Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Sentrum 14 timer 19 900 kr
03 Feb
24 Apr
Ønsker deg som har solid erfaring med styreverv, og som har ønske om å kunne fungere som en: “Certified BoardCoach”. [+]
Certified BoardCoach - en ressurs for andre i styrereoller ( 2 dager)    Solid erfaring med styreverv er den første forutsetning for å tilknyttes som boardcoach på BoardCoach.no portalen. Den andre forutsetning er at du har gjennomført programmet "Autorisert styremedlem" med Styreforeningen.no, eller har gjennomført liknende programmer som grunnlag for et fremtidig virke som en coach for styremedlemmer og overfor ledere som arbeider opp mot styret/styrer. Den tredje forutsetningen er gjennomføring av programmet: “Certified BoardCoach”.   “Certified BoardCoach” er et program som går over to moduler - 2 dager med ca 14 dagers mellomrom. Begge dager starter vi kl 09.00 og avslutter ca 16.00.  Samlingene er hos oss i Styreforeningen.no, i våre lokaler i Aker Brygge Business Village, Grundigen 6 i Oslo. Her møter du programansvarlige med lang erfaring innen området som veileder deg og øvrige deltakere, trener og eksemplifiserer situasjoner for og sammen med deg før din fremtidige rolle som boardcoach.   KURSET OG TRENINGENS INNHOLD:   Hvorfor ønsker flere og flere en boardCoach? Eksempler på situasjoner og oppdrag der boarcoaching blir anvendt. Hva omfatter det å være en boardcoach? Hvordan forbereder du deg, arbeider og leverer du dine boardcoach tjenester overfor oppdragsgiver? Rammeverk og retningslinjer på BoardCoach.no Cases og praktisk trening i ulike situasjoner. Praktisk individuell test   Når de tre forutsetningene for å kunne søke om å bli tilknyttet BoardCoach.no er oppfylt, og forutsatt at slik søknad deretter innvilges, så kan du deretter profleres og opprette dialog og kontakt med mennesker med behov for boardcoaching på plattformen: BoardCoach.no. Her kan du videre, sammen med flere andre, herunder de fleste styrekonsulentene i Styreforeningen.no tilby dine boardcoach tjenester ut i markedet. Videre kan du da ta del i teambasert coaching, når slike oppdrag forekommer, sammen med andre boardcoacher i vårt nettverk.   Programmet tilbys 2 ganger pr halvår, hvert program består av 2 arbeidsdager, arrangert med ca 14 dagers mellomrom.      [-]
Les mer
Oslo 5 timer 6 950 kr
30 Jan
Muligheter og utfordringer knyttet til kjedebygging og kjedetilknytning, og strategiske veivalg relatert til å konseptualisere forretningsområder gjennom kjedeutvikling. [+]
Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1 Over 60 % av alle nyetableringer i Brønnøysundregistrene de siste år er virksomheter innenfor: kjeder, ulike forretningsmessige sammenslutninger, franchisekonsepter etc. Vi finner idag kjededannelser innen de fleste fag- og forretningsområder, innen næringsliv, helse, private interesseområder, forskning og utvikling.   Ta deg en tur gjennom et kjøpesenter, gå igjennom et bysentrum, eller kjør deg en tur gjennom byen: merk deg de skiltene for ulike virksomheter du passerer på turen og sjekk ut etterpå: hvor mange av disse er tilknyttet en eller annen form for kjede?   Kjederevolusjonen preger vår tids forretningsutvikling fremfor noe!Det har vært mye skriverier omkring varehandelsrevolusjonen, der millioner av uavhengige bedrifter «world-wide» har blitt integrert i enorme globale, regionale eller nasjonale varehandelskjeder. Lignende forretningsmessige revolusjoner finner vi innen de fleste bransjer.   Det er et vell av alternative modeller som har blitt prøvet ut, bygget opp, etablert og driftet over tid, innenfor fellesbegrepene: kjeder - medlemssammenslutninger - innkjøpsfellesskap - franchise konsepter. Noen med stor suksess, noen med betydelige utfordringer underveis, og noen prosesser har dessverre blitt omfattende katastrofer.   Dette kurset (Modul1) er frittstående, men grunnleggende, og kan videreføres i kommende Modul 2 og Modul 3.   I dette kurset skal vi se på ulike særpreg ved vellykkede kjedekonsepter, samt evaluere hvorfor noen kjedekonsepter mislykkes. Hovedmålsettingen er å gjøre deltakere mer bevisst fordeler og ulemper ved kjedebygging og kjedetilknytning, herunder med vesentlig vinkling mot eiere / personer / virksomheter som vurderer å konseptualisere forretningsområder fremover innenfor det å utvikle kjede / ved hjelp av kjedeutvikling.   Kursinnhold: «Kjedeutvikling - muligheter og alternativer - Modul 1»Motivasjon og motivene bak kjedeutvikling herunder noen av hovedlinjene og kjennetegn ved flertallet av kjeder   Hvorfor starte en kjede? Hvordan bygge en kjede? Eksempler og egne erfaringer. Behandling av «kjedemakt» begrepet. Ambisjoner, ledelse og gjennomføring. «What`s in it for me? Konseptualisering Verdidrivere i kjedeoppbygging, Hvordan lykkes? CASE underveis i kurset   Målgruppe: Eiere, gründere, daglig leder, styreleder, styremedlemmer og andre som er interessert i å lære mer om grunnleggende og vesentlige sider ved, og elementer ved, kjededannelser og konseptualisering av forretningsideer   [-]
Les mer
Webinar 45 minutter
23 Jan
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
03 Feb
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
03 Mar
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Om Styrerekruttering, CV og styredatabase [+]
MEDLEMSKURS: Styrerekruttering, CV og styredatabase (Gratis for medlemmer) Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Kursinnhold: Kvaliteter hos styremedlemmer, generelle betraktninger Selskapets behov og eieres interesseforvaltning Styrekompetansen som ingrediens i selskapets strategiske plan Styret som ressurssenter Analyse og evaluering av behov og kompetansekrav Styrerekrutteringsprosesser i praksis CV, CV-base (styrerekruttering.no) og kandidatpresentasjon Veien videre   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 500
25 Mar
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
2 dager 9 900 kr
Velkommen til Lean Yellow - belt sertifisering. Vi gir en levende introduksjon til lean gjennom blanding av varierte øvelser og teori som gir høyt læringsutbytte. [+]
Lean Yellow Belt Sertifisering På Lean Yellow Belt kurs vil du få en grunnleggende innføring i LEAN og kontinuerlige forbedringer gjennom utstrakt bruk av praktiske øvelser og spennende teori. Kurset går over 2 dager og vil gi deg innsikt og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass.Kurset gir deg mulighet til å bli Lean Yellow belt sertifisert, et internasjonalt anerkjent kompetansebevis. Kort Kursbeskrivelse Du får en introduksjon til filosofien, arbeidsmetodikken og verktøyene i Lean og lærer hvordan du kan jobbe med forbedringer i egen virksomhet.Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og praktiske eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset Grunnleggende innføring i LEAN prinsipper Hva som kjennetegner en LEAN virksomhet Case med LEAN-prinsipper og introduksjon til sløsing Kilder til sløsing og kilder til verdiskapning – Bort med tidstyvene! Grunnleggende innføring i kartlegging og forbedring av arbeidsprosesser (verdistrømsanalyse) Introduksjon til strukturert problemløsning, rotårsaksanalyse og tiltaksutvikling Introduksjon til 5S og forbedringstavle Introduksjon til planlegging av LEAN prosjekter [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
13 Feb
15 May
Om verktøy, standarder og metoder innen rapportering av bærekraft og inspirasjon til å komme i gang i egen virksomhet [+]
Bærekraftsrapportering i praksis   Kurset for deg som er / kan bli styremedlem, daglig leder, sitter i ledergruppen og/eller er ansvarlig for bærekraft i virksomheten.   Få oversikt over hvilke verktøy, standarder og metoder som finnes innen rapportering av bærekraft og dermed inspirasjon til enten å komme i gang med eller forbedre rapporteringen i egen virksomhet. Du får innføring i viktige prinsipper for rapportering med utgangspunkt i EU sitt Bærekraftregulativ CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) og ny regnskapslov. Videre får du vite mer om rapporteringsstandardene European Sustainability Reporting Standards, Nordic Sustainability Reporting Standard samt Global Reporting Initiative.   I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kurset.   Kursinnhold: Hva er styret og ledelsens ansvar i forhold for bærekraft og bærekraftsrapportering? Nåværende og forventede fremtidige krav fra myndigheter og EU. Eu’s taksonomi, rapporteringsdirektivet (CSRD) og ny regnskapslov – konsekvenser ikke bare for de største bedriftene. Oversikt over de vanligste standarder, verktøy og metoder for klimaregnskap og rapportering av bærekraft. Involvering av interessenter. Dobbel vesentlighet De vanligste sertifiseringsordninger for bærekraft. Verifisering Nærmere om European Sustainability Reporting Standards (ESRS) og Nordic Sustainability Reporting Standard (NSRS). Bærekraftsrapportering - steg for steg.   Målgruppe:Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer og toppledere, og gir en god innføring i prosessen med å komme i gang med virksomhetens bærekraftsrapportering.   [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. [+]
MEDLEMSKURS: Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Dette er et komprimert introduksjonskurs fylt med verdifulle tips og råd, ledet "live" av en styrekonsulent via Teams. Kurset gir mulighet til å stille spørsmål underveis   Kjedeutvikling handler om hvordan man starter, bygger og utvider en kjede av håndverksbedrifter, arkitekter, butikker, restauranter eller andre virksomheter under samme merkenavn. Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. Kurset passer ikke bare for gründere, men også for dere som allerede er i gang med å bygge eller drifte en eksisterende kjede.   Formålet med kurset: Å gi deltakerne et effektivt og praktisk innblikk i hva som kreves for å starte og drive en kjede. Gjennom praktiske eksempler vil deltakerne få innblikk i hvordan man bygger en solid forretningsmodell, håndterer vekst, oppnår effektiv drift og sikrer enhetlig kvalitet på tvers av flere lokasjoner.   Målgruppe for kurset: Kurset er spesielt rettet mot gründere og virksomheter som ønsker å utvide sin virksomhet gjennom å skape en kjede med en sterk merkevare og bærekraftig vekst. Kursinnhold:   1. Introduksjon til kjedeutvikling  Hva innebærer det å starte en kjede? Eksempler på kjedeetableringer.   2. Forretningsmodeller bak en kjede Organisering og kontroll   3. Vekststrategier og ekspansjon Hvordan tenke vekst?   4. Q&A og diskusjon Spørsmål fra deltakerne   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 875 kr
Kurs i teamledelse med videobaserte leksjoner, støttekster, quizzer og slutttest. Nettkurs gjennom Lederskolen gir rask og effektiv læring. Moderne nettkurs. [+]
  Teamledelse og Teamutvikling Nettkurs eller energifylte kurs og workshops  Team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Dette skyldes at oppgaver innad i bedrifter blir mer og mer komplekse og krever større grad av samhandling. I dette kurset vil du lære om dynamikken i team og hvordan skape gode team for å nå et felles mål.  CoachTeam har lang erfaring med teamledelse, og skreddersyr også fysiske teamsamlinger og teamutviklingsprogram til kundens behov og målsetninger. Undersøkelser viser at dersom lederen av teamet har en coachende lederstil, bidrar det til at teamet blir mer effektivt Hva kjennetegner suksessrike og effektive team? Det er flere ting som kjennetegner suksessrike team. En coachende lederstil hos lederen er en viktig faktor. Dette vil bidra sterkt til å skape: Respekt og tillit til hverandre Åpen og ærlig kommunikasjon Forpliktelse/commitment overfor teamet (VI/inkludering) Ansvarliggjøring/stå til «regnskap» (JEG) Felles målfokus, det vil si felles forståelse av hva som skal nås, hvorfor de skal nå målet, hvordan målet skal nås og hva som er beviset   [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 4 dager 20 200 kr
Oppbygging, implementering, ledelse og forbedring av ledelsessystemer iht. ISO 9001. For deg som har ansvar for ledelsessystemet [+]
Hvorfor du bør delta: For å lykkes med kvalitetsledelse må ledelsessystemet skreddersys for virksomheten. I dette kurset lærer du å implementere og videreutvikle ledelsessystemer som integreres i virksomhetens strategi og bidrar positivt til at virksomheten når sine mål. Hva får du igjen for kurset: Mestre metoder, teknikker og verktøy for å bygge opp, implementere og lede et velfungerende ledelsessystem Kunne tolke kravene i ISO 9001 i forhold til virksomhetens kontekst Kunne gjennomføre prosesskartlegging Kjenne til krav til dokumentasjon, samt hvordan du utarbeider denne Forstå hvordan interne revisjoner kan brukes som effektive ledelsesverktøy for å sikre kontinuerlig forbedring Være i stand til å analysere og sammenstille data som kan anvendes i bedriftens beslutningsprosesser Ha kunnskap om andre anerkjente metoder og teknikker for kontinuerlig forbedring, samt hvordan du kan skape en god forbedringskultur Kurset er godkjent av Norsk Sertifisering som forkortet kurs for å bli sertifisert Quality Manager, for deltakere med lang erfaring på området. Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer     [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Praktisk kurs for deg som skal inn i styreverv, eller som vi lære om modeller for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. [+]
Styrehonorar - modeller og avtaler i praksis   * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formålet med kurset:  Dette praktiske spesialkurset er for deg som skal inn i styreverv. eller som eier/-e vurderer hvilke modeller man skal velge for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. På dette kurset får du vite mer om konkrete modeller, honorarstørrelser, incentiver etc som legges til grunn for å honorere styrene rundt omkring i norske og utenlandske virksomheter. Kurset tar også for seg forventningsavklaringer og honorering i ulike former for verv, herunder også i verv som medlem av: valgkomite / valgstyre, kontrollkomite, prosjektstyre, rådgivende styrefora etc.  Kurset inkluderer eksempler på ulike styrevervsavtaler, forventningsavklaringsskjematikk, verktøy / sjekklister ved evaluering og rekruttering av styremedlemmer   Kursinnhold: Generelle betraktninger om honorering av styret  NUES sine anbefalinger om styrehonorering Ulike verv - ulik honorering  Ansatt valgte styremedlemmer - rolleavklaringer og honorering.  Styrekonsulentrolle kontra Styrevervsrolle Rolleavklaringer / Forventningsavklaringer for eiervalgte styremedlemmer i ulike verv  Forskjeller: Styreleder, Nestleder, Styremedlem, Observatør, Varamedlem, Medlem av valgkomite / Valgstyre mm Styrevervsavtalen i praksis - hva skal den inneholde og hvorfor? Incentivmodeller - Aksjeprogram - Opsjoner - Andre Rettigheter   [-]
Les mer