Alle kategorier
Du har valgt: IT-kurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i IT-kurs
 

3 dager 1 500 kr
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. [+]
PowerPoint 2010 er et presentasjonsprogram som brukes når vi skal vise fram data – enten det er tekst, bilder, tall eller tegninger. Programmet kan brukes til å lage lysark som skrives ut, eller vi kan vise presentasjonen ved hjelp av PC + videokanon. På kurset vil grunnleggende funksjoner vektlegges, men vi vil og se på hvordan en bygger opp og setter sammen en presentasjon. Forkunnskaper: Du må ha kunnskaper tilsvarende PC-begynnerkurs. Brukere av Powerpoint 2007 kan og følge dette kurset. [-]
Les mer
Nettkurs 12 måneder 9 000 kr
ITIL® 4 Specialist: Drive Stakeholder Value dekker alle typer engasjement og interaksjon mellom en tjenesteleverandør og deres kunder, brukere, leverandører og partnere. [+]
Kurset fokuserer på konvertering av etterspørsel til verdi via IT-relaterte tjenester. Modulen dekker sentrale emner som SLA-design, styring av flere leverandører, kommunikasjon, relasjonsstyring, CX- og UX-design, kartlegging av kunder og mer. E-læringskurset inneholder 18 timer med undervisning, og er delt inn i 8 moduler. Les mer om ITIL® 4 på  AXELOS sine websider. Du vil motta en e-post med tilgang til e-læringen, sertifiseringsvoucher og digital bok fra Peoplecert. Du avtaler tid for sertifiseringen som beskrevet i e-posten fra Peoplecert. [-]
Les mer
1 dag 3 200 kr
Kurset retter seg mot personer som bruker PowerPoint som presentasjonsverktøy, og som ønsker ytterligere fordypning i programmets funksjoner og verktøy. [+]
Kurset retter seg mot personer som bruker PowerPoint som presentasjonsverktøy, og som ønsker ytterligere fordypning i programmets funksjoner og verktøy. Vi vil gå gjennom de mer avanserte funksjonene i PowerPoint. I tillegg vil vi se på metoder for å arbeide mer effektivt i programmet. Vi vil i tillegg arbeide med multimediaeffekter som animasjoner og filmer, samt se på viktigheten av riktig fotobehandling og bruk av illustrasjoner. ForkunnskaperPå nivå med grunnkurs i PowerPoint, eller tilsvarende kjennskap til programmet. MålgruppeKurset retter seg mot personer som bruker PowerPoint som presentasjonsverktøy, og som ønsker ytterligere fordypning i programmets avanserte funksjoner. MålsetningKunne lage avanserte presentasjoner, og kombinere Microsoft PowerPoint med andre programmer. UndervisningsformKlasseromsundervisning, med maks 12 deltakere. En maskin pr. kursdeltaker. PrisKr. 3.200,-Inkluderer kursdokumentasjon og lunsj. Varighet1 dag - fra kl 09.00 til ca kl 15.00 Emner Kurset tar for seg mer avanserte funksjoner i PowerPoint. Du får en grundig innføring i utformingsprosessen, da god planlegging er viktig for å oppnå målet med presentasjonen. Bilder, objekter og diagram kan settes inn, tilpasses og formateres, slik at de passer til budskapet. For å beskrive prosesser kan du bruke flytskjema og SmartArt-grafikk. PowerPoint inneholder muligheter for animasjon av tekst og objekter, samt innsetting av video og lyd. For enklere navigering i presentasjonen, kan du sette inn hyperkoblinger og handlingsknapper, eller lage tilpassede framvisninger. [-]
Les mer
1 dag 5 990 kr
På dette kurset går man igjennom alle Excels gode analysemuligheter, ikke minst Pivottabellen og Power Pivot. [+]
Excel Pivot kurs for deg som ønsker god oversikt over store datamengder. Gjennomgang av viktigheten av et korrekt grunnlag, for å kunne benytte de gode analysemulighetene som ligger i Excel. Det blir vist hvordan pivot kan brukes på forskjellige måter, og hvordan dette kan gjøres med dynamiske områder. Det vil også være rom for å demonstrere enkelte funksjoner som kan gjøre rapportering i Pivot bedre. Kurset kan også spesialtilpasses og holdes bedriftsinternt i deres eller våre lokaler.   Kursinnhold:   Utgangspunktet: listen Få de beste rådene angående listen du skal bruke.   Utgangspunktet: tabellen Se fordeler ved å bruke dynamisk tabell vs. statisk liste.   Pivottabell - begrepsavklaringer Hva er en Pivottabell: Forklaring gis på ord og uttrykk relevant for pivottabellen. Grunnlaget: Grunnlaget, tabellen, bør være bygd opp på en spesiell måte, vi forklarer hvordan. Konsolidering: Vi viser hvordan grunnlaget kan være ulike krysstabeller som sys sammen til en pivottabell. Power Pivot Separate pivotminner: Hvorfor bruke dette?   Oppdatere pivottabell Endring i datakilden: Oppdatering av pivottabellen er viktig å kjenne til. Utvidelse av datakilden: Hva skjer dersom listen utvides enten i bredden eller i høyden. Dynamisk navngiving er en effektiv løsning. En annen metode er å opprette pivottabellen på basis av en liste som er definert som en tabell. Datakilder: Lær hvordan du kan ha flere ulike kilder som basis for pivottabellen, og hvordan disse skal oppdateres ved behov.   Pivottabellutseende Endring av oppsett: Lær hvor enkelt det er å endre oppsette for pivottabellen. Autooppsett: Excel 2010 har mange ulike autoformat. Formatering: I tillegg til formatet på selve pivottabellen, gjennomgår vi også celleformateringen. Sortering: Sorter gjerne tall og eller tekst Filter: Se forskjell på den tradisjonelle måten å filtrere på eller slicer. Skjule/vise: Sentralt når du ønsker å fokusere på deler av en rapport. Gruppering: Tekst, tall eller datoer kan fint grupperes. Nyttig! Vise / skjule delsummer: Praktisk å kjenne til hvordan du aktiverer / deaktiverer delsummer   Beregninger i pivottabell Bestemme ulike sammendrag: I en pivottabell kan du utføre ulike sammendrag. Egendefinert beregninger: Lær hvordan du kan lage nye beregnende felt på basis av eksisterende felt i en pivottabell. Vise data på ulike måter: Feltene kan vises blant annet som prosenter av andre felt, eller tallavvik av andre felt.   Anvendelse av pivottabellen Hent data: vi viser deg ulike metoder for å hente data fra en pivottabell, for bruk i ”vanlige” celler i Excel. Diagram: Lær hvordan du kan lage ulike diagrammer basert på data i pivottabellen   Power Pivot Import av PowerPivot data: Du kan hente data til PowerPivot vindu på ulike måter og fra ulike kilder. Koble data: Lær å opprette relasjoner mellom tabeller Rapporter: Bygg opp pivotrapporter fra relaterte grunnlag Beregninger: Introduksjon til DAX språket 4 gode grunner til å velge KnowledgeGroup 1. Best practice kursinnhold 2. Markedets beste instruktører 3. Små kursgrupper 4. Kvalitets- og startgaranti     [-]
Les mer
2 dager 6 500 kr
Vil du jobbe enklere og mer effektivt i InDesign? På dette kurset vil du lære å lage gode, avanserte og tidsbesparende maler for sider, tekst og objekter, samt gjenbru... [+]
Vil du jobbe enklere og mer effektivt i InDesign? På dette kurset vil du lære å lage gode, avanserte og tidsbesparende maler for sider, tekst og objekter, samt gjenbruk via biblioteker. Etter kurset kan du lage egne maler som automatiserer mange arbeidsprosesser og sparer deg for mye tid og arbeid. Gode maler kvalitetsikrer produktetene dine og gir deg mere tid til å være kreativ. Hvem passer kurset for? Kurset passer for deg som jobber i Adobe InDesign og ønsker å utnytte programmets potensiale. Forhåndskunnskap i InDesign: «InDesign grunnkurs» eller tilsvarende kunnskap. Dette lærer du: God, effektiv og avansert bruk av maler for sider, tekst og objekter i Adobe InDesign Spar på elementer du lager med CC Libraries Lage automatisk innholdsfortegnelse Bruk av tabell Tekstlenker og registerlinjer Hvordan tilpasse en layout til ulike størrelser i samme dokument Lage egne tastatursnarveier https://igm.no/indesign-kurs-videregaende/ [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 22 500 kr
24 Sep
03 Dec
Due to the Coronavirus the course instructor is not able to come to Oslo. As an alternative we offer this course as a Blended Virtual Course. [+]
Blended Virtual CourseThe course is a hybrid of virtual training and self-study which will be a mixture of teaching using Microsoft Teams for short bursts at the beginning of the day, then setting work for the rest of the day and then coming back at the end of the day for another on-line session for any questions before setting homework in the form of practice exams for the evening. You do not have to install Microsoft Teams, you will receive a link and can access the course using the web browser.  Remote proctored examTake your exam from any location. Read about iSQI remote proctored exam here Requirements for the exam: The exam will be using Google Chrome and there is a plug-in that needs to be installed  You will need a laptop/PC with a camera and a microphone  A current ID with a picture    KursinnholdDette kurset forklarer det grunnleggende i softwaretesting. Det er basert på ISTQB- pensum og er akkreditert av BCS.    Kurset inneholder øvelser, prøveeksamener og spill for å fremheve sentrale deler av pensum. Dette sammen med kursmateriell og presentasjoner vil bistå i forståelse av begreper og metoder som blir presentert.   Bouvet sine kursdeltakeres testresultater vs ISTQB gjennomsnitt   «Særs godt kurs med mye fokus på praktiske oppgaver som gjør læring vesentlig lettere. Engasjert kursleder hjelper også. Kursleder starter på et nivå som alle føler seg komfortabel med.» Alexander Røstum Course content Fundamentals of Testing This section looks at why testing is necessary, what testing is, and explains general testing principles, the fundamental test process, and psychological aspects of testing.   Skills Gained • Learn about the differences between the testing levels and targets• Know how to apply both black and white box approaches to all levels of testing• Understand the differences between the various types of review and be aware of Static Analysis• Learn aspects of test planning, estimation, monitoring and control• Communicate better through understanding standard definitions of terms• Gain knowledge of the different types of testing tools and the best way of implementing those tools   Testing throughout the software lifecycle Explains the relationship between testing and life cycle development models, including the V-model and iterative development. Outlines four levels of testing:• Component testing• Integration testing• System testing• Acceptance testing Describes four test types, the targets of testing:• functional• non-functional characteristics• structural• change-related Outlines the role of testing in maintenance.   Static Techniques Explains the differences between the various types of review, and outlines the characteristics of a formal review. Describes how static analysis can find defects.   Test Design Techniques This section explains how to identify test conditions (things to test) and how to design test cases and procedures. It also explains the difference between white and black box testing. The following techniques are described in some detail with practical exercises :• Equivalence Partitioning• Boundary Value Analysis• Decision Tables• State Transition testing• Statement and Decision testingIn addition, use case testing and experience-based testing (such as exploratory testing) are described, and advice is given on choosing techniques.   Test Management This section looks at organisational implications for testing and describes test planning and estimation, test monitoring and control. The relationship of testing and risk is covered,and configuration management and incident management.   Tool Support for Testing Different types of tool support for testing are described throughout the course. This session summarises them, and discusses how to use them effectively and how best to introduce a new tool.   The Exam The ISTQB Foundation exam is a 1-hour, 40 question multiple choice exam. There is an extra 15 minutes allowed for candidates whose first language is not English.The pass mark is 65% (26/40) and there are no pre requisites to taking this exam.The exam is a remote proctored exam [-]
Les mer
Majorstuen 1 dag 5 900 kr
18 Sep
23 Oct
21 Nov
Har du følelsen av at «dette kan gjøres litt enklere» når du jobber i Excel? Her har vi samlet en del tips og triks. I og med at dette er en workshop er ikke pensum spikr... [+]
Har du følelsen av at «dette kan gjøres litt enklere» når du jobber i Excel? Her har vi samlet en del tips og triks. I og med at dette er en workshop er ikke pensum spikret, men er avhengig av dine innspill.   Tips:•   Merking med ctrl tasten•   Enklere deling•   Verktøylinjen for hutigtilgang•   Forbedret autofullfør•   Microsoft oversetter•   Dikter•   Stockbilder – mange figurer og bilder som er gratis å bruke•   OneDrive – Automatisk lagringTriks:•   Autofyll•   Slicere•   PowerQuery – Transformer data før du importerer til Excel•   Pivot tabell – presenter dine data i lesbart format   [-]
Les mer
Oslo Bodø Og 2 andre steder 2 dager 9 900 kr
16 Sep
09 Oct
09 Oct
Excel Videregående [+]
Excel Videregående [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 349 kr
I dette kurset lærer du å bruke Adobe Premiere Pro på et profesjonelt nivå – og det kreves ingen forkunnskaper for å ta kurset. I begynnelsen av kurset lærer du å opprett... [+]
Bli en mester i videoredigering med Adobe Premiere Pro gjennom dette dyptgående kurset ledet av Espen Faugstad, en erfaren kursholder hos Utdannet.no. Dette kurset krever ingen forkunnskaper og tar deg med fra grunnleggende til avanserte teknikker i Premiere Pro. Det er ideelt for alle som ønsker å lære profesjonell videoredigering, enten for personlig bruk eller for å utvikle karrieren som klipper. Kurset dekker alt fra opprettelse av prosjekter, organisering av filer, redigering av video og lyd, til bruk av effekter, overganger, og fargekorrigering. Du vil også lære å opprette titler, teksting, og bruke animasjon for å gi dine videoer et profesjonelt uttrykk. Ved kursets slutt vil du ha opparbeidet deg all den kunnskapen som trengs for å jobbe som en profesjonell videoredigerer.   Innhold: Kapittel 1: Introduksjon Kapittel 2: Prosjekter Kapittel 3: Importere filer Kapittel 4: Redigere video Kapittel 5: Teknikker Kapittel 6: Redigere lyd Kapittel 7: Effekter og overganger Kapittel 8: Titler, grafikk og teksting Kapittel 9: Animere Kapittel 10: Fargekorrigere Kapittel 11: Eksportere Kapittel 12: Avslutning   Varighet: 6 timer og 5 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Tjenesten fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier. Våre kunder betaler en fast månedspris og får tilgang til alle kursene som er produsert så langt. Plattformen har hatt en god vekst de siste årene og kan skilte med 30.000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling moro, spennende og tilgjengelig for alle – og med oss har vi Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring; [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: IINI1001 IT Introduksjon eller tilsvarende forhåndskunnskaper. Innleveringer: Et større prosjektarbeid som gjennomføres som gruppearbeid. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Vurderingen i faget er basert på prosjektarbeidet. Prosjektene gjennomføres gruppevis. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltakelse eller ved kontraktsbrudd med øvrige medlemmer. Ansvarlig: Thor O. Olsen         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet «Lokale informasjonstjenester» skal studenten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kjenner til ulike typer informasjon som brukes i bedrifter og organisasjoner- har kunnskap om hvordan datateknologi og nettløsninger kan brukes i bedriftens forvaltning av informasjon- har kunnskap om moderne former for intern opplæring og oppbevaring og tilgjengelighet av kunnskapskapital FERDIGHETER:Kandidaten:- kan se behov for og være pådriver for små og mellomstore informasjonsløsninger for intern informasjon- kan komme med anbefalinger for bruk av moderne IT-kommunikasjonsløsninger - kan både individuelt og i grupper diskutere og redegjøre for holdninger og standpunkter i forhold til informasjonsforvaltning og ivaretakelse av virksomheters kunnskapskapital GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har forståelse for betydningen av aktiv informasjons- og kunnskapsforvaltning.- kan delta i planlegging og gjennomføring av informasjonshåndteringsprosjekter- kan identifisere, planlegge og gjennomføre en selvstendig oppgave i samarbeid med andre Innhold:Intranett og intranett-teknologi; Tjenesteinnhold i lokale informasjonssystemer; Sikkerhet i informasjonstjenester; Bedriftsopplæring;Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Lokale informasjonstjenester 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Innføring i webprogrammering med PHP. Grunnleggende syntaks og byggestener. Strukturering av kode. Skjemabehandling for økt dynamikk og interaktivitet. Databaseintegrasjo... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Forkunnskaper om webutvikling tilsvarende emnet Webutvikling 1 og grunnleggende programmeringskunnskaper er en fordel. Emnet passer godt i kombinasjon med for eksempel Ajax og HTML5. Innleveringer: 6 øvinger må være godkjent Vurderingsform: Prosjektoppgave, individuell, som vurderes til bestått/ikke bestått. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan konstruere en funksjonell webløsning ved hjelp av PHP utfra en gitt problemstilling- kan strukturere kode på en god måte i en webløsning- kan forklare hvordan tilstandsbevaring kan gjøres med PHP FERDIGHETER:Kandidaten:- kan bruke PHP-manualen og annen webbasert dokumentasjon- kan bruke PHP-scripting som verktøy for å løse problemer og oppgaver relatert til informasjonsbehandling- kan lage funksjonsrike webbaserte løsninger- kan programmere en fullverdig databasedrevet løsning GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan identifisere potensielle sikkerhetsmessige svakheter i en webløsning og iverksette gode sikkerhetstiltak Innhold:Innføring i webprogrammering med PHP. Grunnleggende syntaks og byggestener. Strukturering av kode. Skjemabehandling for økt dynamikk og interaktivitet. Databaseintegrasjon. Filbehandling. Sikkerhet. Tilstandsbevaring med sessions og cookies.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget   Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Webprogrammering i PHP 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 6 900 kr
Har du behov for å håndtere og få oversikt over store informasjonsmengder med mange detaljer – så har du behov for et databaseverktøy! [+]
Kurs beskrivelse Er det vanskelig å skjønne hvordan Access fungerer? Har du databaser med bare 1 tabell og ikke flere som de skal ha? Får du ikke orden på dine data? Må du skrive data inn i tabellen istedenfor gjennom et skjema? Er det vanskelig å få data ut fra databasen din? Blir databasen din lite brukervennlig? Dette er vanlige problemstillinger mange sliter med og som blir borte etter endt kurs! Kurset passer for deg med liten erfaring og som ønsker å lære Access fra grunnen av. Kurset passer også for deg som er selvlært og som ønsker å jobbe mer effektivt. På kun 2 dager vil du mestre de vanligste arbeidsoppgavene i Access. Du lærer gode rutiner du trenger for å kunne arbeide raskt og effektivt. Du vil kunne lage og strukturere alt fra enkle til mer avanserte databaser og vil føle deg trygg på at det er du som kontrollerer Access og ikke omvendt! Du lærer også hvordan du skal få data ut fra databasen din gjennom spørringer og rapporter. I tillegg får du en rekke tips og triks du kan bruke i din arbeidsdag.  Alt du lærer får du repetert gjennom aktiv oppgaveløsning slik at du husker det du har lært når du kommer tilbake på jobb. Kursdokumentasjon, lunsj og pausemat er selvsagt inkludert! Kursholderne har mer enn 20 års Access erfaring som de gjerne deler med deg! Meld deg på Access-kurs allerede i dag og sikre deg plass!   Kursinnhold Grunnleggende begreper Introduksjon til databasedesign/datamodellering Planlegging av en ny databaseOrganisering av data i en database Opprette en database   Tabeller Tabellens utformingsvisningTabellens data arkvisning Spørringer/Queries UtvalgsspørringerHandlingsspørringer/ActionqueriesLag tabell-spørringSlettespørring-Føy til-spørringOppdateringsspørringParameterspørringer Skjemaer Opprette skjemaer med skjemaveivisereSkjemavisningUformingsvisning for skjemaerGjennomgang av designverktøyVerktøyboksenFargepalett, fonter, tekstplasseringBundne, ubundne og kalkulerte kontrollerPostkilde og feltliste for et skjemaEn-til-mange-skjema Rapporter Opprette rapporter med RapportveiviserenUtformingsvisning for en rapportGruppering og sortering i rapporter Etiketter Spesialtilpassede etikettmalerEtikettveiviseren   [-]
Les mer
Oslo Trondheim 4 dager 23 900 kr
01 Oct
01 Oct
08 Oct
Angular 14 Development [+]
Angular 14 Development [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 timer 1 690 kr
Med Microsoft 365 har du fått flere oppgave- og planleggingsverktøy, som To Do og Planner. Appene flettes også mer og mer i hverandre. [+]
Med Microsoft 365 har du fått flere oppgave- og planleggingsverktøy, som To Do og Planner. Appene flettes også mer og mer i hverandre. I dette webinaret vises hvordan appene Planner og To Do samspiller med Teams og Outlook. Appene gir deg full oversikt over både dine egne og gruppeoppgavene på alle enheter. Planner – oppgaver for gruppen Hva er Planner | Hvor finner du Planner appen | Planner Hub | Lage ny plan | Opprette oppgaver | Fordele oppgaver | Trinn i oppgavene | Visninger | Planner og Teams To Do – oppgaver for deg Hva er To Do | Hvor finner du To Do appen | Online eller App | Min Dag-siden | Opprette oppgaver | Behandle oppgaver | Lister| Grupper | To Do og Outlook | To Do og Teams Hvordan ting henger sammen Hvordan de ulike appene spiller sammen | Ting du utfører i den ene appen vises i den andre, og kanskje i den tredje, dersom innstillingene er gjort riktig.   Pris: 1690 kroner [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 dager 22 000 kr
Learn how to investigate, respond to, and hunt for threats using Microsoft Azure Sentinel, Azure Defender, and Microsoft 365 Defender. [+]
COURSE OVERVIEW Learn how to investigate, respond to, and hunt for threats using Microsoft Azure Sentinel, Azure Defender, and Microsoft 365 Defender. In this course you will learn how to mitigate cyberthreats using these technologies. Specifically, you will configure and use Azure Sentinel as well as utilize Kusto Query Language (KQL) to perform detection, analysis, and reporting. The course was designed for people who work in a Security Operations job role and helps learners prepare for the exam SC-200: Microsoft Security Operations Analyst. TARGET AUDIENCE The Microsoft Security Operations Analyst collaborates with organizational stakeholders to secure information technology systems for the organization. Their goal is to reduce organizational risk by rapidly remediating active attacks in the environment, advising on improvements to threat protection practices, and referring violations of organizational policies to appropriate stakeholders. Responsibilities include threat management, monitoring, and response by using a variety of security solutions across their environment. The role primarily investigates, responds to, and hunts for threats using Microsoft Azure Sentinel, Azure Defender, Microsoft 365 Defender, and third-party security products. Since the Security Operations Analyst consumes the operational output of these tools, they are also a critical stakeholder in the configuration and deployment of these technologies. COURSE OBJECTIVES Explain how Microsoft Defender for Endpoint can remediate risks in your environment Create a Microsoft Defender for Endpoint environment Configure Attack Surface Reduction rules on Windows 10 devices Perform actions on a device using Microsoft Defender for Endpoint Investigate domains and IP addresses in Microsoft Defender for Endpoint Investigate user accounts in Microsoft Defender for Endpoint Configure alert settings in Microsoft Defender for Endpoint Explain how the threat landscape is evolving Conduct advanced hunting in Microsoft 365 Defender Manage incidents in Microsoft 365 Defender Explain how Microsoft Defender for Identity can remediate risks in your environment. Investigate DLP alerts in Microsoft Cloud App Security Explain the types of actions you can take on an insider risk management case. Configure auto-provisioning in Azure Defender Remediate alerts in Azure Defender Construct KQL statements Filter searches based on event time, severity, domain, and other relevant data using KQL Extract data from unstructured string fields using KQL Manage an Azure Sentinel workspace Use KQL to access the watchlist in Azure Sentinel Manage threat indicators in Azure Sentinel Explain the Common Event Format and Syslog connector differences in Azure Sentinel Connect Azure Windows Virtual Machines to Azure Sentinel Configure Log Analytics agent to collect Sysmon events Create new analytics rules and queries using the analytics rule wizard Create a playbook to automate an incident response Use queries to hunt for threats Observe threats over time with livestream COURSE CONTENT Module 1: Mitigate threats using Microsoft Defender for Endpoint Implement the Microsoft Defender for Endpoint platform to detect, investigate, and respond to advanced threats. Learn how Microsoft Defender for Endpoint can help your organization stay secure. Learn how to deploy the Microsoft Defender for Endpoint environment, including onboarding devices and configuring security. Learn how to investigate incidents and alerts using Microsoft Defender for Endpoints. Perform advanced hunting and consult with threat experts. You will also learn how to configure automation in Microsoft Defender for Endpoint by managing environmental settings.. Lastly, you will learn about your environment's weaknesses by using Threat and Vulnerability Management in Microsoft Defender for Endpoint. Lessons M1 Protect against threats with Microsoft Defender for Endpoint Deploy the Microsoft Defender for Endpoint environment Implement Windows 10 security enhancements with Microsoft Defender for Endpoint Manage alerts and incidents in Microsoft Defender for Endpoint Perform device investigations in Microsoft Defender for Endpoint Perform actions on a device using Microsoft Defender for Endpoint Perform evidence and entities investigations using Microsoft Defender for Endpoint Configure and manage automation using Microsoft Defender for Endpoint Configure for alerts and detections in Microsoft Defender for Endpoint Utilize Threat and Vulnerability Management in Microsoft Defender for Endpoint Lab M1: Mitigate threats using Microsoft Defender for Endpoint Deploy Microsoft Defender for Endpoint Mitigate Attacks using Defender for Endpoint After completing module 1, students will be able to: Define the capabilities of Microsoft Defender for Endpoint Configure Microsoft Defender for Endpoint environment settings Configure Attack Surface Reduction rules on Windows 10 devices Investigate alerts in Microsoft Defender for Endpoint Describe device forensics information collected by Microsoft Defender for Endpoint Conduct forensics data collection using Microsoft Defender for Endpoint Investigate user accounts in Microsoft Defender for Endpoint Manage automation settings in Microsoft Defender for Endpoint Manage indicators in Microsoft Defender for Endpoint Describe Threat and Vulnerability Management in Microsoft Defender for Endpoint Module 2: Mitigate threats using Microsoft 365 Defender Analyze threat data across domains and rapidly remediate threats with built-in orchestration and automation in Microsoft 365 Defender. Learn about cybersecurity threats and how the new threat protection tools from Microsoft protect your organization’s users, devices, and data. Use the advanced detection and remediation of identity-based threats to protect your Azure Active Directory identities and applications from compromise. Lessons M2 Introduction to threat protection with Microsoft 365 Mitigate incidents using Microsoft 365 Defender Protect your identities with Azure AD Identity Protection Remediate risks with Microsoft Defender for Office 365 Safeguard your environment with Microsoft Defender for Identity Secure your cloud apps and services with Microsoft Cloud App Security Respond to data loss prevention alerts using Microsoft 365 Manage insider risk in Microsoft 365 Lab M2: Mitigate threats using Microsoft 365 Defender Mitigate Attacks with Microsoft 365 Defender After completing module 2, students will be able to: Explain how the threat landscape is evolving. Manage incidents in Microsoft 365 Defender Conduct advanced hunting in Microsoft 365 Defender Describe the investigation and remediation features of Azure Active Directory Identity Protection. Define the capabilities of Microsoft Defender for Endpoint. Explain how Microsoft Defender for Endpoint can remediate risks in your environment. Define the Cloud App Security framework Explain how Cloud Discovery helps you see what's going on in your organization Module 3: Mitigate threats using Azure Defender Use Azure Defender integrated with Azure Security Center, for Azure, hybrid cloud, and on-premises workload protection and security. Learn the purpose of Azure Defender, Azure Defender's relationship to Azure Security Center, and how to enable Azure Defender. You will also learn about the protections and detections provided by Azure Defender for each cloud workload. Learn how you can add Azure Defender capabilities to your hybrid environment. Lessons M3 Plan for cloud workload protections using Azure Defender Explain cloud workload protections in Azure Defender Connect Azure assets to Azure Defender Connect non-Azure resources to Azure Defender Remediate security alerts using Azure Defender Lab M3: Mitigate threats using Azure Defender Deploy Azure Defender Mitigate Attacks with Azure Defender After completing module 3, students will be able to: Describe Azure Defender features Explain Azure Security Center features Explain which workloads are protected by Azure Defender Explain how Azure Defender protections function Configure auto-provisioning in Azure Defender Describe manual provisioning in Azure Defender Connect non-Azure machines to Azure Defender Describe alerts in Azure Defender Remediate alerts in Azure Defender Automate responses in Azure Defender Module 4: Create queries for Azure Sentinel using Kusto Query Language (KQL) Write Kusto Query Language (KQL) statements to query log data to perform detections, analysis, and reporting in Azure Sentinel. This module will focus on the most used operators. The example KQL statements will showcase security related table queries. KQL is the query language used to perform analysis on data to create analytics, workbooks, and perform hunting in Azure Sentinel. Learn how basic KQL statement structure provides the foundation to build more complex statements. Learn how to summarize and visualize data with a KQL statement provides the foundation to build detections in Azure Sentinel. Learn how to use the Kusto Query Language (KQL) to manipulate string data ingested from log sources. Lessons M4 Construct KQL statements for Azure Sentinel Analyze query results using KQL Build multi-table statements using KQL Work with data in Azure Sentinel using Kusto Query Language Lab M4: Create queries for Azure Sentinel using Kusto Query Language (KQL) Construct Basic KQL Statements Analyze query results using KQL Build multi-table statements using KQL Work with string data using KQL statements After completing module 4, students will be able to: Construct KQL statements Search log files for security events using KQL Filter searches based on event time, severity, domain, and other relevant data using KQL Summarize data using KQL statements Render visualizations using KQL statements Extract data from unstructured string fields using KQL Extract data from structured string data using KQL Create Functions using KQL Module 5: Configure your Azure Sentinel environment Get started with Azure Sentinel by properly configuring the Azure Sentinel workspace. Traditional security information and event management (SIEM) systems typically take a long time to set up and configure. They're also not necessarily designed with cloud workloads in mind. Azure Sentinel enables you to start getting valuable security insights from your cloud and on-premises data quickly. This module helps you get started. Learn about the architecture of Azure Sentinel workspaces to ensure you configure your system to meet your organization's security operations requirements. As a Security Operations Analyst, you must understand the tables, fields, and data ingested in your workspace. Learn how to query the most used data tables in Azure Sentinel. Lessons M5 Introduction to Azure Sentinel Create and manage Azure Sentinel workspaces Query logs in Azure Sentinel Use watchlists in Azure Sentinel Utilize threat intelligence in Azure Sentinel Lab M5 : Configure your Azure Sentinel environment Create an Azure Sentinel Workspace Create a Watchlist Create a Threat Indicator After completing module 5, students will be able to: Identify the various components and functionality of Azure Sentinel. Identify use cases where Azure Sentinel would be a good solution. Describe Azure Sentinel workspace architecture Install Azure Sentinel workspace Manage an Azure Sentinel workspace Create a watchlist in Azure Sentinel Use KQL to access the watchlist in Azure Sentinel Manage threat indicators in Azure Sentinel Use KQL to access threat indicators in Azure Sentinel Module 6: Connect logs to Azure Sentinel Connect data at cloud scale across all users, devices, applications, and infrastructure, both on-premises and in multiple clouds to Azure Sentinel. The primary approach to connect log data is using the Azure Sentinel provided data connectors. This module provides an overview of the available data connectors. You will get to learn about the configuration options and data provided by Azure Sentinel connectors for Microsoft 365 Defender. Lessons M6 Connect data to Azure Sentinel using data connectors Connect Microsoft services to Azure Sentinel Connect Microsoft 365 Defender to Azure Sentinel Connect Windows hosts to Azure Sentinel Connect Common Event Format logs to Azure Sentinel Connect syslog data sources to Azure Sentinel Connect threat indicators to Azure Sentinel Lab M6: Connect logs to Azure Sentinel Connect Microsoft services to Azure Sentinel Connect Windows hosts to Azure Sentinel Connect Linux hosts to Azure Sentinel Connect Threat intelligence to Azure Sentinel After completing module 6, students will be able to: Explain the use of data connectors in Azure Sentinel Explain the Common Event Format and Syslog connector differences in Azure Sentinel Connect Microsoft service connectors Explain how connectors auto-create incidents in Azure Sentinel Activate the Microsoft 365 Defender connector in Azure Sentinel Connect Azure Windows Virtual Machines to Azure Sentinel Connect non-Azure Windows hosts to Azure Sentinel Configure Log Analytics agent to collect Sysmon events Explain the Common Event Format connector deployment options in Azure Sentinel Configure the TAXII connector in Azure Sentinel View threat indicators in Azure Sentinel Module 7: Create detections and perform investigations using Azure Sentinel Detect previously uncovered threats and rapidly remediate threats with built-in orchestration and automation in Azure Sentinel. You will learn how to create Azure Sentinel playbooks to respond to security threats. You'll investigate Azure Sentinel incident management, learn about Azure Sentinel events and entities, and discover ways to resolve incidents. You will also learn how to query, visualize, and monitor data in Azure Sentinel. Lessons M7 Threat detection with Azure Sentinel analytics Threat response with Azure Sentinel playbooks Security incident management in Azure Sentinel Use entity behavior analytics in Azure Sentinel Query, visualize, and monitor data in Azure Sentinel Lab M7: Create detections and perform investigations using Azure Sentinel Create Analytical Rules Model Attacks to Define Rule Logic Mitigate Attacks using Azure Sentinel Create Workbooks in Azure Sentinel After completing module 7, students will be able to: Explain the importance of Azure Sentinel Analytics. Create rules from templates. Manage rules with modifications. Explain Azure Sentinel SOAR capabilities. Create a playbook to automate an incident response. Investigate and manage incident resolution. Explain User and Entity Behavior Analytics in Azure Sentinel Explore entities in Azure Sentinel Visualize security data using Azure Sentinel Workbooks. Module 8: Perform threat hunting in Azure Sentinel In this module, you'll learn to proactively identify threat behaviors by using Azure Sentinel queries. You'll also learn to use bookmarks and livestream to hunt threats. You will also learn how to use notebooks in Azure Sentinel for advanced hunting. Lessons M8 Threat hunting with Azure Sentinel Hunt for threats using notebooks in Azure Sentinel Lab M8 : Threat hunting in Azure Sentinel Threat Hunting in Azure Sentinel Threat Hunting using Notebooks After completing this module, students will be able to: Describe threat hunting concepts for use with Azure Sentinel Define a threat hunting hypothesis for use in Azure Sentinel Use queries to hunt for threats. Observe threats over time with livestream. Explore API libraries for advanced threat hunting in Azure Sentinel Create and use notebooks in Azure Sentinel [-]
Les mer