Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 30 minutter
12 May
02 Jun
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach forklarer hvordan våre personlige coach program fungerer [+]
INFO WEBINAR: BoardCoach - din personlige styrecoach (GRATIS for alle) Nettbasert / Ca. 30 min / "Live" med Styrekonsulent   Ønsker du en å sparre med i forhold til dine roller i styrer og i din egen kompetanseutvikling som styremedlem. En PT innen styrekompetanse. En "personlig trener" og veileder på din vei inn i nye styrer eller i ditt virke i eksisterende styrerelaterte oppgaver.    Gjennom Styreforeningen kan vi tilby deg ulike løsninger der du kan knytte deg opp til din egen styre-coach, eller "BoardCoach" som var denne rollens opprinnelige betegnelse.   Disse INFO WEBINARENE settes opp med ulike styrekonsulenter hos oss i Styreforeningen. Alternativene for coaching kan eksempelvis være: Fast åpen coachingavtale for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (med utgangspunkt i dine behov løpende)   Fast planlagt coachingprosess for 3, 6 eller 12 måneder om gangen (basert på en utviklingsplan og kombinert med hendelser, opplevelser og erfaringer du gjør deg underveis). Ad-hoc coaching, fra gang til gang, ved behov   Bli med oss på en 30 minutters intro til styre-coach mulighetene. Hør mer om hva som ligger i denne rollen og hva du som eventuell bruker av styre-coach tjenester hos oss kan forvente å få tilgang til.   Høsten 2024 introduserer vi også vår egen portal: Boardcoach.no som gir flere muligheter og fordeler for deg som kan ha behov for en personlig styre-coach.   Dersom du ønker en direkte dialog med oss om denne løsningen kan du også sende en epost med din interesse direkte til: Karl Ibsen på epost: ibsen@styreforeningen.no   [-]
Les mer
Nettkurs 4 500 kr
Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC. [+]
Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om motiverende ledelse. Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til ledelse der mellommenneskelige relasjoner inngår. Nettkurs eller brevkurs kombinert med forelesninger i form av lyd og bilde på din egen PC.     Start:         Når du selv ønsker. Omfang:     3 innleveringer Pris:           kr. 4.500,- (kan deles i 4 månedlige avdrag med                    kr. 200,- i avdragsgebyr for hvert avdrag).    Tidsplan • Kurset kan tas etter egen tidsplan med innlevering av besvarelser til veiledning. • Du velger selv når du vil starte opp med lederkurset og hvor lang tid du vil      bruke.   Innleveringer • Innlevering av 3 besvarelser   Målgruppe for vårt lederkurs Alle som har et verv eller arbeid, eller ønsker et verv eller arbeid der mellommenneskelige relasjoner og ledelse inngår.   Mål for lederkurset Kurset skal gi deltakerne en faglig forståelse for ulike utfordringer knyttet til lederverv og ledelse.   Kursbeskrivelse Vårt lederkurs gir deg grunnleggende kunnskaper om ledelse.   Tema - Lederkurs • Ledelse i dag • Dagens utfordringer • Dagens muligheter • Ledelsesteori • Administrasjon • Organisasjon • Lederkompetanse • Hvor læres denne kompetansen? • Ledertyper • Personlighet • Kommunikasjon • Hva er god kommunikasjon? • Hvilke utfordringer møter vi i kommunikasjon? • Relasjonskompetanse • Makt • Tillit • Motivasjon • Kreativitet • Behov • Gruppe • Team • Utvikling • Vi-følelse • Helhetlig tenking   Litteratur Relasjonell ledelse Hans Morten Skivik ISBN 9788205329669 Gyldendal 2004   Vurdering  Bestått/ikke bestått.   Kursbevis  Kursbevis utstedes til de som har bestått og som har betalt kursavgiften i sin helhet.   Er du organisert? Undersøk med ditt fagforbund om du kan søke å få dekket kursavgiften for vårt lederkurs.   Dersom du ønsker å komme i kontakt med studieekspert kan du trygt ta kontakt med oss på telefon: 913 58 038913 58 038 eller sende oss E-post til: postmottak@kompetansesenter-bedriftshjelp.com Vi har lang erfaring med kurs og studier og vet hva som vil passe deg best etter en kort og uforpliktende samtale. [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 700 kr
Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til menneske... [+]
VIRTUELL LEDELSE FRA HJEMMEKONTORET (MODUL 1) Å være en tydelig, positiv og inspirerende leder er både krevende og utfordrende, men samtidig stimulerende, lærerikt og motiverende. Det å jobbe med mennesker for å få dem til å vokse og yte er noe som krever fokus, tilstedeværelse og god humankompetanse. Det å se medarbeiderne dine og legge til rette for vekst og gode prestasjoner på en best mulig måte er det viktigste du gjør som leder. Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til mennesker som jobber sammen med både geografisk, språklig og kulturell avstand, noe som stiller nye krav til lederskapet. Virtuell ledelse eller fjernledelse blir stadig mer aktuelt for stadig flere ledere, noe som betyr at det må bygges ny kompetanse innenfor bruken av ulike digitale verktøy for å kunne henge med i utviklingen. I tillegg må lederskapet tilpasses en digital hverdag, der kravene og forventningene endrer seg fra det tradisjonelle lederskapet ansikt-til-ansikt på den fysiske arbeidsplassen. I disse dager er dette blitt høyaktuelt, og som ledere har vi måttet snu oss rundt og gjøre gode valg for å tilpasse oss den nye hverdagen på en god måte. Som i alt annet handler det om mestring, og dette kurset vil gi deltakerne påfyll som både vil sikre forståelse for egen rolle, og som vil gi økt kunnskap for hva som skal til for å kunne utøve godt virtuelt lederskap. Følgende tema vil dekkes i dette kurset: Inspirasjonsledelse Hvordan stå frem som en positiv rollemodell og inspirere dine medarbeidere til å bli og være topp motiverte? Situasjonsbestemt ledelse Hvordan sikre at du best matcher din lederstil med den situasjonen du til enhver tid står i? Delegering og ansvarliggjøring Hvordan delegere viktige oppgaver på en slik måte at medarbeiderne føler ekte eierskap og tar 100 % ansvar? Effektiv teamledelse Forstå hva som er viktig når det gjelder å få teamet og dets medlemmer til å jobbe sammen på best mulig måte. Prestasjonsledelse Hvordan bruke tiden mest mulig effektivt for å sikre at hver medarbeider til enhver tid er i stand til å prestere best mulig. Dette kurset er Modul 1 i kursrekken i Virtuell ledelse, men kan også bestilles alene som et enkeltstående kurs.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur er stikkord for dette praktiske 3 timers kurset. [+]
Møteledelse, møteteknikk og møtestruktur   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Et spesialkurs for deg som er leder, skal lede andre i møter, i team, i styrerom eller på generalforsamlinger, årsmøter etc.   Hva er det som kjennetegner et godt møte? Hvordan kan vi bli mer bevisst rollen som møteleder og de forholdene rundt møtelederrollen og strukturen som skal til for å få mest mulig vellykkede møter?    Det viktigste er å bli bevisst på ulike sider ved disse forholdene: Strukturen og regien du velger for det enkelte møtet Teknikkene du velger å bygge inn i møtet eller benytte under møtet Ledelsen av møtet og bevisst bruk av ledelsesformer før, under og etter møtene. Hva skiller ledelse av fysiske og digitale møter? Hvordan påvirker / bør disse forskjellige møteformene påvirke en del av dine valg som møteleder?    Kursholdere på dette kurset har lang og bred erfaring som møteledere på generalforsamlinger, årsmøter, selskapsmøter og som styreledere.    Kursinnhold: Møter skal fremskaffe gode resultater. Møter som prestasjonsforum - hva er formålet / hva er kriteriet for at dette er eller har vært et godt møte? Møter = en plattform for å skape og utvikle felles forståelse Forberedelsene - legg forholdene til rette for kvalitative møter Relasjoner - Plass-/Grunnforståelsen - Roller og aktører i møtet Vekslende ordføring og dialog i møtene / få andre til å "prate" Realistisk agenda - harmoni mellom saker, deltakere og tidsrammer Dokumentasjon av beslutninger - oppfølging og kontroll mot mål Ikke effektive møter - 12 kjennetegn "Vær på vakt mot disse" Effektive møter - 12 kjennetegn du kan styre mot og styre etter Styremøtet - 14 viktige punkter for deg som skal lede styret/styrer Generalforsamling / Årsmøtet - 14 viktige punkter om møtelederrollen og møtelederfunksjonen i praksis PLAN OG SJEKKLISTE FOR MØTELEDELSEN   Kurset retter seg mot møteledere generelt, men har 2 særskilte deler som omhandler møteledelse i styre- og generalforsamlingssammenheng.    [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
28 Apr
08 Sep
Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. [+]
MEDLEMSKURS: Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd, "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom. Mulighet for å stille spørsmål mm. underveis.   Dette er et komprimert introduksjonskurs fylt med verdifulle tips og råd, ledet "live" av en styrekonsulent via Teams. Kurset gir mulighet til å stille spørsmål underveis   Kjedeutvikling handler om hvordan man starter, bygger og utvider en kjede av håndverksbedrifter, arkitekter, butikker, restauranter eller andre virksomheter under samme merkenavn. Tenker du eller dere på å starte en kjede? Her får dere en kort introduksjon til flere viktige områder som må vurderes for å lykkes med en kjedeetablering. Kurset passer ikke bare for gründere, men også for dere som allerede er i gang med å bygge eller drifte en eksisterende kjede.   Formålet med kurset: Å gi deltakerne et effektivt og praktisk innblikk i hva som kreves for å starte og drive en kjede. Gjennom praktiske eksempler vil deltakerne få innblikk i hvordan man bygger en solid forretningsmodell, håndterer vekst, oppnår effektiv drift og sikrer enhetlig kvalitet på tvers av flere lokasjoner.   Målgruppe for kurset: Kurset er spesielt rettet mot gründere og virksomheter som ønsker å utvide sin virksomhet gjennom å skape en kjede med en sterk merkevare og bærekraftig vekst. Kursinnhold:   1. Introduksjon til kjedeutvikling  Hva innebærer det å starte en kjede? Eksempler på kjedeetableringer.   2. Forretningsmodeller bak en kjede Organisering og kontroll   3. Vekststrategier og ekspansjon Hvordan tenke vekst?   4. Q&A og diskusjon Spørsmål fra deltakerne   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500
15 Sep
Training for leaders and professionals driving the work to improve the organization's performance. [+]
Lean Six Sigma Black Belt Course You will learn to use DMAIC to solve complex problems and lead improvement projects with cross-functional teams. You will learn to use data analysis and visualization for process improvement and product development. The course is a 4-day classroom course.   Learning Objectives: Use the DMAIC method to solve complex problems and lead larger improvement projects involving multiple departments. Utilize data analysis and visualization for process improvement and product development. Make fact-based decisions based on statistics and data analysis. Strengthen your leadership skills to drive improvement efforts within the company. Develop skills to successfully implement change. Coach Green Belt and project team participants.   Target Audience: This course is suitable for those who lead improvement programs, have operational or quality responsibility, work with process and product development, lead complex improvement projects involving multiple departments, and others who are focused on maintaining a holistic approach to improvement work.   Course Content: The course follows the DMAIC structure: Define: Identify and define process- or product-related problems to be improved. Set specific, measurable goals for improvement. Measure: Collect and analyze data to understand the current situation (use of descriptive statistics, histograms & control charts). Evaluate process performance with capability analysis and determine how to improve it. Use control charts for variation analysis to understand and quantify sources of variation. Evaluate measurement systems to ensure accurate measurements (repeatability, reproducibility, stability, sensitivity, and capability). Analyze: Prove root causes with graphical analyses: Pareto Box plot Scatter plot Correlation and regression Hypothesis testing Improve: Use Design of Experiments (DOE) to identify optimal process settings. Apply DOE in product development. Implement improvements. Control: Maintain improvements using control charts and continuous monitoring. Implement control plans to ensure that improvements are sustained.   Tools & Methods: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Requirement Trees Defining KPIs (Key Performance Indicators) Operational Definition Strategic Goal Deployment Process Walk / "Go to Gemba" Problem Statement Specific Goals Project Selection Project Charter Communication Plan Context Diagram High-Level Process Map (SIPOC) Process Variable Mapping Value Stream Analysis Data Analysis Descriptive Statistics Histogram Normal Distribution and Other Distributions Pareto Chart Boxplot SPC & Control Charts Capability Analysis Variation Analysis Measurement System Evaluation Scatterplot, Correlation, and Regression Design of Experiments (DOE) Hypothesis Testing Prioritization Matrix Some of the methods and tools are described at an introductory level, while others are covered in depth.   Instructor: The course instructor Sissel Pedersen Lundeby is an IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited instructor (the only one in Norway as of August 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel holds a master's degree in chemical engineering from NTNU and has more than 19 years of experience in production and environmental technology. Her Lean Six Sigma training began in 2002, at an American company, where she became Black Belt certified in 2004. In 2017, she was also Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience in using Lean Six Sigma for improvements and focuses on achieving measurable results. The courses use practical, recognizable examples and present Lean Six Sigma in a simple and understandable way.    Feedback: "Inspiring, professionally skilled, makes a theoretical subject accessible to everyone." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Highly competent and clear delivery. Fun and builds trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10, good at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well-presented. Good at checking understanding and listening." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course Participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course Participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and achieve results." Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification: To become certified as a Lean Six Sigma Black Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of a Green Belt course with a certificate of completion. Completion of a Six Sigma improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the Black Belt project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. It is sufficient to have a Green Belt certificate of completion. Participants do not need to complete both a Green Belt project and a Black Belt project to become Black Belt certified. The focus is on the successful completion and approval of the Black Belt project. Coaching fee: 19,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively. [-]
Les mer
Webinar
Valgassistanse.no - et komplett digitalt system for å gjennomføre valgprosessen av. bl.a. ansattvalgte styremedlemmer, eiervalgte styremedlemmer, verneombud m.fl. [+]
INFO WEBINAR om: Valgassistanse - komplett digitalt valgsystem (GRATIS for alle)   Valgassistanse.no er et komplett digitalt system for å gjennomføre valgprosessen av ansattvalgte styremedlemmer, eiervalgte styremedlemmer, verneombud, hovedvernombud eller til andre tillitsverv i selskaper.   Vi har erfarne medarbeidere som videre kan bidra i prosessen før, under og i etterkant av valg om det er behov for det. Herunder har vi lang erfaring i ledelse av, og deltakelse i valgstyrer for å effektivisere og kvalitetssikre prosessene.   Innholdsfortegnelse i informasjonswebinaret: Det grunnleggende du må vite ifm valg av ansatte til styrer i selskaper og konsern Om valg av verneombud, tillitsvalgte, valgkomiteer og andre selskapsinterne komiteer Om Valgassistanse.no som digitalt valgsystem Demo av Valgassistanse.no med visning av systemets enkle og komplette oppbygging Presentasjon av kandidatene ifm flertallsvalg og / eller deltakere i liste ved listevalg Grunndata som skal inn i systemet, konfidensialitet og sikring av integritet Valgprosessen slik den fungerer for alle velgere Resultater og presentasjon ved gjennomført valg   Valgassistanse.no starter fra kr. 15.990,- pr valggjennomføring, og prisen avhenger av antall deltakere som skal delta i prosessen, samt om det skal gjennomføres flertallsvalg, listevalg eller forholdstallsvalg. Prisen inkluderer oppstartsmøte med valgstyre, innleggelse av grunndata, utsendelse ifm avstemmingene og presentasjon av valgresultat. Det kan kombineres med praktisk hjelp og deltakelse i valgstyret fra en av våre erfarne styrekonsulenter om ønskelig.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 timer 5 950 kr
21 May
Lær å bruke A3 til å løse problem (Bestem problem/bakgrunn, kartlegg nåsituasjon, sett mål, analyser årsaker, innfør tiltak og følg opp). [+]
Lær å bruke A3 til å løse problem Dette kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, hvor du lærer deg å bruke en A3 mal til å løse problem i 7 steg. Du får en A3 mal som brukes til problemløsning. Malen følger 7 steg: Bakgrunn (hvorfor vi skal løse dette problemet) Nåsituasjonen (nøytrale fakta som beskriver hvor vi er i dag) Mål (målbare slik at vi vet om vi har lyktes) Analyse (identifisere mulige årsaker og bevise hvilke som er sanne) Tiltak (identifiser mulige løsninger og vurder dem basert på kriterier som er viktig for deg) Tiltaksplan (prioriterte tiltak, ansvarlig og tidsfrist) Oppfølging (sikre varig resultat med overvåkning- og responsplan) I første nettmøte gjennomgår vi disse 7 stegene og du lærer hva du skal gjøre i hvert steg. Neste nettmøte er ca. 1 mnd etterpå. Da går vi gjennom deltagernes A3, svarer på spørsmål og gir tilbakemeldinger.  Du har altså ca. 1 mnd til å praktisere bruk av A3. Velg et problem som er realistisk å løse på 1 mnd. Om du ikke har fullført alle stegene i problemløsning går vi gjennom det du har.    Læringsmål Å vite hva en A3 er og hvordan den brukes i problemløsning Å vite hvilken informasjon som er relevant å inkludere i en A3 Å kunne vurdere hvilket problem som er viktigst å løse akkurat nå Å vite hvilken informasjon som er relevant for å forstå nåsituasjonen Å kunne sette målbare mål Å kunne identifisere mulige årsaker til et problem ved bruk av 5 Hvorfor & Fiskebein Å vite hvordan rotårsaker kan bevises Å kjenne til vurderingskriterier ved valg av tiltak Å kunne utarbeide en tiltaksplan Å forstå hvorfor oppfølging er viktig for å sikre varige resultater Du lærer å bruke en A3 til strukturert problemløsning.   Innhold Introduksjon til Lean Six Sigma Praktisk gjennomgang av A3 med oppgaver: Bakgrunn Sette riktig scope Måle nåsituasjonen Sette mål Forstå symptom, problem og årsak Finne mulige årsaker og visualisere dem i Fiskebein Gjøre årsaker målbare Prioritere årsaker Bruke 5 Hvorfor til å finne sanne rotårsaker Bevise rotårsak med observasjon Bevise rotårsak ved å skru av/på Vurdere & prioritere løsninger Innføre løsninger Sikre varige resultat gjennom oppfølging Overvåkningsplan og responsplan Du får en arbeidsbok med oppgaver som gjøres i nettmøte.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Les mer
Bedriftsintern
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess [+]
Effektiv forandringsledelse – hvordan lede en omstillings- eller nedbemanningsprosess   Strukturendringer kan være nokså omfattende, hyppige og dyptgripende i både offentlig og privat sektor. Endringene spenner fra teknologiomlegginger og omorganiseringer til nedbemanning eller nedleggelse. Som leder må du forholde deg til at dette berører mennesker på mange plan, ikke bare som en rasjonell planprosess.På dette kurset vil du få verktøy, trening og innsikt i hvordan tilrettelegge for at medarbeidere og organisasjon vil mestre permitteringer, eller en omorganisering uten at det går ut over stayerevne, entusiasme og produksjon i særlig grad.   Innhold: Effektiv forandringsledelse Hvordan tilrettelegge for mestring? Troverdighet i krise Ditt ansvar som leder Hvordan skape trygghet i utrygt terreng? Elementer som kan påvirke en omstilling negativt Elementer som kan på virke en omstilling positivt Kulturfarer ved omstilling Psykologiske forsvarsmekanismer Den nødvendige samtale Verdiforankring Kommunikasjon i endringstider Læringsmål:Å øke kompetanse og utvikle personlig styrke slik at du kan være og kan fremstå som stødig, troverdig, målrettet og ansvarlig leder i omstillinger. Arbeidsmåte:Nettkurs eller bedriftsintert kurs  [-]
Les mer
2 dager 9 900 kr
Lean Green Belt sertifisering:  Kurset bygger på Yellow belt og hovedmålet er å gi deltagerne en dypere innføring i LEAN gjennom bruk av praktiske øvelser (spill og grupp... [+]
På Lean Green Belt kurs du få en dypere innføring i Lean gjennom bruk av praktiske øvelser, rollespill og og spennende teori. Du vil få kunnskap om hvordan du kan designe og lede et lean prosjekt.  Kurset går over 2 dager og vil gi deg innsikt og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass. Kurset gir deg mulighet til å bli Lean Green Belt sertifisert, et internasjonalt anerkjent kompetansebevis. Kort Kursbeskrivelse Vi går igjennom sentrale temaer i Lean Ledelse, herunder endringsledelse, endringsmotstand, tavledesign og tavleledelse. Gjennom tavletrening og rollespill blir den enkelte utfordret og får «kjenne litt» på hverdagen. Hoshin Kanri med fokus på visjon, verdier, strategisk tenking og Lean som driftsstrategi med genialt enkle løsning er vil bli gjennomgått. Kurset er praktisk anlagt med spill, øvelser og praktiske eksempler som supplerer den teoretiske gjennomgangen. Dette lærer du i løpet av kurset Lean Ledelse, herunder suksesskriterier, endringsledelse og endringsmotstand. Hoshin Kanri – Synlig målstyring Verdiskapende fokus – utvikling av mål og delmål Strategiske mål – hvordan bygge opp en enkel forretningsmodell. Enkel innføring i bruk av PDCA. Milepæler – hvor Lean-moden er din virksomhet? Bruk av KPI’er for å forstå Design og bruk av Lean tavler. Tavleledelse. Visjon – Mål – aktivitet; hva den enkelte gjør HVER DAG i jobben mot å nå visjonen. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 500 kr
Sertifiseringskurs i 4mat prosessverktøy med preferanseanalyser, hjernemodusindikator , internasjonalt anerkjent prosessverktøy for Ledelse, team- og organisasjonsutvikl... [+]
Ledelse, team- og organisasjonsutvikling. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement.Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper. Bli med på kurs. Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. I enhver organisasjon er utvikling og læring, basert på god og effektiv kommunikasjon, viktig for den generelle motivasjon, trivsel og arbeidsglede. Også fastholdelse og tiltrekning av kompetente og dyktige medarbeidere er sterkt påvirket av disse elementene. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i utvikling, læringssituasjoner og kommunikasjon. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. I kurset vil du få anledning til å bruke 4MAT™ Lærestilsindikator (LTM) og Hjernemodusindikator (HMI) for å bli bedre kjent med egen lærestil og tilnærming til nye kunnskaper. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Vi har alle våre preferanser, helt ned til hvordan vi lærer nye ting. Å forstå vår foretrukne lærestil og vår måte å samhandle med omverden – er sentralt i det å være et effektivt teammedlem.Teammedlemmer har behov for å forstå, ikke bare sine egne preferanser for hvordan de forstår, lærer og kommuniserer, men også hva slags stil som når fram til andre teammedlemmer eller samarbeidspartnere. 4MAT MTD er en internasjonalt anerkjent utdanning. Du får med 4MAT MTD innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik undervisningsmodell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle mennesker likeverdigEtter sertifisering får du rett til å anvende 4MAT Lærestilsindikator og Hjernemodusindikator i egen eller andres virksomhet. Som deltaker mottar du etter endt kurs sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kurs som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser Sertifisering som ”Certified 4MAT MTD” gir deg mange muligheter! CoachTeam er lisensiert som 4mat trenere og anvender ofte 4mat prosessmodellen i team og lederutvikling. Den gir innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik pedagogisk modell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle typer likeverdig i samtaler, i møter, i veiledning, i trening eller undervisning. [-]
Les mer
Nettkurs
GRATIS introduksjon til Lean via e-læring. Du får svar på hva, hvordan og hvorfor vi skal jobbe med Lean. Teori fra HiØ, akkreditert av NOKUT. [+]
Generelt om våre kurs En stor del av det teoretiske innholdet er tidligere benyttet under undervisning på Høgskolen i Østfold som er akkreditert av NOKUT. Madisa Consulting AS er Lean-entusiaster med svart belte sertifisering og tilbyr kurs, sertifiseringer, Lean-spill og rådgivning i Lean til private og offentlige virksomheter.  Vårt Lean sertifiseringsprogram består av 4 nivåer: Lean hvitt, gult, grønt og svart belte. For å bli sertifisert på de ulike nivåene, må kurset for hvert trinn gjennomføres og bestå skriftlig eksamen. Når det foregående nivået er utført, er du kvalifisert til neste nivå og til slutt oppnås den høyeste Lean sertifiseringen, svart belte. Men Lean svart belte sertifisering blir du også Lean Manager MC!   Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag.   Lean hvitt belte sertifiseringskurs På hvitt belte får du en GRATIS introduksjon til Lean via nettkurs. Dette er for mange starten på den magiske Lean-reisen. Nettkurset varer i ca. 45 minutter. Hvitt belte er et valgfritt steg i sertifiseringsprogrammet. Kurset kan være verdifullt hvis du kun ønsker å kunne litt om Lean. Selv om kurset passer for alle, kan dette kan være midt i blinken for styremedlemmer og ledere. Kanskje vil dette hjelpe deg eller i noen i teamet ditt for å finne ut mer om Lean eller om Lean er relevant for nettopp din virksomhet?     Ferdighetsmål Få et innblikk i driftsstrategien Lean og noen enkle metoder for forbedringsarbeid.   Kompetansemål for Lean hvitt belte sertifiseringskurs Kurset er delt opp i 3 deler. Etter introduksjonskurset skal du ha innblikk i: Del 1: Hvorfor bør du jobbe med Lean? Del 2: Hva er Lean? Her får du kjennskap til grunnleggende Lean prinsipper og historikken bak Lean. Del 3: Hvordan jobbe med Lean? Her får du kjennskap til noen utvalgte metoder/verktøy som Prosesser inklusive sløsingsanalyse, 5S og Tavlemøter     Sertifiseringskriterier Etter at kurset er gjennomført og du har svart riktig på de 10 spørsmålene, mottar du et elektronisk Lean hvitt belte sertifiseringsbevis.   Varighet Kurset varer i ca. 45 minutter.   Sted Kopier linken og lim inn i nettleseren din:  https://madisaconsulting.no/gratis-lean-hvitt-belte-sertifiseringskurs/   Pris GRATIS!!   Noen av våre referanser Høgskolen i Østfold Tine Cirkle K Europris DNB Norske Skog Flere kommuner og offentlige virksomheter   Øvrig Vi tilbyr også skreddersydde bedriftsinterne Lean-kurs og foredrag. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Skal du i gang som gründer, skape knoppskyting i etablert virksomhet? Entreprenør som søker partnere for å realisere forretningsideen? [+]
Medlemskurs: Gründervirksomhet & Start-ups i praksis Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Går du med tanker om å etablere virksomhet? Skape noe helt nytt? Skal du i gang som gründer, skape knoppskyting i etablert virksomhet? Eller er det entreprenøren i deg som søker partnere for å realisere den store forretningsideen?   Er du i styret der nye forretningsmuligheter har "dukket" opp, der nye produkter formes og kommer til liv, der tjenester konseptualiseres?    Etter å ha arbeidet med gründerprosjekter gjennom en årrekke, i inn- og utland. Etter å ha reist verden rundt med ulike konsepter og entreprenører for å skape interesse, markeder, produksjonsallianser og/eller partnere er dette noe flere av oss her vet mye om. Styreforeningen har bidratt i 100-vis av etableringer og gründerprosjekter og her har vi inngående kjennskap til alle sider av entreprenørskap, forretningsutvikling og vekst.   Kursinnhold: Hva kjennetegner en god forretningside - i prakis? Vurderingsmetoder og analyse av grunderideer? "Den gode ideen" og veien videre fremover Suksesskriteriene for å løfte en ide ut til iverksetting Kritiske faktorer og faser og forberedelsene du bør gjøre Ressurser, nettverk, døråpnere og partnere Kapitalisering, selskapsvalg og vesentlige avtaleelementer for grunder OPPSUMMERING med minimum 25 "headlights" fra dette kurset   Målgruppe: Daglig leder, styreleder, styremedlemmer, eiere, aksjonærer, aksjeeiere, grundere, etablerere, innovatører, entreprenører og andre med interesse for temaet.   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
1 dag
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? [+]
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. En ideell organisasjon er en organisasjon som ikke utsteder aksjer eller fordeler sitt overskudd til eiere eller aksjonærer, men i stedet bruker midlene til å nå sine mål. Slike organisasjoner har ofte et allmennyttig eller humanitært formål, men også interesseorganisasjoner som jobber for å fremme medlemmenes egne interesser, defineres som ideelle organisasjoner.   Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. Kurset styrearbeid for ideelle organisasjoner er en grunninnføring og retter seg først og fremst mot styremedlemmer, daglig leder/generalsekretær, observatører, varamedlemmer og ansattvalgte. Kurset gir en god og grundig innføring i rollen som styremedlem, samspillet styret mot administrasjonen, ansvar, plikter, rettigheter og erstatning m.m..   Overblikk over styrekurset Ulike selskapsformer for ideelle organisasjoner Lover og regler Styrets oppgaver, ansvar og plikter Erstatningsansvar Hvordan skape gode styremøter Styreinstruksen  Styreprotokollen Informasjon og taushetsplikt Årsmøte Kursholdere Advokat Hege Stokmo og Advokat Maja Glad Pedersen, Virke advokatene Kursform Forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling Målgruppe Daglig leder/ generalsekretær  som rapporterer til styret og styremedlemmer. [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
22 Oct
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer