Ledelse og strategi
Du har valgt: Forretningsutvikling
Nullstill
Filter
Ferdig

-

6 treff i Forretningsutvikling
 

Oslo 5 timer 6 950 kr
30 Jan
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling. [+]
Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1 Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.   Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?   Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.   Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.   Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.   I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.   Kursinnhold: «Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder   Hvorfor starte en kjede? Hvordan bygge en kjede? Eksempler og egne erfaringer. Behandling av «kjedemakt» begrepet. Ambisjoner, ledelse og gjennomføring. «What`s in it for me? Konseptualisering Verdidrivere i kjedeoppbygging, Hvordan lykkes? CASE underveis i kurset   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
16 Jan
Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. [+]
MEDLEMSKURS: Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Dette er et komprimert introduksjonskurs fylt med verdifulle tips og råd, ledet "live" av en styrekonsulent via Teams. Kurset gir mulighet til å stille spørsmål underveis   Kjedeutvikling handler om hvordan man starter, bygger og utvider en kjede av håndverksbedrifter, arkitekter, butikker, restauranter eller andre virksomheter under samme merkenavn. Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. Kurset passer ikke bare for gründere, men også for dere som allerede er i gang med å bygge eller drifte en eksisterende kjede.   Formålet med kurset: Å gi deltakerne et effektivt og praktisk innblikk i hva som kreves for å starte og drive en kjede. Gjennom praktiske eksempler vil deltakerne få innblikk i hvordan man bygger en solid forretningsmodell, håndterer vekst, oppnår effektiv drift og sikrer enhetlig kvalitet på tvers av flere lokasjoner.   Målgruppe for kurset: Kurset er spesielt rettet mot gründere og virksomheter som ønsker å utvide sin virksomhet gjennom å skape en kjede med en sterk merkevare og bærekraftig vekst. Kursinnhold:   1. Introduksjon til kjedeutvikling  Hva innebærer det å starte en kjede? Eksempler på kjedeetableringer.   2. Forretningsmodeller bak en kjede Organisering og kontroll   3. Vekststrategier og ekspansjon Hvordan tenke vekst?   4. Q&A og diskusjon Spørsmål fra deltakerne   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
20 Feb
24 Apr
10 Jun
Kurset gir deg konkret mal/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. [+]
Forretningsutvikling og vekst   Kurset er rettet mot eiere, investorer, daglig ledere, styremedlemmer og ledere som er interessert i å bli nærmere kjent med hva oppdatert forskning sier må til for å skape vekst og utvikling. Ønsker du en innføring i relevante verktøy som kan brukes i forbindelse med strategi-, omstillings- og utviklingsarbeid i virksomheten, er dette det rette kurset for deg. Kurset gir deg konkrete maler/verktøy for din strategiprosess og en innføring i nødvendige kriterier for vekst. Deltakerne blir kjent med hvordan de kan planlegge og gjennomføre strategiprosesser. Nyttige verktøy for strategiske analyser og hvordan man kan utvikle nye, eller endre forretningsmodeller blir gjennomgått, og man får jobbe med spennende gruppeoppgaver. I tillegg ser en på hvordan en kan sikre at oppfølging og måling er samkjørt med strategien, hvordan vekst kan finansieres, hvordan en kan unngå bomkjøp i forbindelse med overtakelser og ikke minst hvordan kultur kan være en utfordring i forbindelse med implementering av strategi.   Kursinnhold: Styrets ansvar – eierperspektivet og styrets involvering i strategiprosessen Strategiprosessen Analysemodeller Forstå landskapet: risiko for disrupsjon, konsekvenser av digitalisering, bærekraft. Viktighetene av økosystemer og allianser Scenarioer for strategisk beredskap Strategiske valg: “Where to play and how to win?» Forretningsmodeller og innovasjon Omstilling og omstillingsevne - kultur versus strategiarbeid Maler og verktøy for en effektiv strategiprosess Den digitale strategiprosessen Handlingsplan med mal/verktøy Gruppeoppgaver/CASE Mål og måling: Er vi på rett vei og gjør vi de rette tingene (KPI-er)? Oppkjøp: Unngå bomkjøp ved å gjennomføre en god Due Diligence-prosess Finansiering: Investortyper, investor- og kapitalkilder  [-]
Les mer
Bedriftsintern
Gjennomføres bedriftsinternt med autorisert instruktør. Fleksibel avholdelse. Tre faser, Analyse, Strategi Utvikling, Implementering. [+]
Gjennomføres i form av en Work Shop, hvor kunden benytter et reelt innovasjonsprosjekt i undervisningen. En gruppe (et New Growth Black Belt Team) læres opp i språk og metodikk, svært anerkjent konsept utviklet av miljø rundt Harvard Business School i Boston. [-]
Les mer
Bedriftsintern 12 timer
FOSSEKALL tilbyr kurs i hvordan du kan utvikle bedriften du representerer best mulig. På dette kurset får du en helhetlig tilnærming til alle bedriftens utviklingsområder... [+]
FOSSEKALL tilbyr kurs i hvordan du kan utvikle bedriften du representerer best mulig. På dette kurset får du en helhetlig tilnærming til alle bedriftens utviklingsområder. Kurset passer for bedriftsledelse, avdelingsledere og styrerepresentanter. Kurset gir deg konkrete styringsverktøy for hvordan det kan skapes lønnsom vekst i bedriften. Etter endt kurs vil du bli i stand til å ta ansvaret for å utvikle og gjennomføre helhetlige planer for bedriftens vekst og lønnsomhet. Kurset gjennomføres med teori og oppgaver hvor man raskt får omsatt teorien til praktiske ferdigheter.   Kurset går over 2 dager på heltid eller 4 dager deltid:   Kursinnhold: Del 1: Hva skal til for at bedriften skal vokse? Og hvorfor vokser ikke bedriften? Verdistrømsanalyse. Vekstmål og målstyring. Visjoner og verdisett. Lean business planning. Behov, kundesegmenter og målgruppeanalyse. Workshop i kundeløftearbeid Del 2: Innovasjon og utvikling. Hvor i bedriften gjøres det? Se din bedrift i lys av innovasjon- og vekstteori. Hvilke planer må vi ha for å lykkes? Markedsplanlegging, kommunikasjon og markedsplaner. Skap verdier gjennom kundereisen. Del 3: Bærekraft og trippel bunnlinje. Hvordan får du grønn konkurransekraft og blir en del av det grønne skiftet? Miljøsertifiseringsordninger, årsapportens krav om miljørapportering. Del 4: Hvordan skape en prestasjonskultur og rom for utvikling og innovasjon i bedriften. Samspill og medarbeiderskap. Tidsdisponering og rom for utvikling. [-]
Les mer