Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Oslo 4 dager 27 500 kr
03 Feb
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
Sentrum 14 timer 19 900 kr
03 Feb
24 Apr
Ønsker deg som har solid erfaring med styreverv, og som har ønske om å kunne fungere som en: “Certified BoardCoach”. [+]
Certified BoardCoach - en ressurs for andre i styrereoller ( 2 dager)    Solid erfaring med styreverv er den første forutsetning for å tilknyttes som boardcoach på BoardCoach.no portalen. Den andre forutsetning er at du har gjennomført programmet "Autorisert styremedlem" med Styreforeningen.no, eller har gjennomført liknende programmer som grunnlag for et fremtidig virke som en coach for styremedlemmer og overfor ledere som arbeider opp mot styret/styrer. Den tredje forutsetningen er gjennomføring av programmet: “Certified BoardCoach”.   “Certified BoardCoach” er et program som går over to moduler - 2 dager med ca 14 dagers mellomrom. Begge dager starter vi kl 09.00 og avslutter ca 16.00.  Samlingene er hos oss i Styreforeningen.no, i våre lokaler i Aker Brygge Business Village, Grundigen 6 i Oslo. Her møter du programansvarlige med lang erfaring innen området som veileder deg og øvrige deltakere, trener og eksemplifiserer situasjoner for og sammen med deg før din fremtidige rolle som boardcoach.   KURSET OG TRENINGENS INNHOLD:   Hvorfor ønsker flere og flere en boardCoach? Eksempler på situasjoner og oppdrag der boarcoaching blir anvendt. Hva omfatter det å være en boardcoach? Hvordan forbereder du deg, arbeider og leverer du dine boardcoach tjenester overfor oppdragsgiver? Rammeverk og retningslinjer på BoardCoach.no Cases og praktisk trening i ulike situasjoner. Praktisk individuell test   Når de tre forutsetningene for å kunne søke om å bli tilknyttet BoardCoach.no er oppfylt, og forutsatt at slik søknad deretter innvilges, så kan du deretter profleres og opprette dialog og kontakt med mennesker med behov for boardcoaching på plattformen: BoardCoach.no. Her kan du videre, sammen med flere andre, herunder de fleste styrekonsulentene i Styreforeningen.no tilby dine boardcoach tjenester ut i markedet. Videre kan du da ta del i teambasert coaching, når slike oppdrag forekommer, sammen med andre boardcoacher i vårt nettverk.   Programmet tilbys 2 ganger pr halvår, hvert program består av 2 arbeidsdager, arrangert med ca 14 dagers mellomrom.      [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
23 Jan
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Oslo 5 timer 6 950 kr
30 Jan
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling. [+]
Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1 Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.   Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?   Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.   Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.   Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.   I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.   Kursinnhold: «Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder   Hvorfor starte en kjede? Hvordan bygge en kjede? Eksempler og egne erfaringer. Behandling av «kjedemakt» begrepet. Ambisjoner, ledelse og gjennomføring. «What`s in it for me? Konseptualisering Verdidrivere i kjedeoppbygging, Hvordan lykkes? CASE underveis i kurset   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsledelse som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte (Teams) for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene, i fysisk samling, eventuelt regionvis, eller pr. Teams De 4 ordinære møtene à 4 timer, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 3 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv, delvis av prosessveileder, og delvis av spesielt inviterte eksperter.    Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet. Bærekrafts-rapportering og samfunnsansvar – hva kreves?  Kunstig intelligens i bedriften og styrerommet – styrets rolle og involvering  Cyber security    Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten normalt vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.     [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 5 dager 27 900 kr
10 Feb
10 Feb
03 Mar
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 500
25 Mar
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 3 950 kr
Bli med på "speed date" med ISO 9001:2015. Det blir en rask og engasjerende gjennomgåelse av innholdet i standarden. [+]
Kvalitetsstandarden ISO 9001:2015 - kurs i ledelsessystem  Dette kurset er nærmest som en «speed date» med standarden ISO 9001:2015. Du skal i løpet av dagen får en grei oversikt over innholdet i standarden, og få en forståelse for hva alle punktene dreier seg om. Du får rett og slett en grei oversikt. Kurset egner seg også godt som bedriftsinternt kurs – ta kontakt med aa@nfkr.no   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
19 Mar
Styreleders oppgaver: påse at styret fungerer optimalt, at vesentlige saker behandles, samt at lover, regler og vedtekter følges. [+]
Styreleder og styreledelse   Det er styreleders ansvar at styret fungerer som et styre, og at som skal sørge for at det kalles inn til styrebehandling så ofte som nødvendig.   I tillegg er styreleder ofte selskapets ansikt utad og ett bindeledd mellom selskapet og eierne, media og andre aktører. Imidlertid har ikke styreleder alene særlig mange spesielle rettigheter eller forpliktelser.   Det er svært viktig å vite hva som er din jobb når du påtar deg et verv som styreleder - og ikke minst hva styret som helhet har av oppgaver.   Formål med kurset: avklare, bevisstgjøre, avgrense og presisere styrelederrollen få kunnskap om aksjelovens bestemmelser og retningslinjer få kunnskap om det praktiske styrearbeidet og formaliteter skape grunnlag for et profesjonelt styrearbeid skape grunnlag for et effektivt og samarbeidende styre utveksle erfaringer med andre kursdeltakere   Kursinnhold - hovedpunkter: Innledning – felles rammer og regelverk – forankringen for: «styret» Del 1: Styrets organisatoriske plassering og overordnede funksjoner Del 2: Styresammensetting – hvem velges hvor, når, hvordan, av hvem og til hva? Del 3: Styrets oppgaver og ansvarsområder i praksis - «jobben vår!» Del 4: Styrets struktur og formalia: Rapportering, Styreprotokoll, Styreinstruks, Styreplan, Retningslinjer for styrearbeid, Vedtekter m.m. Del 5: Nærmere om «Styrelederrollen og styreledelsen"   Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Styreleder - leder eller sjef? Det er styret som er sjefen! Valg av styreleder: Valg av styrekollegiet. Et styremedlem må ha noe å bidra med! Styreleders hovedoppgaver, Aksjelovens kapittel 5 og 6 mm Styreleders ansvar etter aksjeloven og annen lovgivning Saksforberedelser og saksbehandling Møteledelse: Hva er god styrebehandling og møteledelse? Eierstyring og selskapsledelse / Corporate Governance). Arbeidende styreleder: Juridisk ståsted og praktisk utøvelse. Styreledelse i vanskelige tider. Styreinstruksen: Grunnlag for godt styrearbeid og styreledelse. Styreprotokollen: Formkrav, regler, hensikt og ansvar. Styrets fullmakter: Tegningsrett, fullmakt og prokura. Etikk i styrerelatert sammenheng: Styrets og styremedlemmers ansvar. Taushetsplikt / fortrolig informasjon / Media- og markedsinformasjon. Styreevaluering: Hvorfor og hvordan.   Målgruppe: Målgruppen er primært styreledere og nestledere i styrer innenfor alle selskapstyper, organisasjoner, foreninger etc. Hovedvekt er på Aksjelovens regler som for det meste er gjeldene regler i styrer uansett selskapsform.      [-]
Les mer
3 måneder
Et lederutviklingsprogram hvor vi med coaching setter fokus på nå tid og fremtid, ser løsniger og muligheter. Du har ressursene til å bli det det ønsker. [+]
Lederutvikling med Coaching Ønsker du: å utvikle deg som leder? å få ting til å skje? å bli tydeligere og lettere kunne sette grenser? å styrke dine kommunikasjonsferdigheter? å fokusere på det som motiverer og inspirerer? å være en dyktig og trygg leder i omstillingstider? å unngå at press blir negativt stress? å finne en sunn balanse mellom jobb og privatliv? Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial For at du skal oppnå et godt resultat setter coachingprogrammet fokus på: Hva ønsker du som leder og hvordan ønsker du å være leder? Hvordan setter du smarte mål? Hvordan komme fra ord til handling? Hvordan kartlegge nå situasjonen? Hvordan gjøre det lettere å ta vare på og styrke positivt tanke- eller atferdsmønster? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan klare å se tingene fra flere hold? Hvordan finne og ta valg ut fra dine grunnleggende verdier? Hvordan gjøre det lettere å skape forandring? Hvordan kommunisere hensiktsmessig og effektivt? Hvordan finner du riktig fokus? Hvordan styrke evnen til å være løsningsorientert? Hvordan styrke evnen til å lede andre mennesker? Hvordan styre din tid på en hensiktsmessig og sunn måte? Form:En- til-en coaching med gode spørsmål, øvelser og oppgaver i mellom samtalene. Samtalene kan også foregå via nett.Varighet: 6 x av ca 1,5 time over ca 3-6 mnd.Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time.For mer informasjon kontakt oss på mail    Referanse: Leder coaching hos CoachTeam har gitt meg ett skikkelig løft som leder! Ikke hadde jeg trodd at noen samtaler med en Coach skulle kunne gi sånne resultater. Så raskt. Samtalene har alle vært meget inspirerende. Utfordrende og inspirerende. Jeg har blitt bedre kjent med meg selv – og mine styrker og svakheter. Jeg har blitt introdusert for teknikker som har hjulpet meg til å endre fokus. Til å løfte blikket. Og jeg har fått ristet av meg unødvendig usikkerhet. Etter endt prosess sitter jeg igjen med en større selvinnsikt og trygghet. Ikke bare som leder, men også som kollega, far og ektemann.Erik Tveit, Drilling Superintendent, AGR Petroleum Services AS   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om generalforsamlingens oppgaver og ansvar, herunder med praktiske, taktiske og digitale råd. [+]
Generalforsamling: praktiske, taktiske og digitale råd   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formål med kurset: Formålet med kurset er at deltakerne skal få detaljert kunnskap om de ulike regler som er gjeldene, hvordan generalforsamling og generalforsamlingssaker håndteres i praksis samt andre vesentlige forhold man bør være kjent med knyttet til aksje- og allmennaksjeselskapenes øverste selskapsorgan.  Kurset tar utgangspunkt i Aksjelovens kapittel 5 og de bestemmelser forøvrig som omfatter generalforsamlingens oppgaver og ansvar.    Kursinnhold:   Om aksjeeierforsamling og begrepet "generalforsamling" Forankring; Aksjelov/lovgivningens regler om oppgaver og ansvar Generalforsamlingens ansvarsområder Hvem kan delta på generalforsamlingen Nærmere om møterett, møteplikt, representasjon og rådgiver Innkallingsregler ved generalforsamlinger Styrets, styrelederes plikter og rettigheter ifm. generalforsamling Stemmerettsbegrensninger, aksjeklasser og andre forhold som påvirker stemmerett Inhabilitet i forhold til generalforsamling og avgjørelser på generalforsamling Revisors deltakelse på generalforsamlingen Tidsfrister  Ordinær og ekstraordinær generalforsamling Generalforsamling uten møte Generalforsamlingssaker / vedtekter og aktuelle saker beskrevet ved innkallingen Møteleders roller, referent rolle og medsignaturer Åpningen av generalforsamlingen Stemmeopptelling - avklaring av stemmeberettigede Flertallskrav; alminnelige og kvalifisert flertall, enstemmighetskrav Søksmål og granskning  DIGITALE LØSNINGER I PRAKSIS    I tillegg får du: PDF kompendie: «Om generalforsamlingen" Sjekklister for planlegging, rutiner, forberedelser, innkalling, gjennomføring og protokollering ifm. Generalforsamlinger Dokumentmaler for generalforsamlinger Formuleringsoversikt der en rekke nyttige formuleringer og presiseringer er medtatt    Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem eller andre som er interessert i å lære mer om alle de viktige sidene ved generalforsamlinger.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 7 990 kr
Company Management - the board of directors - Online course (live-ENGLISH). Norwegian Public Limited Liability Companies Act. [+]
Company Management - the board of directors   English version of our main courses / educational programs for board members, designed, developed and delivered by:  The Norwegian Association of Board Members / Den norske forening for styremedlemmer - styreforeningen.no. We have been delivering courses to over 63 000 executives and board members since 1997. Norwegian Public Limited Liability Companies Act – mainly based on the Act`s Chapter 6 regarding the company management: The role of the board of directors and the general manager / general managers.  3 hours - Teams / Zoom - Live courses with Styreforeningen.no with one of our higly competent board consultants. Interactive assignment / group assignment is included in the course.    COURSE CONTENT: Introduction to Company management Board of directors and the general manager Requirements of board of directors and general manager                                Election of board of directors, General meetings, term of service etc. Employees’ right to elect members of the board of directors and the board of directors’ instructions Deputy directors and observers Requirement regarding the representation of both sexes on the board of directors Management of the company and supervisory responsibility Day-to-day management. General manager’s duties to the board of directors The board of directors’ procedure and preparation of matters Demand for the board of directors’ consideration etc. Quorum of the board of directors / Ordinary majority requirement The minutes of the board of directors Representation of company / Power of signature for the company Corporate assembly. Special rules for companies having a corporate assembly   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 timer 2 450 kr
Du lærer å bestemme presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Du lærer å forstå variasjon i målinger og bestemme egenskaper som presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Du lærer også hvordan du kan designe en målesystemanalyse. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme hvor mye av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger. Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon.   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon. Vi bruker kontrolldiagram til å bestemme egenskaper ved målemetoden. Kursdeltagerne får oppgaver underveis og svarer via avstemninger i nettmøtet.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Kurset består av et nettmøte på 2 timer (Teams eller tilsvarende).  [-]
Les mer