Alle kategorier
Du har valgt: Humanistiske fag
Nullstill
Filter
Ferdig

-

26 treff i Humanistiske fag
 

Nettkurs 12 måneder 4 700 kr
Ta opp historie - nettstudier fra videregående skole hos K2 Utdanning (privatist). Med nettstudier bestemmer du hvor og når du vil lære. [+]
I faget Historie lærer du om verdens- og norgeshistorien, og får innsikt i sammenhenger og konsekvenser av historiske hendelser. Historie er et av fagene du må ha for å oppnå generell studiekompetanse (23/5 regelen) eller som påbygg til fagbrev. Du kan også ta faget for å forbedre karakteren din.  Innhold/temaer Kurset gir deg innsikt i viktige historiske temaer og perioder i norsk og internasjonal historie. Gjennom arbeidet med historiefaget er målet at du skal forstå deg selv og samfunnet bedre. Du vil også kunne orientere deg, ta stilling til og se nåtidige utfordringer i en historisk sammenheng. Gjennom varierte leksjoner utforsker vi mennesker og samfunn i fortid, nåtid og fremtid. Hva mente Maria Antoinette da hun uttalte «La dem spise kake»? Hvorfor ble Julius Cæsar knivstukket 23 ganger på senatgulvet?Kurset er delt opp i følgende temaer:- Historie innledning- Verden blir til: 1500 F.Kr. til 1500- Verden blir mindre: 1500-1800- Verden forandres: 1800-1914- Verden i ubalanse: 1914-1945- Verden i endring: 1945- nå- AvslutningNivået og kurset tilsvarer antall årstimer man har undervisning i historie på vgs. Dette passer for deg som Skal studere på høyskole eller universitet og- trenger studiekompetanse og er 23 år eller eldre, se her for info om 23/5 regelen (6-fagspakken)- har fagbrev (vg1 + vg2) og trenger påbygg for å oppnå studiekompetanse (4-fagspakken)- ønsker å forbedre karakterer fra videregående skole Gjennomføring NettstudierDu bestemmer hva, hvor og når du vil lære. Her får du varierte leksjoner i form av tekster, video, quiz, podcast, veiledning og oppgaver. Du har alltid kontakt med din personlige lærer hos K2. Målet er å gjøre deg best mulig forberedt til eksamen. Din digitale læringsplattform Den nettbaserte læringsportalen til K2 er tilpasset både mobil, nettbrett og pc. Det gir deg enkelt tilgang til å studere faget på en engasjerende og spennende måte, uansett hvor du er. Her kan du prøve historiekurset (gratis) Eksamen Som deltaker ved K2 er du privatist og må ta eksamen i fagene for å få karakter. Historie har muntlig eksamen. Oppmeldingsfristene er normalt 15. september og 1.februar. Plattform for oppmelding til eksamen kan variere fra fylke til fylke. Se fylkesoversikt her. Husk at betaling av eksamensavgiften skjer ved oppmelding.  Veien videre Med generell studiekompetanse (23/5-regelen og de 6 fagene du kan ta hos oss) eller vitnemål fra studieforberedende program (4 fagene) kan du søke opptakt til høgskoler og universitet. Se praktisk info for frister og opptak til universitet og høyskole. Gratis veiledning Er du usikker på hva som skal til for å få studiekompetanse, ta gjerne kontakt med oss for gratis veiledning. Vi har veiledere med mange års erfaring som står klare til å hjelpe deg!Ønsker du mer informasjon om kurset velg "Send meg info"-knappen under. Vil du chatte med oss, klikk på ikonet nederst i høyre hjørne. For all kontakt info se her Lånekassestøtte Utdanningen er godkjent i lånekassen. Søk direkte via lanekassen.no. For mer informasjon se nettsiden vår under Praktisk info. Støtteordninger Er du organisert i en fagforening, kan du i de fleste fagforeningene søke støtte til utdanning. Dersom du er organisert bør du sjekke med din fagforening om muligheter for støtte, frister og hvordan du søker. Forkunnskaper Du må ha fullført grunnskole eller tilsvarende opplæring. Minoritetsspråklige bør ha minimum B1-nivå i norsk muntlig og skriftlig. Dersom du har behov for å lære mer norsk før du starter på utdanning har vi norskkurs på forskjellig nivå (A1-B2). Språkkursene er digitale med personlig oppfølging fra lærer. Se alle kurs her Krav til utstyr Som deltaker på K2 Nettstudier kan du bruke både mobil, nettbrett og PC når du tar kurset.Til eksamen må du ha tilgang til PC. I tillegg trenger du PC-versjonen av Office eller tilsvarende programmer. Se her hva du har tilgang til av nettbaserte ressurser på eksamen. Praktisk info Du finner svar på ofte stilte spørsmål på nettsiden vår under praktisk info.   [-]
Les mer
8 timer 2 000 kr
Hypatia - Filosofiske samtaler. Delta i dialog med dine egne tanker i filosofiens sentrale temaer. [+]
Dette er et kurs for deg som vil delta i tenkningens store temaer med din egen stemme. Bidrag fra filosofiens klassikere danner rammen, men det er deltakernes egne refleksjoner som er i sentrum. De erfaringene og de tankene du selv har er bærebjelken for dette opplegget. Kurset ledes av to erfarne Filosofiske Praktikere. En Filosofisk Praktiker er utdannet i filosofi (minimum mastergrad) med et to-årig tillegg for å lede samtaler. Praktikerne ved dette kurset har i tillegg mange års erfaring.  Kursopplegget er holdt flere ganger og erfaringene er gode. Et grunntema er mennesket og samfunnet. Vi beveger oss fra antikken til vår egen tid og velger ut temaer. Pris: 2000-,  Hypatia er en av våre inspirasjonskilder. Hun var en modig kvinne av sin tid. En fri tenker med bidrag til filosofien og vitenskapen. Hun arbeidet i Alexandria, et senter for det religiøse og politiske livet på slutten av det vest-romerske riket. En trubulent tid. Hypatia ble offer for intriger og måtte selv bøte med livet da en mobb drepte henne i år 415. Hun gjorde et stort inntrykk i sin samtid og ettertid. Hennes bestrebelser på å holde den frie tankens lys fra det gamle Hellas inspirerer også oss. Vi gir et annerledes kurs for de som er interessert i livets store temaer.  Program høsten 2024:  Denne gangen ser vi på forholdet mellom oss selv og de andre; Vi utfordres hver dag på hvem vi er og hvordan vi fremstår. Hva vil vi, hvilke valg tar vi, og hvordan forholder vi oss til andre?  26/9: Vi ser på Hypatia og Sokrates sitt liv og virke og spør "Hva er integritet"? 10/10: Vi tar for oss filosofien til Harriet Taylor og John Stuart Mill og spør "Hva er ytringsfrihet?" 22/10: Martin Buber, Tove Pettersen og Jean-Paul Sartre belyser vårt forhold til menneskene rundt oss. Vi spør "Hva betyr de andre for oss"  7/11: Vi ser på hva filosofer har skrevet om frihet og skjebne, vi spør "Har vi fri vilje"?  Se også www.diotima.no          [-]
Les mer
Nettkurs 5 990 kr
Historie vg3 gir deg kunnskap innen Historie Vg3 – påbygging til generell studiekompetanse på videregående skole. Kurset er basert på læreplanen i historie. [+]
Historie Vg3 Påbygging til generell studiekompetanse Dette kurset gir deg kunnskap innen Historie Vg3 – påbygging til generell studiekompetanse på videregående skole. Kurset er basert på læreplanen i historie, og tar for seg emnene: Historieforståelse og metoder og Samfunn og mennesker i tid. Varighet: Du får tilgang til kurset i 365 dager fra den dagen du melder deg på. Studiebelastning: 5 uketimer som tilsvarer 140 årstimer Finansiering: NooA Videregående er godkjent for lån i Lånekassen. De gir støtte til utdanninger som omfatter minst 50 % av et fulltidsstudium, dvs. at du må ha minst 420 årstimer i skoleåret for å få støtte. Læremidler som inngår i kursprisen: Historie Vg3 studieforberedende utdanningsprogram for NooA Videregående: Nettsider med oppgaver: Åse Thomassen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler læreboken: Ellen Arnesen (red.): Portal påbygging. Verdenshistorie og norgeshistorie Vg3, Fagbokforlaget. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som har påbegynt eller fullført yrkesfaglig utdannelse og ønsker generell studiekompetanse. Krav til forkunnskaper: Ingen spesielle. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med karakterer fra 1 til 6. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet som viser din sluttkarakter. For å oppnå studiekompetanse, må du melde deg opp og bestå privatisteksamen. Eksamen: Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no . Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler. Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. - 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Pris per eksamen er ca. kr. 300, men kan variere fra fylke til fylke. Kursbeskrivelse: Kurset er basert på læreplanen i historie, www.udir.no/kl06/HIS1003   Faget er delt opp i følgende seks emner/studieenheter: Fra antikken til middelalderen Fra vikingtid til feiring av 17. mai Fra den industrielle revolusjon til 1900 Stormakter, verdenskriger og kald krig Etterkrigstiden, minoriteter i Norge, Kina og konfliktene i Midtøsten Eksamensforberedende modul Hver studieenhet består av: kompetansemål for studieenheten Tekst om emnet Bloggoppgaver Tankedelingsoppgaver der du kan dele dine tanker med andre studenter Innsendingsoppgave som karaktersettes og kommenteres av lærer [-]
Les mer
Nettkurs 5 990 kr
Historie Vg2-Vg3 gir deg kunnskap innen historie på videregående skole. Det inngår i generell studiekompetanse og er fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram. [+]
Historie Vg2-Vg3 Generell studiekompetanse Dette kurset gir deg kunnskap innen historie på videregående skole. Det inngår i generell studiekompetanse og er fellesfag  i studieforberedende utdanningsprogram. Kurset er basert på læreplanen i historie, og tar for seg emnene: Historieforståelse og metoder og Samfunn og mennesker i tid. Varighet: Du får tilgang til kurset i 365 dager fra den dagen du melder deg på. Studiebelastning: 6 uketimer som tilsvarer 169 årstimer Finansiering: NooA Videregående er godkjent for lån i Lånekassen. De gir støtte til utdanninger som omfatter minst 50 % av et fulltidsstudium, dvs. at du må ha minst 420 årstimer i skoleåret for å få støtte. Læremidler som inngår i kursprisen: Historie Vg2-Vg3 studieforberedende utdanningsprogram for NooA Videregående: Nettsider med oppgaver: Åse Thomassen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler lærebøkene: Abrahamsen, Dyrvik, Ohman Nielsen og Aase: Portal. Nyere historie. ISBN 978-82-521-6782-5 Dyrvik og Aase: Portal. Eldre historie. ISBN 978-82-521-6780-1 Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som vil ha generell studiekompetanse, eller ønsker å gå opp til eksamen på nytt for å få en bedre karakter. Krav til forkunnskaper: Ingen spesielle. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med karakterer fra 1 til 6. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet som viser din sluttkarakter. For å oppnå studiekompetanse, må du melde deg opp og bestå privatisteksamen. Eksamen: Du må selv melde deg opp til eksamen ved Privatistkontoret i hjemfylket ditt, eller via www.privatistweb.no . Privatisteksamen arrangeres normalt to ganger i året ved videregående skoler. Frister for oppmelding er vanligvis 5. -15. januar for eksamen til sommeren og 5. - 15. september for eksamen til jul. Eksakt dato får du ved å kontakte fylkeskommunen. Pris per eksamen er ca. kr. 300, men kan variere fra fylke til fylke. Kursbeskrivelse: Kurset er basert på læreplanen i historie, www.udir.no/kl06/HIS1-02/ Faget er delt opp i følgende åtte emner/studieenheter: En innføring i historie, de første samfunn, antikkens Hellas og antikkens Romerrike Vikingtid, middelalderen, samfunns- og statsutvikling i Norge fra ca. 700 til ca. 1500 Imperialisme, politiske revolusjoner og industriell revolusjon Norge fra 1750 til nyere tid Kriger, politikk, ideologier, land og stormakter fra 1914-1945 Etterkrigstid En global tidsalder Eksamensforberedende modul Hver studieenhet består av: kompetansemål for studieenheten Tekst om emnet Bloggoppgaver Tankedelingsoppgaver der du kan dele dine tanker med andre studenter Innsendingsoppgave som karaktersettes og kommenteres av lærer [-]
Les mer
2 år 20 000 kr
På forespørsel
Faglig profil I  undervisningen   fokuseres  det  på  tverrfaglig overførbare begrep. Slik venner elevene seg til å overføre erfaringer fra... [+]
Faglig profil I  undervisningen   fokuseres  det  på  tverrfaglig overførbare begrep. Slik venner elevene seg til å overføre erfaringer fra en arbeidsperiode til en annen. Ved f.eks. å fokusere på  linjesammenhenger i en todimensjonal arbeidsperiode, fremkommer kunnskaper og erfaringer som har gyldig-het i det tredimensjonale arbeidet. Lignende overføringer kan gjøres på kryss og tvers i studietilbudet. Elevene utvikler på denne måten ikke spesialkompetanse begrenset   til   et   fagområde,   men  opparbeider et fleksibelt og konstruktivt visuelt handlingsapparat. Det arbeides konsentrert i perioder av vekslende lengde, vanligvis 2-5 uker, hvor elevene opparbeider seg erfaring med et mangfold  av  problemstillinger. Gjennomgang av arbeidene og periodene skjer underveis og på slutten av dagen/perioden. Etter hvert som eleven opparbeider seg erfaring økes kravet til bevissthet om nyanser   og   presisjon   i   selve   arbeids-prosessen - den mentale så vel som den fysiske.   Materialer og utstyr Det meste av standard forbruksmaterialer brukt i undervisningen blir dekket av skolen. En bør likevel regne med utgifter til tegne-utstyr, maling, pensler, film o.l. Hver enkelt elev disponerer sin egen verktøykasse mot depositum. Skolen har forøvrig utstyr som staffelier, kavaletter, tegnebrett, diverse elektriske håndverktøy, maskiner, sveiseutstyr og audio/visuelt utstyr slik som foto, video, lyd, databaserte behandlingsmuligheter  etc.  Skolen  vekt-legger bevisstgjøring i forhold til materialer og forbruk, og oppfordrer elevene til å benytte seg av resirkulering og gjenbruk hvor muligheten ligger til rette for det.  [-]
Les mer
80 000 kr
På forespørsel
På kunstlinja får du arbeide med mange forskjellige uttrykk. Vi legger mest vekt på tegning, maleri, foto, grafiske teknikker og skulptur [+]
I tillegg kan du utvikle ideer innen installasjon, animasjon, sceneløsninger og performance. Du arbeider med å kartlegge hva du er spesielt interessert i, hva som er akkurat din drivkraft! Slik kan du utvikle ditt eget uttrykk. Vi legger også vekt på å skape kreativt og stimulerende klassemiljø. Undervisningen er prosjektbasert, og foregår i bolker på 1 til 2 uker. Når det ikke er undervisning arbeider du i verkstedene på egen hånd. Forelesninger om kunsthistorie og kjennskap til samtidskunstscenen internasjonalt og i Norge flettes inn i det praktiske arbeidet. Vi reiser til Trondheim for å se utstillinger og besøke videre utdanningsmuligheter, som f.eks. kunstakademiet. I løpet av året kan du samarbeide med elever fra de andre linjene på skolen: med Rockelinjen, Jazz- og Lydlinjen eller med Danselinjen. Du kan lage scenografi, cd-cover, plakater, performance, musikkvideo m.m. NEW YORK-MANHATTENHvert år reiser hele skolen til New York for et ukelangt opphold på Manhatten som omfatter rockekonserter, jazzkonserter, danseforestillinger og danseklasser, galleribesøk og forestillinger som bl.a. Phantom of the Opera på Broadway, spektakulære Blue Man Group, Metropolitan Museum of Art, Empire State Building, shopping på Times Square eller Fifth Avenue, rusletur i Central Park og soloppgang på Brooklyn Bridge med The big Apple´s fantatiske skyline og mye, mye mer.   FASILITETER OG UTSTYR* Store, lyse kunstverksteder på tilsammen 318 m2.* Visningsrom/prosjektrom.*18 arbeidsstasjoner med elektrisk høydejusterbare arbeidsbord, designformete kvalitetsstoler og staffeli.*Apple/Macintosh G4 for datagrafikk og Photoshop.*Mørkerom.   Vil du fortsette innen kunstfaget, kan du ta sikte på Kunsthøgskolene i Trondheim, Oslo, Bergen eller Tromsø. Det finnes mange forskoler til akademiene, f.eks. Strykjernet Kunstskole i Oslo, Oslo Kunstfagskole - NISS, Lofoten kunst og filmskole, Kunstskolen i Rogaland eller Kunstskolen i Bergen. Det er også mulig å gå videre innen grafisk design, produktdesign, interiørarkitekt, arkitekt og scenografi. Allerede før året er omme kan du ha fått dine første freelance-oppdrag, det kan være grafisk design på cd-cover, plakater ol. Blant elevene på Trøndertun kan det være «framtidige oppdragsgivere», mange band og artister har startet sin karriere her!   Det du går gjennom i løpet av året er nyttig selv om du ikke fortsetter innen faget. Du får evnen til å arbeide selvstendig, noe du får bruk for uansett hva du velger å gjøre videre. Gjennom den faglige og sosiale prosessen på kunstlinja vil du bli kjent med din egen usikkerhet, utfordre den, lære deg å jobbe slik at den ikke stopper deg! Du lærer deg å gjennomføre ideene dine fordi du selv føler det er viktig.   På Trøndertun skal alle utrykke seg, enten det er via trommer, tegning, hele kroppen eller bare stemmen. Det finnes ingen fasit for hva som er rett eller galt, bra eller dårlig. Du må finne balansen mellom å bli påvirket og berørt av andre, ikke la deg styre av hva andre måtte synes. [-]
Les mer
På forespørsel
Samtidens mangfoldige og fragmenterte idéverden utfordrer til dypere kunnskap om tenkningens historie og forståelse av hvordan ideer begrunnes. Dette behovet gjelder både... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpEX101 er relevant for alle som ønsker dypere forståelse av ideenes historie og betydning og gir et nødvendig grunnlag for videre høyere studier innen en rekke disipliner.   EX101 inngår som obligatorisk emne i MhGs bachelorgrad i kommunikasjon og livssyn. I det foreslåtte studieløpet er emnet plassert i andre semester og gir slik et nyttig bakteppe for KL103-2 apologetikk gjennom historien, samt for emnene som berører apologetisk metode i KL211-1, 212-3. Emnet kan også tas som enkeltemne i forbindelse med andre studieløp ved MhG.   Studenter som ønsker å få innpasset dette emnet i en bachelorgrad ved annen institusjon som omfattes av Lov om universitet og høyskoler, må søke den institusjonen som tildeler graden om dette.    MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om de mest grunnleggende forutsetninger for diskusjon omkring kultur, samfunn og vitenskap sentrale filosofiske og etiske problemstillinger ferdigheter til å kunne gi en logisk analyse av faglige og aktuelle debatter kritisk reflektere over faglige og aktuelle debatter formulere holdbare argumenter holdninger som fremmer ydmykhet og respekt i møte med andre mennesker og deres idéer og meninger åpenhet for å la egne meninger utfordres og testes vilje til å argumentere for egne idéer og meninger    Innhold EX101-1 Filosofi- og vitenskapshistorieI dette delemnet blir det gitt innføring i den europeiske filosofiens historie med vekt på erkjennelsesteoretiske, ontologiske og etiske problemstillinger. Tenkningens historie blir sett i sammenheng med den politiske, sosiale og vitenskapelige utvikling fra oldtiden, middelalderen og nyere tid. Spesiell vekt legges på tilretteleggingen av forholdet mellom tro og tanke etter opplysningstiden. Et blikk på indisk og kinesisk filosofi inkluderes. Pensum (ca 470 s.) EX101-2 Logikk og argumentasjonI dette delemnet blir det tatt opp emner som er sentrale for kritisk vitenskapelig tenkning, språkbruk og språkforståelse. Formålet er å gi studentene et bevisst forhold til språket som verktøy for akademiske studier og evne til logisk analyse og praktisk argumentasjon. Pensum (296 s.)    Organisering og arbeidsmåterEX101 tilbys som lokalstudium. Undervisningen består av forelesninger og seminarer. Forelesningene tar opp de store linjene i pensum og gir en grunnleggende historisk og systematisk innføring i begreper og skoleretninger.   Seminarene foregår i mindre grupper og fokuserer på arbeid med – og drøfting av – obligatoriske øvingsoppgaver. Gjennom oppgaveskriving, presentasjoner og diskusjoner øves studentene i vitenskapelig og filosofisk argumentasjon, både skriftlig og muntlig form.   Det skrives to øvingsoppgaver à 1000 ord fra EX101-1 og to fra EX101-2, etter de faglige og formelle kravene som er spesifisert i gjeldende manualer.    ArbeidskravDet kreves minst 75% tilstedeværelse på seminarene. Følgende arbeidskrav må være oppfylt for at studenten skal kunne gå opp til skriftlig dagseksamen: a) Alle øvingsoppgavene skal være levert b) Alle øvingsoppgavene skal være godkjentc) Studieevaluering(er) skal være gjennomført innen fastlagt(e) frist(er).    Vurdering og vurderingsuttrykk Vurderingen av EX101 består av skriftlig dagseksamen. Dagseksamenen vurderes etter en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått.   De generelle bestemmelsene om vurdering i Lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved MhG. Det vises ellers til Forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
2 år
Studiet skal gi oversikt over fagfeltet der man introduseres til et bredt spekter av disipliner knyttet til de visuelle uttrykksformene. [+]
  Basisåret er felles for alle de påfølgende fordypningsområdene i påbyggingsåret. Faglig bredde og individuell utvikling ivaretaes gjennom en variasjon mellom teori og praktisk utprøving. Undervisningen det første året er lagt opp med logisk progresjon og veksling mellom grunnleggende ferdighetsfag. I andre semester skal studenten nyttiggjøre seg av sine kunnsklaper og erfaringer gjennom ulike prosjekter. Den enkeltes kreativitet stimuleres i møte med ulike materialer og temaer.   Undervisningen Undervisningen foregår i arbeid med tematiske prosjekt der teori og praksis veves sammen. Arbeidsformer kan for eksempel være individuelt studium, gruppearbeid, prosjektarbeid kombinert med feltstudier og utstillingsbesøk.   Undervisningens mål er å danne et fundament for å oppøve grunnleggende ferdigheter i ulike uttrykksformer.   - kunnskap om metodikk og arbeidsmetoder. - å stimulere til prosessorientert oppgaveløsning. Det legges vekt på den enkeltes personlige og kreative utvikling. - å utforske teknikker, håndverket. - praktisk undervisning gjennom en problematisering av formbegreper, fargeteorier, komposisjonslære og billedoppbygging. - samarbeid og kommunikasjon i det praktiske arbeidet i verkstedene, med tegning og modellstudier, maleri, grafikk og modellering. teknikkutvikling. - kunstteori og i diskusjoner av faglig art. - individuell og/eller felles korrektur, samtale og evaluering. - økt materialkunnskap. Den er en kunstskole med «omstridt bruk» av antroposofisk kroppstegning som læringsmetode. [-]
Les mer
2 år
På forespørsel
Som det eneste norske kunstakademi som er tilknyttet et universitet, har vi unike ressurser og muligheter for samarbeid med fag innen teknologi, arkitektur og humaniora [+]
OMFANG OG NIVÅ Masterstudiet i billedkunst er et to-årig studieprogram på høyere nivå. Fullført studie-program gir 120 studiepoeng og graden Master i billedkunst –MFA, Master of Fine Arts   LÆRINGSMÅL   Studiet gir grunnlag for• selvstendig kunstnerisk aktivitet på nasjonalt og internasjonalt nivå • engasjement i kritisk praksis, diskusjon og refleksjon om samtidskunst• fordypning i kunstnerisk utviklingsarbeid, for eksempel som kunststipendiat• virksomhet på ulike samfunnsområder som innebærer behov for kunstnerisk, konseptuell, kommunikativ, sosial og estetisk kompetanse • initiativ til og deltakelse i tverrfaglige og tverrkunstneriske prosjekter og arbeidsfellesskap• å opprette og drive ulike prosjekter og kunstnerinitiativerSTUDIEPROGRAMMET GIR• kunnskap om og støtte til utvikling og realisering av eget kunstnerisk arbeid, • informasjon om aktuelle arbeidsmetoder og produksjonsprosesser • innsikt i samtidskunsten på grunnlag av analytisk, kritisk tenkning og diskusjoner med basis i et tverrfaglig teoretisk perspektiv og bevissthet i forhold til samtiden• introduksjon til kulturelle og geografiske endringsprosesser • perspektiver på kunsten og kunstnerens rolle• muligheter for tverrfaglig samarbeid• profesjonsforberedende praktisk erfaring med formidling og presentasjon• profesjonsforberedende kunnskap innen prosjektarbeid, økonomi og administrasjon STUDIEPLANENS FAGLIGE PROFILStudenten skal gjennom ulike erfaringer og læringssituasjoner utvikle sin egen kunstneriske integritet og profesjonalitet.   KIT legger vekt på en dynamisk struktur for studieplanen, som skal være åpen for dialog og refleksjon. Skiftende strømninger i samtidskunsten og kulturelle endringsprosesser gjenspeiles i programmet, samtidig som KITs faglige, pedagogiske og interdisiplinære profil videreføres.   Studentenes kunstneriske arbeid og interessefelt står i sentrum for den individuelle undervisningen og er med på å prege programmet, sammen med KITs faglige satsingsområder.   ProfesjonsforberedelserI hvert vårsemester arrangeres et seminar med presentasjoner fra innledere som har ulike roller i institusjoner i kunstlivet. Seminaret gir også praktisk og aktuell informasjon om blant annet kulturpolitikk, stipendsøknad og prosjektstøtte, rettigheter, økonomi og skatteforhold.   Gjennom det øvrige studieprogrammet får studentene anledning til og tilbud om å delta i prosjektarbeid, samarbeid og nettverksbygging, presentasjon og formidling på ulike vis. Noen slike tema berøres også i Masterseminaret ved behov.   UtvekslingMasterstudenter kan få godkjent utveksling gjennom KUNO eller Erasmus/Socrates nettverket i 2.semester.   Studieturer og ekskursjonerKIT har i opprettet et prosjekt kalt -læringsarena- der vi støtter og tar initiativ til arbeid som innebærer kontakt og nettverksbygging med andre studiemiljøer og profesjonelle miljøer nasjonalt og internasjonalt. Masterstudenter får muligheter til å delta i faglig aktivitet som workshops, utstillinger, konferanser og kurs tilknyttet ulike nettverk og institusjoner.   [-]
Les mer
3 år
På forespørsel
BA i Kunstfag har fordypningsområdene metall- og smykkekunst, keramisk kunst, grafisk kunst og tekstilkunst. [+]
Kunstartene som studiet baserer seg på, har lange historiske tradisjoner og befinner seg i en kontinuerlig utvikling som følge av ny teknologi og tenkning. Felles for kunstartene er at de spenner fra design- og arkitekturrelatert kunst til fri kunst, og at de inneholder kunstartenes historie og kunstteori.   Fag og emner kan settes sammen slik at studenten kan utvikle og bygge individuelle fordypningsløp med fokus på en av kunstartene, og/eller inkludere kunnskap på tvers av dem. Fagene tegning, form og farge tilbys som generelle emner. Studiet er basert på ulike arbeids- og undervisningsformer som forelesninger, kollokviegrupper, og workshops. Studentenes kunstneriske arbeid støttes av forskjellige former for veiledning; både individuelt og i grupper.   Kunstnere ser sin praksis i forhold til samfunnet og kunstfeltet, og tar i bruk nye virkemidler og medier. Kunstnerroller i endring gjør at studentene definerer seg på nye måter i forhold etablerte fag. Utfordringen er å utdanne kunstnere som makter å styre sin egen utvikling i en kompleks virkelighet i stadig forandring. Det forventes at studenten utvikler en kritisk bevissthet om kunstfaglig virksomhet, og søker å finne sin egen innfallsvinkel, metode og uttrykksmåte.   Kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning utgjør derfor en viktig del av høgskolens virksomhet. Kunsthøgskolen er i nettverk med en rekke tilsvarende utdanninger internasjonalt.   - Metall- og smykkekunst - Keramisk kunst - Grafisk kunst - Tekstilkunst     [-]
Les mer
1 år
På forespørsel
Undervisningen tar sikte på å utvikle selvstendighet og eget kunstnerisk uttrykk. Stikkord til undervisningen er holdning, håndverk, motivasjon, modenhet, samarbeid og id... [+]
Kjernetid og skoleåret Den obligatoriske kjernetiden er mellom 10:00-15:00 hver dag.Skoleåret starter første uka i september og slutter andre uke i juni.Skolen tar ikke høst- eller vinterferie, kun jule- og påskeferie.   Undervisningsopplegg1.år:Obligatoriske moduler hele høsten.Valgfrie moduler hele våren.Hovedoppgave: Selvstendig arbeid med veileder. 2.år:Valgfrie moduler hele året.Hovedoppgave: Selvstendig arbeid med veileder.   KursmodulerUndervisningen ved Strykejernet er lagt opp i 3-ukers moduler.Kunsthistorieundervisningen er lagt opp i enkeltdager eller marathonuker. Vårsemesteret velger alle elever hvilke kurs de vil delta på, eller om de velger selvstendig arbeide med eget kunstnerisk uttrykk med veileder.Viktig: Hver modulperiode avsluttes med felles obligatorisk utstilling. Det er ca 10 utstillinger pr. år hvorav jul og sommerustillingen er åpen for publikum.   Kursoppstart og avslutningHele høsten er det 3-ukers obligatoriske kurs for alle skolens nye elever.Kurs velges hver tredje mandag Blåmandag. Kurset inneholder basiskunnskap som leder fram mot produkt. Arbeid fra kurset/perioden stilles ut fredag etter 3 uker Langfredag. 2.års-elevene kan velge seg inn på kurs eller velge selvstendig arbeid med veiledning. Elevene følger undervisningen i alle obligatoriske moduler i løpet av høsten. Her formidles basiskunnskaper i kunstfag samt en forståelse/evne til å bruke skolens verksteder/verkøty og materialer.   Undervisningen tar sikte på å utvikle selvstendighet og eget kunstnerisk uttrykk.Stikkord til undervisningen er holdning, håndverk, motivasjon, modenhet, samarbeid og idéutvikling.Valg av frie moduler baserer seg i hovedsak på elevenes egne ønsker.   LærereTil de obligatoriske modulene har vi faste lærere. I de frie modulene leies inn lærerkrefter blant kunstnere med spisskompetanse innen sitt fagområde. [-]
Les mer
På forespørsel
Feltmetoder er utviklet i fag som sosialantropologi og sosiologi og er velegnet til å gi innsikt i fremmede samfunn. En av de viktigste metodene er deltakende observasjon... [+]
Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpNoen vil ha en yrkesmessig motivasjon for å gjøre seg nytte av dette studietilbudet. Enhver som gjennom sin profesjon har eller vil få internasjonale eller tverrkulturelle oppdrag innen offentlig forvaltning eller privat sektor, vil derfor kunne dra nytte av en videreutvikling av kompetansen fra tidligere emner i tverrkulturell kommunikasjon   Sammen med TK232 utgjør TK231 fordypningen i bachelorgraden i tverrkulturell kommunikasjon.   Studenter som ønsker å få innpasset denne emnegruppen i en bachelorgrad ved annen institusjon som omfattes av lov om universitet og høyskoler, må søke den institusjonen som tildeler graden om dette.   MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om teoretiske og metodiske perspektiver som inngår i et etnografisk prosjekt datainnsamling utarbeidelse av prosjektbeskrivelse ferdigheter til å kunne anvende teorier om kvalitative metoder i gjennomføringen av et etnografisk prosjekt samle inn og analysere etnografiske data holdninger som fremmer forståelse for metodiske og etiske problemstillinger knyttet til planlegging og gjennomføring av et etnografisk prosjekt   InnholdDette emnet bygger på TK214 eller tilsvarende emner og skal gi studenten grunnlag for å gjennomføre et mer omfattende etnografisk prosjekt. Det gis en grundigere innføring i sentrale aspekter ved forberedelse og gjennomføring av et prosjekt i kvalitativt metode. I pensum og forelesninger blir erfaringer fra ulike forskningsprosjekt trukket inn. Pensum (595 s.)   Organisering og arbeidsmåterTK231 starter med et obligatorisk metodekurs og veiledning gitt av høgskolens faglærere. Det legges vekt på å gi et tilstrekkelig metodisk og faglig grunnlag for feltarbeid og oppgaveskriving.   ArbeidskravFor å kunne gå opp til skriftlig skoleeksamen må metodekurset være gjennomført.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen av TK231 består av en tre timers skriftlig skoleeksamen. Det gis gradert karakter. [-]
Les mer
På forespørsel
Emnet fokuserer på hvordan samfunn og kultur blir til, vedlikeholdes og endres under ulike vilkår, og videre på dynamiske forhold mellom det lokale og det globale. [+]
Emnet skal skape grunnlag for kritisk refleksjon om eget og andres samfunn og deres plass i globale sammenhenger.     Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK111 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette første emnet i graden. Emnet kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning.    MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om grunnleggende teorier om samfunn, kultur og kommunikasjon ulike teoretiske perspektiver på hvordan samfunn og kulturelle forestillinger oppstår, vedlikeholdes og endres globale strukturer og utviklingstrekk ferdigheter til å kunne drøfte grunnleggende problemstillinger om samfunn, kultur og kommunikasjon anvende teoretiske kunnskaper i praktiske situasjoner ved å lytte og lære, møte ulike behov og takle usikkerhet i samhandling holdninger som fremmer respekt for andres levevilkår og virkelighetsoppfatning forståelse av eget og andres samfunn som sosialt konstruert virkelighet    Innhold TK111-1 Konstruksjon av samfunn og kulturHer gis en innføring i hvordan samfunn skapes og vedlikeholdes, med noen grunnleggende samfunnsvitenskapelige perspektiv på forholdet mellom materielle, sosiale og kulturelle vilkår. Pensum (322 s.) TK111-2 GlobaliseringHer gis en innføring i samfunnsvitenskapelige forståelser av globaliseringen, og hvordan globaliseringsbegrepet er å forstå i et historisk perspektiv. Pensum (234 s.) TK111-3 Religion, livssyn og samfunnDette emnet belyser det religiøse og livssynsmessige aspektet ved samfunnsliv. Pensum (130 s.) TK111-4 Kultur og kommunikasjonHer presenteres kommunikasjonsteoretiske perspektiver på det tverrkulturelle møtet mellom mennesker. Pensum (240 s.)    Organisering og arbeidsmåterUndervisningen i emnet starter med et obligatorisk innføringskurs på ca. en uke.   Studentene får videre tilbud om jevnlige nettleksjoner, opplegg for selvstudium og kollokviegrupper med veiledning.   Organiseringen av TK111 med utstrakt bruk av nettleksjoner innebærer at emnet kan tas både som lokalstudium og fjernstudium.   ArbeidskravFølgende arbeidskrav må være oppfylt for at skriftlig eksamen skal bli vurdert:   a) Innføringskurset skal være gjennomført.b) Et skriftlig innlegg på ca. 200 ord som tar utgangspunkt i et gitt tema og en respons på et annet innlegg skal være levert i Fronter. Innleggene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Ved ikke godkjent kan studenten levere bearbeidet oppgave én gang. Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen av TK111 består av en to dagers hjemmeeksamen. Det gis gradert karakter.   De generelle bestemmelsene om vurdering i lov om universiteter og høyskoler gjelder også ved MhG. Det vises ellers til forskrift om studier og eksamen ved Mediehøgskolen Gimlekollen. [-]
Les mer
Dette emnet bygger på teoretisk og empirisk kunnskap fra emnegruppen TK111-112 og går dypere inn i sentrale temaer innenfor sosialantropologi, kommunikasjon, globale pros... [+]
BakgrunnTilegnelsesprosessen av kunnskap om og forståelse av kulturelle og livssynsmessige fenomener slik de forekommer i en konkret kontekst er vektlagt.    Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK211 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette tredje emnet. Emnegruppen TK211-216-214/215 kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning. MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om epistemologiske grunnlagsproblemer og deres forhold til en tverrkulturell kontekst ulike kommunikasjonsteorier problemstillinger innenfor globalt samarbeid og utvikling problemstillinger knyttet til livssyn i en tverrkulturell kontekst faglige perspektiver på aktuelle kontekster ferdigheter til å kunne drøfte hvordan ulike samfunn konstruerer forskjellige forståelsesrammer og hvordan dette utfordrer global sameksistens anvende faglige perspektiver på praktiske og teoretiske problemstillinger holdninger som fremmer respekt for forutsetninger for meningsdannelse og kunnskapstilegnelse hos mennesker i ulike kulturelle sammenhenger åpenhet og en dialogisk tilnærming i kommunikasjonssituasjoner   Innhold TK211-1 Forståelsesformer i et tverrkulturelt perspektivDette emnet utforsker videre hvordan sosiale fellesskap utvikler kunnskaper og forståelser om tilværelsen, og hvordan disse påvirker deres dagligliv. Sammenligning på tvers av kulturelle horisonter vil vise hvordan misforståelser og konflikter lett oppstår. Videre diskuteres både filosofiske og metodiske grunnlag for hvordan vi kan finne frem til felles forståelser og praksiser. Pensum (270 s.) TK211-2 Tverrkulturell kommunikasjonsteoriHer gis en innføring i generelle kommunikasjonsteorier, og på bakgrunn av disse belyses noen aktuelle eksempler på hvordan disse kan anvendes i en tverrkulturell kommunikasjonssituasjon. Pensum (270 s.) TK211-3 Globale kulturkonflikter og løsningerHer gis det en del perspektiver på aktuelle kulturelle og politiske konflikter, og hvordan noen teoretikere forespeiler mulige løsninger på disse. Pensum (147 s.) TK211-4 Religion og livssyn i sosiokulturell kontekstDette emnet ser på livssyn og religion og deres forbindelser til sosiale, materielle og kulturelle vilkår i samfunnet. Det fokuseres videre på hvordan religionens rolle i samfunnsliv og politikk er blitt en stadig viktigere dimensjon i vår globaliserte verden, og som enhver tverr-kulturell virksomhet bør ha innsikt i. Pensum (100 s.)   Organisering og arbeidsmåterUndervisningen i dette emnet vil bestå av forelesninger og diskusjonsseminar, der sentrale problemstillinger blir gjennomgått. Deler av undervisningsstoffet er tilrettelagt for nettundervisning.   Organiseringen av TK211 med bruk av nettleksjoner innebærer at emnet kan tas både som lokalstudium og fjernstudium.   ArbeidskravDer er ingen spesielle arbeidskrav i dette emnet.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i TK211 består av en fire timers skriftlig skoleeksamen. Det gis gradert karakter. [-]
Les mer
På forespørsel
I løpet av de siste 30-40 årene har det skjedd en massebevegelse av mennesker som verden ikke har sett før... [+]
Moderne kommunikasjonsmidler og større mobilitet har ført mennesker med svært ulik erfaringsbakgrunn sammen som naboer og arbeidskolleger, som borgere av det samme fellesskapet. Disse prosessene må forstås i sammenheng med større globale prosesser.   Moderne migrasjon og nye flerkulturelle samfunn har satt i gang debatter om innvandring og integrering i Norge.   Målgruppe, kompetanse og utdanningsløpTK211 er integrert i MhGs bachelorgrad i tverrkulturell kommunikasjon. I det foreslåtte studieløpet utgjør dette fjerde emnet. Emnegruppen TK211-216-214/215 kan integreres som en del av andre bachelorprogram ved MhG, samt som etter- og videreutdanning. MålGjennom arbeidet med emnet skal studentene tilegne seg: kunnskap om grunnleggende problemstillinger innenfor teorier om global urettferdighet og migrasjon grunnleggende spørsmål i den norske debatten om innvandring og integrering ferdigheter til å kunne drøfte sammenhenger mellom lokale og globale prosesser som har innvirkning på migrasjon reflektere kritisk rundt migrasjon som en historisk prosess som involverer sosiale nettverk og individuelle behov drøfte migrasjonens betydning for det norske samfunnet holdninger som fremmer forståelse for økonomiske og sosiale skiller mellom samfunn respekt for enkeltmenneskers valg av livsløp i en verden med ulik fordeling av ressurser    InnholdDette emnet vil gi innføring i perspektiver på økonomisk og sosial ulikhet og årsakssammenhenger som fører til migrasjon. På denne bakgrunnen gis det videre innføring i grunnleggende sider ved norsk debatt om innvandring og integrering. Pensum (716 s.)    Organisering og arbeidsmåterTK216 vil bestå av forelesninger og et seminar som forutsetter aktiv studentdeltakelse.    ArbeidskravFor at skriftlig eksamen skal bli vurdert må studenten ha deltatt på seminaret i emnet.   Vurdering og vurderingsuttrykkVurderingen i TK216 består av en muntlig eksamen. Det gis gradert karakter.     Studiestart Ta kontakt med faglig leder Asle Jøssang for nærmere informasjon, tlf. 38 14 50 67. [-]
Les mer