Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
12 May
02 Jun
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach forklarer hvordan våre personlige coach program fungerer [+]
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach (GRATIS for alle) Nettbasert / Ca. 30 min / "Live" med Styrekonsulent   Ønsker du en å sparre med i forhold til dine roller i styrer og i din egen kompetanseutvikling som styremedlem. En PT innen styrekompetanse. En "personlig trener" og veileder på din vei inn i nye styrer eller i ditt virke i eksisterende styrerelaterte oppgaver.    Gjennom Styreforeningen kan vi tilby deg ulike løsninger der du kan knytte deg opp til din egen styre-coach, eller "BoardCoach" som var denne rollens opprinnelige betegnelse.   Disse INFO WEBINARENE settes opp med ulike styrekonsulenter hos oss i Styreforeningen. Alternativene for coaching kan eksempelvis være: Fast åpen coachingavtale for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (med utgangspunkt i dine behov løpende)   Fast planlagt coachingprosess for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (basert på en utviklingsplan og kombinert med hendelser, opplevelser og erfaringer du gjør deg underveis). Ad-hoc coaching, fra gang til gang, ved behov   Bli med oss på en 30 minutters intro til styre-coach mulighetene. Hør mer om hva som ligger i denne rollen og hva du som eventuell bruker av styre-coach tjenester hos oss kan forvente å få tilgang til.   Høsten 2024 introduserer vi også vår egen portal: Boardcoach.no som gir flere muligheter og fordeler for deg som kan ha behov for en personlig styre-coach.   Dersom du ønker en direkte dialog med oss om denne løsningen kan du også sende en epost med din interesse direkte til: Karl Ibsen på epost: ibsen@styreforeningen.no   [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 5 dager 27 900 kr
12 May
12 May
19 May
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Oslo 5 dager 27 900 kr
12 May
12 May
13 Oct
ISO 22301 Lead Implementer [+]
ISO 22301 Lead Implementer [-]
Les mer
Nettstudie 18 625 kr
Lederskolen gir deg kompetanse innen ledelse, selvledelse, kommunikasjon,teamledelse og stressmestring [+]
Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?Kurset passer for deg enten du er ny som leder, erfaren leder, leder med eller uten personalansvar.Gjennom dette kurset får du teoretisk kunnskap og forståelse, vi deler erfaringer og beste praksis, og du får i tillegg praktiske råd og tips Passer for deg som: Ønsker kunnskap om og ferdigheter i ledelse, kommunikasjon, selvledelse, teamledelse og  stressmestring Ønsker å jobbe med utvikling og vekst av mennesker Vil styrke dine lederferdigheter Har utfordringer du ønsker å jobbe med Liker å jobbe prosessuelt med mennesker Ønsker å få flere verktøy til å gjøre en god jobb Du lærer om: hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse hvordan øke din kontroll over egen lederatferd hvordan styrke din evne til selvledelse hvordan gjennomføre endringer       [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
15 May
Om verktøy, standarder og metoder innen rapportering av bærekraft og inspirasjon til å komme i gang i egen virksomhet [+]
Bærekraftsrapportering i praksis   Kurset for deg som er / kan bli styremedlem, daglig leder, sitter i ledergruppen og/eller er ansvarlig for bærekraft i virksomheten.   Få oversikt over hvilke verktøy, standarder og metoder som finnes innen rapportering av bærekraft og dermed inspirasjon til enten å komme i gang med eller forbedre rapporteringen i egen virksomhet. Du får innføring i viktige prinsipper for rapportering med utgangspunkt i EU sitt Bærekraftregulativ CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og ny regnskapslov. Videre får du vite mer om rapporteringsstandardene European Sustainability Reporting Standards, Nordic Sustainability Reporting Standard samt Global Reporting Initiative.   I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kurset.   Kursinnhold: Hva er styret og ledelsens ansvar i forhold for bærekraft og bærekraftsrapportering? Nåværende og forventede fremtidige krav fra myndigheter og EU. Eu’s taksonomi, rapporteringsdirektivet (CSRD) og ny regnskapslov – konsekvenser ikke bare for de største bedriftene. Oversikt over de vanligste standarder, verktøy og metoder for klimaregnskap og rapportering av bærekraft. Involvering av interessenter. Dobbel vesentlighet De vanligste sertifiseringsordninger for bærekraft. Verifisering Nærmere om European Sustainability Reporting Standards (ESRS) og Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS). Bærekraftsrapportering - steg for steg.   Målgruppe:Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere, og gir en god innføring i prosessen med å komme i gang med virksomhetens bærekraftsrapportering.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
15 May
Kurset setter søkelys på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. [+]
Ledergruppen - Samhandling og utvikling   Kurset gir deg en rekke malverktøy for effektivisering av teamarbeidet, og fokuserer på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. Vi tar deg gjennom generell ledelsesteori hvor vi ser nærmere på vanlige problemstillinger for ledere, eksterne forhold som må håndteres, og ikke minst personlige forhold ved oss selv som kan stå i veien for god ledelse. Videre skal vi bli godt kjent med de fem hovedtrinnene i Tuckman og Jensen sin anerkjente modell for utvikling av lederteam, fra «Forming» til «Adjourning», samt seks viktige forutsetninger for god samhandling i lederteamet. Videre diskuterer vi dialog vs. debatt, konflikter og viktigheten av god møteledelse.   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi teamleder og ledergruppens medlemmer gode verktøy og økt innsikt i mekanismer som påvirker kvaliteten på samhandling i ledergruppen og resultatene den oppnår, samtidig som kurset skal gi den enkelte bedre innsikt i mulige svakheter ved sitt eget lederskap og hvilke tiltak en kan gjennomføre for å kompensere slike svakheter.   Kursinnhold: Lederskap og lederens utfordringer Viktige begreper for ledere og ledergruppen Verdier som samstemte lederverktøy En leders utfordringer – de åpenbare, de eksterne og de interne Fem trinn i teamutvikling – etterfulgt av Case Seks forutsetninger for å bygge et godt team Samhandling i ledergruppen – fire forutsetninger og seks prosesser Dialog vs. debatt i ledergrupper – hva sier vitenskapen? Konflikter – forebygging og håndtering Viktigheten av god møteledelse og gode rutiner for møter Mal-verktøy: Styringsdokument for teamarbeidet Mal-verktøy: Møteplan/Årshjul Mal-verktøy: Kombinert innkalling/agenda/referat Mal-verktøy: Ansvarsmatrise   Målgruppe: Kurset er rettet mot styret som gruppe, styreleder, daglig leder, toppledergrupper og andre ledergrupper.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Gjør deg i stand til å planlegge og lede revisjoner av ledelsessystemer iht. metodikken i den internasjonale standarden ISO 19011:2018 [+]
Kurset gir praktisk øvelse i å planlegge og gjennomføre revisjon av ledelsessystemer iht. ISO 9001 kvalitetsledelse, ISO 14001 miljøledelse og ISO 45001 arbeidsmiljø  Hva lærer du? Etter kurset skal du: Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammet Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Kunne lede eller delta i revisjon av ledelsessystemer Forstå hvordan revisjonsresultater kan brukes i virksomhetens forbedringsarbeid Hva får du igjen for kurset? Jobbe mer effektivt i revisjonsaktivitetene og bruke systematikk og hjelpemidler du har fått tilgang til på kurset Kunne avdekke, vurdere og formulere revisjonsfunn, og formidle på en tydelig måte hva virksomheten må forbedre Still bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner, slik at virksomheten unngår store avvik og opprettholder sertifikatene Ved å ha trening på alle revisjonsaktivitetene, får du høy tilbakeføringsverdi til den praktiske gjennomføringen i egen virksomhet Skap et faglig nettverk ved å utveksle erfaringer, og bli kjent med de andre deltakerne, som har tilsvarende rolle i sine virksomheter Kurset er en del av det teoretiske grunnlaget for å bli sertifisert Quaility Lead Auditor (Revisjonsleder) Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
26 Aug
Du lærer å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. [+]
Lean Six Sigma Green Belt kurs. Grønt belte kurset lærer deg å lede vellykkede forbedringsprosjekter ved å bruke Six Sigmas DMAIC metode. Kurset går over 4 dager hvor du lærer å bruke DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) prosjektmetode via praktiske øvelser.  Målgruppe: Kurset er for deg som: Ønsker å forbedre den operative ytelsen. Har behov for å gjennomføre målrettede forbedringsprosjekter. Prosjektledere for forbedringsprosjekter. Prosjektdeltakere i forbedringsprosjekter. Personer som jobber med forbedringsarbeid, kvalitet, miljø og bærekraft.   Læringsmål Du lærer å gjennomføre vellykkede forbedringsprosjekt: Identifisere muligheter og velge riktig prosjekt. Definere og forstå problemet som skal løses. Forstå nåsituasjon gjennom måling og prosesskartlegging. Analysere prosessen og bevise rotårsaker. Forbedre prosessen ved å få frem mulige løsninger, evaluere dem, innføre de beste, og verifisere at de fungerer. Oppnå varige resultat med god kontroll på ny prosess.   Viktige tema: Kurset lærer deg metoder og verktøy for vellykket gjennomføring av forbedringsprosjekter med DMAIC. Roller og ansvar i forbedringsprosjekter Hvordan definere og avgrense forbedringsprosjekter? Hvordan lage en god problembeskrivelse og sette riktig fokus? Hvordan gjøre problemet målbart og sette målbare mål? Hvordan beskrive prosjektgevinstene? Hvordan sikre best mulig kommunikasjon med prosjektets interessenter? Hvordan visualisere årsakssammenhenger? Hvordan benytte data og prosesskart til å forstå årsakssammenhenger? Hvordan analysere risiko? Hvordan prioritere og velge løsninger på kort og lang sikt? Hvordan sikre varig forbedring? Hvordan gjenbruke prosjektresultater?   Verktøy som gjennomgås: DMAIC, A3 & 8D problemløsing Roadmap Storyboard Project charter Problembeskrivelse Business case Fremdriftsplan Tankekart Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ-treet (Kartlegging av kundekrav) Operational Definition Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Representative data Beskrivende statistikk (sentrering og variasjon) Målesystem evaluering (MSE) Fiskebeinsdiagram 5xhvorfor Prosessvariabel kartlegging Verdistrømskartlegging Spagetti diagram Flytdiagram / prosesskart Funksjonsflytdiagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risikomatrise Prioriteringsmatrise PICK-matrisen Multivoting Bevise rotårsaker Histogram Run Chart Control chart (SPC) Kapabilitet / dugelighet Paretodiagram Box Plot Scatter plot Korrelasjon og regressjon Arbeidsplassorganisering vha 5S Visuell ledelse Standardisering og Ettpunktsleksjoner (EPL'er) Raske omstillinger ved hjelp av SMED Arbeidscelle En stk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring Noen av metodene og verktøyene beskrives grundig, andre på introduksjonsnivå.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per juni 2024): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, prosess- og produktuvikling. Hun fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diplom og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Grønt Belte må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Gjennomføring av et forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Pris for coaching: 14.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt.   Praktisk informasjon: Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass, praktisk informasjon og invitasjon til kursdagene. For å få best mulig utbytte av kurset anbefaler vi at du gjennomfører et forbedringsprosjekt. Dette er et krav for å bli sertifisert. Du mottar kopi av presentert materiale og maler som hjelper deg med den praktiske gjennomføringen av forbedringsprosjekt. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 900 kr
09 Oct
09 Oct
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [+]
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
27 May
28 Aug
17 Oct
Styrets oppgaver og ansvar (Profesjonelt styrearbeid) tar for seg oppgavene og ansvarsområdene for styrer på tvers av selskapsformer og virksomheter. [+]
Styrets oppgaver og ansvar   Styrets oppgaver og ansvar kombinerer det vesentlige regelverket med praktiske problemstillinger og avklaringer opp mot virkelighetens utfordringer.   Kurset bygger på aksjelovens, allmennaksjelovens og annen sentral lovgivning, samt aktuelle forskrifter som vedrører styrearbeid og styremedlemmer i selskaper, organisasjoner og virksomheter.    Kursets hovedpunkter: Innledning – felles rammer og regelverk – forankringen for: «styret»   Del 1: Styrets organisatoriske plassering og overordnede funksjoner   Del 2: Styresammensetting – hvem velges hvor, når, hvordan, av hvem og til hva?   Del 3: Styrets oppgaver og ansvarsområder i praksis - «jobben vår!»   Del 4: Styrets struktur og formalia:  Rapportering, Styreprotokoll, Styreinstruks, Styreplan, Retningslinjer for styrearbeid, Vedtekter m.m   Del 5: Nærmere om «Profesjonelt styrearbeid"   Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:    Ledelsens roller og fora / DL og virksomhetens styre Lovmessig plassering i ulike virksomheter  Styrets solidariske fora og solidariske ansvar Hven velger styremedlemmer i ulike typer virksomheter? Styrets forhold til eier/e, generalforsamling etc Ansattes rettigheter og rolle i forhold til styreverv Styremedlemsrollen contra tillitsvalgtrollen for ansatte Styremedlem contra observatør og varamedlem Observatøren - begrensninger, prøvetidsrolle, ikke ansvar Mer om: Valgordninger - Valgbarhet - Stemmerett - Valgkomite Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer Konstituering av styret og styreinstruksen Styrets arbeidsform og praktisk styrearbeid Styreplan og årshjul/årsplan for styrets arbeid Styrelederrollen - rettigheter, plikter og begrensninger Daglig leder rollen - rettigheter, plikter og begrensninger Nestleder og Styresekretær Komprimert om de viktigste bestemmelsene Informasjon og fortrolig informasjon Taushetsplikt, aktsomhet og ansvar Styreprotokollen og protokolltilførsler Styreinstruks og styreplaner   Målgruppe: Kurset er aktuelt for styremedlemmer, varamedlemmer og observatører, daglig ledere og eiere i alle typer selskaper, virksomheter og organisasjoner, herunder for styremedlemmer i politiske partier, kommunestyrer, stiftelser, lag etc, samt medlemmer i valgkomiteer, valgstyrer og andre som er delaktige i prosesser knyttet til styrearbeid eller har interesse for emnet.      [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Lean kurs med sertifisering for å lære å strømlinjeforme prosesser og bygge kultur for kontinuerlig forbedring. [+]
Lean kurs  Dette kurset lærer deg å strømlinjeforme prosesser og bygge kultur for kontinuerlig forbedring. Kurset er 2 dager. Dette kurset er for deg som vil: Gjenkjenne sløsing (aktiviteter som ikke er verdiskapende) Gjøre prosesser raskere og oppnå bedre samarbeid Bygge kultur for kontinuerlig forbedring   Kursinnhold Introduksjon Lean i et historisk perspektiv. Lean prinsipper. Kundeverdi. Flyt og flyteffektivitet. 8 former for sløsing. "Pull" konseptet. Strukturert problemløsning. DMAIC, PDCA & A3. Verktøy for å forstå nåværende tilstand Problem beskrivelse Ytelsesmålinger Måltall Målbare mål Brainwriting Fiskebeindiagram 5 x Hvorfor Process Walk - "Go to Gemba" Overordnet prosesskart Swimlane Map Spaghetti diagram Verdistrømsanalyse  Prosessanalyser  Dataanalyser Verktøy for å etablere fremtidig tilstand 5S Visuell ledelse Standardisering Raskere omlegging Arbeidsceller En stykk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring (Poka Yoke) Bygge kultur for kontinuerlig forbedring Kundefokus. Kartlegge krav fra interessenter (CTQ-tre) Jobbe mot felles mål Visuell styring med tavlemøter Kontinuerlig forbedre Skape gode team og støtte hverandre Lykkes med endring Kultur - hvordan skape trygt miljø for læring?  For å praktisere Lean benyttes et legospill. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis     Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen.  Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. [-]
Les mer
3 timer 6 450 kr
27 Nov
Tydeliggjør eiernes visjon og forventninger i et omforent eierdirektiv, gir klare føringer for strategisk utvikling av selskapet. [+]
Eierstyring og eierdirektiv i praksis    Det å forvalte eieres interesser er den primære oppgaven for et styre og selskapets ledelse. Synonymt med det å forvalte finner man i ordbøker begrepene: «fronte» og «fullbyrde». Sagt på en annen måte: «Styret skal fronte og fullbyrde eierenes interesser». For å lykkes med den oppgaven må styret ha et klart bilde av eiernes overordnede målsetting med virksomheten og gjennom sitt arbeid hele tiden bidra til at selskapet lykkes med det prosjektet. I februar setter vi fokus på «det eierforvaltende styret» - Hva vil egentlig eierne med sitt eierskap? - Hva gjør dem inspirert til å beholde eierskapet og investere over tid? - Skal selskapet bygges sten på sten for fremtidige generasjoner eller forventes maksimalisering av resultat mot en exit-strategi om 3-5 år? - Gjennom å utvikle et tydelig og omforent eierdirektiv i samarbeid med eierne sikrer styret klare føringer og et tydelig oppdrag. Og styrerommet får en tydeligere og mer omforent agenda som sporer til felles strategisk retning for selskapet og styrearbeidet.   Kursinnhold: I løpet av kurset gjennomgås følgende punkter: Hvorfor et eierdirektiv? Hva er et eierdirektiv? Hva er en eiervisjon? Bevisste og ubevisste motiver for eierskapet Når motivet for eierskapet divergerer mellom eierne Hvordan sike god og tillitsfull eierdialog? Gjennomgang av mal for eierdirektiv Eierdirektivet som føring for strategiarbeidet Praktisk utvikling og implementering av eierdirektiv Hvordan gjøre eiernes forventninger til inspirasjon for organisasjonen   Målgruppe: Styreledere, styremedlemmer, bedriftseiere   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer