Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 45 minutter
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
6 timer 5 900 kr
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og... [+]
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og forbereder en forhandling.   Formål og innhold Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.   For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.   Etter endt kurs vil deltakerne: Ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater Kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner  Ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem Emner som gjennomgås: Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse? Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken  Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier Interesseanalyse Utvikling av løsningsmuligheter Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler? Målgruppe Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid. Kursform Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.  Kursleder Sverre Blandhol (dr. juris og master i psykologi) er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og arbeider med kontraktsrett, tvisteløsning, forhandlinger og etikk. Han har bred praktisk erfaring fra arbeid som advokat og mekler. Blandhols seneste bok er Konfliktanalyse (Fagbokforlaget 2014). Blandhol er kjent som en engasjerende og dyktig kursleder og holder en rekke kurs og foredrag for offentlige og private virksomheter. [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
Fremtiden er her: dCompany – automatisering av selskapsrettslige prosesser. [+]
INFO WEBINAR = «dCompany» – automatisering av selskapsrettslige prosesser Fremtiden er her: "dCompany" representerer fremtidens faktiske muligheter for automatisering av selskapsrettslige prosesser. AI / KI er på full fart inn i vår hverdag og tilliggende nye smarte løsninger - vi bare kunne drømme om for noen få år tilbake - er nå tilgjengelige for oss alle. Sentralt i dCompany sine løsninger står dokumentroboten: dBot. dBot kan effektivisere og automatisere en hel rekke oppgaver - og langt flere er på vei (les mer om dBot nedenfor). NB! De fleste funksjoner er integrert mot Altinn og deres systemer for oppdateringer og endringer.  Styreforeningen og dCompany har satset på et langsiktig samarbeid - der formålet er å få de nye effektive hjelpemidlene i systemene ut i norske virksomheter, i styrer og i operative selskapsforvaltende funksjoner.  I "spisses" for utviklingen av dCompany sin plattform står mangeårige Google sjef Jan Grønbech og en rekke av norges dyktigste advokater.  Karl Ibsen fra Styreforeningen og Jan Grønbech fra dCompany introduserer denne morgenen en helt ny hverdag for selskapsrettslige prosesser. Info-seminaret er gratis for alle som vil delta.  Med Basic versjonen fra 99,- pr mnd og Pro versjonen fra 699,- kr pr måned får du tilganger og muligheter du ikke kan gå "glipp av". Du får også med deg 3 x verdisjekk på 699,- kr som du kan benytte som rabatt på 3 valgfrie kurs med Styreforeningen.no. Da er i praksis de 3 første måneder med dCompany gratis.   Mer om dBot: dokumentroboten utvikles løpende, og gir idag støtte for blant annet:  Endre foretaksnavn Endre revisor Godkjenne årsregnskap Fastsette honorar til styrets medlemmer Fastsette honorar til valgkomiteen Velge medlemmer til valgkomiteen Godkjenne revisors honorar Tildele signaturrett gjennom en styrebeslutning Endre vedtektsfestet signatur Ansette daglig leder Kapitalforhøyelse mot kontant vederlag Kapitalforhøyelse ved fondsemisjon Kapitalforhøyelse ved tingsinnskudd Fjerne vedtektenes ramme for antall styremedlemmer Innføre ramme for antall styremedlemmer i vedtektene Fjerne signatur fra vedtektene Innføre vedtektsfestet signatur Tildele prokura Velge medlemmer til styret Splitt av aksjer Spleis av aksjer Innsendelse av aksjonærregisteroppgaven 2022   Noen av de nye beslutningstyper som er under utvikling:  Opsjonsutdeling Kapitalnedsettelse   [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og h... [+]
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og hva smidig egentlig innebærer.    Hvem bør melde seg på dette kurset:  Alle som ønsker mer konkret og praktisk forståelse av hvordan en virksomhet (som deres egen) kan jobbe smidig i praksis – og lykkes med det. Teammedlemmer, teamledere, scrum mastere, produkteiere, agile coaches, og ellers alle som er berørt av smidige team.   Fokus for kurset: • Hva vil det si å jobbe smidig og hva skal til for å lykkes med det i en organisasjon • Hvordan få et smidig, autonomt utviklingsteam til å fungere godt – og stadig bli bedre • Hva skal til for å sikre god kommunikasjon og forventningsstyring mellom team og interessenter utenfor teamet   Etter endt kurs skal du: • Forstå hva smidig egentlig handler om og hva som er de grunnleggende forholdene som bør være tilstede for å lykkes • Kjenne til en del viktige begreper innenfor smidig • Ha kunnskap om nyttige rammeverk/metoder/verktøy samt viktige begreper nyttet til smidig • Være bevisste på hvordan en kan legge til rette for at et team skal lykkes, både inne i teamet og i omgivelsene • Ha nok kunnskap til å fylle rollen som teamleder eller team coach   Arbeidsform på kurset: Teori og forelesning brytes opp av diskusjon, gruppearbeid og praktiske oppgaver.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
"Folkevalgt eierstyring" er for deg som er folkevalgt eller har administrative oppgaver med eierstyring i en kommune eller fylkeskommune. [+]
Folkevalgt eierstyring - *Spesialkurs     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Folkevalgt eierstyring er et spesialkurs for deg som er folkevalgt eller har administrative oppgaver med eierstyring i en kommune eller fylkeskommune og ønsker å lære mer om eierstyring. Alle kommuner og fylkeskommuner er eier av selskap. Selskapsorganisering innebærer at virksomheten er skilt ut fra kommunen eller fylkeskommunen og er et eget rettssubjekt. Kommunens eller fylkeskommunens styringsrolle endres fra å styre gjennom linjeorganisasjonen til å styre gjennom å være eier av selskapet. Lovfestede bestemmelser og vanlige normer for god selskapsstyring setter grenser for hvor mye kommunen eller fylkeskommunen som eier kan og bør involvere seg i selskapenes virksomhet. Kommunestyret eller fylkestinget utøver eierstyring gjennom representantskapet eller generalforsamlingen som er selskapets eierorgan. Eierorganet velger styret, kan instruere styret og omgjøre dets beslutninger.  Forvaltningen av selskapet ligger hos styret og daglig leder. Et viktig prinsipp ved selskapsorganisering er at selskapets ledende organer skal ha betydelig grad av frihet til å drive virksomheten innenfor rammen av eierstrategien, eierskapsmeldingen og selskapsavtalen eller vedtektene for selskapet.   Kommuneloven stiller krav til eierstyring. KS har anbefalinger om eierskap, selskapsledelse og kontroll. Kurset går nærmere inn på disse tekstene.   Kursinnhold: Selskapsorganisering   en gjennomgang av ulike selskapsformer. Roller i eierstyring og selskapsledelse. Eierstyring – hva er det? Og hvordan utøve god eierstyringen?   Praktiske eierstyring ut fra kommuneloven og anbefalinger om eierstyring. Eierstyring sammen med andre eiere – kommunale og private Eiermelding – Kommunelovens § 26 Styrerekruttering Styreevaluering Etikk i eierstyring og selskapsledelse Habilitet Kontroll med kommunalt eide selskap      Kurset er for folkevalgte og ledere og medarbeidere med ansvar for eierstyring i kommuner og fylkeskommuner. Du vil få praktiske råd om eierstyring. Vi bruker eksempler og erfaringer fra kommuner og kommunalt eide selskap. Vi legger opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis. I tillegg vil du få være med på gruppeoppgaver som en praktisk opplæring i styrearbeid.   Målgruppe:  Alle med interesse eller verv innenfor kommunale og interkommunale virksomheter og andre virksomheter der folkevalgt eierstyring står sentralt.   [-]
Les mer
3 dager 14 795 kr
Et team består av to eller flere mennesker. Team arbeide betyr at man jobber sammen - lær om hvordan du som leder utnytter ressursene for å oppnå felles mål. [+]
Å lede et team med mennesker krever andre ferdigheter enn å lede en individ. På et team er dynamikk, konformitet og gruppetenkning felles faktorer som kan hindre teamet i å lykkes. Gruppedynamikker er kraftfulle mekanismer som kan fremme fortreffelighet eller skape katastrofer. Det er gruppelederens jobb å arbeide med disse naturkrefter og kanalisere gruppens innsatser og energi mot teamets og organisasjonens mål. Hvis teamet er inspirert til å arbeide sammen mot felles formål og mål kan gruppen lykkes. Å andre siden, hvis den blir vanstyrt kan den også være skadelig i forhold til prestasjon, sikkerhet og kvalitet. De menneskelige faktorer på spill i en gruppe bør ikke undervurderes. Det er disse som utgjør forskjellen i ytelse i prestasjonen, sikkerheten og kvaliteten. Daglige oppgaver, som for eksempel møter og beslutningsprosesser kan gjennomføres på en mer engasjerende og involverende måte som skaper eierskap og ansvarliggjøring hvis det gjøres på den riktige måten. Vellykkede gruppeleder kan bygge team som støtter, utvikler og utfordrer hverandres atferd som kan skape bærekraftig prestasjon, sikkerhet og kvalitet. Gjennom å ha gruppe ledere som kan inspirere og motivere teamet til å arbeide sammen med produktive prosesser, tillater det Organisasjonen til å ha: Effektive høyt presterende team Team som kontinuerlig fokuserer på sikkerheten og kvaliteten i deres arbeid Prosesser som støtter at kommunikasjons flyter Effektive måter i hvordan grupperessursene utnyttes En mer produktive arbeids miljø Produktiv møte i praksis Høyere medarbeidertilfredshet En generasjon som arbeider etter "best practice" Å lede for å inspirere Team er workshopen som vil støtte den prosessen. Basert på vitenskapelige beviste teorier og metoder kommer denne 3-dagers workshopen lære deltakerne hvordan: Skape lagånd Utnytte gruppens ressurser Administrere gruppe dynamikk Ta gode beslutninger Kjøre effektive møter Håndtere konflikter Sikre lærdommer PSQI International har en tro på interaktive sesjoner hvor deltakernes engasjement og aktivitet er nøkkelen til suksess. Det betyr at workshopen er opplevelses basert og at deltakerne vil bygge reelle ferdigheter som varer.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum hvor du lærer å være tydelig og mer effektiv. [+]
Kurs om møtekultur og møteledelse med Cecilie Thunem-Saanum.   I dette kurset lærer du teknikker for å være tydelig og mer effektiv i møter, som vil gi deg større gjennomslagskraft i alle typer møter. Når du behersker disse teknikkene, vil du bli trygg i rollen som møteleder. Du vil lære å håndtere typiske utfordringer som å holde tiden, svare på spørsmål og sikre at alle deltakerne får utbytte av møtet. Du vil også lære å kjenne igjen en møteplager, og hvordan du skal håndtere vedkommende på en god måte. Kurset passer for alle som deltar i eller leder møter, både i private og offentlige virksomheter. Kurset er også relevant for dem som vil bli tryggere på egen kommunikasjon og møteledelse i sin rolle som tillitsvalgt, pårørende eller i annen møtesammenheng utenfor arbeidsplassen.   Leksjoner Introduksjon til «Møteledelse og møtekultur» Hvorfor skal vi møtes? Hvem deltar, og hvorfor? Slik styrer du tidsbruken i et møte Når skal møte avholdes? Seks faktorer for godt innhold i et møte Gruppedynamikk  Felles retningslinjer og rammer Hvordan skape et dynamisk og nyttig møte? Hvordan legge til rette med bordoppsett? Håndtering av spørsmål  Inkluderende spørsmålhåndtering Slik håndterer du møteplageren (steg 1) Slik håndterer du møteplageren (steg 2) Hold god kontinuitet og flyt Hold god kontinuitet og flyt også i lange møter Avslutt med stil Huskelapp før neste møte [-]
Les mer
3 dager 1 500 kr
Dette er et testkurs i kompetanse [+]
I dette kurset får du testet din kompetanse [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Praktisk kurs for deg som skal inn i styreverv, eller som vi lære om modeller for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. [+]
Styrehonorar - modeller og avtaler i praksis   * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formålet med kurset:  Dette praktiske spesialkurset er for deg som skal inn i styreverv. eller som eier/-e vurderer hvilke modeller man skal velge for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. På dette kurset får du vite mer om konkrete modeller, honorarstørrelser, incentiver etc som legges til grunn for å honorere styrene rundt omkring i norske og utenlandske virksomheter. Kurset tar også for seg forventningsavklaringer og honorering i ulike former for verv, herunder også i verv som medlem av: valgkomite / valgstyre, kontrollkomite, prosjektstyre, rådgivende styrefora etc.  Kurset inkluderer eksempler på ulike styrevervsavtaler, forventningsavklaringsskjematikk, verktøy / sjekklister ved evaluering og rekruttering av styremedlemmer   Kursinnhold: Generelle betraktninger om honorering av styret  NUES sine anbefalinger om styrehonorering Ulike verv - ulik honorering  Ansatt valgte styremedlemmer - rolleavklaringer og honorering.  Styrekonsulentrolle kontra Styrevervsrolle Rolleavklaringer / Forventningsavklaringer for eiervalgte styremedlemmer i ulike verv  Forskjeller: Styreleder, Nestleder, Styremedlem, Observatør, Varamedlem, Medlem av valgkomite / Valgstyre mm Styrevervsavtalen i praksis - hva skal den inneholde og hvorfor? Incentivmodeller - Aksjeprogram - Opsjoner - Andre Rettigheter   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Gjør deg i stand til å planlegge og lede revisjoner av ledelsessystemer iht. metodikken i den internasjonale standarden ISO 19011:2018 [+]
Kurset gir praktisk øvelse i å planlegge og gjennomføre revisjon av ledelsessystemer iht. ISO 9001 kvalitetsledelse, ISO 14001 miljøledelse og ISO 45001 arbeidsmiljø  Hva lærer du? Etter kurset skal du: Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammet Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Kunne lede eller delta i revisjon av ledelsessystemer Forstå hvordan revisjonsresultater kan brukes i virksomhetens forbedringsarbeid Hva får du igjen for kurset? Jobbe mer effektivt i revisjonsaktivitetene og bruke systematikk og hjelpemidler du har fått tilgang til på kurset Kunne avdekke, vurdere og formulere revisjonsfunn, og formidle på en tydelig måte hva virksomheten må forbedre Still bedre forberedt til tredjepartsrevisjoner, slik at virksomheten unngår store avvik og opprettholder sertifikatene Ved å ha trening på alle revisjonsaktivitetene, får du høy tilbakeføringsverdi til den praktiske gjennomføringen i egen virksomhet Skap et faglig nettverk ved å utveksle erfaringer, og bli kjent med de andre deltakerne, som har tilsvarende rolle i sine virksomheter Kurset er en del av det teoretiske grunnlaget for å bli sertifisert Quaility Lead Auditor (Revisjonsleder) Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
Info webinar om deltakelse på Styrekonsulentakademiet [+]
INFO WEBINAR "om deltakelse på Styrekonsulent Akademiet - bli Styrekonsulent og Certifeid Board Consultant" med Karl Ibsen  (Gratis / Kostnadsfritt webinar)   Kunne du tenke deg en fremtid der du arbeider aktivt med styrerelatert konsultasjon, med styreverv og styrerelatert arbeid i samarbeid med Stryreforeningen? For noen blir det også starten på et nytt langsiktig "løp" og en nytt bevisst karrierevalg. INFO webinaret går gjennom det vesentlige du må være kjent med om og før eventuell deltakelse på programmet, herunder viktige forutsetninger ( A, B og C nedenfor).   HELE PROGRAMBESKRIVELSEN FØLGER HER:  FORUTSETNING A:   Du har gjennomført  Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer Har du deltatt på / gjennomført programmet; "Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer", eller skal  deltaka på "Autorisasjonsprogrammet for styremedlemmer" i nærmeste fremtid? FORUTSETNING B:   Du ønsker å starte på en ny hel- / eller deltids fremtidig karriere som styremedlem og styrekonsulent Dette programmet er KUN for deg som fremover i tid ønsker å satse / legge ned betydelig med tid for å oppnå en karriere som styrekonsulent, med fremtidige styrerelaterte oppgaver sammen med oss i Styreforeningen, kombinert med ulike roller som styremedlem og gjennom fullføring av Styrekonsulent Akademiet bli: "Certified Board Consultant"  FORUTSETNING C:  Delta på det informative webinaret om Styrekonsulent Akademiet og bli kjent med dets innhold og programdeltakelsens forutsetninger. I denne sammenheng:  Se våre nettsider for datoer for disse informative seminarene og meld deg på.  Deretter følger eventuelt også en personlig samtale på avtalt tidspunkt med videre avklaringer sammen med programansvarlig hos Styreforeningen.   VIKTIG: Din påmeldingsbekreftelse som deltaker på selve Styrekonsulent Akademiet er med bakgrunn i ovennevnte forutsetninger ikke endelig før etter en forutgående deltakelse på vårt informative seminar om programmet, og etter nærmere avklaringer med / og forutsatt forutgående godkjennelse fra programansvarlig i Styreforeningen.   NB! Vi tar forbehold om å godkjenne ditt kandidatur som videre deltaker på Styrekonsulent Akademiet, herunder å avstå fra å tildele plass uten ytterligere begrunnelser.   Styrekonsulent Akademiet er et praktisk og målrettet program der du deltar gjennom: A) 8 timer fysisk i våre lokaler +  B) 2 x 3 timer nettbasert spesialundervisning C) ca. 20 timer kombinasjon: selvstudium & case   NB! Hvert program har et begrenset antall plasser. Dag 1 er fra kl. 13.00 - 21.00 i våre lokaler på Aker Brygge,  der vi runder av med en sosial middag. Dagen benyttes til gjennomgang av styrekonsulentrollen og vår arbeidsmetodikk i den sammenheng samt til intensivt casearbeid. Dag 1 og 2 består av deltakelse på 2 av våre utvalgte 3 timers relaterte nettbaserte kurs. Et nærmere valgbart utvalg gjennomgås med mulighet for spesialisering. Selvstudium tilgangen gis på Dag 1 og omfatter ca. 20 timer med tilrettelagt og utvalgt materiell for egen oppdatering og utvikling.      PROGRAMMET FOR STYREKONSULENT AKADEMIET ER PRAKTISK OG I DET VESENTLIGE CASE-BASERT   Lær mer om hvordan du kan arbeide med styrekonsulentoppdrag eller opp mot verv som styremedlem i ulike virksomheter, herunder ved praktiske case som skal forbedere deg på bredden i en del slike oppdrag.  Lær mer om hvordan vi i Styreforeningen former styrekonsulentoppdrag, formaliserer, priser og gjennomfører prosesser Lær mer om de typiske utfordringer som kan møte deg i styreverv og/eller styrekonsulentoppdrag og få praktiske tips og innspill. Du jobber med caseoppgaver i grupper. Spesialiser deg noe nærmere på minimum et par oppdragsområder.  Vi gjennomgår hvordan en praktisk tilknytning til Styreforeningen som "Styrekonsulent" fungerer, hva det omfatter, om standard avtaler og arbeidsverktøy vi benytter mm. MATERIELL, FILMAPPER MED SJEKKLISTER, EKSEMPLER OG HJELPEMIDLER ER INKLUDERT I PROGRAMMET.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Kurset gir inspirasjon, modeller og verktøy til hvordan du kan jobbe med strategi på en smidig og involverende måte. [+]
Strategi og forretningsutvikling i større virksomheter   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Virksomheters rammebetingelser endres stadig raskere. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne. En effektiv og smidig strategiprosess er en viktig premissgiver for dette.   Alt for mange ledere og styremedlemmer legger alt for lite tid og vekt på strategiarbeidet, og ser gjerne virksomheten og omgivelsene gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent, og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form, og er nødt til å handle umiddelbart for å redde virksomheten. Stadig innovasjon og omstilling er den nye «normalen», med andre krav til strategiprosessen. Mange virksomheter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Konkrete forhold som belyses gjennom kurset:  Prinsipper og verktøy for en åpen strategiprosess (Open Strategy) – involvering og «samskaping» Hvordan identifisere eksterne faktorer og vurdere risiko for disrupsjon, digital disrupsjon og konkurranse fra nye konkurrenter utenfor egen tradisjonell bransje? Verktøy og modeller for å utforske og prioritere muligheter Hvordan håndtere strategiske dilemmaer og strategiske valg: «Where to play and how to win?» Hva skal til for å få en bærekraftig strategi hvor vi sikrer at virksomhetene tar sitt samfunnsansvar? Forretningsmodeller og strategisk innovasjon Hva gjør man for å balansere mellom kjernevirksomhet og å utforske nye forretningsområder? Strukturering og organisering av strategi-, omstillings- og innovasjonsarbeidet Hva er gapet mellom organisasjonens omstillingsbehov og -evne? Hvordan skape en kultur for omstilling og innovasjon? Verktøy og metodikk for implementering og oppfølging   Målgruppe: Kurset passer for styreledere, styremedlemmer og ledere i større selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for, jobber proaktiv med strategi, bærekraft, innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 300 kr
Bli med på en oppdateringsdag innen risikofaget. Få med deg nyheter, og en oppfriskning på enkelte teknikker. [+]
Kurset ISO 31000 Risk Management- standarder og teknikker er lagt til rette for dere som allerede har en del kunnskap og erfaring med risikoledelse, og egner seg godt som en oppdateringsdag. I dette kurset gjennomgår vi de viktigste endringene i ISO 31000:2018 – Risk Management Guidelines. Kursleder vil også demonstrere praktiske løsninger for etablering av rammeverk for risikostyring og gjennomføring av risikovurderinger i henhold til standarden. Og det legges opp til gode diskusjoner om temaet. Siden det i så å si alle ledelsesstandarder er lagt mer fokus på risikobasert tilnærming, så skal vi se på sammenhengen av risikoledelse opp mot disse standardene, spesielt ISO 9001:2015. Se detaljert agenda og omtale av kursleder på KRN Academy kurssider A3.4 Risk oppdateringsdag   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer