Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ingen fremtidige kursdato(er) oppført. Bruk skjemaet for å kontakte kursholderen for mer informasjon.
«Har du sett en, har du sett en»
Nevroutviklingsforstyrrelser er tilstander der nevrologisk og psykologisk utvikling er forsinket eller avvikende fra tidlig barndom. De vanligste nevroutviklingsforstyrrelsene er ADHD, Tourettes syndrom og autismespekterforstyrrelser.
Barn med Autisme, Tourette og ADHD – hvordan tilrettelegge for trivsel, lek og læring i barnehagen og skole.
Kurset er på 2 kvelder 15.10 og 22.10
15.10 BARN MED AUTISME
- myter og fakta, pedagogiske tiltak som virker
De siste åra har det vært en oppsiktsvekkende økning av barn med en autismediagnose i Norge. Hvordan møter vi barn med autisme og tilstøtende diagnoser på en god måte?
Hva gjør vi, hvilke pedagogiske tiltak vet vi at virker, og hvordan tilrettelegger vi i hverdagen i barnehage, skole og SFO?
Kurset tar utgangspunkt i "høyt fungerende autisme", som også inkluderer Asperger syndrom. Andre diagnoser som vil bli omtalt er: Barneautisme, Atypisk autisme og Uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelser. Hva innebærer det å ha disse diagnosene? Hvilke utfordringer/sårbarheter kan dette medføre for barna og nettverket rundt dem? Hva kan vi gjøre for å bidra til å skape gode utviklingsmuligheter for barna?
Dette kurset vil gi deg økt kompetanse på forståelse av atferd samt verktøy og tiltak som vil bedre livskvaliteten og hverdagen for barn med autismespekterforstyrrelser.
22.10 BARN MED TOURETTE
- myter og fakta, pedagogiske tiltak som virker
Tourettes syndrom; hvilke individuelle konsekvenser innebærer det for barnet, hvilke utfordringer medfører det, og hva krever det av oss?
Barn med Tourettes syndrom er sårbare og risikerer å bli ekskludert fra felleskapet i barnehage, skole og SFO. Sannsynligheten for mobbing er stor. Negative reaksjoner fra omgivelsene og følelsen av å være annerledes kan være en betydelig stressfaktor. Mange har tilleggsvansker det er viktig å ha kjennskap til. Vanskene blir ofte forsterket fordi de blir misforstått av omgivelsene.
Kunnskap om kompleksiteten ved Tourettes syndrom er en avgjørende faktor for gode og effektive tiltak. God kunnskap og målrettet tilrettelegging vil for barn med Tourettes være en forutsetning for god utvikling.
Temaet blir sett fra et praktisk pedagogisk/psykologisk perspektiv og innholdet fokuserer på hva en bør være spesielt oppmerksom på fra omgivelsene rundt disse barna.
Teksten bør beskrive krav til forkunnskaper innen:
Erfaring
Utdannelse
Språknivå
Se flere kurs fra AOF Norge (54)
Les mer / Påmelding