Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 19 200 kr
16 Jun
Du lærer å gjennomføre HMS-revisjoner på en effektiv og virkningsfull måte [+]
Du skal etter kurset: Kjenne til ulike metoder for å overvåke det systematiske HMS-arbeidet i virksomheten Kunne gjennomføre HMS-revisjoner basert på ISO 19011:2018 Være revisjonsleder og revisor i forbindelse med revisjoner av ledelsessystemer og internkontrollsystemer  Hva lærer du: Hvordan gjennomføre revisjoner med bruk av den internasjonalt anerkjente revisjonsmetoden NS-EN ISO-19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer Forskjeller og likheter mellom revisjon i henhold til ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 og forskrift om systematisk HMS-arbeid (Internkontrollforskriften) Alle faser i revisjonsprosessen: Planlegge, utføre, kontrollere og korrigere Om revisjonsfunn, rapportering og oppfølging Hvordan bruke revisjoner i kontinuerlig forbedringsarbeid Revisjonsprinsipper og kompetansekrav til revisor Om etiske retningslinjer og fortrolighet Ulike metoder for systematisk overvåking av internkontrollen Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
1 dag 5 750 kr
Heldags styrekurs spesielt tilrettelagt for ansattvalgte. Gjennomgår styrets arbeid og oppgaver, herunder maler og verktøy, for en helhetlig grunnlagsinnføring i styrearb... [+]
Kurset gjennomgår styrearbeid i praksis, på et grunnleggende, innføringsmessig og samtidig helhetsorientert vis.   Kursinnhold: Innledning om styrer og styrers arbeid Styrets rolle, mandat og oppgaver Styrets plikter, ansvar og rettigheter Lover og retningslinjer Verktøy i styrearbeidet Egen praktisk arbeidsbok            [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Styrearbeidet i datterselskaper i konsern kan by på spesielle utfordringer. Her får du mer innsikt i ulike vesentlige sider. [+]
Styrearbeid i datterselskaper i konsert   Vi tilbyr kurs i styrearbeid i datterselskaper i konsern. Styrearbeidet i datterselskaper i et konsern kan by på spesielle utfordringer i forhold til aksjeloven, f. eks når det gjelder ansvarsforhold og hovedarbeidsoppgaver.   Loven har få direkte reguleringer av styrenes oppgaver i et konsern, og oppgavene vil kunne variere mye avhengig av f. eks konsernets størrelse og eierforhold. Et styre i et datterselskap må selvsagt følge lover og regler som andre selskapsstyrer, men morselskapets styre og ledelse vil være den dominerende styringsfaktoren gjennom sin bestemmende innflytelse. Dette må styrearbeidet i datterselskapene også ta hensyn til.   Formål med kurset: Bli bedre kjent med aksjelovene Bidra til å avklare styrets arbeidsområder Øke profesjonaliteten Få kunnskap om ansvar og risiko Få kunnskap om formelle forhold Bidra til bedre saksbehandling Utveksle erfaringer med andre styremedlemmer   Kursinnhold: Konsernmodellen. Datterselskapsstyrenes utfordringer Bestemmende innflytelse. Hvilke konsekvenser får det for datterselskapene Ansettelse av daglig leder. Styrets oppgave Aksjelovens bestemmelser om konsern. Basert på kapittel 6 Selskapets ledelse Styrets ansvar. Basert på kapittel 6 Selskapets ledelse Styrets utfordringer. Eiersituasjonen Styrelederoppgaven. Rolleklargjøring Ansattvalgte styremedlemmer. Rettigheter og rolleklargjøring Styreinstruks. Lovpålagt med ansattvalgte styremedlemmer   Målgruppe: Alle som har funksjoner i styrer innenfor konsern, og da spesielt for deltakere i datterselskapers styrer.   [-]
Les mer
Nettkurs 1 dag 2 500 kr
Kvalitet, hva er det? Få en overordnet forståelse, et mindset, av hva kvalitetsfaget dreier seg om. Kurset egner seg også for ledere som ikke direkte jobber med kvalitet. [+]
A1.E Innføring i kvalitetsledelse Kurset egner seg svært godt som introduksjonskurs i ledelsessystem til toppledere, mellomledere og kvalitetsledere. Kvalitet dreier seg derfor om å gjøre de tiltakene som gjør kundene fornøyde med produktene/tjenestene. For å få til det etableres det en del strukturer i en virksomhet, slik at det blir en stabilitet i produksjonen. Men, strukturer alene er ikke godt nok. Dersom kulturen ikke støtter dem, så blir de ikke fulgt. Derfor er det viktig å få på plass en god kultur også. Det er disse tingene vi tar for oss i de tre kursene vi har på kvalitetsskolen pr i dag. Vi snakker om struktur og kultur for å oppnå kvalitet som skaper tilfredse kunder, og tilfredse ansatte. Vi har forsøkt å gjøre det enkelt og forståelig, samt synliggjøre nytteverdien for virksomhet og ledere. Kvalitetsfaget er bare sunn fornuft satt i system. Bli med på reisen og lær mer om kvalitetsfaget.  Kurs 1: Oversikt og innsikt (10 leksjoner) Kurs 2: Struktur for kvalitet (8 leksjoner) Kurs 3: Ledelse og kultur (7 leksjoner)   Etter hvert modul i kurset får du en quiz for å sjekke om du har fått med deg innholdet. Når du er ferdig med alle modulene, og har bestått quiz’en, får du et kursbevis.   Kursledere er Sidsel Storaas og Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
15 May
Kurset setter søkelys på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. [+]
Ledergruppen - Samhandling og utvikling   Kurset gir deg en rekke malverktøy for effektivisering av teamarbeidet, og fokuserer på hvordan en kan bygge gode ledergrupper og hva som er viktig for å få disse til å fungere i henhold til forventningene. Vi tar deg gjennom generell ledelsesteori hvor vi ser nærmere på vanlige problemstillinger for ledere, eksterne forhold som må håndteres, og ikke minst personlige forhold ved oss selv som kan stå i veien for god ledelse. Videre skal vi bli godt kjent med de fem hovedtrinnene i Tuckman og Jensen sin anerkjente modell for utvikling av lederteam, fra «Forming» til «Adjourning», samt seks viktige forutsetninger for god samhandling i lederteamet. Videre diskuterer vi dialog vs. debatt, konflikter og viktigheten av god møteledelse.   Kursets formål:  Formålet med kurset er å gi teamleder og ledergruppens medlemmer gode verktøy og økt innsikt i mekanismer som påvirker kvaliteten på samhandling i ledergruppen og resultatene den oppnår, samtidig som kurset skal gi den enkelte bedre innsikt i mulige svakheter ved sitt eget lederskap og hvilke tiltak en kan gjennomføre for å kompensere slike svakheter.   Kursinnhold: Lederskap og lederens utfordringer Viktige begreper for ledere og ledergruppen Verdier som samstemte lederverktøy En leders utfordringer – de åpenbare, de eksterne og de interne Fem trinn i teamutvikling – etterfulgt av Case Seks forutsetninger for å bygge et godt team Samhandling i ledergruppen – fire forutsetninger og seks prosesser Dialog vs. debatt i ledergrupper – hva sier vitenskapen? Konflikter – forebygging og håndtering Viktigheten av god møteledelse og gode rutiner for møter Mal-verktøy: Styringsdokument for teamarbeidet Mal-verktøy: Møteplan/Årshjul Mal-verktøy: Kombinert innkalling/agenda/referat Mal-verktøy: Ansvarsmatrise   Målgruppe: Kurset er rettet mot styret som gruppe, styreleder, daglig leder, toppledergrupper og andre ledergrupper.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 875 kr
Kurs i teamledelse med videobaserte leksjoner, støttekster, quizzer og slutttest. Nettkurs gjennom Lederskolen gir rask og effektiv læring. Moderne nettkurs. [+]
  Teamledelse og Teamutvikling Nettkurs eller energifylte kurs og workshops  Team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Dette skyldes at oppgaver innad i bedrifter blir mer og mer komplekse og krever større grad av samhandling. I dette kurset vil du lære om dynamikken i team og hvordan skape gode team for å nå et felles mål.  CoachTeam har lang erfaring med teamledelse, og skreddersyr også fysiske teamsamlinger og teamutviklingsprogram til kundens behov og målsetninger. Undersøkelser viser at dersom lederen av teamet har en coachende lederstil, bidrar det til at teamet blir mer effektivt Hva kjennetegner suksessrike og effektive team? Det er flere ting som kjennetegner suksessrike team. En coachende lederstil hos lederen er en viktig faktor. Dette vil bidra sterkt til å skape: Respekt og tillit til hverandre Åpen og ærlig kommunikasjon Forpliktelse/commitment overfor teamet (VI/inkludering) Ansvarliggjøring/stå til «regnskap» (JEG) Felles målfokus, det vil si felles forståelse av hva som skal nås, hvorfor de skal nå målet, hvordan målet skal nås og hva som er beviset   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 18 000 kr
Bli kjent med bredden av verktøy og tankesettet som hører hjemme i risikofaget, og samtidig kvalifiser deg til sertifisering som risikoleder. [+]
På dette kurset i risikoledelse så skal vi gå gjennom risikoteamet fra ulike vinkler; de ulike nivåene risiko ligger på, metoder for å identifiser og analysere risiko, beslutningsprosesser, krisehåndtering, osv. Vi skal innom flere standarder, som ISO 31000:2018, NS 5814 og COSO. Selvsagt er lovverket også en viktig ramme for risikotenking. Etter kurset skal du sitte igjen med forståelsen som er nødvendig for å mestre rollen som risikoleder, både i små og store organisasjoner. Du skal ha med deg en verktøykasse som gir deg valgmuligheter når du skal involvere andre i risikoanalyse. Da kan du finne frem det verktøyet som prater best med de som skal bruke det.   Kurstemaer Siden det er et kurs som dekker kravene for dere som skal sertifisere dere som risikoleder, så er det et ganske omfattende pensum. Her er noen av temaene som vi skal gjennom: Grunnleggende konsepter for risikostyring og risikoledelse Operasjonell risikostyring Praktisk risikoanalyse Safety versus security Introduksjon til forskjellige metoder for risikoanalyse og oppfølging av tiltak Integrering av risikoledelse i styringssystemer Statistikk og sannsynlighetsteori Risikostyring i prosjekter Risiko og den menneskelige faktoren Informasjonssikkerhet Omdømmerisiko Finansiell risiko GDPR Krisehåndtering og business continuity   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Oslo 12 timer 12 450 kr
21 May
Lær å forbedre egne prosesser med Lean Six Sigma forbedringsmetode (2 x 2t nettmøte & 1 d klasse). [+]
Lean Six Sigma Gult belte kurs Kurset gir deg grunnleggende kunnskap om Lean Six Sigma, og lærer deg hvordan du kan forbedre egne prosesser.   Kurset kombinerer 2 nettmøter på 2 timer med 1 dag klasserom.  Du lærer å bruke A3 til å løse problem på en systematisk måte, og praktiserer Lean løsninger i et engasjerende Lego spill.    Dette kurset er for deg som vil: Lære en strukturert metode for å løse problem og gjøre forbedringer  Finne problemer og gjøre dem målbare  Visualisere aktiviteter med prosesskart Bruke data og fakta til å kartlegge nåsituasjonen Forbedre flyt ved å bruke Lean prinsipper og redusere sløsing   Innføre enkle og effektive løsninger  Skape varige resultat Praktisere Lean løsninger i et engasjerende Lego spill Praktisere strukturert problemløsning, og få tilbakemeldinger som gjør deg bedre.   Du lærer følgende: Strukturert problemløsning i 7 steg ved å bruke en A3 mal Intro til problemløsning Lean & Six Sigma Problemløsning i 7 steg: Velge problem og beskrive bakgrunn for valget (gevinster) Kartlegge nåsituasjonen Bestemme måltall og mål Forstå mulige årsak (Fiskebein & 5 Hvorfor) og bevise de viktigste  Få frem løsninger og vurdere dem basert på kriterier som er viktig for deg Implementere tiltak Sikre varige resultat I det førset nettmøtet lærer du bruke A3, i neste nettmøtet får du tilbakemelding på din A3. Du har ca. 1 mnd på deg til å gjennomføre en A3. Mellom de 2 nettmøtene er det 1 dag klasseromskurs hvor vi bruker et Legospill til å praktisere strukturert problemløsning og Lean løsninger for å redusere sløsing.   Klasserom: Forbedre flyt i prosesser  Introduksjon og praktisk informasjon Kontinuerlig forbedring Intro til Lego spill Runde 1 av Lego spill Beskrive bakgrunn og nåsituasjonen Sette mål Kartlegge sløsing med prosesskart Eksempel på Lean løsninger: En-stk-flyt versus batch Raske omstillinger & Standardisering Takt og balanse Fleksibel bemanning 5S & Lean lay-out Visuell ledelse Velge løsninger for spillrunde 2 Runde 2 av Lego spill Evaluere resultat Oppsummering og læring   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-15 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Etter at du har meldt deg på får du en bekreftelse på at du har fått plass og invitasjon til møtene.   [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
12 May
12 Jun
25 Aug
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppene bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info webinaret: Styrenettverksgrupper for kompetanseutvikling og nettverksbygging   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Nettstudie 12 måneder 33 000 kr
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor. [+]
Dette er en praktisk rettet utdanning som kvalifiserer deg til å bli leder med personalansvar eller mellomleder innen både privat og offentlig sektor.    Gjennom Arbeidslederskolen lærer du om lederens rolle og ansvarsområder, former for lederskap, personaladministrasjon og organisasjonsutvikling. Utdanningen gir deg også kunnskap om hvordan psykologiske og sosiale faktorer påvirker kommunikasjon mellom medarbeidere og ledere.    Arbeidslederskolen baserer seg på praktiske og relevante situasjoner fra arbeidslivet og gir deg den kompetansen du trenger for å mestre kravene som settes til en moderne leder. Et grunnleggende kurs i økonomi og regnskapsforståelse inngår som en viktig del av studium.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
15 Sep
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge     [-]
Les mer