Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Dette kurset har ingen fremtidige kursdato(er) oppført. Bruk skjemaet for å kontakte kursholderen for mer informasjon.
Målsetting
Hovedmålet med bachelorstudiet i dans og pedagogikk er å utdanne dansekunstnerere på høyt nivå med høy dansepedagogisk kompetanse. Studentene settes i stand til å se hvordan dans kan utnyttes som et instrument for personlig og sosial utvikling innenfor etablerte så vel som nye kontekster. Høyskolen vil bidra til at særpreget ved norsk dansekunst stimuleres og videreutvikles som ledd i en nasjonal, men også internasjonal og tverrkulturell sammenheng.
1.2 Innhold og praksis
DNBH utdanner utøvende dansekunstnere. I danseklassene møter studentene utøvende kunstnere, likesom de selv også dyktiggjøres som dansekunstnere i scenisk utøvelse så vel som pedagogisk formidling. Hoveddelen av studiet er trening av dansekunstneriske ferdigheter. Studentene øves i et vidt spekter av teknikker fra klassisk, via Jazz og Moderne- og samtidsdans til Hip-hop og Street. Første studieår er felles for alle. Andre og tredje studieår fordyper studentene seg i enten Jazzdans eller Moderne- og samtidsdans.
Utdanningen ved DNBH særpreges av at utviklingen av danseteknikk og eget kunstnerisk uttrykk går hånd i hånd med bevisstgjøringen av evnen til pedagogisk formidling. Den pedagogiske undervisningen sikter dels mot å kvalifisere studentene for dansedidaktisk arbeid i danseskoler, barnehager og kulturskoler og for arbeid med dans og bevegelse for å utvikle kreativitet og bedre fysisk, psykisk og sosial helse, dels mot å styrke dansekunstnerens bevissthet om og tilstedeværelse i sitt eget utrykk.
Praksis er kjernen i studiet. Praksis omfatter 1) Scenisk formidling og forestillingsarbeid og 2) Pedagogisk praksis. Alle øvrige fag og fagblokker bygger opp under de to formene for praksis.
Praksis i Scenisk formidling omfatter ulike forestillingsprosjekter på etablerte og nye scener. Studentene får kunstnerisk praksis fra andre sosiale, kulturelle og fysiske rom enn de tradisjonelle etablerte scener for dansekunst: kongresser, festivaler, konserter, museer, t-banestasjoner, parker og andre
offentlige rom.
Mens dansekunsten i Scenisk formidling utøves for kunstens egen del, har den i Pedagogisk praksis en funksjon i forhold til et formål av samfunnsmessig art. Dans og bevegelse kan for eksempel være et middel i opplæring eller til utvikling av kreativitet foruten å bedre kroppsbeherskelse eller selvfølelse. Refleksjon rundt måloppnåelse, gjennomføring og planlegging av dansevirksomheten har derfor en framtredende plass. Den pedagogiske praksisen er basert på utplassering i autentiske yrkessituasjoner.
For å støtte opp under og komplettere studentenes dansekunstneriske og pedagogiske kunnskaper, ferdigheter og holdninger undervises det i Musikk, Trening og helse og Estetikk og historie. Som i de øvrige fag er undervisningen tverrfaglig rettet og basert på de ulike formene for praksis.
Arbeidet i fagblokkene er delvis integrert i praksisperiodene. Gjennom ulike forestillingsprosjekter arbeider studentene på tvers av pedagogiske og dansekunstneriske fag. Hensikten med tverrfagligheten er at studenten skal få en dypere og bredere samfunnsmessig forståelse for fagområdet dans, og å forberede studenten til å kunne arbeide i team med ulike yrkesgrupper innenfor de yrkesoppgavene som dansefeltet representerer.
Normert studietid er tre år. Utover fire uker studietid består høstsemesteret av 16 undervisningsuker og vårsemesteret av 22.
Oslo
Opptaksprøve
Dato for opptaksprøve 2009 er satt til 16. og 17. april.
3 år
180
Les mer om Norges Dansehøyskole
4 Kurs i Kurs for dansepedagoger
Påmeldingsskjema Kontakt oss