Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
06 May
Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold innen inhabilitet, habilitet og dobbeltroller i styrerom. [+]
MEDLEMSKURS: Inhabilitet, habilitet og dobbeltroller i styrerom Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Inhabilitet er et vanskelig tema i styresammenheng. Det er lagt noen føringer i ulike selskapslover i forhold til habilitet og inhabilitet, herunder i aksjelovene, men det kan være vanskelig for mange å forstå hva som ligger i bestemmelsene. Dobbeltroller i form av å være i ulike roller, eksempelvis: “eier, styremedlem, ansatt, tillitsvalgt, komitemedlem etc…” samtidig skaper også grobunn for spørsmål og konflikter. Det er også en del spesielle bestemmelser i offentlige og kommunale selskaper, i ASA og i særskilte situasjoner som mange bør være klar over. Dette seminaret gir deg en komprimert og viktig oversikt over vesentlige forhold.   Habilitet og inhabilitet som begreper   Roller og rolleforståelse, herunder rolleutfordringer Nærstående begrepene i lovene - definisjoner og forståelse “Personlige fordeler” er et nøkkelord “Bestemmende innflytelse” er et vesentlig begrep ift formalia Hva må hensyntas: organisasjons-, reaksjons og tiltaksansvaret Lovenes bestemmelser om dobbeltroller og godtgjørelser Eksempler på situasjoner der du er inhabil i styrerommert.   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Oslo 1 dag 6 300 kr
06 May
11 Nov
– med mulighet for sertifisering som samspillsleder. [+]
I samarbeid med Marstrand. Medlemsrabatt for medlemmer av Norges bygg- og eiendomsforening. Samspill som gjennomføringsmodell kan gi optimaliserte løsninger, bedre kontroll, økt verdi og godt samarbeid – forutsatt at man tar ut potensialet. Når man designer en gjennomføringsmodell for samspill, kreves det en helhetlig forståelse for alle dimensjonene av samspill – det er ikke tilstrekkelig med kontraktforståelse. Videre, det holder ikke å designe en god modell, den må settes ut i live i prosjektet. Sertifiseringen består av 3 kursmoduler.  Alle kursene er selvstendige og uavhengige kurs. Kursene kan også tas enkeltvis og uten sertifisering og man mottar kursbevis etter hvert kurs og et sertifiseringsbevis etter bestått eksamen. KURS 1:Samspill som gjennomføringsmodell1 dag KURS 2:Kultur, team og ledelse1 dag KURS 3:Samspillkontrakter2 dager   Marstrand er Norges første og eneste aktør som sertifiserer samspillsledere. Ta kontakt på kundeservice@qualitynorway.no for bestilling av pakkepriser og/eller eksamen:Pakkepris kurs 1, 2 og 3 u/eksamen medlem 18.900,-/ikke-medlem 21.000,-Pakkepris kurs 1, 2 og 3 m/eksamen medlem 23.900,-/ikke-medlem 26.000,-Eksamen kr 5000,- [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Nettstudie 6 måneder 17 600 kr
LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse, og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre... [+]
LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre disipliner.    Hvis du skal fremstille deg til eksamen i LØM-modulen for teknisk fagskole eller mesterprøven må du sjekke med den aktuelle skolen at gjennomført LØM-modul fra NKI gir eksamensrett. Emnet inneholder alt fagstoff med tilhørende oppgaver tilsvarende LØM-modulen for teknisk fagskole. Emnet er også velegnet som forberedelse til eksamen i LØM-modulen for Mesterbrev kandidater.   Etter endt kurs skal du blant annet forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak. Du opparbeider deg også kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori. Se detaljert beskrivelse av kurset og dets innhold på vår hjemmeside.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 timer 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Kurset består av et nettmøte på 2 timer (Teams eller tilsvarende).  [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 300 kr
Bli med på en oppdateringsdag innen risikofaget. Få med deg nyheter, og en oppfriskning på enkelte teknikker. [+]
Kurset ISO 31000 Risk Management- standarder og teknikker er lagt til rette for dere som allerede har en del kunnskap og erfaring med risikoledelse, og egner seg godt som en oppdateringsdag. I dette kurset gjennomgår vi de viktigste endringene i ISO 31000:2018 – Risk Management Guidelines. Kursleder vil også demonstrere praktiske løsninger for etablering av rammeverk for risikostyring og gjennomføring av risikovurderinger i henhold til standarden. Og det legges opp til gode diskusjoner om temaet. Siden det i så å si alle ledelsesstandarder er lagt mer fokus på risikobasert tilnærming, så skal vi se på sammenhengen av risikoledelse opp mot disse standardene, spesielt ISO 9001:2015. Se detaljert agenda og omtale av kursleder på KRN Academy kurssider A3.4 Risk oppdateringsdag   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
03 Jun
I dette kurset presenterer vi innsikt og metodikk for å forstå seg selv og andre i samspillet mellom kollegaer i ledergruppen. [+]
Relasjonell ledelse - Samspillet med kollegaer i ledergruppen og styret   Har du opplevd å irritere deg over en kollega uten å forstå hvorfor? Har du opplevd at ditt glødende engasjement i en sak har blitt misforstått fordi dine kollegaer har tolket ditt kroppsspråk og tonefall som aggresjon? Våre relasjoner til kollegaer påvirker vår arbeidshverdag, våre jobbutførelse og resultater. Vi blir den vi er i våre møter med andre mennesker. I dette kurset presenterer vi innsikt og metodikk for å forstå seg selv og andre i samspillet mellom kollegaer i ledergruppen. Målgruppe: Kurset passer for: Daglige ledere og ledere som ønsker å utvikle sin ledergruppe. Styreledere og styremedlemmer som ønsker å utvikle relasjonene mellom styrets medlemmer og til daglig leder   Læringsutbytte: Kurset gir deg kunnskap om hva relasjonell kompetanse er, og hvorfor det er viktig for deg som leder. Kurset gir deg hjelp til å forstå deg selv i møte med andre mennesker. Vi presenterer metodikk du raskt kan bruke i å utvikle din lederatferd og samhandlingen i din ledergruppe eller ditt styre.   Kursinnhold: Relasjonell kompetanse – hva er det, og hvorfor er det viktig?  Personlig kompetanse – å kjenne, forstå og regulere seg selv Sosial kompetanse – å forstå andre, bygge og vedlikeholde gode relasjoner og reparere relasjoner Kommunikasjon – lytte- og samtaleferdigheter   Kursdeltakelse: Du kan velge å ta kurset som 3 timers nettkurs, dagskurs i Oslo eller som bedriftsintern workshop der din ledergruppe får vår bistand med utvikling av relasjonelle ferdigheter i ledergruppen.   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 500 kr
25 Mar
Sertifiseringskurs i 4mat prosessverktøy med preferanseanalyser, hjernemodusindikator , internasjonalt anerkjent prosessverktøy for Ledelse, team- og organisasjonsutvikl... [+]
Ledelse, team- og organisasjonsutvikling. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement.Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper. Bli med på kurs. Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. I enhver organisasjon er utvikling og læring, basert på god og effektiv kommunikasjon, viktig for den generelle motivasjon, trivsel og arbeidsglede. Også fastholdelse og tiltrekning av kompetente og dyktige medarbeidere er sterkt påvirket av disse elementene. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i utvikling, læringssituasjoner og kommunikasjon. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. I kurset vil du få anledning til å bruke 4MAT™ Lærestilsindikator (LTM) og Hjernemodusindikator (HMI) for å bli bedre kjent med egen lærestil og tilnærming til nye kunnskaper. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Vi har alle våre preferanser, helt ned til hvordan vi lærer nye ting. Å forstå vår foretrukne lærestil og vår måte å samhandle med omverden – er sentralt i det å være et effektivt teammedlem.Teammedlemmer har behov for å forstå, ikke bare sine egne preferanser for hvordan de forstår, lærer og kommuniserer, men også hva slags stil som når fram til andre teammedlemmer eller samarbeidspartnere. 4MAT MTD er en internasjonalt anerkjent utdanning. Du får med 4MAT MTD innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik undervisningsmodell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle mennesker likeverdigEtter sertifisering får du rett til å anvende 4MAT Lærestilsindikator og Hjernemodusindikator i egen eller andres virksomhet. Som deltaker mottar du etter endt kurs sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kurs som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser Sertifisering som ”Certified 4MAT MTD” gir deg mange muligheter! CoachTeam er lisensiert som 4mat trenere og anvender ofte 4mat prosessmodellen i team og lederutvikling. Den gir innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik pedagogisk modell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle typer likeverdig i samtaler, i møter, i veiledning, i trening eller undervisning. [-]
Les mer
Oslo Gamle Oslo 6 timer 6 950 kr
19 Mar
03 Jun
10 Sep
Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om ansattvalgte styremedlemmer. [+]
Ansattvalgt styremedlem   Kurset bygger på Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om de ansattes rettigheter, oppgaver og ansvar som styremedlemmer. I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Ansattes rettigheter i forhold til styreverv Ansatt valgt styremedlems rolle i ulike verv Styremedlemsrollen og tillitsvalgtrollen Styremedlem, Observatør og / eller varamedlem Representasjonsforskriften Krav om ansatt valgte styremedlemmer Valgordninger - Valgbarhet - Stemmerett Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer Bedriftsdemokratinemnda Aksjelovenes krav og bestemmelser Informasjon og fortrolig informasjon Ansatt valgt og taushetsplikt Styreinstruksen Styreprotokollen og protokolltilførsler Styremøteplanlegging   Målgruppe Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer, observatører og varamedlemmer valgt av og blant de ansatte. Kurset gir videre en god og grundig innføring i prosessen omkring ansatt valgte styremedlemmer som ledelsen og øvrige styremedlemmer bør være kjent med.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
07 Apr
17 Jun
Du lærer å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs. Grønt belte kurset lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. Kurset går over 4 dager hvor du lærer å bruke DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) prosjektmetode via praktiske øvelser.  Målgruppe: Kurset er for deg som: Ønsker å forbedre den operative ytelsen. Har behov for å gjennomføre målrettede forbedringsprosjekter. Prosjektledere for forbedringsprosjekter. Prosjektdeltakere i forbedringsprosjekter. Personer som jobber med forbedringsarbeid, kvalitet, miljø og bærekraft.   Læringsmål Du lærer å gjennomføre vellykkede forbedringsprosjekt: Identifisere muligheter og velge riktig prosjekt. Definere og forstå problemet som skal løses. Forstå nåsituasjon gjennom måling og prosesskartlegging. Analysere prosessen og bevise rotårsaker. Forbedre prosessen ved å få frem mulige løsninger, evaluere dem, innføre de beste, og verifisere at de fungerer. Oppnå varige resultat med god kontroll på ny prosess.   Viktige tema: Kurset lærer deg metoder og verktøy for vellykket gjennomføring av forbedringsprosjekter med DMAIC. Roller og ansvar i forbedringsprosjekter Hvordan definere og avgrense forbedringsprosjekter? Hvordan lage en god problembeskrivelse og sette riktig fokus? Hvordan gjøre problemet målbart og sette målbare mål? Hvordan beskrive prosjektgevinstene? Hvordan sikre best mulig kommunikasjon med prosjektets interessenter? Hvordan visualisere årsakssammenhenger? Hvordan benytte data og prosesskart til å forstå årsakssammenhenger? Hvordan analysere risiko? Hvordan prioritere og velge løsninger på kort og lang sikt? Hvordan sikre varig forbedring? Hvordan gjenbruke prosjektresultater?   Verktøy som gjennomgås: DMAIC, A3 & 8D problemløsing Roadmap Storyboard Project charter Problembeskrivelse Business case Fremdriftsplan Tankekart Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ-treet (Kartlegging av kundekrav) Operational Definition Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Representative data Beskrivende statistikk (sentrering og variasjon) Målesystem evaluering (MSE) Fiskebeinsdiagram 5xhvorfor Prosessvariabel kartlegging Verdistrømskartlegging Spagetti diagram Flytdiagram / prosesskart Funksjonsflytdiagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risikomatrise Prioriteringsmatrise PICK-matrisen Multivoting Bevise rotårsaker Histogram Run Chart Control chart (SPC) Kapabilitet / dugelighet Paretodiagram Box Plot Scatter plot Korrelasjon og regressjon Arbeidsplassorganisering vha 5S Visuell ledelse Standardisering og Ettpunktsleksjoner (EPL'er) Raske omstillinger ved hjelp av SMED Arbeidscelle En stk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring Noen av metodene og verktøyene beskrives grundig, andre på introduksjonsnivå.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per juni 2024): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, prosess- og produktuvikling. Hun fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diplom og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Grønt Belte må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Gjennomføring av et forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Pris for coaching: 14.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt.   Praktisk informasjon: Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass, praktisk informasjon og invitasjon til kursdagene. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et forbedringsprosjekt. Dette er et krav for å bli sertifisert. Du mottar kopi av presentert materiale og maler som hjelper deg med den praktiske gjennomføringen av forbedringsprosjekt. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas. Lær praktiske tips og relevant teori som gjør deg bedre på selvledelse. [+]
  Kurs i selvledelse med Sidsel Winther Storaas.  Introduksjon til selvledelse Du er verdifull! Du er sterk! Du er driftig og dyktig! Finn din egen drivkraft Skap handlingsrom for deg selv og de rundt deg Engasjement og bemyndigelse - slik gjør du det! Ydmykhet som (selv)lederprinsipp Kom ut av offerrollen Ta styringen – og en titt i speilet Tidsstyring og den kreative kraften i prokrastinering Hvordan lede oppover når sjefen ikke er “superleder” Kursleders egne erfaringer med selvledelse Oppsummering Vet du hvilke styrker, ferdigheter og evner du har? Vet du at du er verdifull – uansett hvem du er? I dette kurset gir Sidsel Storaas deg de verktøyene du trenger for å gi deg selv handlingsrom sånn at hverdagen blir både bedre og enklere. Du får praktiske tips, tilgang til relevant teori og inspirerende historier og konkrete oppgaver du kan jobbe med for å bli bedre på selvledelse. Spilletid: ca. 1 time og 10 minutter [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 30 000 kr
Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse. [+]
Denne utdanningen gir deg kunnskaper og ferdigheter som gjør deg i stand til å opptre tryggere og med mer slagkraft som leder i en servicebedrift.   Studiet gir deg kunnskaper og holdninger som gjør deg i stand til å opptre tryggere, smidigere og mer effektivt som leder i en servicebedrift. Studiet gir en praktisk kompetanse som du raskt kan dra nytte av i egen arbeidssituasjon. Øk dine kunnskaper om kommunikasjon, serviceledelse. personalledelse og økonomi. Det gis en bred innføring i ulike syn på ledelse og de hovedoppgaver som inngår i profesjonell serviceledelse samt ulike organisasjonsformer og hvordan disse påvirker organisasjonens funksjon.   Servicelederskolen passer både for deg som ønsker deg inn i en stilling som leder, og for deg som trenger å oppdatere og formalisere din kompetanse.   [-]
Les mer