Alle kategorier
Du har valgt: Juridiske kurs
Nullstill
Filter
Ferdig

-

20 treff i Juridiske kurs
 

Webinar 1 time 2 940 kr
13 Mar
Et patent, en design- eller varemerkeregistrering har liten effekt og verdi hvis konkurrentene dine fritt kan krenke rettighetene dine uten konsekvenser. Hvordan du effek... [+]
MEDLEMSKURS: Håndhevelse av  IP-rettigheter – fra skyttergrav til inntektskilde (GRATIS for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Å beskytte sine immaterielle rettigheter er en viktig del av en IP-strategi, men verdien er begrenset hvis du ikke er villig til å håndheve rettighetene du har investert i å beskytte. Et patent, en design- eller varemerkeregistrering har liten effekt og verdi hvis konkurrentene dine fritt kan krenke rettighetene dine uten konsekvenser. En klar strategi for hva du gjør hvis du oppdager at noen gjør inngrep i dine rettigheter er derfor avgjørende. Håndhevelse vil både ha en direkte effekt i den aktuelle saken, men vil også kunne ha en avskrekkende effekt for andre som ser at du håndhever rettighetene dine. Unntaksvis er man nødt til å gå hele veien til retten for å løse slike tvister, men de aller fleste lar seg løse i minnelighet og kan sikre deg en fortsatt enerett, en erstatning, eller et kommersielt samarbeid gjennom en lisensavtale som genererer inntekter. Man bør også være forberedt på hva man skal gjøre dersom man får slike krav rettet mot egen virksomhet. På dette kurset får du praktiske råd om hvordan du effektivt kan håndtere slike saker, men også noen tips om hvordan man kan unngå å «havne i ulykka» i utgangspunktet. Foredragsholder Håkon Tysnes Kaasin er advokat og seniorpartner i Bryn Aarflot, og er spesialist på tvisteløsning og håndtering av IP-konflikter. Han har lang erfaring med slike saker, både som internadvokat i et stort internasjonalt konsern og som ekstern advokat i Bryn Aarflot, og deler sine erfaringer.   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Kurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i loven med særlig fokus på reglene om permittering av arbeidstakere [+]
Permittering av arbeidstakere   Uventede situasjoner kan oppstå, som for eksempel bortfall av ordretilgang, stans i maskiner, streik eller ulykke. I slike situasjoner kan det være nødvendig å redusere lønnskostnadene for en periode. Som styreleder/ styremedlem er det viktig å ha kunnskap om hvilket handlingsrom selskapet har og hvilke virkemidler en har til disposisjon.   Kurset gir en oversikt over i de mest sentrale emnene i loven med særlig fokus på reglene om permittering av ansatte. Etter fullført kurs skal deltakerne være i stand til å forstå de grunnleggende regler knyttet til fremgangsmåten ved permittering, og særlig om hva som kan danne grunnlag for permittering herunder valg av ansatte som permitteres og saksbehandling overfor ansatte, tillitsvalgte og NAV.   Kursinnhold: Oversikt over regelverket – hvor finner vi permitteringsreglene? Reglenes bakgrunn og formål Vilkår for permittering Hvem skal permitteres? Krav til permitteringsvarsel Forholdet til NAV, lønnsplikt og dagpenger Oppsigelse under permittering Særlige regler om permittering ved streik   Målgruppe Dette kurset er nyttig for styremedlemmer som ønsker kunnskap om handlingsrommet i nedgangstider eller ved uforutsette hendelser som påvirker selskapets drift.   [-]
Les mer
Nettstudie 18 900 kr
Kurset i arbeidsrett gir deg innsikt i rammebetingelsene for  personalledelse og -administrasjon i privat, kommunal og statlig sektor av arbeidslivet, slik de er utformet... [+]
Kurset i arbeidsrett gir deg innsikt i rammebetingelsene for  personalledelse og -administrasjon i privat, kommunal og statlig sektor av arbeidslivet, slik de er utformet i lover, forskrifter og kollektive avtaler. Bestått eksamen gir 15 studiepoeng fra Høgskolen i Buskerud og Vestfold.   Du oppnår Nivå: Høgskole og universitet Antall Studiepoeng 15 Program Arbeidsrett - P-JUS002 - 5454 Krav til deg Anbefalte forkunnskaper Erfaring fra personalarbeid og gjerne  organisasjon og ledelse, og  forretningsjus fra årsenhet 1 og 2.  Krav til forkunnskaper/praksis Søkere som er 25 år eller eldre og kan dokumentere tilstrekkelig allmennutdanning/realkompetanse for kurset kan tas opp etter særskilt vurdering (realkompetansevurdering). Dette gjøres i forbindelse med bestillingen. Opptakskrav Generell studiekompetanse   Studietid Du kan bruke inntil 6 måneder på å gjennomføre dette studiet. Dersom du ser at du trenger lenger tid på å fullføre kan du søke om forlengelse. Hvis du søker om forlengelse før studietiden har gått ut koster det 350 kroner pr. måned. Hvis du søker om forlengelse etter at den ordinære studietiden har gått ut koster det først 500 kroner i oppstartsgebyr og så 350 kroner pr. måned. Du kan utvide din studietid ved å sende en søknad om forlengelse pr. e-post til studietid@nki.no Studiestart NKI Nettstudier har studiestart hver dag, hele året. Når vi har registrert din bestilling, mottar du passord til Nettskolen - og du er i gang! Antall innsendinger 5 Eksamen Eksamen All informasjon om eksamen. Priser og finansiering Pris kontant Pris 18 900,- Pris eksamen 1 eksamen á kr 2 500,- Studiemateriell Studiemateriell fåes kjøpt hos NKI Forlaget. Etter bestilling av nettstudiet får du en link til NKI Forlaget hvor du finner pensumlitteratur og tilbud om å kjøpe de bøkene du trenger. Finansiering Du kan velge mellom kortbetaling, faktura på totalbeløpet, avdragsordning eller annen betaler. Dette velger du i bestillingen. Tips til finansiering Du kan få støtte fra arbeidsgiver, NAV, fagforeninger eller søke om stipender. [-]
Les mer
3 dager 12 800 kr
Du får hjelp til selvhjelp i jussens irrganger, og lærer de viktigste lover og regler som gjelder i arbeidslivet. Videre vil du få innsikt i viktige prinsipper og kjen... [+]
Kurs i arbeidsrett. Arbeidsrett utgjør den grunnleggende plattform for forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker – og dermed også for alt personalarbeid. Dette kurset gjør deg kjent med arbeidslivets spilleregler, slik at du kan ha kontroll over praktiske situasjoner som dukker opp i løpet av et ansettelsesforhold. Kurset dekker: Oversikt over de viktigste lover, rettskilder og prinsipper innenfor arbeidsretten Arbeidsgivers styringsrett Arbeidsmiljølovens regler om ansettelse, blant annet adgangen til midlertidig ansettelse og bruk av prøvetid Arbeidsmiljølovens regler om fortrinnsrett Arbeidsmiljølovens regler om innleie Bruk av selvstendige oppdragstakere Likebehandlings- og diskrimineringsreglene Arbeidsmiljølovens regler om lønn og trekk i lønn Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om arbeidstid Ferielovens regler om ferie og feriepenger Arbeidsmiljølovens og folketrygdlovens regler for oppfølgning av sykmeldte arbeidstakere Oversikt over arbeidsmiljølovens regler om kontrolltiltak og reglene om innsyn i e-post mv. Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse og avskjed Arbeidsmiljølovens regler om oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold (nedbemanning) Permitteringsreglene Du vil få praktiske råd om hvordan typiske problemstillinger kan løses. Kurset gjennomføres med vekt på praktiske oppgaver som gir trening i bruken av gjeldende regelverk. Målgruppe:Kurset er beregnet på alle som ønsker en bred og praktisk innføring i arbeidsrett. Du vil ha godt utbytte av kurset både om du er ny på området eller om du har erfaring. I statlig sektor bør kurset følges opp med kurset i tjenestemannsrett,   [-]
Les mer
Nettkurs 6 måneder 4 000 kr
Dette kurset vil gjøre deg mer fortrolig med hvordan du skal forstå og bruke Offentlighetsloven. [+]
Kurset er utviklet av NETTOPPlæring som har tilbudt nettkurs i over 20 år. Dra nytte av vår kompetanse og vi vil gi deg det faglige grunnlaget du trenger for å bli god på å vurdere dokumentinnsyn.  Om kurset Offentlighetsloven handler om retten til innsyn i forvaltningens saksdokumenter, journaler m.m. Kurset har som mål å gi deg økt kompetanse på å forvalte denne innsynsretten. Bli god på å vurdere dokumentinnsyn Få veiledning underveis ved behov   Nettkurset går over 6 måneder og gir deg muligheten til å lære om hensikten med loven, hvilke rettigheter og plikter gir den, hvilke forutsetninger ligger i unntaksbestemmelsene og hvordan man vurderer innsyn / merinnsyn.   Nettkurset vil gi deg: Kunnskap om innholdet i lovteksten Kunnskap og innsikt i å vurdere innsynskrav Innsikt i den juridiske tankegangen som vurderingene krever Forståelse for nødvendig bruk av skjerming Hensikten er at du skal kunne bruke det du lærer i dine daglige vurderinger.    Kurset inneholder:•    Forelesningstekst•    Pensumstoff•    Eksempler•    Linker til stoff på Internett•    Quiz og dra-og-slipp-oppgaver   Kursbevis gis når deltaker har bestått en avsluttende test på kursets nettsider. Denne testen kan tas flere ganger. Nettlærer og fagansvarlig er tilgjengelig for kontakt.   Pris: Kr. 4000,- per deltaker.  Ta kontakt dersom dere er en gruppe på fire personer eller flere.   Oppstart: Oppstart hver mandag. [-]
Les mer
2 dager 10 500
- varer, tjenester og entrepriser [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.   Få et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen!Vi gjennomgår sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser og du vil få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis.   Lov og forskrifter om offentlige anskaffelser er etter hvert utviklet til et meget omfattende regelverk. Kunnskap om dette regelverket er en absolutt betingelse for alle de som på en eller annen måte er involvert i offentlige anskaffelser, enten dette er på oppdrags- eller leverandørsiden. På kurset behandles alle de sentrale problemstillingene innen offentlige anskaffelser. Det vil bli lagt særlig vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Den nyeste praksis fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) vil bli gjennomgått for å vise hvorledes reglene anvendes på faktiske problemstillinger man støter på ved håndteringen av regelverket. På denne måten er kurset ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under anskaffelsesprosessen. Begge foredragsholderne deltar aktivt under samtlige foredrag, en undervisningsform vi har fått meget gode tilbakemeldinger på. Hver enkelt tema vil først bli forklart av foredragsholderne. Deretter vil rettspraksis og praktiske eksempler bli gjennomgått for å belyse hvordan reglene virker i det praktiske liv. Dette har vist seg å være en engasjerende undervisningsform som egger til debatt og synspunkter fra kursdeltakerne.     Forelesere: Lasse Simonsen, Universitetet i Oslo Lasse er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne Scott, Norconsult AS Arne er selskapsadvokat i Norconsult AS. Han har vært partner i advokatfirmaene Pacta og Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet. [-]
Les mer
Nettkurs 6 timer 1 900 kr
Faglig kurs innen matrikkel og grunnbok. Kurset vil gjøre deg i stand til å forstå hvilke data du har tilgang til, hvordan dataene er oppstått og hva de kan brukes til. [+]
Faglig kurs innen matrikkel og grunnbok. Kurset vil gjøre deg i stand til å forstå hvilke data du har tilgang til, hvordan dataene er oppstått og hva de kan brukes til. Kurset rettes spesielt mot de som har tilgang til eiendomsinnsyn.no Matrikkelen er landets offisielle register over fast eiendom, adresser, bygninger og boliger og bruksenheter og er, ved siden av Folkeregisteret og Enhetsregisteret, ett av landets tre basisregistre. Ved å bruke informasjon fra disse registrene, er det mulig både å omsette, pantsette og forsvare fast eiendom på en billig og effektiv måte.      [-]
Les mer
Nettkurs 2 dager 4 900 kr
Kurset gir deg grunnleggende kunnskaper om KOMTEK Eiendomsskatt. [+]
Kurset gir deg grunnleggende kunnskaper om KOMTEK Eiendomsskatt. Du vil blant annet lære om begreper i Eiendomsskatt-modulen, oppsett og innstillinger, arbeidsgang, prosesser og rapporter.Opplæringen er fordelt på teori og oppgaveløsning. Kurset tar for seg grunnleggende funksjoner og praktiske oppgaver i KOMTEK.   Innhold Fokus på eiendomsskatt generelt Oppbygging av modulen Viktige begrep Rapporter Innføring i bruk av Formuesgrunnlag [-]
Les mer
Nettkurs 24 måneder 76 500 kr
Som advokatsekretær må du ha god kunnskap om advokatbransjen, og undervisningen er derfor basert på behovet hos advokatfirmaer, politiet, domstolene og andre foretak- [+]
En advokatsekretær har en sentral rolle i driften av et advokatkontor, og må beherske IT-verktøy som sikrer korrekt og trygg kommunikasjon mellom klient, advokat og rettsinstansene. Denne utdanningen gir deg verktøyene du trenger for å utføre viktige kontoradministrative arbeidsoppgaver innen den juridiske kontorbransjen. Du lærer grunnleggende juridisk metode, hvordan du jobber med juridiske dokumenter og å løse praktiske oppgaver ved hjelp av Lovdata Pro og andre relevante rettskildeportaler. Etter fullført utdanning, vil du ha kjennskap til relevante IT-verktøy som gjør deg i stand til å løse juridiske arbeidsoppgaver på en effektivt og selvstendig måte. Dette studiet er en fagskoleutdanning (60 studiepoeng) med fagskolegrad. Dersom du ønsker å gå et kortere løp, kan du ta Juridisk kontormedarbeider (30 studiepoeng).     [-]
Les mer
3 timer 2 990 kr
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger [+]
Kurs i å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger Skap gode rammer for ferieavvikling! God planlegging og riktig håndtering av spørsmål omkring ferieavvikling og opptjening av feriepenger sikrer at ferieavviklingen kan foregå på en god måte. Det krever at arbeidsgiver er godt forberedt og har overveid de viktigste problemstillinger i forhold til ferie på forhånd. Kjennskap til ferielovens bestemmelser og begreper er nødvendig for å sikre en god og profesjonell håndtering av problemstillinger vedrørende ferieavvikling og utbetaling av feriepenger. Utbytte Kurset vil sette deg i stand til å håndtere ulike problemstillinger relatert til ferieavvikling og opptjening og utbetaling av feriepenger. Overblikk over kurset Ferieloven i forhold til andre lover Arbeidsgivers ansvar og styringsrett Begrepsavklaringer Avvikling av feriefritid, herunder; hovedferie, restferie, avtalefestet ferie etc. Opptjening av feriepenger Utbetaling av feriepenger Konsekvenser ved brudd på ferieloven Kursholdere Advokatene Cathrine Gundersen og Annecke B. Jenssen, begge Virke Kursform Kurset gjennomføres i en kombinasjon av forelesning, diskusjoner, erfaringsdeling og oppgaveløsning. Målgruppe Ledere og personer med ansvar for lønn og administrasjon. [-]
Les mer
2 dager 10 500 kr
På kurset gjennomgås de sentrale problemstillingene ved gjennomføring av utførelsesentrepriser. [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening   På kurset gjennomgås de sentrale problemstillingene ved gjennomføring av utførelsesentrepriser, så som Kontraktens oppbygning. Tolknings- og motstridsregler for å fastlegge innholdet i fastprisarbeidet Endringer og varslingsprosedyrer Krav om fristforlengelse Overtakelse av byggeobjektet. Sluttoppgjør Mangler og forsinkelse ved entreprenørens arbeider Reklamasjon og foreldelse På kurset vil blant annet følgende nyere dommer fra Høyesterett bli gjennomgått: HR-2020-1120 Kystverket Tvisten gjaldt utstrekningen av det såkalte kontraktsmedhjelperansvaret. Spørsmålet var om en hovedentreprenør svarte for skade som en underentreprenør forvoldte på et sjømerke som Kystverket (byggherren) eide. HR-2020-228 Sluttoppstilling Saken gjaldt innsigelser en hovedentreprenør hadde mot underentreprenørens sluttoppstiling. Spørsmålet var om bemerkningene til sluttoppstillingen fylte kravet til innsigelser etter standarden. HR-2020-2254 Rambøll Saken gjaldt blant annet spørsmålet om hva som ligger i begrepet «uten ugrunnet opphold». Dessuten ble alminnelige passivitets-betraktninger anvendt på en sent framsatt innsigelse. Siktemålet med kurset er å formidle kunnskap om de sentrale spillereglene for gjennomføring av utførelsesentrepriser slik disse har kommet til uttrykk i NS 8405:2008 og NS 8406:2009. Det vil bli særlig lagt vekt på at kursdeltakerne skal få en forståelse av hvordan reglene virker i praksis. Kurset er dermed ment å gi et solid grunnlag for å ta gode og riktige valg under behandling av de problemstillingene som oppstår i en byggeprosess.   Forelesere: Lasse SimonsenProfessor DR Juris, Universitetet i Oslo Lasse er professor ved Det juridiske fakultet i Oslo. Han ble i sin tid stipendiat i Oslo i 1991, og tok sin doktorgrad i 1997 med avhandlingen «Prekontraktuelt ansvar», hvor blant annet de anbudsrettslige problemstillingene står sentralt. Før Lasse Simonsen begynte på universitetet var han i flere år direktør for juridisk avdeling ved Statens bygge- og eiendomsdirektorat (nå Statsbygg). I denne perioden sto han sentralt under fremforhandlingene og utarbeidelsen av en rekke norske standarder, blant annet NS 3430 og NS 3431. Før tiden i direktoratet praktiserte Lasse Simonsen noen år som advokat, og var dommerfullmektig i to år.   Arne ScottSelskapsadvokat, Norconsult AS Arne er selskapsadvokat i Norconsult. Han har vært partner i advokatfirmaene Pacta og Kluge, medlem av ledergruppen i utbyggingsprosjektet for Telenors nybygg på Fornebu, leder av juridisk avdeling i Statsbygg og advokatfullmektig i advokatfirma BA-HR. Scott var sentral ved forhandlingene av prosjekterings- og rådgivningsstandardene; NS 8401 og NS 8402, og Norsk bygge- og anleggskontrakt; NS 8405. Scott har bred og omfattende erfaring fra foredragsvirksomhet. [-]
Les mer
Nettstudie 1 dag 4 900 kr
Styrk etterlevelse av «Forskrift om kommunal beredskapsplikt» Fokus på informasjon og IT systemer. [+]
Kurset er laget for å gi deg som jobber med informasjon og systemsikkerhet i kommunen, men er også åpen for andre som ønsker å styrke sin kompetanse innen fagfeltet. Du lærer hvordan gjennomføre en helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse, med kartlegging, systematisere og utforming av sannsynlighetsberegning for uønskede hendelser som kan inntreffe i kommunens informasjonssystemer. Metoder for å hvordan disse kan påvirke kommunen og hvordan redusere risiko for tap av data. Når kurset er ferdig har du maler til å lage helhetlige risiko- og sårbarhetsanalysen, som i følge «Forskrift om kommunal beredskapsplikt» skal forankres i kommunestyret.  Vi går gjennom: Kartlegging av eksisterende og fremtidige risiko- og sårbarhetsfaktorer. Risiko og sårbarhet utenfor deres geografiske område men som kan ha betydning. Hvordan ulike risiko- og sårbarhetsfaktorer kan påvirke hverandre. Særlige utfordringer knyttet til kritiske funksjoner og tap av kritiske data. Kommunens evne til å opprettholde sin virksomhet når den utsettes for en uønsket hendelse og evnen til å gjenoppta sin virksomhet etter at hendelsen har inntruffet. Behovet for varsling under og etter en hendelse. Metoder for å avdekke behov for mer detaljerte analyser. Hvilke relevante offentlige og private aktører som bør bidra i i arbeidet med utarbeidelse av risiko- og sårbarhetsanalysen. Du vil også få en innføring i hva som bør med i en informasjonssikkerhets policy og hvordan jobbe frem en forankring hos kommuneledelsen. Som deltager får du en rekke maler for å hjelpe deg i gang med arbeidet, dette er maler som: Mal - Risiko og sårbarhets analyse Mal - Beredskapsplan Mal - Revisjon av tjenesteleverandører Mal - BIA (Analyser effekt av mulig hendelse) Mal - Kompetanse- og kulturutvikling [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
17 Apr
13 May
12 Jun
En grundig innføring i Åpenhetsloven og hvordan selskaper og organisasjoner bør innrette seg for å opptre i tråd med lover og regelverk. [+]
Åpenhetsloven - aktsomhetsvurdering og rapportering    Kurset gir deg en grundig innføring i Åpenhetsloven, og hvordan selskaper og organisasjoner bør innrette seg for å opptre i tråd med lover og regelverk.   Formålet med kurset: Formålet med Åpenhetsloven er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med deres produksjon av varer og levering av tjenester.   Et sentralt krav etter loven er at virksomhetene skal foreta aktsomhetsvurderinger og gjøre tiltak på forhold som vurderingene har avdekket. Loven skal sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser. Det vil også være anledning for allmennheten å be om informasjon om en konkret vare eller tjeneste som virksomheten selger. Loven trådte i kraft 1. juli 2022.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak ta opp relevante problemstillinger om: Bakgrunnen for loven og internasjonale trender God praksis for virksomhetsstyring Grunnleggende menneskerettigheter Regler om anstendige arbeidsforhold Kravet til aktsomhetsvurderinger Veiledning til vesentlighetsanalysen Kravene til rapportering Innsynsbegjæringer fra allmennheten Tilsynsorganer og sanksjoner Relevant praksis fra andre land   Inkludert i kursprisen følger malverk for prosessen, forespørsler og datainnhenting fra leverandøren, samt malverk for selskapets «beretning om status» som det kreves lagt opp på selskapenes nettsider.   Målgruppe: Dette kurset er nyttig for deg som bistår selskaper med god virksomhetsstyring og oppfølging av regelverk. Det er en bred forventning i markedet om at virksomheter har et bevisst forhold til menneskerettigheter. Kurset vil også være nyttig for deg som er opptatt av bærekraft og vil følge med på den rettslige utviklingen av ESG.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 3 dager 12 200 kr
Dette er grunnkurset om Plan- og bygningsloven og dekker byggesaksdelen i full bredde. Kurset passer derfor for de som skal sette seg inn i reglene forfra og for de som v... [+]
I samarbeid med Norges bygg- og eiendomsforening.     Dette grunnkurset om Plan- og bygningsloven dekker reglene om byggesak og bygging i full bredde og gir økt forståelse for plan- og bygningsloven og forskriftene.   Det er kommet en rekke endringer i reglene og de blir selvsagt gjennomgått. Fra årsskiftet er det bl.a. viktige lovendringer som gjelder tiltak i eksisterende byggverk og det er tydeligere plikter for byggeiere. Det gir både skjerpelser og lettelser.   Det er nå sterkere krav til byggverkene. Miljø og klima er i fokus. Avfall skal reduseres. Tiltak må planlegges for demontering og ombruk. Det kom krav om kartlegging for ombruk og det er krav om klimagassregnskap. Endringene innebærer mer dokumentasjon i prosjektene og i søknadskommunikasjonen, som må være riktig.   Alt det nye gir mange endringer i loven, i byggesaksforskriften og i den tekniske forskriften. I tillegg kom også litt endringer i forskriften om dokumentasjon av byggevarer.   Byggereglene er i stadig endring og det gjør det krevende å følge med. Dette grunnkurset om Plan- og bygningsloven dekker byggesaksdelen i full bredde. Hoveddel av loven dreier seg om å få rett bygning på rett sted. Mange av reglene har som mål å redusere byggskader, og det er fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Det er også sterkt fokus på at foretakene er kvalifiserte og følger reglene. Reglene om ansvarsrett er tøffe, og det er stadig skjerpelser i miljø- og energikrav   Kurset tar opp følgende regler Plan- og bygningsloven, PBL Byggesaksforskriften, SAK10 Byggeteknisk forskrift, TEK17 Forskrift om dokumentasjon av byggevarer, DOK Plan- og bygningsloven fremmer bærekraftig utvikling til beste for den enkelte, samfunnet og framtidige generasjoner. En viktig oppgave er å forebygge og å løse konflikter. Det gjelder for arealbruk, så vel som for det enkelte byggetiltak.   For byggetiltak setter byggereglene krav på flere nivåer Byggevarer skal være egnet og ha dokumenterte egenskaper Byggverkene skal stemme med arealplaner Kommune skal behandle byggesaker og føre tilsyn Byggeprosessen skal ha kvalifiserte aktører Prosjektering, bygging og søknad skal kvalitetssikres Byggearbeid skal kontrolleres Byggverkene skal ivareta helse, miljø, sikkerhet, estetikk og brukbarhet. Plan- og bygningsloven er en «ja-lov». Dette innebærer at tiltakshavere skal ha rett til å gjennomføre tiltak som ikke er i strid med lov, forskrift eller plan. Plan- og bygningsloven har fokus på byggekvalitet. Mange av reglene har som mål å redusere byggskader. Men det er også fokus på brukskvaliteter, helse, miljø, sikkerhet og brukbarhet. Dette er krav som er styrende for hvordan byggverket skal prosjekteres og bygges. Reglene om sikkerhet, energi- og miljø og om universell utforming gir strenge føringer for bygningsutforming og bygging. Prosjektering og bygging skal forestås av foretak som kan lage gode byggverk som minimum stemmer med de kravene som er satt. Det er derfor krav til ansvarsrett i hver enkelt byggesak, med sterk vekt på fagdeling. For å ha ansvarsrett må foretaket ha riktig kompetanse, kvalitetssystem og kunne reglene. Det må dokumenteres på riktig måte ved tilsyn, helst med sentral godkjenning som forenkler den jobben. Arbeider med søknadspliktige tiltak skal dekkes av foretakenes kvalitetssystemer. I tillegg skal det være uavhengig kontroll på viktige og kritiske områder. Byggesaksbehandling etter loven skal sikre at tiltak blir i samsvar med lov, forskrift og planvedtak. Det forutsetter søknad til kommunen for de aller fleste byggverk. Loven har en rekke føringer for kommunikasjon i byggesak. De må følges. Mye er gjort for å bedre kommunikasjonen med dataløsninger. Det krever likevel at en vet hva opplysningen skal være.   Foreleser: Gustav Pillgram Larsen, Gustav Pillgram Larsen AS Gustav har i mange år vært sentral i utvikling og gjennomføring av byggereglene i sin jobb som ass. direktør i Statens bygningstekniske etat (frem til 31. desember 2011). Han er nå en anerkjent foreleser med dyp innsikt i Plan- og bygningsloven og forskriftene som vi får veldig gode tilbakemeldinger på fra kursdeltakerne våre. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 beskriver alle sider ved dette begrepet: «retningslinjer» og viser eksempler, gir tips og råd. [+]
MEDLEMSKURS: Retningslinjer for virksomheten i aksjeloven § 6-12 (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Styrets ansvar for organisering av selskapet i Aksjeloven § 6-12 Hvorfor styret bør vurdere å etablere retningslinjer Hva menes med «retningslinjer» i lovgivningen? Grunner til at styret bør påse utarbeidelse av retningslinjer Fundament for styring og ledelse/ansvarsbegrensende prosess Hvem utvikler retningslinjene og hva kan de omfatte? Verdien i og for selskapet av gjennomtenkte retningslinjer for drift Retningslinjenes oppdragende og retningsgivende effekt Retningslinjer i praksis – definere og bestemme omfang og områder Eksempler fra andre selskaper og tips og råd   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer