Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 45 minutter
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Du lærer med om strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas. [+]
Strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas -     * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset: Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.   Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og h... [+]
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og hva smidig egentlig innebærer.    Hvem bør melde seg på dette kurset:  Alle som ønsker mer konkret og praktisk forståelse av hvordan en virksomhet (som deres egen) kan jobbe smidig i praksis – og lykkes med det. Teammedlemmer, teamledere, scrum mastere, produkteiere, agile coaches, og ellers alle som er berørt av smidige team.   Fokus for kurset: • Hva vil det si å jobbe smidig og hva skal til for å lykkes med det i en organisasjon • Hvordan få et smidig, autonomt utviklingsteam til å fungere godt – og stadig bli bedre • Hva skal til for å sikre god kommunikasjon og forventningsstyring mellom team og interessenter utenfor teamet   Etter endt kurs skal du: • Forstå hva smidig egentlig handler om og hva som er de grunnleggende forholdene som bør være tilstede for å lykkes • Kjenne til en del viktige begreper innenfor smidig • Ha kunnskap om nyttige rammeverk/metoder/verktøy samt viktige begreper nyttet til smidig • Være bevisste på hvordan en kan legge til rette for at et team skal lykkes, både inne i teamet og i omgivelsene • Ha nok kunnskap til å fylle rollen som teamleder eller team coach   Arbeidsform på kurset: Teori og forelesning brytes opp av diskusjon, gruppearbeid og praktiske oppgaver.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
03 Mar
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Du lærer å bruke DMAIC til å løse komplekse problemer og lede prosjekter med tverrfaglige team. Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Kurset er 4 dager klasserom. Læringsmål: Bruke DMAIC metoden til å løse komplekse problemer, og lede større forbedringsprosjekter som involverer flere avdelinger. Bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Ta faktabaserte beslutninger basert på statistikk og dataanalyser. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring. Coache Green Belt og deltagere i prosjektteam.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, jobber med prosess- og produktutvikling, leder komplekse forbedringsprosjekt som involverer flere avdelinger, og andre som er opptatt av å ivareta helheten i forbedringsarbeid. Kursinnhold: Kurset følger DMAIC strukturen: Define: Identifisere og definere prosess- eller produktrelaterte problemer som skal forbedres. Sette spesifikke, målbare mål for forbedring. Measure: Samle inn og analysere data for å forstå nå-situasjonen (bruk av deskriptiv statistikk, histogram & kontrolldiagram). Vurdere prosessytelse med kapabilitetsanalyse og bestemme hvordan ytelsen kan forbedres. Bruke kontrolldiagram til variasjonsanalyse for å forstå og tallfeste kilder til variasjon. Evaluere målesystem for å sikre gode målinger (reproduserbarhet, repeterbarhet, stabilitet, følsomhet og kapabilitet). Analyze: Bevise rotårsaker med grafiske analyser: Pareto Box plot Scatter plot Korrelasjon og regresjon Hypotesetesting Improve: Bruke Design of Experiments (DOE) for å identifisere optimale prosessinnstillinger. Bruke DOE i produktutvikling. Implementere forbedringer. Control: Opprettholde forbedringer ved hjelp av kontrolldiagrammer og kontinuerlig overvåking. Implementere kontrollplaner for å sikre at forbedringer blir varige. Verktøy & metoder: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Kravtre Definere KPI'er (viktige måltall) «Operational definition» Strategisk målstyring Process Walk / "Gå dit det skjer" Problembeskrivelse Spesifikke mål Prosjektutvelgelse Project Charter Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Overordnet prosesskart (SIPOC) Prosessvariabel kartlegging Verdistrømsanalyse Dataanalyse Beskrivende statistikk Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot SPC & Kontrolldiagrammer Kapabilitetsanalyse Variasjonsanalyse Målesystemevaluering Scatterplot, korrelasjon og regresjon Design of Experiments (DOE) Hypotesetesting Prioriteringsmatrise Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gjennomgås grundig.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Black Belt, må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Fullført Green Belt-kurs med kursbevis. Gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele Black Belt-prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Det er tilstrekkelig å ha kursbevis for Green Belt for å starte et Black Belt-prosjekt. Deltakere trenger ikke å fullføre både et Green Belt-prosjekt og et Black Belt-prosjekt for å bli Black Belt-sertifisert. Fokus er på vellykket gjennomføring og godkjenning av Black Belt-prosjektet. Pris for coaching: 19.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 6 500 kr
En smidig tilnærming handler om å sette en organisasjon i stand til å svare på endringer i forutsetningene for egen virksomhet – raskt, effektivt og kontinuerlig. Det han... [+]
En smidig tilnærming handler om å sette en organisasjon i stand til å svare på endringer i forutsetningene for egen virksomhet – raskt, effektivt og kontinuerlig. Det handler om å skape en lærende organisasjon, hvor endring og utvikling er naturlig og ønsket.    Det høres kanskje ut som et langt steg å ta, men alt begynner et sted, og et godt sted å begynne er her med en grundig introduksjon i hva smidig faktisk er, i hvordan det jobbes smidig – og ikke minst i hva som skal til for å gjøre en organisasjon smidig.    I løpet av dette kurset kan veien fremover for dere bli langt klarere. Det blir mulighet for å stille spørsmål, ha diskusjoner, demonstrasjoner og øvelser.  Hvem bør melde seg på? Alle som ønsker å lære om hva det vil si å jobbe smidig og hvordan en kan lykkes med det. Ledere, mellomledere, teamledere, prosjektledere, teammedlemmer og ellers alle som ønsker å forstå mer om smidig.   Krav til forkunnskaper: Det kreves ingen formelle forkunnskaper for å delta  Du vil lære om:  Historie: hvorfor og hvordan vokste smidig frem  Hva vil det si å være smidige i praksis og hva er det ikke  Hvilke endringer innebærer en smidig transformasjon i hele organisasjonen? Strategi Struktur Prosess Kultur  En introduksjon til smidig kultur og verdier Kontinuerlig forbedring Fokus på læring og tilbakemeldinger Fokus på verdiskaping Psykologisk trygghet og ledelsesform En innføring i noen smidige metoder  LEAN  DevOps  Lean start-up  Design Thinking  Scrum/Kanban  Etter endt kurs skal du: Ha en god forståelse for hva som skal til for å bli smidig og hvilke forutsetninger som må på plass for å lykkes. Ha en overordnet forståelse for hva ulike smidige metoder er og når de kan/bør brukes.   [-]
Les mer
Nettkurs
Kursmeny: GRATIS Lean HVITT Belte. Lean GULT belte. Lean GRØNT belte. Lean CONSTRUCTION. Lean PROSJEKTERING VDC. Inkluderer sertifisering. [+]
Nå får du Lean-sertifisering online i virtuelle rom sammen med våre erfarne Lean Coacher og andre kursdeltagere. Kursinnholdet er utprøvd og gjennomført for flere tusen deltagere, og optimalisert for FLYT og VERDI FOR KUNDEN i en digital hverdag. Kurs-menyen Lean Hvitt belte med sertifisering - GRATIS. Lean Personlig effektivitet med Lean tankesett Lean Ledelse. Praktisk Lean for ledere Lean Gult belte med sertifisering Lean Grønt belte med sertifisering Lean Construction med gult belte sertifisering Lean prosjektering VDC i praksis Alle kursene kan også gjennomføres bedriftsinternt – spør oss! Klikk på et kurs for detaljer og påmelding   Gjennomføring Ved påmelding mottar du en link til din kursportal. I portalen kan du: Laste ned kompendier og materiell. Ta eksamen. Laste ned kursbevis ved bestått eksamen Gå til Virtuelt klasserom    Alt du trenger en PC med internett, kamera og mikrofon [-]
Les mer
1 dag
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? [+]
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. En ideell organisasjon er en organisasjon som ikke utsteder aksjer eller fordeler sitt overskudd til eiere eller aksjonærer, men i stedet bruker midlene til å nå sine mål. Slike organisasjoner har ofte et allmennyttig eller humanitært formål, men også interesseorganisasjoner som jobber for å fremme medlemmenes egne interesser, defineres som ideelle organisasjoner.   Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. Kurset styrearbeid for ideelle organisasjoner er en grunninnføring og retter seg først og fremst mot styremedlemmer, daglig leder/generalsekretær, observatører, varamedlemmer og ansattvalgte. Kurset gir en god og grundig innføring i rollen som styremedlem, samspillet styret mot administrasjonen, ansvar, plikter, rettigheter og erstatning m.m..   Overblikk over styrekurset Ulike selskapsformer for ideelle organisasjoner Lover og regler Styrets oppgaver, ansvar og plikter Erstatningsansvar Hvordan skape gode styremøter Styreinstruksen  Styreprotokollen Informasjon og taushetsplikt Årsmøte Kursholdere Advokat Hege Stokmo og Advokat Maja Glad Pedersen, Virke advokatene Kursform Forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling Målgruppe Daglig leder/ generalsekretær  som rapporterer til styret og styremedlemmer. [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 18 625 kr
Kunsten å lykkes som leder! Nettkurs. Lederskolen er et moderne elæringsprogramm for nye og erfarne ansatte med et lederansvar i enhver organisasjon. [+]
  Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?Kurset passer for deg enten du er ny som leder, erfaren leder, leder med eller uten personalansvar.Gjennom dette kurset får du teoretisk kunnskap og forståelse, vi deler erfaringer og beste praksis, og du får i tillegg praktiske råd og tips Passer for deg som: Ønsker kunnskap om og ferdigheter i ledelse, kommunikasjon, selvledelse, teamledelse og  stressmestring Ønsker å jobbe med utvikling og vekst av mennesker Vil styrke dine lederferdigheter Har utfordringer du ønsker å jobbe med Liker å jobbe prosessuelt med mennesker Ønsker å få flere verktøy til å gjøre en god jobb Du lærer om: hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse hvordan øke din kontroll over egen lederatferd hvordan styrke din evne til selvledelse hvordan gjennomføre endringer [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth. Lær nye grep for mer effektive medarbeidersamtaler. [+]
 Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth.  Introduksjon Status i dag og hvorfor Medarbeidersamtalen 1.0 har fungert dårlig Nye, involverende grep som skaper noe annet De fire fasene i arbeidet med moderne medarbeidersamtaler Nye mål og ambisjoner for å lykkes med samtalen Sett av tid til å designe den nye samtalen MAT-praten og ferdighetskontrakten Co-creation: 10 spørsmål og den samskapte agendaen Andre forberedelser til samtalen Samtalens avgjørende øyeblikk Hva er å lytte? HELP-metoden for coachende samtaler Hvordan følge opp alle tiltakene Oppsummering ...fra pliktløp til moderne medarbeidersamtaler. Dette kurset tilbyr nye grep og metoder du kan bruke for å få mer ut av medarbeidersamtalene. Både forberedelser og oppfølging fungerer best når individet tas på alvor og alle forstår at det dreier seg om en medarbeidersamtale – og ikke en ledersamtale. Når disse nye og innovative prosessene i tillegg digitaliseres, vil det optimale samspillet mellom leder og medarbeider realiseres – både i forberedelser, selve samtalen og oppfølgingen. Medarbeidersamtalen 2.0 er det eneste samtalekonseptet i Norge som både er individtilpasset og som samtidig benytter moderne teknologi i både forberedelser og oppfølging av konkret output fra samtalene.   [-]
Les mer
3 måneder
Et lederutviklingsprogram hvor vi med coaching setter fokus på nå tid og fremtid, ser løsniger og muligheter. Du har ressursene til å bli det det ønsker. [+]
Lederutvikling med Coaching Ønsker du: å utvikle deg som leder? å få ting til å skje? å bli tydeligere og lettere kunne sette grenser? å styrke dine kommunikasjonsferdigheter? å fokusere på det som motiverer og inspirerer? å være en dyktig og trygg leder i omstillingstider? å unngå at press blir negativt stress? å finne en sunn balanse mellom jobb og privatliv? Coaching setter fokus på nåtid og fremtid.Coaching er løsnings- og mulighetsorientert.Coaching har som grunntanke at det er deg selv som har ressursene.Coaching hjelper deg til å aktivisere og oppdage alle dine muligheter.Coaching gir deg nye handlemåter og bidrar til at du utnytter ditt fulle potensial For at du skal oppnå et godt resultat setter coachingprogrammet fokus på: Hva ønsker du som leder og hvordan ønsker du å være leder? Hvordan setter du smarte mål? Hvordan komme fra ord til handling? Hvordan kartlegge nå situasjonen? Hvordan gjøre det lettere å ta vare på og styrke positivt tanke- eller atferdsmønster? Hva er din jobbmotivasjon? Hvordan klare å se tingene fra flere hold? Hvordan finne og ta valg ut fra dine grunnleggende verdier? Hvordan gjøre det lettere å skape forandring? Hvordan kommunisere hensiktsmessig og effektivt? Hvordan finner du riktig fokus? Hvordan styrke evnen til å være løsningsorientert? Hvordan styrke evnen til å lede andre mennesker? Hvordan styre din tid på en hensiktsmessig og sunn måte? Form:En- til-en coaching med gode spørsmål, øvelser og oppgaver i mellom samtalene. Samtalene kan også foregå via nett.Varighet: 6 x av ca 1,5 time over ca 3-6 mnd.Ved behov: telefon- og mail kontakt mellom hver time.For mer informasjon kontakt oss på mail    Referanse: Leder coaching hos CoachTeam har gitt meg ett skikkelig løft som leder! Ikke hadde jeg trodd at noen samtaler med en Coach skulle kunne gi sånne resultater. Så raskt. Samtalene har alle vært meget inspirerende. Utfordrende og inspirerende. Jeg har blitt bedre kjent med meg selv – og mine styrker og svakheter. Jeg har blitt introdusert for teknikker som har hjulpet meg til å endre fokus. Til å løfte blikket. Og jeg har fått ristet av meg unødvendig usikkerhet. Etter endt prosess sitter jeg igjen med en større selvinnsikt og trygghet. Ikke bare som leder, men også som kollega, far og ektemann.Erik Tveit, Drilling Superintendent, AGR Petroleum Services AS   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 2 dager 9 450 kr
Bli med på en inspirerende og engasjerende gjennomgåelse av hensikten og innholdet i ISO 9001 (standarden for kvalitetsledelse) [+]
Kvalitet iht ISO 9001:2015 (Quality Management Basics)  Bli med på et 2 dagers kurs der vi sammen gjennomgår ledelsesstandarden for kvalitet, ISO 9001:2015. Vi er innom alle kapitlene i standarden, så du får en god oversikt over hva den omhandler. Standarder kan fort bli tørt og kjedelig stoff, så vi legger stor vekt på å gjøre innholdet lett tilgjengelig ved å forklare hva som menes med det som står skrevet, hvorfor det er viktig, og hvordan det praktisk kan gjennomføres i en bedrift. Flere av dere som er innom her skal komme i gang, eller er i gang med, en utdannelse (sertifisering) innen kvalitetsledelse eller revisjonsledelse. Dette kurset er med på å dekke basiskompetanse og timekrav (gir 16 timer) til sertifisering. Bli med på en inspirerende dager!   Kursleder er Siri Mathiesen, se gjerne egen omtale om Siri på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engasjement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Oslo Bergen Og 1 annet sted 5 dager 27 900 kr
10 Feb
10 Feb
03 Mar
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [+]
ISO/IEC 27001 Lead Implementer [-]
Les mer
Oslo 6 timer 6 950 kr
19 Mar
03 Jun
Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om ansattvalgte styremedlemmer. [+]
Ansattvalgt styremedlem   Kurset bygger på Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om de ansattes rettigheter, oppgaver og ansvar som styremedlemmer. I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Ansattes rettigheter i forhold til styreverv Ansatt valgt styremedlems rolle i ulike verv Styremedlemsrollen og tillitsvalgtrollen Styremedlem, Observatør og / eller varamedlem Representasjonsforskriften Krav om ansatt valgte styremedlemmer Valgordninger - Valgbarhet - Stemmerett Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer Bedriftsdemokratinemnda Aksjelovenes krav og bestemmelser Informasjon og fortrolig informasjon Ansatt valgt og taushetsplikt Styreinstruksen Styreprotokollen og protokolltilførsler Styremøteplanlegging   Målgruppe Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer, observatører og varamedlemmer valgt av og blant de ansatte. Kurset gir videre en god og grundig innføring i prosessen omkring ansatt valgte styremedlemmer som ledelsen og øvrige styremedlemmer bør være kjent med.   [-]
Les mer