Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Oslo 5 timer 6 950 kr
30 Jan
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling. [+]
Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1 Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.   Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?   Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.   Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.   Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.   I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.   Kursinnhold: «Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder   Hvorfor starte en kjede? Hvordan bygge en kjede? Eksempler og egne erfaringer. Behandling av «kjedemakt» begrepet. Ambisjoner, ledelse og gjennomføring. «What`s in it for me? Konseptualisering Verdidrivere i kjedeoppbygging, Hvordan lykkes? CASE underveis i kurset   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer   [-]
Les mer
Sentrum 14 timer 19 900 kr
03 Feb
24 Apr
Ønsker deg som har solid erfaring med styreverv, og som har ønske om å kunne fungere som en: “Certified BoardCoach”. [+]
Certified BoardCoach - en ressurs for andre i styrereoller ( 2 dager)    Solid erfaring med styreverv er den første forutsetning for å tilknyttes som boardcoach på BoardCoach.no portalen. Den andre forutsetning er at du har gjennomført programmet "Autorisert styremedlem" med Styreforeningen.no, eller har gjennomført liknende programmer som grunnlag for et fremtidig virke som en coach for styremedlemmer og overfor ledere som arbeider opp mot styret/styrer. Den tredje forutsetningen er gjennomføring av programmet: “Certified BoardCoach”.   “Certified BoardCoach” er et program som går over to moduler - 2 dager med ca 14 dagers mellomrom. Begge dager starter vi kl 09.00 og avslutter ca 16.00.  Samlingene er hos oss i Styreforeningen.no, i våre lokaler i Aker Brygge Business Village, Grundigen 6 i Oslo. Her møter du programansvarlige med lang erfaring innen området som veileder deg og øvrige deltakere, trener og eksemplifiserer situasjoner for og sammen med deg før din fremtidige rolle som boardcoach.   KURSET OG TRENINGENS INNHOLD:   Hvorfor ønsker flere og flere en boardCoach? Eksempler på situasjoner og oppdrag der boarcoaching blir anvendt. Hva omfatter det å være en boardcoach? Hvordan forbereder du deg, arbeider og leverer du dine boardcoach tjenester overfor oppdragsgiver? Rammeverk og retningslinjer på BoardCoach.no Cases og praktisk trening i ulike situasjoner. Praktisk individuell test   Når de tre forutsetningene for å kunne søke om å bli tilknyttet BoardCoach.no er oppfylt, og forutsatt at slik søknad deretter innvilges, så kan du deretter profleres og opprette dialog og kontakt med mennesker med behov for boardcoaching på plattformen: BoardCoach.no. Her kan du videre, sammen med flere andre, herunder de fleste styrekonsulentene i Styreforeningen.no tilby dine boardcoach tjenester ut i markedet. Videre kan du da ta del i teambasert coaching, når slike oppdrag forekommer, sammen med andre boardcoacher i vårt nettverk.   Programmet tilbys 2 ganger pr halvår, hvert program består av 2 arbeidsdager, arrangert med ca 14 dagers mellomrom.      [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
23 Jan
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
03 Feb
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
13 Feb
15 May
Om verktøy, standarder og metoder innen rapportering av bærekraft og inspirasjon til å komme i gang i egen virksomhet [+]
Bærekraftsrapportering i praksis   Kurset for deg som er / kan bli styremedlem, daglig leder, sitter i ledergruppen og/eller er ansvarlig for bærekraft i virksomheten.   Få oversikt over hvilke verktøy, standarder og metoder som finnes innen rapportering av bærekraft og dermed inspirasjon til enten å komme i gang med eller forbedre rapporteringen i egen virksomhet. Du får innføring i viktige prinsipper for rapportering med utgangspunkt i EU sitt Bærekraftregulativ CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og ny regnskapslov. Videre får du vite mer om rapporteringsstandardene European Sustainability Reporting Standards, Nordic Sustainability Reporting Standard samt Global Reporting Initiative.   I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kurset.   Kursinnhold: Hva er styret og ledelsens ansvar i forhold for bærekraft og bærekraftsrapportering? Nåværende og forventede fremtidige krav fra myndigheter og EU. Eu’s taksonomi, rapporteringsdirektivet (CSRD) og ny regnskapslov – konsekvenser ikke bare for de største bedriftene. Oversikt over de vanligste standarder, verktøy og metoder for klimaregnskap og rapportering av bærekraft. Involvering av interessenter. Dobbel vesentlighet De vanligste sertifiseringsordninger for bærekraft. Verifisering Nærmere om European Sustainability Reporting Standards (ESRS) og Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS). Bærekraftsrapportering - steg for steg.   Målgruppe:Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere, og gir en god innføring i prosessen med å komme i gang med virksomhetens bærekraftsrapportering.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
1 dag 8 000 kr
Dette kurset gir deg økt kunnskap om planlegging, design og gjennomføring av prosesser. Du vil få konkrete verktøy og tips som vil gjøre deg i stand til å utøve god prose... [+]
Å lede møter og prosjekter er en naturlig del av HRs rolle i utvikling av organisasjon, ledere og medarbeidere. Du har trolig ledet en rekke prosesser uten å tenke på deg selv som prosessleder eller fasilitator. Dette kurset vil gi deg økt kompetanse om prosessledelse og praktiske verktøy som vil gjøre deg tryggere i rollen. Etter endt kurs vil du være bedre i stand til å skape gode møter og læringsrom som fremmer deltakelse, eierskap og kreativitet. Kurset dekker blant annet: Hva er prosessledelse og fasilitering, og når er det relevant? Forskjellige typer prosesser Analyse, planlegging og design av prosesser Gjennomføring Verktøykasse Mellommenneskelige relasjoner og fasilitering av læring Tilstedeværelse, bevissthet og verdier Evaluering av prosesser   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
03 Mar
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 3 950 kr
Bli med på "speed date" med ISO 9001:2015. Det blir en rask og engasjerende gjennomgåelse av innholdet i standarden. [+]
Kvalitetsstandarden ISO 9001:2015 - kurs i ledelsessystem  Dette kurset er nærmest som en «speed date» med standarden ISO 9001:2015. Du skal i løpet av dagen får en grei oversikt over innholdet i standarden, og få en forståelse for hva alle punktene dreier seg om. Du får rett og slett en grei oversikt. Kurset egner seg også godt som bedriftsinternt kurs – ta kontakt med aa@nfkr.no   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.    [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
10 Feb
10 Apr
05 Jun
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte - gir deg et bredt og grundig fundament omkring dette tema. [+]
Belønningsmodeller, opsjoner og aksjeprogram for ansatte   Ulike belønningsmodeller har vært benyttet gjennom århundrer i jobbsammenheng på de aller fleste ledernivåer i forretningslivet. For alvor begynte belønningsmodeller å ta mer moderne former, og ble aktualisert for den jevne medarbeider, med Henry Ford og samlebåndsproduksjonens tidsalder.  Hvilke ulike belønningsmodeller bør du kjenne til og vurdere i de enkelte sammenhenger og hvordan vurdere incentiver og program / løsninger opp mot de resultater man ønsker å appellere til at oppnås? Skal vi ha individuelle, team/avdelingsbaserte løsninger, felles bedriftsbonus eller kombi-modeller?  Flere og flere undersøkelser understøtter videre at eierskap i egen bedrift kan ha betydelig effekt på trivsel, innsats og engasjement for og fra dine medarbeidere. Dette er derav hovedtema for dette kurset: aksjer, opsjoner, tegningsretter og eierskapsmodeller som motivasjonsfaktor.   Mange virksomheter har ulike ordninger og spesialprogram for nøkkelmedarbeidere, ledende ansatte og styremedlemmer.  Aksjebasert avlønning omfatter ulike former for ordninger og transaksjoner med oppgjør, bonus eller fordeler i form av aksjer eller opsjoner på fremtidige aksjer. Opsjonene eller tegningsretter kan gi ansatte en mulighet og en rett, men ikke noen plikt, til å tiltre / kjøpe eller tegne aksjer til en på forhånd fastsatt pris eller rabattert kurs. Regnskapsmessig behandles mange slike ordninger som økonomiske fordeler som fordel vunnet ved arbeid, fordelen (underkurs/rabatt) skal beskattes og bokføres som kostnad i regnskapet mm. For "oppstartsselskaper", fra 2022 definert hele 10 år tilbake i tid, finnes derimot veldig gunstige løsninger for ansatt eierskap, faktisk blant Europas beste løsninger, her i lille Norge.    I dette kurset skal vi se på ulike belønningsmodeller i form av aksjeprogram, opsjonsordninger og tegningsretter samt tilliggende områder.  Tema som berøres er modeller, innregning, måling, skattlegging, fordelsbetraktningen, arbeidsgiveravgift, endring eller kansellering av ordninger og opsjoner i konsernforhold.   Kursinnhold: Belønningsmodeller og incentivprogrammer i forretningslivet generelt Resultatbaserte modeller på individ - team - avdeling eller selskapsnivå Bonus og provisjonsmodeller - erfaringer og "pluss og minus" Hva er opsjoner og aksjeprogram i utgangspunktet? Hvorfor benytte opsjons- og aksjeprogram. Alternative modeller, systemer og program Praktiske eksempler fra ulike bedrifter A, B, C aksjer / ulike aksjeklasser og mulige modeller i den sammenheng Vedtekter, selskapsavtaler og aksjonæravtaler og viktige sammenhenger opp mot opsjons- og aksjeprogrammer. Innregning og beregning i forbindelse med opsjoner. Måling og resultatavhengige prinsipper med utløsende virkning Endring, kansellering, Regnskapsmessig behandling av opsjoner og aksjeprogram. Skattemessige forhold for rettighetshaver og / eller mottaker.   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlem, ansatte eller andre som er interessert i å lære mer om opsjoner og aksjeprogram i arbeidsforhold.    [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Om Styrerekruttering, CV og styredatabase [+]
MEDLEMSKURS: Styrerekruttering, CV og styredatabase (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Kvaliteter hos styremedlemmer, generelle betraktninger Selskapets behov og eieres interesseforvaltning Styrekompetansen som ingrediens i selskapets strategiske plan Styret som ressurssenter Analyse og evaluering av behov og kompetansekrav Styrerekrutteringsprosesser i praksis CV, CV-base (styrerekruttering.no) og kandidatpresentasjon Veien videre   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Prosessbasert system, er mer enn å overføre prosedyrer til prosesser. Lær hvordan du kan etablere og forbedre prosessene deres. [+]
A5.2 kurs i Prosessbasert styringssystem. Helt siden år 2000 har ISO 9000-standarden lagt opp til en prosessbasert tankegang som en av kvalitetsprinsippene. Svært mange selskap har tatt steget fra et dokument basert og prosedyretungt system til et prosessbasert styringssystem der alle oppgaver er visualisert ved hjelp av flytdiagrammer. Et slikt steg kan potensielt redusere dokumentasjonsmengden med 1/5, gjøre forbedring enklere og endring mer kontrollerbart, større bruker-engasjement og bedre kontroll på innebygget risiko og organisatoriske barrierer. KRN Academy tilbyr kurs for å lære hvordan du kan etablere og forbedre et prosessbasert styringssystem. Vi vil ikke snakke om software eller IT-systemer, kun hva du må gjøre og legge til rette for å lykkes med å ta steget vekk fra lange prosedyrer over til lettbente prosesser. Kurset går over to dager og dekker følgende tema: DAG 1 introduksjon til Business Excellence forbedring som et prosjekt (gjennomgåelse av ulike prosjektmodeller) transformere en virksomhet med gjennombrudd prosessbasert styringssystem – designbasis prosessmodenhet DAG 2 prosesseierskap kompetansestrategi for arbeide med prosesser trinnvis modell for utvikling eller forbedring av et prosessbasert styringssystem praktisk organisering og plan for prosessforbedringer valg av system/digitalisering Du får med utprøvde metoder og praktiske fremgangsmåter for å kunne lykkes med å skape et helhetlig integrert og prosessbasert styringssystem for DIN virksomhet. Egner seg svært godt om bedriftsinternt kurs.   Bedriftsinternt kurs?    Kurset er allerede gjennomført hos større organisasjoner med svært gode tilbakemeldinger. Kontakt oss gjerne for referanse. Kurset tilbys også på engelsk Derso du også trenger mer kunnskap om kravene i ISO 9001, så har vi kurs i det også. Se www.qrn.no   Kursleder er Sidsel Storaas, se gjerne egen omtale om Sidsel på KRN Academy, www.qrn.no. Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer