«Konfliktarbeid i praksis», som totalt går over seks dager, gir en grundig innføring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid. [+]
Konfliktarbeid i praksis – seksdagers grunnopplæring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid for skoleansatte.
Kurset gir en innføring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid og tar for seg følgende temaer: Verkstedmetodikk og veilederrollen, konfliktkunnskap, konfliktdempende kommunikasjon, konfliktanalyse, tilrettelagte samtaler og megling. Kurset er delt i fire samlinger (1+2+2+1 dager) og gjennomføres i perioden fra juni 2023 til februar 2024. Gjennomgående i opplæringen vil være fokus på "A Whole School approach" - og oppsummerende hvordan Trygg Læring kan brukes på alle nivåer og områder i skolen.
Som avsluttende oppgave oppfordrer vi deltakerne til å utarbeide en prosjektskisse for implementering av Trygg Læring på egen arbeidsplass. Vi vil gi klare retningslinjer for prosjektskissen og veilede i prosessen.
Mål for opplæringen
Opplæringen gir deltakerne et teoretisk og praktisk grunnlag for å bygge, vedlikeholde og gjenopprette relasjoner i skolehverdagen og er i tråd med generell del av læreplanen og kravene i Opplæringsloven. Opplæringen styrker skolens grunnlag for arbeid med de tverrfaglige temaene i fagfornyelsen.
Konfliktarbeid i praksis – seksdagers grunnopplæring i forebyggende og gjenopprettende konfliktarbeid for skoleansatte:
Del I: 9.juni 2023
Del II: 25.-26.september 2023
Del III: 5.-6.desember 2023
Del IV: 2.februar 2024
Sted: Sentralen, Øvre Slottsgate 3, Oslo
Praktisk informasjon
Pris: 6000,- Dette inkluderer alle kursets deler, veiledning underveis, kursmateriell og lunsj på alle samlingene
Påmelding gjelder for alle dagene. Påmeldingen er bindende!
Deltakere mottar kursbevis (forutsetter deltakelse på alle dagene)
Kontaktperson:
Mari Andrine Holen
mari@trygglaring.no
93258975
Del I: Forebyggende konfliktarbeid - verkstedmetodikk
(9.juni 2023, Sentralen)
Del 1 gir et teoretisk grunnlag og praktiske verktøy for å jobbe med elevenes sosiale og emosjonelle kompetanse, bygge og vedlikeholde gode relasjoner til og mellom elevene, samt drive forebyggende konfliktarbeid.
Deltakerne blir kjent med verkstedsøvelser, dialogsirkel og konfliktdempende kommunikasjon, samt veilederrollen i verksted. Den pedagogiske tilnærmingen vil styrke lærerens metodiske repertoar i faglig sammenheng.
Mellomperiode: Deltakerne prøver ut metode og verktøy i egen praksis. Veiledning tilbys.
Del II: Konfliktkunnskap og konfliktkommunikasjon
(25.-26.september 2023)
Del 2 har hovedvekt på kunnskap om hva som ligger bak en konflikt, analyse av konflikt og konfliktdempende kommunikasjon.
Mellomperiode: Deltakerne prøver ut metode og verktøy i egen praksis. Veiledning tilbys.
Del III: Gjenopprettende samtaler og megling
(5.-6.desember 2023)
Del 3 har fokus på konflikthåndtering og tredjepartsrollen og meglers rolle i gjenopprettende prosesser. Deltakerne får trening i meklingsprosessen som inkluderer individuelle samtaler med parter, meklingssamtalen og for-/etterarbeid knyttet til en konflikt. Deltakerne får også kjennskap til stormøtemetodikk og arbeid med gruppekonflikter.
Del IV: Forankring, oppsummering og veien videre
(2.februar 2024)
Del 4 vektlegger hvordan det vi har jobbet med gjennom kurset kan brukes på alle nivåer og områder i skolen - "A Whole School Approach"; forankring i skoleledelsen, skolemiljø, elevdemokrati m.m. Vi vil se på hvordan hovedmodellene som er blitt presentert henger sammen og reflektere rundt disse gjennom å trekke inn erfaringer deltakerne har gjort seg i perioden.
Kursansvarlige/forelesere:
Gunhild Solem er leder for elevtjenesten ved Etterstad vgs i Oslo. Hun har bakgrunn som mobbeombud i Rogaland og som lærer og rådgiver i grunnskole og videregående skole. Gunhild er allmennlærer og har master i Education and Development. Gunhild er styreleder og kursholder i Trygg Læring.
Mari Andrine Holen er lektor ved Kuben vgs i Oslo. Hun har bakgrunn som rådgiver og spesialpedagog i grunnskole og videregående skole. Mari har hovedfag i pedagogikk/spesialpedagogikk, og er daglig leder og kursholder i Trygg Læring.
På de ulike samlingene vil gjesteinstruktører fra fagfeltet bli invitert inn [-]
Les mer