Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 45 minutter
23 Jan
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Sentrum 14 timer 19 900 kr
03 Feb
24 Apr
Ønsker deg som har solid erfaring med styreverv, og som har ønske om å kunne fungere som en: “Certified BoardCoach”. [+]
Certified BoardCoach - en ressurs for andre i styrereoller ( 2 dager)    Solid erfaring med styreverv er den første forutsetning for å tilknyttes som boardcoach på BoardCoach.no portalen. Den andre forutsetning er at du har gjennomført programmet "Autorisert styremedlem" med Styreforeningen.no, eller har gjennomført liknende programmer som grunnlag for et fremtidig virke som en coach for styremedlemmer og overfor ledere som arbeider opp mot styret/styrer. Den tredje forutsetningen er gjennomføring av programmet: “Certified BoardCoach”.   “Certified BoardCoach” er et program som går over to moduler - 2 dager med ca 14 dagers mellomrom. Begge dager starter vi kl 09.00 og avslutter ca 16.00.  Samlingene er hos oss i Styreforeningen.no, i våre lokaler i Aker Brygge Business Village, Grundigen 6 i Oslo. Her møter du programansvarlige med lang erfaring innen området som veileder deg og øvrige deltakere, trener og eksemplifiserer situasjoner for og sammen med deg før din fremtidige rolle som boardcoach.   KURSET OG TRENINGENS INNHOLD:   Hvorfor ønsker flere og flere en boardCoach? Eksempler på situasjoner og oppdrag der boarcoaching blir anvendt. Hva omfatter det å være en boardcoach? Hvordan forbereder du deg, arbeider og leverer du dine boardcoach tjenester overfor oppdragsgiver? Rammeverk og retningslinjer på BoardCoach.no Cases og praktisk trening i ulike situasjoner. Praktisk individuell test   Når de tre forutsetningene for å kunne søke om å bli tilknyttet BoardCoach.no er oppfylt, og forutsatt at slik søknad deretter innvilges, så kan du deretter profleres og opprette dialog og kontakt med mennesker med behov for boardcoaching på plattformen: BoardCoach.no. Her kan du videre, sammen med flere andre, herunder de fleste styrekonsulentene i Styreforeningen.no tilby dine boardcoach tjenester ut i markedet. Videre kan du da ta del i teambasert coaching, når slike oppdrag forekommer, sammen med andre boardcoacher i vårt nettverk.   Programmet tilbys 2 ganger pr halvår, hvert program består av 2 arbeidsdager, arrangert med ca 14 dagers mellomrom.      [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
03 Feb
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
Oslo 5 timer 6 950 kr
30 Jan
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling. [+]
Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1 Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.   Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?   Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.   Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.   Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.   I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.   Kursinnhold: «Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder   Hvorfor starte en kjede? Hvordan bygge en kjede? Eksempler og egne erfaringer. Behandling av «kjedemakt» begrepet. Ambisjoner, ledelse og gjennomføring. «What`s in it for me? Konseptualisering Verdidrivere i kjedeoppbygging, Hvordan lykkes? CASE underveis i kurset   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
Hvordan etablere en effektiv ledergruppe? [+]
Effektive ledergrupper – hvordan lykkes? - Hvordan etablere en effektiv ledergruppe?    Svært mange ledere opplever at møter og samhandling i ledergruppen bør forbedres. Årsaken er at tid i møter gir for få resultater, og at tidsbruken ikke kan forsvares opp mot andre oppgaver. I dette kurset lærer du om hvordan du kan effektivisere din ledergruppe for å oppnå bedre resultater for virksomheten, dine ledere og deg selv. Målgruppe:Kurset vil gi utbytte for daglige ledere og ledere som ønsker å utvikle sin ledergruppe.   Læringsutbytte: I kurset får du kunnskap om forskning på ledergrupper og hva de gjør for å lykkes. Vi introduserer Bang og Middelfarts effektivitetsmodell for ledergrupper. Stikkord i metodikken er struktur, prosesser, relasjoner og resultater. Våre kursholdere deler egne erfaringer som ledere og styreledere. Kurset gir deg konkret hjelp til å utvikle deg og din ledergruppe.   Kursinnhold: Hva kjennetegner en effektiv ledergruppe? Introduksjon til effektivitetsmodellen Ledergruppens tre resultatområder Forutsetninger for effektivitet i ledergrupper Prosesser som påvirker effektiviteten i ledergrupper Lederens ansvar for ledergruppen Metodikk og verktøy for utvikling av egen ledergruppe   Kursdeltakelse:Du kan velge å ta kurset som 3 timers nettkurs, dagskurs i Oslo og bedriftsintern workshop der vi arbeider sammen med din ledergruppe. Deltakere kan etter kurset be om støtte fra en av våre konsulenter til å utvikle arbeidsform og møter i egen ledergruppe.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
2 dager 12 500 kr
Lean kurs med sertifisering for å lære å strømlinjeforme prosesser og bygge kultur for kontinuerlig forbedring. [+]
Lean kurs  Dette kurset lærer deg å strømlinjeforme prosesser og bygge kultur for kontinuerlig forbedring. Kurset er 2 dager. Dette kurset er for deg som vil: Gjenkjenne sløsing (aktiviteter som ikke er verdiskapende) Gjøre prosesser raskere og oppnå bedre samarbeid Bygge kultur for kontinuerlig forbedring   Kursinnhold Introduksjon Lean i et historisk perspektiv. Lean prinsipper. Kundeverdi. Flyt og flyteffektivitet. 8 former for sløsing. "Pull" konseptet. Strukturert problemløsning. DMAIC, PDCA & A3. Verktøy for å forstå nåværende tilstand Problem beskrivelse Ytelsesmålinger Måltall Målbare mål Brainwriting Fiskebeindiagram 5 x Hvorfor Process Walk - "Go to Gemba" Overordnet prosesskart Swimlane Map Spaghetti diagram Verdistrømsanalyse  Prosessanalyser  Dataanalyser Verktøy for å etablere fremtidig tilstand 5S Visuell ledelse Standardisering Raskere omlegging Arbeidsceller En stykk flyt Takt og balanse Fleksibel bemanning Pull og Kanban Feilsikring (Poka Yoke) Bygge kultur for kontinuerlig forbedring Kundefokus. Kartlegge krav fra interessenter (CTQ-tre) Jobbe mot felles mål Visuell styring med tavlemøter Kontinuerlig forbedre Skape gode team og støtte hverandre Lykkes med endring Kultur - hvordan skape trygt miljø for læring?  For å praktisere Lean benyttes et legospill. Spillet er utviklet av John Bicheno hos Lean Enterprise Research Centre ved Cardiff Business School, og senere videreutviklet av Joakim Hillberg hos Revere i Sverige. Spillet benyttes i flere land av foretak, universitet og konsulenter for å gi praktisk erfaring og forståelse av Lean prinsipper.     Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis     Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 6-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen.  Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
03 Mar
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Styrenettverksgrupper - For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena [+]
Tilbud om deltakelse i Styrenettverksgrupper   For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   FORTROLIG ARENA Temaene som diskuteres er praktiske problemstillinger hos deltakerne, og kan være av fortrolig art. Dermed forutsettes fortrolighet, som sikres gjennom signering av deltakeravtale med klausul om konfidensialitet.   MANGFOLD AV KOMPETANSE BLANT DELTAKERNE Best utbytte oppnås ved mangfold blant deltakerne, som eiere, styreledere/-medlemmer, daglig ledere, medlemmer i valgkomiteer, revisorer og advokater, samt andre med aktiv relasjon til eierstyring og selskapsledelse.   NETTVERKSBYGGING Nettverksbygging er et viktig element for å lykkes med verdiskapende styre- og ledelsesarbeid. Deltakelse i Styreforeningens styrenettverksgrupper bidrar til å utvide deltakernes profesjonelle nettverk.   Erfarne prosessveiledere Erfaring over flere år med styrenettverksgrupper har vist at kompetanseutvikling og nettverksbygging forutsettes og styrkes av erfarne prosessveiledere som selv har bred erfaring fra styrerommet og drevet selskapsledelse som konsernsjef, styreleder, rådgiver og eier. I Styreforeningens styrenettverksgrupper møter du styrekonsulenter som Bjarne Aamodt, Jan Christian Bernhardt, Ingvild Myhre m.fl, alle med lang erfaring fra bedriftsledelse og styreledelse, nasjonalt og internasjonalt. I tillegg til kompetanseutbytte ved læring av hverandre i gruppene, vil prosessveileder planlegge møtene rundt viktige tema som springer ut fra ønsker fra deltakerne, fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover.   Opplegg og vilkår for deltakere Møtestruktur Møtestrukturen gjennom året består av: Formøte (Teams) for nye deltakere Ordinære møter, - ett møte per kvartal Fellesmøte for alle deltakerne i alle styrenettverksgruppene, i fysisk samling, eventuelt regionvis, eller pr. Teams De 4 ordinære møtene à 4 timer, etter arbeidstid kl. 17 – 21, med bevertning ved møtets start. Møtene er av typen «workshops» hvor det normalt vil være 2 – 3 styrerelaterte tema per møte. Innledninger gis delvis av deltakerne selv, delvis av prosessveileder, og delvis av spesielt inviterte eksperter.    Bindingstid for deltakere En bindes for et år om gangen. De fleste medlemmene deltar imidlertid i flere år.   Eksempler på temaer Temaene er av praktisk interesse, og hovedsakelig dreier seg om temaer/problemstillinger som deltakerne har erfaringer med eller er midt oppe i. Men det er også aktuelle temaer fra forskningsverden, eller fra regulatoriske myndigheter, som vil være viktige for virksomhetsstyring og nettverksbygging fremover, og som deltakerne vil ha stor nytte av i sine egne verv.   Som eksempler på tema kan nevnes: Roller: Eiere-styret-daglig leder. Interaksjonen mellom disse. Styreleders mandat og rolle - Oppgaver vis av vis bedriftens eiere, styrets medlemmer, daglig leder, agenda, m.m. Premissene for et velfungerende styre. Hvordan sørge for at styret blir et kollegium som virker som et godt team? Hvordan håndteres en dårlig fungerende styreleder av de andre styremedlemmene? Styrets underutvalg - type revisjonsutvalg, kontrollutvalg, kompensasjonsutvalg, etc. Styrets rolle og ansvar for risikostyring i turbulente tider. Nytt styre i liten, eksisterende bedrift. Hva er minimumskrav? Hvilke typer kompetanse/erfaring bør et styrekollegium inneha for å være «komplett» og for å kunne være relevante og effektive i utviklingen av selskapet? Revisor – Styret; – Kjøper man seg trygghet? Ansvar og oppgaver for et morselskapsstyre i forhold til styret og ledelsen i et hel- eller deleid selskap, herunder ivaretakelse av forretningsetikk. Hvordan håndtere at daglig leder ikke fungerer tilfredsstillende? Digitalisering av styrearbeidet. Bærekrafts-rapportering og samfunnsansvar – hva kreves?  Kunstig intelligens i bedriften og styrerommet – styrets rolle og involvering  Cyber security    Fortrolighet Alle deltakere i styrenettverksgruppene signerer en deltakeravtale, med bl.a. en paragraf om konfidensialitet, med følgende tekst: "All fortrolig eller konfidensiell informasjon som Partene får delaktighet i gjennom møtene i gruppen, skal holdes konfidensiell overfor 3dje part. Dette gjelder så lenge informasjonen ikke er allment kjent eller allment tilgjengelig på annen måte."   Hvem er de andre deltakerne i en gruppe? Ved forespørsel om tilbud på deltakelse i en styrenettverksgruppe får kandidaten normalt vite hvem de andre deltakerne i gruppen er. Dette er for mange viktig for å kunne vurdere om det er en gruppe-sammensetning som synes attraktiv. Her tas da hensyn til å ha mest mulig mangfold av kompetanser og profesjoner, samt at det skal unngås interessekonflikter i gruppen, f.eks. konkurrenter, eller kunde/leverandør-forhold. Interessekonflikter skal unngås, da det ville hemme åpenhet om problemstillingene som diskuteres.   Er det mulig å ta kontakt med referansepersoner (nåværende eller tidligere deltakere)? Det vil være mange nåværende eller tidligere deltakere som gjerne kan formidle sine erfaringer. Så ta uforpliktende kontakt så gir vi deg referansepersoner.   Deltakeravgift  Årlig deltakeravgift:  NOK 23 000 ekskl. MVA for medlemmer i Styreforeningen  NOK 25 000 ekskl. MVA for ikke-medlemmer i Styreforeningen   Dersom deltaker starter opp senere på året, og dermed ikke kan delta på 4 ordinære møter, vil deltakeravgiften bli forholdsmessig redusert til antall møter som gjenstår.     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 18 750 kr
Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. [+]
Kurs i dataanalyse og visualisering. Kurset lærer deg hvordan du bruker dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning. Vi starter med å definere et målbart mål, måler hvor vi er i dag, analyserer årsaker til at vi ikke er der vi ønsker, løser rotårsaker for å nå målet og sikrer varige resultat. Så enkelt! Kurset følger DMAIC prosjektmetode: Define: forstå problem, gjøre det målbart og sette mål  Measure: innhente data om nåsituasjonen Analyze: forstå mulige årsaker og bevise de viktigste Improve: optimalisere innstillinger med forsøksdesign Control: overvåke viktige variabler for varige resultat   Læringsmål Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til å besvare følgende spørsmål:  Hva skal forbedres (definere måling) og hva er målet (spesifikt)? Hva er nåsituasjonen (dataanalyse og visualisering)? Hvordan innhenter vi data (populasjon, prøveuttak, konfidens)? Hvordan tolker vi data (sentrering og variasjon)? Hvordan visualiserer vi nåsituasjonen (Histogram, Run chart & Control chart)? Hvordan vet vi at målingene er gode nok (bestemme egenskaper ved målemetoden)? Hvordan velger vi riktig strategi for å forbedre oss (SPC og kapabilitet)? Hvordan kan vi forstå og redusere variasjon (Control Chart med sub grupper)? Hvordan kan vi bevise årsakssammenhenger (Pareto, Box plot, Scatter plot, korrelasjon og hypotesetesting)? Hvordan bestemmer vi optimale innstillinger med færrest mulig forsøk (DOE)? Hvordan sikrerer vi varige resultat ved å reagere tidlig på tendens til avvik (Control Chart)?   Kursinnhold  Kurset lærer deg å bruke dataanalyse og visualisering til faktabasert problemløsning med DMAIC metoden (Define, Measure, Analyze, Improve & Control):  Define Problembeskrivelse Måltall / KPI’er «Operational definition» Spesifikke mål Measure Måle nåsituasjonen Historiske data Nåtidsstudie Populasjon & prøve Prøvetakingsteknikker Randomisert Systematisk Praktisk Prøveantall & konfidens Kvalitative & kvantitative data Nominell & ordinal Kontinuerlig & diskret Dataanalyse Senter (snitt, median, mode) Variasjon (standard avvik, range, varians) Fordeling av data Normalfordeling og sannsynlighet Skjev fordeling Visualisering av nåsituasjonen Histogram Run Chart SPC (Contol Chart) Analyze SPC (Control Chart) Prosessvariabel kartlegging Normal og spesiell variasjon Stabilitet & kapabilitet Forbedre kapabilitet Fiskebein og 5 x Hvorfor Variasjonsanalyse med Control Charts Variasjon innad og mellom sub grupper Forstå og tallfeste kilder til variasjon Målesystemanalyse (MSA) Presisjon og nøyaktighet Repeterbarhet og reproduserbarhet Følsomhet og kapabilitet Bevise årsaker Observasjon Skru av / på Visualisere med grafer Hypotesetesting og p-verdi Visualisere data / grafiske analyser Pareto diagram Box plot Scatter plot Korrelasjon & regresjon Improve DOE (Design of Experiements) Bestemme mål og velge faktorer Planlegge forsøk (Fractional & full factorial) Gjennomføre forsøk Analysere og iverksette tiltak Control Måle og følge opp med Control Chart   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea     [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
07 Apr
17 Jun
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. The course spans 4 days where you learn to use the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) project method through practical exercises. Target Audience: This course is for those who: Wish to improve operational performance. Need to carry out targeted improvement projects. Are project leaders for improvement projects. Are project participants in improvement projects. Work in improvement efforts, quality, environment, and sustainability.   Learning Objectives You will learn to conduct successful improvement projects: Identify opportunities and select the right project. Define and understand the problem to be solved. Understand the current situation through measurement and process mapping. Analyze the process and prove root causes. Improve the process by presenting possible solutions, evaluating them, implementing the best, and verifying their effectiveness. Achieve lasting results with good control of the new process.   Key Topics: The course teaches you methods and tools for the successful implementation of improvement projects with DMAIC. Roles and responsibilities in improvement projects How to define and delineate improvement projects? How to create a solid problem statement and set the right focus? How to make the problem measurable and set measurable goals? How to describe the project benefits? How to ensure optimal communication with project stakeholders? How to visualize cause and effect relationships? How to use data and process maps to understand cause and effect relationships? How to analyze risk? How to prioritize and choose solutions for the short and long term? How to ensure lasting improvement? How to reuse project results?   Tools & Methods: DMAIC, A3 & 8D problem-solving Roadmap Storyboard Project charter Problem description Business case Progress plan Thought map Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ tree (Mapping of customer requirements) Operational Definition Communication plan Context diagram Representative data collection Descriptive statistics (centering and variation) Measurement System Evaluation (MSE) Fishbone diagram 5 Whys Process variable mapping Value stream mapping (VSM) Spaghetti diagram Flow diagram / process map Function flow diagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risk matrix Prioritization matrix PICK matrix Multivoting Proving root causes Histogram Run Chart Control chart (SPC) Capability study Pareto chart Box Plot Scatter plot Correlation and regression Workplace organization using 5S Visual management Standardization and One-Point Lessons (OPLs) Reduce changeovertime using SMED Work cell One-piece flow Takt and balance Flexible staffing Pull and Kanban Error proofing Some of the methods and tools are described in detail, others at an introductory level.   Course Instructor: Course instructor Sissel Pedersen Lundeby is IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited (the only one in Norway as of June 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel has a master in chemical engineering from NTNU, and has more than 20 years of experience within manufacturing and environmental technology. Her Lean Six Sigma training started in 2002, while working at an American company, where she was certified as a Black Belt in 2004. In 2017, she also became Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience using Lean Six Sigma for improvements, process- and product development. She focuses on creating measurable results. The courses use practical, recognizable examples and convey Lean Six Sigma in a simple, understandable way.      Feedback for the Instructor "Inspiring, skilled, and makes a theoretical subject approachable." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Very skilled and clear presentation. Fun and creates trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 great at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well presented. Good at checking for understanding." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and create results." Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification:To become certified as a Lean Six Sigma Green Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of an improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. Coaching fee: 14,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively.   Practical Information: The course is arranged on request from companies. Open courses are scheduled according to the course calendar. After you have registered, you will receive a confirmation that you have been accepted, practical information, and an invitation to the course days. To get the most out of the course, we recommend that you carry out an improvement project. This is a requirement to become certified. You will receive a copy of the presented material and templates that help you with the practical implementation of the improvement project. [-]
Les mer
3 dager 1 500 kr
Dette er et testkurs i kompetanse [+]
I dette kurset får du testet din kompetanse [-]
Les mer