Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Oslo 2 dager 17 990 kr
22 Oct
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
07 Oct
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
07 Apr
Brenner du for styrearbeid og styreutvikling? En fremtid for deg som styrekonsulent? [+]
INFO WEBINAR: Bli Styrekonsulent hos Styreforeningen (GRATIS for alle) - Brenner du for styrearbeid og styreutvikling? En fremtid for deg som styrekonsulent?    I Styreforeningen.no ønsker vi å tilknytte oss flere styrekonsulenter i tiden fremover. Herunder i byer og sentrale områder av landet der vi pr. dato ikke har lokal representasjon.   En styrekonsulentrolle sammen med Styreforeningen vil kunne passe for deg som har en særskilt interesse for styreområdet.Du vil da representere Styreforeningen med våre over 100 kurstilbud, styreanalyser, styrerekruttering, produkter, programmer og tjenester. En styrekonsulent tilknyttet Styreforeningen er en person som ønsker å arbeide selvstendig inn mot styrer, eiere og daglige ledere i virksomheter, herunder som boardcoach (boardcoach.no) og sparringpartner overfor styret som helhet, eller overfor enkelte styremedlemmer, eiere og personer tilknyttet selskapers øverste ledelse. Dersom du har erfaring som møteleder på generalforsamlinger, og med prosessene ifm ansatt valg av styremedlemmer kan det være en fordel ift. våre løsninger på: valgassistanse.no   Du bør ha en solid og relevant bakgrunn fra ledende stillinger og erfaringer fra ulike styreverv, helst fra ulike roller i styrer. Du bør videre ha en solid utdannelse å vise til innen økonomi, finans, juss, teknologi, ledelse eller andre aktuelle fagområder. Du må like, og trives med, å skape kontakt og relasjoner. Som styrekonsulent må du selv arbeide løpende med markedsføring og salg av tjenester, kurs, prosesser, programmer og produkter, samt kunne påta deg oppdrag der kunder etterspør assistanse eller støtte. Avholdelse av ulike kurs er et viktig område for oss som styrekonsulenter og evne til å utvikle kurskonsepter, formidle budskap og overføre kompetanse er avgjørende i en styrekonsulentrolle her hos oss. I samarbeid med Styreforeningen.no er det derfor viktig at du motiveres av å utvikle andre gjennom: kurs, utviklingsprosesser, coaching og rådgivning. Du bør ha forretningsteft og kunne bidra til å skape resultater for kunder og oppdragsgivere. Det er synlige og merkbare resultater kunden vil oppleve ved å tilknytte seg en styrekonsulent eller velge eksterne styremedlemmer.   I en styrekonsulentrolle er det ikke uvanlig at det fører til ulike styreverv - som et alternativ en del kunden ønsker.Det er nødvendig med gjennomført: Autorisasjonsprogram for styremedlemmer og deltakelse på vårt program: Styrekonsulentakademiet  Dersom du ikke har deltatt på dette tidligere legger vi til rette for at du får gjennomført disse programmene som en del av onboardingsprosessen som styrekonsulent her hos oss. Dersom ovennevnte kan passe for deg så bør du bli med oss på et av våre Info seminarer om Styrekonsulent tilknytning, og høre om dette kan være et veivalg for deg fremover!   [-]
Les mer
2 dager 9 900 kr
Lean Green Belt sertifisering:  Kurset bygger på Yellow belt og hovedmålet er å gi deltagerne en dypere innføring i LEAN gjennom bruk av praktiske øvelser (spill og grupp... [+]
På Lean Green Belt kurs du få en dypere innføring i Lean gjennom bruk av praktiske øvelser, rollespill og og spennende teori. Du vil få kunnskap om hvordan du kan designe og lede et lean prosjekt.  Kurset går over 2 dager og vil gi deg innsikt og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass. Kurset gir deg mulighet til å bli Lean Green Belt sertifisert, et internasjonalt anerkjent kompetansebevis. Kort Kursbeskrivelse Vi går igjennom sentrale temaer i Lean Ledelse, herunder endringsledelse, endringsmotstand, tavledesign og tavleledelse. Gjennom tavletrening og rollespill blir den enkelte utfordret og får «kjenne litt» på hverdagen. Hoshin Kanri med fokus på visjon, verdier, strategisk tenking og Lean som driftsstrategi med genialt enkle løsning er vil bli gjennomgått. Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og praktiske eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset Lean Ledelse, herunder suksesskriterier, endringsledelse og endringsmotstand. Hoshin Kanri – Synlig målstyring Verdiskapende fokus – utvikling av mål og delmål Strategiske mål – hvordan bygge opp en enkel forretningsmodell. Enkel innføring i bruk av PDCA. Milepæler – hvor Lean-moden er din virksomhet? Bruk av KPI’er for å forstå Design og bruk av Lean tavler. Tavleledelse. Visjon – Mål – aktivitet; hva den enkelte gjør HVER DAG i jobben mot å nå visjonen. [-]
Les mer
Nettkurs 1 time 549 kr
Møteledelse handler om å lede møter på en god måte, slik at alle føler seg hørt, inkludert og involvert. Det handler om å formidle hva møtet dreier seg om, hva man skal s... [+]
Møteledelse handler om å lede møter på en effektiv måte, der alle deltakere føler seg hørt, inkludert og engasjert. Det innebærer å klart formidle møtets formål, mål og agenda, engasjere deltakerne, bygge tillit, fasilitere diskusjoner, oppnå fremdrift og ta beslutninger. I dette kurset vil Birger Landmark veilede deg gjennom kunsten å bli en dyktig møteleder. Kurset dekker en rekke viktige temaer, inkludert møteerfaringer, møtekultur, møteforberedelser, effektiv møteledelse, etablering av møteregler, håndtering av møtekonflikter, møtereferater og evaluering av møter. Velkommen til kurset!   Innhold: Kapittel 1: Møteledelse 1.1 Møteerfaringer 1.2 Møtekultur 1.3 Møteforberedelser 1.4 Møteledelse 1.5 Møtereferat 1.6 Møtekonflikter 1.7 Møteplagere 1.8 Møteevaluering Kapittel 2: Avslutning 2.1 Slutt   Varighet: 48 minutter   Om Utdannet.no: Utdannet.no tilbyr noen av landets beste digitale nettkurs. Vår tjeneste fungerer på samme måte som strømmetjenester for musikk eller TV-serier, der våre kunder betaler en fast månedspris for tilgang til alle kursene vi har tilgjengelig. Vi har opplevd betydelig vekst de siste årene, med over 30 000 registrerte brukere og 1,5 millioner videoavspillinger. Vårt mål er å gjøre kompetanseutvikling engasjerende, spennende og tilgjengelig for alle, og vi har støtte fra Innovasjon Norge og Forskningsrådet. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar overfor eierne av selskapet. [+]
MEDLEMSKURS: Det eierforvaltende styret  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kurset tar utgangspunkt i bestemmelsene om styrets ansvar overfor eierne av selskapet, og viser de formelle krav styret har overfor eierne i aksjeselskap og noen av de andre vanligste selskapsformene. Kurset omfatter også samspillet mellom eierne og styret. Vi presenterer erfaringer og praktiske handlinger for god eierstyring og selskapsledelse.   Målgruppe:  Kurset er aktuelt for styrer i forberedelser av generalforsamlingen.   Kursinnhold: Lovbestemmelser om eierne og styret Norske anbefalinger om eierstyring og selskapsledelse Likebehandling av eierne Vedtektene – formål og krav til styret. Oppdatering av vedtekter – arbeidsform og ansvar Generalforsamling – ansvar og gjennomføring Valgkomité Styrerekruttering og styrevalg Styregodtgjørelse Utbyttepolitikk Styreevaluering Eierdirektiv Etikk   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Gamle Oslo Oslo 6 timer 8 950 kr
21 May
08 Oct
Kvinner som vil forberede og/videreutvikle seg på styreverv. Også for alle som vil øke forståelsen for dynamikken i styrerommet uavhengig av kjønn. [+]
Kvinner i styrerommet - erfaringer fra et 50-talls styreverv   "Basert på erfaring fra mer enn 50 styreverv samt arbeid med styrekurs, styrekonsultasjon og styrearbeid i både iStyrelsen, Styresenteret og Styreforeningen.no vil jeg på kurset dele egne erfaringer og belyse en del viktige prosesser i styrerommet" sier Ingvild som er kursansvarlig for dette kurset.   Ingvild Myhre har bakgrunn fra bla NTH, som konsersjef i Network Norway, og som direktør fra: Norges Røde Kors, Telenor Mobil og Alcatael. Ingvilds erfaringer fra styreverv omfatter blant annet styreverv i: Flytoget, Folketrygdfondet, Posten ASA, Halibut Equity, Norsk Teknisk Museum, Sparebanken Nord Norge, Kongsberg Satelite Services, Norlandia, Norsk Helsenett, NTNU, Norges Forskningsråd, Hurtigruten, Norsk Hydro med flere.     Kursinnhold: Alt fra første styreverv er det viktig at en kan bidra på en god måte og spille inn egen kunnskap og erfaringer. Det er viktig å stille seg spørsmål om hva er det jeg kan bidra med akkurat i dette styret. Styrelederrollen er spesielt viktig, det er styreleders ansvar at styre fungerer bra. Jeg vil også belyse tema som: Hvordan skape et godt styreteam Forhold mellom eier, styret og ledelse. Styrets strategiske rolle og ansvar. Kraften i styrerommet Styrets sammensetning Kompetansekrav, ulike behov ift type virksomhet Rammebetingelser Krav om representasjon av begge kjønn - Kvotering og mangfold - hva er mangfold   Kurset avsluttes med å spise en felles middag sammen.    Målgruppe: Hvem passer kurset for?Eiere, styremedlem/leder og ledere som ønsker 6 timer sammen med andre kvinner for å høre, diskutere og lære mere om godt styrearbeid. Kvinner som vil forberede og/videreutvikle seg på styreverv. Kurset er også for alle som vil øke forståelsen for dynamikken i styrerommet uavhengig av kjønn.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 5 dager 19 500 kr
Et dypdykk i kvalitetsledelse (Quality Management). Med dette kurset i lomma så har du gjennomgått pensum som kreves for en eventuell sertifisering som kvalitetsleder. [+]
Kvalitetsledelse (Quality Manager)  Dette kurset er for deg som vil ha mer dybdekunnskap, og/eller sertifisere deg som kvalitetsleder. Kurset tar for seg ISO 9001 da den ligger som en grunnsten for kvalitetsfaget, men vi skal også innom andre områder som er viktig for å få styringssystemer til å fungere i praksis. Pensumet til kurset er satt av den Europeiske foreningen EOQ, slik at alle som velger å sertifisere seg i Europa har samme minimums-kompetanse. Vi kommer til å følge et case gjennom kurset slik at du får mulighet til å trene på noen av teamene vi er innom. Gjennom hele kurset legges det opp til å gjøre innholdet enkelt og praktisk. Kvalitetsledelse handler om sunn fornuft satt i system.   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
08 May
24 Oct
Om viktige perspektiver og alternativer ved ulike former for generasjonsskifter. [+]
Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir deg en grundig gjennomgang av hvordan et generasjonsskifte kan gjennomføres. Kurset vil gi deg en og innføring i både grunnleggende arve- og selskapsrett som har relevans til generasjonsskifter. Det vil også gjennomgås noen praktiske eksempler på et generasjonsskifte for å vise mulige fallgruver og utfordringer.   Kursinnhold: Kurset vil i hovedsak gjennomføres med følgende deler: Innføring i grunnleggende arverett – bakenforliggende regelverk relevant for generasjonsskifter, herunder pliktdelsarv, uskifterett og mulig arveavgift Noen «caser» - praktiske eksempler Viktige perspektiver å ha med i vurderingen:  Aksjeklasser Aksjonæravtaler Selskapsstruktur Skattemessige konsekvenser Neste generasjon – tanker   Målgruppe: Kurset er nyttig for deg som er eier eller styremedlem i en familieeid bedrift som potensielt kan stå ovenfor et generasjonsskifte. Kurset er relevant uavhengig av hvor i prosessen man befinner seg, enten man er i planleggingsfasen eller gjennomføringsfasen. Kurset kan også gi viktig og god innsikt for styremedlemmer som ikke direkte deltar i prosessen, men skal ivareta selskapets interesser under et ev. skifte.   [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 12 500 kr
26 Aug
Lær å identifisere, bevise og løse sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. [+]
Kurs i Rotårsaksanalyse Kurset lærer deg hvordan du identifiserer, beviser og løser sanne rotårsaker for å oppnå varig løsning på et problem. Kurset følger Lean Six Sigmas problemløsningsmetode DMAIC: Define: forstå problem  Measure: identifisere mulige rotårsaker Analyze: bevise rotårsaker  Improve: løse rotårsaker Control: sikre varig løsning Kurset har hovedvekt på Measure & Analyze fasen. Formålet med kurset er å identifisere og bevise rotårsaker for å sikre varig løsning på problem.  Kurset går over 2 dager og er en blanding av teori og praktiske øvelser. Øvelsene kan tilpasses bedrifters behov og egne data kan benyttes om ønskelig.   Kursinnhold   Define: Utarbeide problembeskrivelse Define: Sette målbare mål og måltall Define: Forstå problemet og mulige neste steg ved å bruke Tankekart Measure: Utarbeide Prosesskart og identifisere mulige årsaker til et problem Measure: Innhente data Measure: Forstå forskjellen på diskret og kontinuerlig data Measure: Bruke statistikk til å gi data mening (sentrum, spredning og form) Measure: Bestemme normal og spesiell variasjon ved bruk av Control Chart (Statistisk prosesskontroll) Galton board benyttes i opplæringen for å lære grunnleggende statistikk, histogram og normalfordeling. Vi bruker det også i praktiske øvelser. Measure: Avgjøre kapabilitet og problemløsning strategi Analyze: Velge graf som egner seg til å bekrefte / avkrefte rotårsak: Histogram Kakediagram Stolpediagram Pareto diagram Run chart / Time-series plot Box plot X-Y diagram / Scatter plot Improve: Brainstorming teknikker, prioriteringsmatriser og implementeringsplan Control: Oppfølging for å sikre varig løsning   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av de 2 kursdagene er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og kursdokumentasjon. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
14 Apr
Styrearbeidet i datterselskaper i konsern kan by på spesielle utfordringer. Her får du mer innsikt i ulike vesentlige sider. [+]
Styrearbeid i datterselskaper i konsert   Vi tilbyr kurs i styrearbeid i datterselskaper i konsern. Styrearbeidet i datterselskaper i et konsern kan by på spesielle utfordringer i forhold til aksjeloven, f. eks når det gjelder ansvarsforhold og hovedarbeidsoppgaver.   Loven har få direkte reguleringer av styrenes oppgaver i et konsern, og oppgavene vil kunne variere mye avhengig av f. eks konsernets størrelse og eierforhold. Et styre i et datterselskap må selvsagt følge lover og regler som andre selskapsstyrer, men morselskapets styre og ledelse vil være den dominerende styringsfaktoren gjennom sin bestemmende innflytelse. Dette må styrearbeidet i datterselskapene også ta hensyn til.   Formål med kurset: Bli bedre kjent med aksjelovene Bidra til å avklare styrets arbeidsområder Øke profesjonaliteten Få kunnskap om ansvar og risiko Få kunnskap om formelle forhold Bidra til bedre saksbehandling Utveksle erfaringer med andre styremedlemmer   Kursinnhold: Konsernmodellen. Datterselskapsstyrenes utfordringer Bestemmende innflytelse. Hvilke konsekvenser får det for datterselskapene Ansettelse av daglig leder. Styrets oppgave Aksjelovens bestemmelser om konsern. Basert på kapittel 6 Selskapets ledelse Styrets ansvar. Basert på kapittel 6 Selskapets ledelse Styrets utfordringer. Eiersituasjonen Styrelederoppgaven. Rolleklargjøring Ansattvalgte styremedlemmer. Rettigheter og rolleklargjøring Styreinstruks. Lovpålagt med ansattvalgte styremedlemmer   Målgruppe: Alle som har funksjoner i styrer innenfor konsern, og da spesielt for deltakere i datterselskapers styrer.   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 800 kr
På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. [+]
Innføring i Risikoledelse (Risk Management Basics) På dette kurset så vil vi gjennomgå enkle metoder for risikovurderinger og -analyser, som er første trinn for å komme i gang med risikoarbeid i en bedrift/organisasjon. Her er noen av temaene vi skal innom: Introduksjon til risikobegrepet Nasjonale og internasjonale standarder for risikostyring Lover og forskrifter Menneskets rolle i risikostyring Statistikk og sannsynlighet Dersom du tenker deg en sertifisering som risikoleder, så dekker dette kurset pensum for første dag i kurs for Risikoledelse (og skal ikke tas på nytt).   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer