estetiske uttrykk og inntrykk vektlegges. Det undervises i eksempler fra designhistorien. Både kommunikasjonsdesign og grafisk design blir introdusert i prosjektundervisningen.   I andre semester legges det vekt på å forstå produktet som en integrert del av et ute- eller innemiljø. Siste del av studiet vektlegger helheten og gir muligheter til fordypning i et egendefinert prosjekt. I vårsemester foretas en studietur. Studieturen er obligatorisk. Som regel foretas studieturen til utlandet. Dette er en del av studiets internasjonalisering. Våren 2008 går studieturen til Milano. Studiet i grunnleggende design er lagt opp med tre undervisningsformer (1) Teoretisk kunnskap som tilføres gjennom forelesninger og teoretiske øvinger. Dette skal gi studentene et faglig vokabular. Forståelse av viktige problemstillinger som benyttes i designprosessen vektlegges. Forankring i teoretisk forståelse av designfaget er en forutsetning for faglig utvikling og modning. (2) Øvelsesoppgaver som gir studenten erfaring i å behandle begreper og problemstillinger i praksis. Gjennom øvelser utvikles forståelse og faglige ferdigheter. Undervisning gis som forelesninger, veiledning og gruppesamtaler. (3) I den prosjektrettede delen av studiet får studenten innblikk i og kunnskaper om de forskjellige designfagenes sentrale problemstillinger. Funksjonelle og emosjonelle fordeler ved løsningen i lys av målgruppe står sentralt i det padagogiske programmet. Målformulering og valg av metode er viktig i den pedagogiske oppbyggingen og gjennomføringen av prosjektene. Noen øvelsesoppgaver er integrert i prosjektene. Bruk av data står sentralt i prosjektundervisningen. [-]
Les mer