Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Nettkurs 375 kr
Kurs i avstandsledelse med Vigdis Austrheim. Dette kurset gir deg faglig påfyll om hvordan du lykkes med avstandsledelse. [+]
Dette kurset gir deg faglig påfyll og en struktur som løser utfordringer i forbindelse med å få med deg medarbeidere eller “stakeholders” som ikke sitter der du er, samt inspirere på avstand og følge opp. Når du er ferdig med kurset, kommer skuldrene dine til å senke seg i visshet om at du har blitt forstått, og at du oppfattes som tilgjengelig, mer tydelig og inspirerende som leder.   Leksjoner Introduksjon Sikre forståelse av felles mål og strategi Hvordan sette tydelige forventninger? Definer viktige begrep Hvordan følge opp mål? Bevisst i lederrollen som avstandsleder Inspirerende lederadferd Hvordan skape engasjement og eierskap på avstand? Engasjerende møter Hvordan bygge team når dere sitter på ulike lokasjoner? Hvordan forsterke tilhørighet? Endringsvillig og tilpasningsdyktig kultur Hvordan informere? God kommunikasjon på avstand Ulike informasjonskanaler og digitale verktøy Hvordan kan du se den enkelte til tross for avstand? Hvordan gi tilbakemeldinger? Hvordan gi anerkjennelse? Oppsummering [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
Nettstudie 2 timer 1 500 kr
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Nettkurs i Statistisk prosesskontroll (SPC) Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. E-læring er fleksibelt; du starter når du vil og ser videoene når det passer deg. Kurset varer i ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Opplæringen fokuserer på praktisk anvendelse. Du trenger Excel til en av øvelsene og kan laste ned en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier i kursportalen. Kurset er for deg som vil: Opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet Jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold Bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) Vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) Sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  Vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) Unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) Lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Prosesskartlegging for å forstå variasjon Normal og spesiell variasjon Lage kontrolldiagram Tolke kontrolldiagram Normalfordeling & sannsynlighet Kapabilitet – evne til å møte kundekrav Velge Problemløsningsstrategi   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære om normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart.  Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Du starter når du vil. Nettkurset er ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Ved påmelding til kurset, opprettes en bruker til deg og du kan logge deg inn på Lean Techs nettside for å se kurset. Du kan laste ned kursbevis når du har svart riktig på minst 9 av 10 spørsmål om kursinnholdet (ubegrenset antall forsøk).   [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
Majorstuen 2 dager 14 500 kr
07 Apr
Designdrevet metode, også kalt Design Thinking, er etterspurt kompetanse når det gjelder å jobbe innovativt med utvikling og forbedring av produkter, tjenester og helhetl... [+]
Designdrevet innovasjon handler om å koble brukerforståelse med forretning og teknologi i et effektivt og virkningsfullt verktøy for å løse komplekse problemstillinger. Med denne metoden kan du lettere utvikle eller forbedre eksisterende produkter, tjenester, opplevelser eller interne prosesser – enten de er digitale og fysiske. Designdrevet innovasjon er både et tankesett, en verktøykasse og en prosess. Tankesettet handler om å ha empati for brukernes behov, og en åpen innstilling til hva beste løsning på et problem kan være. Verktøykassen inneholder ulike teknikker for å gjøre brukerinnsikt, forstå behov, definere problemstillinger, utvikle kreative idéer og eksperimentere med løsninger. Prosessen i fem faser stimulerer til dypere problemforståelse og effektiv problemløsning, der løsningen skaper reell verdi for brukerne. Metoden er utviklet for å løse komplekse problemstillinger som kjennetegnes av en helhetlig tilnærmelse med identifisering av behov, samskaping, involvering, åpenhet og testing; alltid med brukeren i sentrum. ​​​​​​​Praktisk kurs På dette kurset legger vi særlig vekt på det praktiske perspektivet – hvordan bruke det du lærer inn i din egen arbeidshverdag. Du får innblikk i både teori og metodikk, samt kursholdernes egne erfaringer – men det viktigste er at du lærer gjennom å bruke verktøyene i praksis, og aktivt jobbe med prosessen under kurset. Grunnleggende og praktisk forståelse for tankesettet, prosessen og grunnleggende verktøy Kjennskap til hvordan du kan bruke metoden til å tenke nytt om komplekse problemstillinger Ferdigheter i å gjennomføre en designdrevet innovasjonsprosess, og kunne vurdere hensiktsmessige verktøy for innsikt, kreativitet og prototyping Matnyttige tips og triks basert på erfaringer fra ulike prosjekter   Gjennomføring av kurset Kurset er en dynamisk blanding av korte moduler av teori, praktiske øvelser med case, gruppeoppgaver og refleksjon som sikrer god læring. I små grupper vil deltagerne jobbe med praktiske case gjennom de ulike fasene fra brukerbehov som gir innsikt, definere kjernen i problemstillingen, generere ideer og lage prototyper for testing. Det vil bli lagt inn jevnlige pauser underveis. Dokumentasjon: Kursmateriell i et klikkbart PDF-dokument med linker til kilder og utdypende informasjon. Maler og beskrivelse av de ulike verktøyene. Verktøykasse: I løpet av kurset vil deltagerne lære og praktisere grunnleggende verktøy for hver fase som de kan bruke i eget arbeid. Kurset gjennomføres fysisk i kursrom med to påfølgende dager, fra kl 09:00 – 16:00 begge dager. Det jobbes med praktiske øvelser med case i grupper.  [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer
Oslo Gamle Oslo 6 timer 6 950 kr
03 Jun
10 Sep
11 Nov
Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om ansattvalgte styremedlemmer. [+]
Ansattvalgt styremedlem   Kurset bygger på Aksjelovens, Allmennaksjelovens og Representasjonsforskriftens regler om de ansattes rettigheter, oppgaver og ansvar som styremedlemmer. I tillegg gis det praktiske råd om løsninger på flere områder, og det legges opp til dialog og diskusjoner blant deltakerne underveis i kurset. Gruppeoppgaver er videre en integrert del av kursdagen.   Kursinnhold: Ansattes rettigheter i forhold til styreverv Ansatt valgt styremedlems rolle i ulike verv Styremedlemsrollen og tillitsvalgtrollen Styremedlem, Observatør og / eller varamedlem Representasjonsforskriften Krav om ansatt valgte styremedlemmer Valgordninger - Valgbarhet - Stemmerett Praktisk valg av ansatt valgte styremedlemmer Bedriftsdemokratinemnda Aksjelovenes krav og bestemmelser Informasjon og fortrolig informasjon Ansatt valgt og taushetsplikt Styreinstruksen Styreprotokollen og protokolltilførsler Styremøteplanlegging   Målgruppe Kurset retter seg først og fremst mot styremedlemmer, observatører og varamedlemmer valgt av og blant de ansatte. Kurset gir videre en god og grundig innføring i prosessen omkring ansatt valgte styremedlemmer som ledelsen og øvrige styremedlemmer bør være kjent med.   [-]
Les mer
Nettstudie 6 måneder 17 600 kr
LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse, og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre... [+]
LØM gir innføring i ledelse, økonomistyring og markedsføringsledelse og er velegnet for ledere i små og mellomstore bedrifter som ønsker formalkompetanse innen disse tre disipliner.    Hvis du skal fremstille deg til eksamen i LØM-modulen for teknisk fagskole eller mesterprøven må du sjekke med den aktuelle skolen at gjennomført LØM-modul fra NKI gir eksamensrett. Emnet inneholder alt fagstoff med tilhørende oppgaver tilsvarende LØM-modulen for teknisk fagskole. Emnet er også velegnet som forberedelse til eksamen i LØM-modulen for Mesterbrev kandidater.   Etter endt kurs skal du blant annet forstå og analysere et regnskap, og kan anvende denne informasjon for iverksetting av tiltak. Du opparbeider deg også kunnskap om organisasjonsteori, organisasjonskultur, ledelsesteori og motivasjonsteori. Se detaljert beskrivelse av kurset og dets innhold på vår hjemmeside.    [-]
Les mer
Nettkurs 1 semester 18 625 kr
Kunsten å lykkes som leder! Nettkurs. Lederskolen er et moderne elæringsprogramm for nye og erfarne ansatte med et lederansvar i enhver organisasjon. [+]
  Lederskolen er et moderne nettbasert opplæringsprogram for utvikling av nye, og erfarne ledere, i alle type organisasjoner. Lederskolen kan tilpasses din virksomhet, og leveres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og samlinger. Lederskolen benytter moderne e-læring for å lære opp fremtidens ledere med riktige holdninger, atferd og kompetanse Opplever du at lederrollen til tider kan være utfordrende?Lederskap er et komplekst sett av holdninger, atferd og kompetanse, som tar tid å utvikle. Lederskap er mer som et håndverk enn et yrke, og krever ferdigheter og atferdsmessige egenskaper som utvikles over tid. Lederskap er et valg, og utvikling er en livslang reise som krever engasjement for å vokse helhetlig – i hodet (viten), hjerte (være) og hender (gjøre), for å sikre suksess.Er du klar for å utvikle deg faglig og personlig?Kurset passer for deg enten du er ny som leder, erfaren leder, leder med eller uten personalansvar.Gjennom dette kurset får du teoretisk kunnskap og forståelse, vi deler erfaringer og beste praksis, og du får i tillegg praktiske råd og tips Passer for deg som: Ønsker kunnskap om og ferdigheter i ledelse, kommunikasjon, selvledelse, teamledelse og  stressmestring Ønsker å jobbe med utvikling og vekst av mennesker Vil styrke dine lederferdigheter Har utfordringer du ønsker å jobbe med Liker å jobbe prosessuelt med mennesker Ønsker å få flere verktøy til å gjøre en god jobb Du lærer om: hvordan bli en effektiv og dyktig leder og teamleder hvordan skape positivitet og får det beste ut av seg selv og medarbeidere hvordan kommunisere effektivt med medarbeidere hvordan motivere og gi konstruktive tilbakemeldinger hvordan ulike personligheter fungerer sammen hvordan skape trygghet og mestringsevne hos medarbeiderne hvordan forebygge og håndtere stress praktiske verktøy og metoder for bedre ledelse hvordan øke din kontroll over egen lederatferd hvordan styrke din evne til selvledelse hvordan gjennomføre endringer [-]
Les mer
Nettkurs 18 625 kr
Ønsker du å lære mer om coachende lederskap? Nettkurs i coaching lederskap, ledelse, kommunikasjon, selvledelse og stressmestring for deg som ønsker vekst og utvikling! [+]
  Dette kurset vil hjelpe deg til å bli en mer effektiv leder og medarbeider. Du lærer vesentlige ferdigheter innen ledelse, kommunikasjon, selvledelse, coachingende lederskap, teamledelse og stressmestring; kunsten å lytte, stille spørsmål og å gi nyttig og objektiv feedback, så du og ditt team kan kommunisere mer effektivt, og løse utfordringer på egenhånd.   Tilstandsstyring og evnen til å selv kunne sette seg i rett modus til rett oppgave er en viktig del av effektiv selvledelse. Du får med deg verktøy for dette også.  CoachTeam leverer et moderne, kosteffektivt og fleksibelt e-opplæringsprogram innen ledelse. Lederskolen gir gode verktøy for kreativ tenkning gjennom selvledelse, kommunikasjon, ledelse, teamledelse og stressmestring. Tanketrening Fokuser på riktige saker Løs problemet, tenk i nye baner Kommunikasjonstrening Fremgangsrik kommunikasjon Tydelige svar får du med rette spørsmål Atferdstrening Fra tanke til handling Vinnende vaner Ledertrening Styrk deg selv for å lede deg selv og andre gjennom dette nettkurset. 12 måneders tilgang til programmene. Lederskolen består av 5 moderne e-læringskurs som kan gjennomføres som ren e-læring eller som en miks av e-læring og tilpasset samlinger internt i din organisasjon.           [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
07 Apr
Brenner du for styrearbeid og styreutvikling? En fremtid for deg som styrekonsulent? [+]
INFO WEBINAR: Bli Styrekonsulent hos Styreforeningen (GRATIS for alle) - Brenner du for styrearbeid og styreutvikling? En fremtid for deg som styrekonsulent?    I Styreforeningen.no ønsker vi å tilknytte oss flere styrekonsulenter i tiden fremover. Herunder i byer og sentrale områder av landet der vi pr. dato ikke har lokal representasjon.   En styrekonsulentrolle sammen med Styreforeningen vil kunne passe for deg som har en særskilt interesse for styreområdet.Du vil da representere Styreforeningen med våre over 100 kurstilbud, styreanalyser, styrerekruttering, produkter, programmer og tjenester. En styrekonsulent tilknyttet Styreforeningen er en person som ønsker å arbeide selvstendig inn mot styrer, eiere og daglige ledere i virksomheter, herunder som boardcoach (boardcoach.no) og sparringpartner overfor styret som helhet, eller overfor enkelte styremedlemmer, eiere og personer tilknyttet selskapers øverste ledelse. Dersom du har erfaring som møteleder på generalforsamlinger, og med prosessene ifm ansatt valg av styremedlemmer kan det være en fordel ift. våre løsninger på: valgassistanse.no   Du bør ha en solid og relevant bakgrunn fra ledende stillinger og erfaringer fra ulike styreverv, helst fra ulike roller i styrer. Du bør videre ha en solid utdannelse å vise til innen økonomi, finans, juss, teknologi, ledelse eller andre aktuelle fagområder. Du må like, og trives med, å skape kontakt og relasjoner. Som styrekonsulent må du selv arbeide løpende med markedsføring og salg av tjenester, kurs, prosesser, programmer og produkter, samt kunne påta deg oppdrag der kunder etterspør assistanse eller støtte. Avholdelse av ulike kurs er et viktig område for oss som styrekonsulenter og evne til å utvikle kurskonsepter, formidle budskap og overføre kompetanse er avgjørende i en styrekonsulentrolle her hos oss. I samarbeid med Styreforeningen.no er det derfor viktig at du motiveres av å utvikle andre gjennom: kurs, utviklingsprosesser, coaching og rådgivning. Du bør ha forretningsteft og kunne bidra til å skape resultater for kunder og oppdragsgivere. Det er synlige og merkbare resultater kunden vil oppleve ved å tilknytte seg en styrekonsulent eller velge eksterne styremedlemmer.   I en styrekonsulentrolle er det ikke uvanlig at det fører til ulike styreverv - som et alternativ en del kunden ønsker.Det er nødvendig med gjennomført: Autorisasjonsprogram for styremedlemmer og deltakelse på vårt program: Styrekonsulentakademiet  Dersom du ikke har deltatt på dette tidligere legger vi til rette for at du får gjennomført disse programmene som en del av onboardingsprosessen som styrekonsulent her hos oss. Dersom ovennevnte kan passe for deg så bør du bli med oss på et av våre Info seminarer om Styrekonsulent tilknytning, og høre om dette kan være et veivalg for deg fremover!   [-]
Les mer
Sentrum 14 timer 19 900 kr
07 May
Ønsker deg som har solid erfaring med styreverv, og som har ønske om å kunne fungere som en: “Certified BoardCoach”. [+]
Certified BoardCoach - en ressurs for andre i styrereoller ( 2 dager)    Solid erfaring med styreverv er den første forutsetning for å tilknyttes som boardcoach på BoardCoach.no portalen. Den andre forutsetning er at du har gjennomført programmet "Autorisert styremedlem" med Styreforeningen.no, eller har gjennomført liknende programmer som grunnlag for et fremtidig virke som en coach for styremedlemmer og overfor ledere som arbeider opp mot styret/styrer. Den tredje forutsetningen er gjennomføring av programmet: “Certified BoardCoach”.   “Certified BoardCoach” er et program som går over to moduler - 2 dager med ca 14 dagers mellomrom. Begge dager starter vi kl 09.00 og avslutter ca 16.00.  Samlingene er hos oss i Styreforeningen.no, i våre lokaler i Aker Brygge Business Village, Grundigen 6 i Oslo. Her møter du programansvarlige med lang erfaring innen området som veileder deg og øvrige deltakere, trener og eksemplifiserer situasjoner for og sammen med deg før din fremtidige rolle som boardcoach.   KURSET OG TRENINGENS INNHOLD:   Hvorfor ønsker flere og flere en boardCoach? Eksempler på situasjoner og oppdrag der boarcoaching blir anvendt. Hva omfatter det å være en boardcoach? Hvordan forbereder du deg, arbeider og leverer du dine boardcoach tjenester overfor oppdragsgiver? Rammeverk og retningslinjer på BoardCoach.no Cases og praktisk trening i ulike situasjoner. Praktisk individuell test   Når de tre forutsetningene for å kunne søke om å bli tilknyttet BoardCoach.no er oppfylt, og forutsatt at slik søknad deretter innvilges, så kan du deretter profleres og opprette dialog og kontakt med mennesker med behov for boardcoaching på plattformen: BoardCoach.no. Her kan du videre, sammen med flere andre, herunder de fleste styrekonsulentene i Styreforeningen.no tilby dine boardcoach tjenester ut i markedet. Videre kan du da ta del i teambasert coaching, når slike oppdrag forekommer, sammen med andre boardcoacher i vårt nettverk.   Programmet tilbys 2 ganger pr halvår, hvert program består av 2 arbeidsdager, arrangert med ca 14 dagers mellomrom.      [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
07 Apr
17 Jun
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. The course spans 4 days where you learn to use the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) project method through practical exercises. Target Audience: This course is for those who: Wish to improve operational performance. Need to carry out targeted improvement projects. Are project leaders for improvement projects. Are project participants in improvement projects. Work in improvement efforts, quality, environment, and sustainability.   Learning Objectives You will learn to conduct successful improvement projects: Identify opportunities and select the right project. Define and understand the problem to be solved. Understand the current situation through measurement and process mapping. Analyze the process and prove root causes. Improve the process by presenting possible solutions, evaluating them, implementing the best, and verifying their effectiveness. Achieve lasting results with good control of the new process.   Key Topics: The course teaches you methods and tools for the successful implementation of improvement projects with DMAIC. Roles and responsibilities in improvement projects How to define and delineate improvement projects? How to create a solid problem statement and set the right focus? How to make the problem measurable and set measurable goals? How to describe the project benefits? How to ensure optimal communication with project stakeholders? How to visualize cause and effect relationships? How to use data and process maps to understand cause and effect relationships? How to analyze risk? How to prioritize and choose solutions for the short and long term? How to ensure lasting improvement? How to reuse project results?   Tools & Methods: DMAIC, A3 & 8D problem-solving Roadmap Storyboard Project charter Problem description Business case Progress plan Thought map Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ tree (Mapping of customer requirements) Operational Definition Communication plan Context diagram Representative data collection Descriptive statistics (centering and variation) Measurement System Evaluation (MSE) Fishbone diagram 5 Whys Process variable mapping Value stream mapping (VSM) Spaghetti diagram Flow diagram / process map Function flow diagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risk matrix Prioritization matrix PICK matrix Multivoting Proving root causes Histogram Run Chart Control chart (SPC) Capability study Pareto chart Box Plot Scatter plot Correlation and regression Workplace organization using 5S Visual management Standardization and One-Point Lessons (OPLs) Reduce changeovertime using SMED Work cell One-piece flow Takt and balance Flexible staffing Pull and Kanban Error proofing Some of the methods and tools are described in detail, others at an introductory level.   Course Instructor: Course instructor Sissel Pedersen Lundeby is IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited (the only one in Norway as of June 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel has a master in chemical engineering from NTNU, and has more than 20 years of experience within manufacturing and environmental technology. Her Lean Six Sigma training started in 2002, while working at an American company, where she was certified as a Black Belt in 2004. In 2017, she also became Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience using Lean Six Sigma for improvements, process- and product development. She focuses on creating measurable results. The courses use practical, recognizable examples and convey Lean Six Sigma in a simple, understandable way.      Feedback for the Instructor "Inspiring, skilled, and makes a theoretical subject approachable." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Very skilled and clear presentation. Fun and creates trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 great at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well presented. Good at checking for understanding." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and create results." Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification:To become certified as a Lean Six Sigma Green Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of an improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. Coaching fee: 14,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively.   Practical Information: The course is arranged on request from companies. Open courses are scheduled according to the course calendar. After you have registered, you will receive a confirmation that you have been accepted, practical information, and an invitation to the course days. To get the most out of the course, we recommend that you carry out an improvement project. This is a requirement to become certified. You will receive a copy of the presented material and templates that help you with the practical implementation of the improvement project. [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
07 Oct
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer