Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 45 minutter
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 7 990 kr
Company Management - the board of directors - Online course (live-ENGLISH). Norwegian Public Limited Liability Companies Act. [+]
Company Management - the board of directors   English version of our main courses / educational programs for board members, designed, developed and delivered by:  The Norwegian Association of Board Members / Den norske forening for styremedlemmer - styreforeningen.no. We have been delivering courses to over 63 000 executives and board members since 1997. Norwegian Public Limited Liability Companies Act – mainly based on the Act`s Chapter 6 regarding the company management: The role of the board of directors and the general manager / general managers.  3 hours - Teams / Zoom - Live courses with Styreforeningen.no with one of our higly competent board consultants. Interactive assignment / group assignment is included in the course.    COURSE CONTENT: Introduction to Company management Board of directors and the general manager Requirements of board of directors and general manager                                Election of board of directors, General meetings, term of service etc. Employees’ right to elect members of the board of directors and the board of directors’ instructions Deputy directors and observers Requirement regarding the representation of both sexes on the board of directors Management of the company and supervisory responsibility Day-to-day management. General manager’s duties to the board of directors The board of directors’ procedure and preparation of matters Demand for the board of directors’ consideration etc. Quorum of the board of directors / Ordinary majority requirement The minutes of the board of directors Representation of company / Power of signature for the company Corporate assembly. Special rules for companies having a corporate assembly   [-]
Les mer
6 timer 5 900 kr
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og... [+]
For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Dette kurset viser deg hvordan du planlegger og forbereder en forhandling.   Formål og innhold Vi er alle forhandlere. Undersøkelser viser at det er stor variasjon i forhandlingsresultater og forskningen har identifisert viktige hindringer og sentrale suksesskriterier for å nå frem til gode resultater. Dette kurset omsetter denne kunnskapen i praktiske ferdigheter du kan ta med deg når du forhandler på egne og andres vegne.   For å lykkes i forhandlinger må man kunne håndtere både hindringer og muligheter som ligger i forhandlingssituasjonen. Effektive forhandlinger bør planlegges og forberedes nøye, ved interesseanalyse, kartlegging av alternativer og utvikling av løsningsmuligheter. Dette kurset viser deg hvordan du gjør dette.   Etter endt kurs vil deltakerne: Ha kunnskap om vanlige feil som kan hindre forhandleren i å nå gode forhandlingsresultater Kunne anvende grunnleggende analyseredskaper på konkrete forhandlingssituasjoner  Ha forståelse for noen sentrale egenskaper som preger gode forhandlere og hva man selv kan gjøre for å tilegne seg dem Emner som gjennomgås: Hvorfor trenger vi forhandlingskompetanse? Vanlige feil, bl.a. forhandlerens dilemma, eskalerende engasjement og nullsumtanken  Forberedelser av forhandlinger: interesser, alternativer, muligheter og kriterier Interesseanalyse Utvikling av løsningsmuligheter Gjennomføring av forhandlinger: strategi og taktikk Nøkkelen til suksess: hva kjennetegner den gode forhandler? Målgruppe Ledere og de som forhandler eller deltar i forhandlinger i forbindelse med sitt arbeid. Kursform Kurset følger en erfaringsbasert undervisningsmetode, med stor vekt på rollespill, praktiske oppgaver og diskusjoner i grupper og plenum.  Kursleder Sverre Blandhol (dr. juris og master i psykologi) er professor ved Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo og arbeider med kontraktsrett, tvisteløsning, forhandlinger og etikk. Han har bred praktisk erfaring fra arbeid som advokat og mekler. Blandhols seneste bok er Konfliktanalyse (Fagbokforlaget 2014). Blandhol er kjent som en engasjerende og dyktig kursleder og holder en rekke kurs og foredrag for offentlige og private virksomheter. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
13 Feb
19 Mar
24 Apr
Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførsel med mer? [+]
Daglig leder og styret   Hvem har ansvar for hva? Hvilke oppgaver er et fellesansvar for styret og daglig leder? Hvordan skal reglene om daglig leders rapportering til styret og "logging" av selskapets situasjon løpende tolkes og utøves? Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførsel med mer.   Kursinnhold: Daglig leder og aksjeloven Styret og aksjeloven Styrets kollektive ansvar, daglig leders ansvar Daglig leders rapport til styret, lovpålagte minimumsintervaller Styremøteplanlegging Styreinstruksen Styremøtegjennomføring Styreprotokollen Ansattvalgte styremedlemmer Etiske normer og regler Styreevaluering, daglig leder evaluering Situasjonsanalyser Egenutvikling og lederskapets dimensjoner som prosessverktøy Oppsummering og eventuelle spørsmål   Mye av dette er vanligvis oppgaver daglig leder må løse og tilrettelegge for styret, og kunnskap på området fører ganske sikkert til bedre og mer effektivt styrearbeid. Sjekklister for styrearbeid, Sjekkliste for daglig leders rapportering til styret, Eksempler på styreplaner, Sjekkliste for evaluering og egenutvikling.     Målgruppe for kurset: Kurset retter seg først og fremst mot daglige ledere, men kan også være nyttig for styreledere og styremedlemmer, som ønsker å få mer klarhet i rollefordelingen mellom daglig leder og styret.   [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
En målesystemanalyse bestemmer presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Kurset lærer deg hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres for å bestemme presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme % av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse basert på hypoteser Innhenting av data Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres. Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon.   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Kursinnhold Kurset er 1 dag hvor halvparten av tiden er undervisning og resten av tiden er spill og praktiske øvelser. Vi benytter et Galton board i undervisningen for å forstå konseptet normal variasjon, og diskuterer anvendelse i egne prosesser og målesystem. Deltagerene får en excel fil av kursholder som benyttes til å lage kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser.   Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon på ca. 30 sider som beskriver innholdet som er gjennomgått. Deltagerne får også en excel fil som kan benyttes til kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser. [-]
Les mer
2 dager 11 500 kr
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og h... [+]
Dette kurset er basert på videre læring fra smidig introduksjonskurs. Introduksjonskurset innebærer grunnleggende læring om hvorfor vi benytter smidige arbeidsformer og hva smidig egentlig innebærer.    Hvem bør melde seg på dette kurset:  Alle som ønsker mer konkret og praktisk forståelse av hvordan en virksomhet (som deres egen) kan jobbe smidig i praksis – og lykkes med det. Teammedlemmer, teamledere, scrum mastere, produkteiere, agile coaches, og ellers alle som er berørt av smidige team.   Fokus for kurset: • Hva vil det si å jobbe smidig og hva skal til for å lykkes med det i en organisasjon • Hvordan få et smidig, autonomt utviklingsteam til å fungere godt – og stadig bli bedre • Hva skal til for å sikre god kommunikasjon og forventningsstyring mellom team og interessenter utenfor teamet   Etter endt kurs skal du: • Forstå hva smidig egentlig handler om og hva som er de grunnleggende forholdene som bør være tilstede for å lykkes • Kjenne til en del viktige begreper innenfor smidig • Ha kunnskap om nyttige rammeverk/metoder/verktøy samt viktige begreper nyttet til smidig • Være bevisste på hvordan en kan legge til rette for at et team skal lykkes, både inne i teamet og i omgivelsene • Ha nok kunnskap til å fylle rollen som teamleder eller team coach   Arbeidsform på kurset: Teori og forelesning brytes opp av diskusjon, gruppearbeid og praktiske oppgaver.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 4 timer 5 950 kr
11 Feb
26 Mar
21 May
Lær å bruke A3 til å løse problem (Bestem problem/bakgrunn, kartlegg nåsituasjon, sett mål, analyser årsaker, innfør tiltak og følg opp). [+]
Lær å bruke A3 til å løse problem Dette kurset består av 2 nettmøter på 2 timer, hvor du lærer deg å bruke en A3 mal til å løse problem i 7 steg. Du får en A3 mal som brukes til problemløsning. Malen følger 7 steg: Bakgrunn (hvorfor vi skal løse dette problemet) Nåsituasjonen (nøytrale fakta som beskriver hvor vi er i dag) Mål (målbare slik at vi vet om vi har lyktes) Analyse (identifisere mulige årsaker og bevise hvilke som er sanne) Tiltak (identifiser mulige løsninger og vurder dem basert på kriterier som er viktig for deg) Tiltaksplan (prioriterte tiltak, ansvarlig og tidsfrist) Oppfølging (sikre varig resultat med overvåkning- og responsplan) I første nettmøte gjennomgår vi disse 7 stegene og du lærer hva du skal gjøre i hvert steg. Neste nettmøte er ca. 1 mnd etterpå. Da går vi gjennom deltagernes A3, svarer på spørsmål og gir tilbakemeldinger.  Du har altså ca. 1 mnd til å praktisere bruk av A3. Velg et problem som er realistisk å løse på 1 mnd. Om du ikke har fullført alle stegene i problemløsning går vi gjennom det du har.    Læringsmål Å vite hva en A3 er og hvordan den brukes i problemløsning Å vite hvilken informasjon som er relevant å inkludere i en A3 Å kunne vurdere hvilket problem som er viktigst å løse akkurat nå Å vite hvilken informasjon som er relevant for å forstå nåsituasjonen Å kunne sette målbare mål Å kunne identifisere mulige årsaker til et problem ved bruk av 5 Hvorfor & Fiskebein Å vite hvordan rotårsaker kan bevises Å kjenne til vurderingskriterier ved valg av tiltak Å kunne utarbeide en tiltaksplan Å forstå hvorfor oppfølging er viktig for å sikre varige resultater Du lærer å bruke en A3 til strukturert problemløsning.   Innhold Introduksjon til Lean Six Sigma Praktisk gjennomgang av A3 med oppgaver: Bakgrunn Sette riktig scope Måle nåsituasjonen Sette mål Forstå symptom, problem og årsak Finne mulige årsaker og visualisere dem i Fiskebein Gjøre årsaker målbare Prioritere årsaker Bruke 5 Hvorfor til å finne sanne rotårsaker Bevise rotårsak med observasjon Bevise rotårsak ved å skru av/på Vurdere & prioritere løsninger Innføre løsninger Sikre varige resultat gjennom oppfølging Overvåkningsplan og responsplan Du får en arbeidsbok med oppgaver som gjøres i nettmøte.    Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per januar 2022): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger til kursholder "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth. Lær nye grep for mer effektive medarbeidersamtaler. [+]
 Kurs i moderne medarbeidersamtale med Rune Semundseth.  Introduksjon Status i dag og hvorfor Medarbeidersamtalen 1.0 har fungert dårlig Nye, involverende grep som skaper noe annet De fire fasene i arbeidet med moderne medarbeidersamtaler Nye mål og ambisjoner for å lykkes med samtalen Sett av tid til å designe den nye samtalen MAT-praten og ferdighetskontrakten Co-creation: 10 spørsmål og den samskapte agendaen Andre forberedelser til samtalen Samtalens avgjørende øyeblikk Hva er å lytte? HELP-metoden for coachende samtaler Hvordan følge opp alle tiltakene Oppsummering ...fra pliktløp til moderne medarbeidersamtaler. Dette kurset tilbyr nye grep og metoder du kan bruke for å få mer ut av medarbeidersamtalene. Både forberedelser og oppfølging fungerer best når individet tas på alvor og alle forstår at det dreier seg om en medarbeidersamtale – og ikke en ledersamtale. Når disse nye og innovative prosessene i tillegg digitaliseres, vil det optimale samspillet mellom leder og medarbeider realiseres – både i forberedelser, selve samtalen og oppfølgingen. Medarbeidersamtalen 2.0 er det eneste samtalekonseptet i Norge som både er individtilpasset og som samtidig benytter moderne teknologi i både forberedelser og oppfølging av konkret output fra samtalene.   [-]
Les mer
3 dager 14 795 kr
Ledelse handler om å inspirere mennesker til å gjøre jobben riktig - vill du lære hvordan? [+]
Å generere ytelse er for mange ledere den største daglige oppgaven av alle. Det er evig økende krav til kvalitet, sikkerhet og risikostyring. Organisatoriske krav og krav fra ansatte, myndigheter og kunder øker. I enkelte europeiska land er det lover som regulerer hvordan bedrifter skal forholde seg til utbrenthet. Med disse økende krav øker også presset på lederen som må være i stand til å takle forventningene. Mye må skje før, og hvis det ikke gjør det demotiveres menneskene og de begynner å avvike i sin prestasjon, i sikkerhetsatferd og i kvaliteten på arbeidet. For dagens leder er det derfor avgjørende at de forstår hvordan de skal holde sine ansatte motivet til å gjøre jobben riktig. Mye av å gjøre jobben på en riktig måte er å kunne ha den riktige kompetanse til å løse oppgaven, men også gjennom å forstå at det er forskjeller i hva som motiverer individer og om hvordan individer bør behandles. Etterspørselen etter ekte lederskap øker. Tittelen betyr mindre og mindre. Uten motivasjon og ekte tillit fra de ansatte, kommer sjefen å være sjef og ikke lederen. Den riktige lederen inspirerer de ansatte til å gjøre sitt beste og skaper de ønskede resultatene på en sikker og kvalitativ måte. Gjennom å ha ledere som kan inspirere og generere motivasjon hos de ansatte til å gjøre jobben på en riktig måte, tillater det Organisasjonen å: oppfylle sine mål i forhold til ytelse og sikkerhet / kvalitetsstandarder øke medarbeidertilfredsheten øke produktiviteten beholde ansatte redusere fravær og sykefravær utnytte de ansattes ressurser bedre minimere sløsing av menneskelige ressurser arbeide mer effektivt Å lede for å inspirere - Individer er workshopen som støtter denne prosessen. Basert på vitenskapelige beviste teorier og metoder kommer denne 3-dagers workshopen lære deltakerne hvordan:  Bygge og evaluere kompetanse Gjennomføre Balanced Leaderhisp™ (Balansert Lederskap)  Bli en synlig og engasjert Leder Skape ansvarlighet gjennom oppfølging og tilbakemeldinger Arbeide med Generative Questioning™ for å øke kvaliteten i kommunikasjonen (Generative Spørsmål) Formidle kommunikasjon i flere retninger Opptjene tillit PSQI International har en tro på interaktive sesjoner hvor deltakernes engasjement og aktivitet er nøkkelen til suksess. Det betyr at workshopen er opplevelses basert og at deltakerne vil bygge reelle ferdigheter som varer.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. [+]
Forbedringsledelse kurs Du lærer metoder og beste praksis for å få en organisasjon til å jobbe mot felles mål, ha operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedre seg. Kurset er 4 dager klasseromskurs. Læringsmål: Metoder og beste praksis for å jobbe mot felles mål. Fasilitere prosjektutvelgelse i tråd med bedriftens strategi. Etablere strukturer som hjelper deg å oppnå operasjonell kontroll og kontinuerlig forbedring. Bryte ned overordnede mål til operasjonelle mål og kontinuerlig forbedre seg. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, og andre som er opptatt av samhandling og å ivareta helheten i forbedringsarbeid.   Kursinnhold: Du lærer metoder og verktøy for å: Nå felles mål: Skape klarhet og enighet rundt strategiske mål, og bryte dem ned til operasjonelle mål som engasjerer og styrer hele organisasjonen. Oppnå operasjonell kontroll: Etablere strukturer og vaner som gir bedre styring, forutsigbarhet og effektivitet i driften. Kontinuerlig forbedre: Frigjøre tid til forbedringer gjennom gode arbeidsrutiner, strategisk fokus og verktøy som sikrer vedvarende utvikling av prosesser og resultater. Kurstema Felles mål: Strategisk prioritering og tydelighet Identifisere kunde- og interessentbehov (Voice of the Customer, VOC) og definere KPI-er som reflekterer forretningsmål. Bryte ned KPI-er til operasjonelle mål som er konkrete og handlingsrettede. Bruke Tankekart og Roadmap for å identifisere forbedringsområder, prioritere tiltak og planlegge veien mot målene. Operasjonell kontroll: Strukturer for drift og ledelse Etablere prosesser som leverer på kundekrav og strategiske mål. Implementere visuelle styringsverktøy som tavlemøter og dashbord for å overvåke og styre prosessytelse. Prosesskartlegging og Process Walk / Go to Gemba for å forstå nå-situasjon. Optimalisere arbeidsplassen med 5S-metodikk og utvikle lederens standardarbeid for konsistens og effektivitet. Innføre forebyggende vedlikehold og OEE for å sikre stabilitet og maksimere utstyrseffektivitet. Utvikle ansatte og sikre kunnskap om hva som påvirker prosesser og delprosessers ytelse. Kontinuerlig forbedring: Gode vaner og vedvarende utvikling Frigjøre tid til forbedringer ved å etablere robuste arbeidsrutiner og sikre kontroll over daglige operasjoner. Bruke strategiske mål og visuell ledelse til å identifisere forbedringsmuligheter og justere prosesser proaktivt. Bygge en kultur for kontinuerlig forbedring gjennom engasjement og systematisk oppfølging. Kurset legger stor vekt på praktiske metoder og løsninger som kan implementeres umiddelbart for å oppnå målbare forbedringer i din organisasjon.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt p&aring minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert kreves deltakelse i tråd med kravene til kursbevis, samt godkjent gjennomføring av en av løsningene beskrvet under "Improve" (se kurstema). Gjennomføringen ansees som godkjent dersom Lean Tech har godkjent tilnærming, verktøybruk og dokumentasjon. [-]
Les mer
3 dager 14 795 kr
Et team består av to eller flere mennesker. Team arbeide betyr at man jobber sammen - lær om hvordan du som leder utnytter ressursene for å oppnå felles mål. [+]
Å lede et team med mennesker krever andre ferdigheter enn å lede en individ. På et team er dynamikk, konformitet og gruppetenkning felles faktorer som kan hindre teamet i å lykkes. Gruppedynamikker er kraftfulle mekanismer som kan fremme fortreffelighet eller skape katastrofer. Det er gruppelederens jobb å arbeide med disse naturkrefter og kanalisere gruppens innsatser og energi mot teamets og organisasjonens mål. Hvis teamet er inspirert til å arbeide sammen mot felles formål og mål kan gruppen lykkes. Å andre siden, hvis den blir vanstyrt kan den også være skadelig i forhold til prestasjon, sikkerhet og kvalitet. De menneskelige faktorer på spill i en gruppe bør ikke undervurderes. Det er disse som utgjør forskjellen i ytelse i prestasjonen, sikkerheten og kvaliteten. Daglige oppgaver, som for eksempel møter og beslutningsprosesser kan gjennomføres på en mer engasjerende og involverende måte som skaper eierskap og ansvarliggjøring hvis det gjøres på den riktige måten. Vellykkede gruppeleder kan bygge team som støtter, utvikler og utfordrer hverandres atferd som kan skape bærekraftig prestasjon, sikkerhet og kvalitet. Gjennom å ha gruppe ledere som kan inspirere og motivere teamet til å arbeide sammen med produktive prosesser, tillater det Organisasjonen til å ha: Effektive høyt presterende team Team som kontinuerlig fokuserer på sikkerheten og kvaliteten i deres arbeid Prosesser som støtter at kommunikasjons flyter Effektive måter i hvordan grupperessursene utnyttes En mer produktive arbeids miljø Produktiv møte i praksis Høyere medarbeidertilfredshet En generasjon som arbeider etter "best practice" Å lede for å inspirere Team er workshopen som vil støtte den prosessen. Basert på vitenskapelige beviste teorier og metoder kommer denne 3-dagers workshopen lære deltakerne hvordan: Skape lagånd Utnytte gruppens ressurser Administrere gruppe dynamikk Ta gode beslutninger Kjøre effektive møter Håndtere konflikter Sikre lærdommer PSQI International har en tro på interaktive sesjoner hvor deltakernes engasjement og aktivitet er nøkkelen til suksess. Det betyr at workshopen er opplevelses basert og at deltakerne vil bygge reelle ferdigheter som varer.   [-]
Les mer
Nettkurs
Kursmeny: GRATIS Lean HVITT Belte. Lean GULT belte. Lean GRØNT belte. Lean CONSTRUCTION. Lean PROSJEKTERING VDC. Inkluderer sertifisering. [+]
Nå får du Lean-sertifisering online i virtuelle rom sammen med våre erfarne Lean Coacher og andre kursdeltagere. Kursinnholdet er utprøvd og gjennomført for flere tusen deltagere, og optimalisert for FLYT og VERDI FOR KUNDEN i en digital hverdag. Kurs-menyen Lean Hvitt belte med sertifisering - GRATIS. Lean Personlig effektivitet med Lean tankesett Lean Ledelse. Praktisk Lean for ledere Lean Gult belte med sertifisering Lean Grønt belte med sertifisering Lean Construction med gult belte sertifisering Lean prosjektering VDC i praksis Alle kursene kan også gjennomføres bedriftsinternt – spør oss! Klikk på et kurs for detaljer og påmelding   Gjennomføring Ved påmelding mottar du en link til din kursportal. I portalen kan du: Laste ned kompendier og materiell. Ta eksamen. Laste ned kursbevis ved bestått eksamen Gå til Virtuelt klasserom    Alt du trenger en PC med internett, kamera og mikrofon [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Om selve verdiløftet i canvas konseptet. Hva "ligger i dette" for den enkelte bedrift? Hva betyr det for din virksomhet? [+]
CANVAS DEL 2: Verdiløftet i canvas konseptet   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Kurset gir en innføring i hvordan styret og toppledelsen kan bruke Alexander Osterwalder sine enkle metoder og modeller for å sikre rett fokus i arbeidet med innovasjon, omstilling, strategi- og forretningsutvikling. Kurset vil gi deg grunnlag for strategisk innovasjon og forretningsmodellering på en strukturert og visuell måte. Metoden sikrer at virksomheten, dets styre, ledelse og relevante aktører forøvrig, får et felles bilde av forretningsdynamikk, markedsmuligheter og mål. Denne enkle modellen avdekker potensiale for innovasjon, omstilling, forbedringer og nyskaping i virksomheten.   Kurset gir en innføring i hvordan man kan strukturere og visualisere hvordan bedriften skaper verdi og tjener penger i dag, samt analysere hvor eksponert man er for disrupsjon. Videre hvordan man kan identifisere og validere muligheter for forbedringer, omstilling og innovasjon for å skape verdi og tjene penger også i fremtiden. Vi bruker praktiske eksempler og case for å visualisere hvordan modellene kan brukes. Vi ser også på hvordan modellene kan knyttes sammen med andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling og dermed hvordan man med dette verktøyet kan underlette og effektivisere dette arbeidet.    Formål med kurset:  Formålet med dette kurset er å gi inspirasjon og ideer til hvordan man kan bruke strategi- og innovasjonsverktøyet forretningsmodell Canvas for å fornye og utvikle selskapet, sikre at alle har et felles bilde av hvordan selskapet skaper lønnsomhet og verdi i dag og hvordan dette bør se ut i fremtiden.    Kursinnhold: Innføring av forretningsmodell som begrep og betydningen for bedriften. Forretningsmodell Canvas: De enkelte elementene og relasjonen mellom dem. Verdiløftet – hva er det egentlig vi hjelper kunden med? Forretningsmodell Canvas i forhold til andre verktøy for innovasjon, strategi- og forretningsutvikling. Balanse innovasjon og omstilling versus daglig drift Hvordan evaluere risiko for disrupsjon? Hvordan gjennomføre omstillings- og forbedringsprosesser Hva kjennetegner en innovasjonskultur Hvordan teste og validere forretningsmodellene. Visualisering og gjennomføring av prosess og tips knyttet til bruk av modellene.    Målgruppe:  Kurset er rettet mot styremedlemmer, daglige ledere og øvrige ledelse.   [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
11 Mar
Generalforsamlinger er eieres fora med sine regler, oppgaver og ansvarsområder. Vil du ha en komprimert guidet «tour»? [+]
MEDLEMSKURS: Generalforsamlinger - en komprimert guide  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Kursinnhold: Generalforsamlingens (eier-/medlemsmøtets) organisatoriske rolle Hensikt, lovbestemte oppgaver, vedtektsoppgaver og særoppgaver Innkalling og underlag, forberedelse, utsending og korrigeringer Gjennomføring i praksis – fysisk, digital og hybrid Åpning, styreleders rolle, møteleders rolle, kvalifisert generalforsamling eller ikke? Sakene (agenda), kjøreregler, rutiner og alternative løsninger Protokollføring, krav, forventninger, omfang, innlegg og anmerkninger Signering, oppbevaring og etterfølgende tilgang   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer