Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Webinar 45 minutter
25 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgruppen i Mjøsområdet bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
Info om Styrenettverksgruppe i Mjøsområdet    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.   [-]
Les mer
Bedriftsintern
Vårt kursprogram for åpne lean kurs og bedriftsinterne kurs består av: Lean Gult, Grønt og sort Belte, Lean Construction og Lean Prosjektering. Vi skreddersyr vi interne... [+]
Vi gir DEG kompetanse slik at DU SELV skaper resultater i egen virksomhet!! Kompetansen gir vi deg gjennom rådgiving, åpne kurs og interne kurs.Våre Lean kompetansesertifikater bygger på internasjonalt anerkjente standarder for Lean kompetanse. Vi setter dine mål for lean! VI LEVER LEAN i kurset. Slik sikres at du når dine mål og overstiger dine forventninger til kurset! Du vil oppleve at Lean kan brukes av alle, hver dag, overalt! Vi viser deg hvordan du kommer fra Ord til Handling , og setter deg i stand til å handle. Ved bruk av praktiske øvelser og spill, simulering og rollespill, refleksjoner og diskusjoner blir du engasjert og sterkt deltagende i kurset. Er solid bygget på Lean teori og presentert på en spennende og engasjerende måte. Vi byr på gode eksempler fra hverdagen og egen erfaring.   Lean Gult belte sertifisering er første steg i vårt sertifiseringsprogram, og du kan bygge videre til grønt og sort belte. Sertifikatene er anerkjente kompetansebevis innen lean. Kurset går over to dager og vil gi deg kunnskap og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass.   Lean Grønt belte sertifisering er den nest høyeste i vårt sertifiseringsprogram. Sertifikatene er anerkjente kompetansebevis innen lean. På Lean Grønt Belte kurs vil du få en dypere innføring i Lean og kjerneelementer for å starte og gjennomføre Lean i din virksomhet. Du vil få verdifull kunnskap om hvordan du kan designe og lede et lean prosjekt. Rollespill i ledelse og endringsledelse og endringsmotstand.    Sort belte sertifisering er den høyeste nivå i vårt sertifiseringsprogram. Du vil få en bredere og dypere forståelse for mangfoldet i Lean. Du får inspirasjon og vil bli i stand til å gjøre trygge Lean valg som gjør din virksomhet til «en bedre versjon av seg selv». Kunnskapen du får vil gi deg faglig tryggheten til å designe og lede Lean–prosesser på en effektiv måte i egen virksomhet. Du vil av arbeidsgiver bli vurdert som en naturlig sentral ressurs i strategiske forbedringsprosjekter.   Lean Construction kurs gir deg du en grunnleggende innføring i Lean og bruk av Lean i prosjekter. Utstrakt bruk av praktiske øvelser,  spennende teori og simulatorspillet "Husbyggeren" er en vekker for de fleste. Du får innsikt og verktøy til å bidra direkte på din arbeidsplass og i / på prosjektet.   Lean Posjektering (VDC) kurs. Få økt lønnsomhet i prosjektene ved å se hele prosjektet. Bruk av Lean metodikk i prosjektering og gjennomføring sikrer raskere prosjektering med betydelig høyere kvalitet. Grensesnitt mellom fag fanges opp på en helt annen måte enn tradisjonelt, ved å gå fra sekvensiell til samtidig prosjektering. Kurset gir deg innsikt og verktøy til å bidra direkte i prosjekter og fagmiljøer.   Gjennomføring Ved påmelding mottar du en link til din kursportal. I portalen kan du: Laste ned kompendier og materiell. Ta eksamen. Laste ned kursbevis ved bestått eksamen Gå til Virtuelt klasserom - når kurset et digitalt. Ved fysisk kurs er lunsj og enkel bevertning underveis inkludert. [-]
Les mer
Nettstudie 2 timer 1 500 kr
Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon for å reagere riktig på måleresultat, vurdere stabilitet og kapabilitet. [+]
Nettkurs i Statistisk prosesskontroll (SPC) Statistisk prosesskontroll skiller normal og spesiell variasjon slik at du reagerer riktig på måleresultat, vurderer stabilitet (forutsigbarhet) og kapabilitet (evne til å levere på kundekrav). Alle prosesser har variasjon som kan deles inn i normal og spesiell variasjon. Normal og spesiell variasjon krever ulik tilnærming som du vil lære om i dette kurset. Tilsvarende som et Run Chart viser et Control Chart data over tid. I motsetning til Run Chart, detekterer og viser Control Chart unormale mønster i dataene. Dette gjør dem nyttige for å identifisere hvilke data som bør undersøkes nærmere. Du kan også bruke dem til å bestemme om prosesser er stabile, forutsigbare og i stand til å oppfylle kundens krav. E-læring er fleksibelt; du starter når du vil og ser videoene når det passer deg. Kurset varer i ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Opplæringen fokuserer på praktisk anvendelse. Du trenger Excel til en av øvelsene og kan laste ned en Excel-fil med Control Chart som kan brukes for individuelle verdier i kursportalen. Kurset er for deg som vil: Opprettholde god kvalitet ved å overvåke kritiske faktorer for kvalitet Jobbe forebyggende, eksempelvis med prediktivt vedlikehold Bestemme kapabilitet (er prosessen i stand til å levere på kundens krav?) Vurdere stabilitet (er prosessen forutsigbar?) Sammenligne maskiner og utstyr for kontinuerlig forbedring og for å ta riktig beslutning ved ny-investeringer  Vurdere effekten av forbedringsarbeid (er gjennomsnitt og/eller variasjon endret?) Unngå å overreagere på normal variasjon (skaper større variasjon) Lære av spesielle hendelser (gjennomføre rotårsaksanalyse)   Du lærer følgende: Prosesskartlegging for å forstå variasjon Normal og spesiell variasjon Lage kontrolldiagram Tolke kontrolldiagram Normalfordeling & sannsynlighet Kapabilitet – evne til å møte kundekrav Velge Problemløsningsstrategi   Praktiske øvelser: Galton board benyttes til å lære om normalfordeling og for å lage Control Chart. Øvelsene fokuserer på praktiske bruk av Control Chart.  Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Statistisk prosesskontroll er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred erfaring med anvendelse av dette verktøyet. Hun implementerte online statistisk prosesskontroll hos et legemiddelfirma, har skrevet blogginnlegg på Lean Techs nettside, laget videoer og egen julekalender med statistisk prosesskontroll. Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Praktisk informasjon Du starter når du vil. Nettkurset er ca.2 timer og du har tilgang i 1 år. Ved påmelding til kurset, opprettes en bruker til deg og du kan logge deg inn på Lean Techs nettside for å se kurset. Du kan laste ned kursbevis når du har svart riktig på minst 9 av 10 spørsmål om kursinnholdet (ubegrenset antall forsøk).   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Ekspert Sidsel Storaas gir deg 100 forbedringsverktøy i Six Sigma, kvalitet og lean som kan omsettes i din virksomhet. [+]
Kurs i Six Sigma, kvalitet og lean med Sissel Winther Storaas. Hvor sløser dere i bedriften? Identifiser tidstyvene og skap bedre flyt med disse forbedringsverktøyene! Noen snakker om Lean, andre om kvalitet, digitalisering, agile metoder og Six Sigma – eller god gammeldags sunn fornuft satt i system. I dette kurset får du 100 forbedringsverktøy på løpende bånd som umiddelbart kan omsettes i din virksomhet for å øke kvalitet, produksjon, innovasjon, prosess og motivasjon. Du lærer konkrete metoder og teknikker som har dokumentert effekt på arbeidsflyt og problemløsing. Sidsel Winther Storaas deler sin ekspertise på Six Sigma, Kvalitet og Lean med deg gjennom 100 leksjoner og 100 forbedringsverktøy. Spilletid: ca. 7 timer og 30 minutter   Leksjoner Hva skal du levere i forbedringsprosjektet? Du trenger et Prosjektmandat. Kartlegg prosessen din med SIPOC! Lytt til “Kundens stemme” (VOC) Lever det kundene ønsker – vær kritisk til kvalitet! Pareto – let etter de vitale få (20/80-regelen) A3 – Imponer ledelsen med en enkel problembeskrivelse Grunnårsaksanalyse med 5 ganger hvorfor (5WHYs) Visualiser prosessen og se hvor dere sløser med verdistrømskartlegging Hent frem kreativiteten i teamet med idémyldring! Hvem gjør hva og hvem har ansvar? Finn det ut med RACI kompetansematrise Flytdiagrammer – finn flyten og gjør jobben enklere Mye data? Avdekk variasjon med et Histogram Y = f(x) – identifikasjon av de viktigste driverne i en prosess Er det verdt å gjennomføre? Gjør en kost/nytte-vurdering! Kjør forbedringsprosjekt, målrettet og proft med DMAIC Ta beslutninger basert på data og fakta med basic statistikk og variasjon 5S – sortere, systematisere, skinne, standardisere og sikre Raske forbedringshendelser med Kaizen-metoden Kanban – effektiviser og gjør klar for “just-in-time” Få oversikt med forbedringstavler Rotårsakanalyse – kom til kjernen av problemene "Design for Six Sigma" – innovasjon, nyskapning og nydesign Muri Mura Muda – bli kvitt sløsingen Gemba – gå til kilden og finn ut det faktiske problemet Kvalitetstankegang – et genuint og inderlig ønske om å levere bra saker Business Excellence er fullt mulig! Prosesskartlegging – hva gjøres, og hva skjer? Skap attraktiv kvalitet med Kanomodellen Hva er utgangspunktet? Finn Baseline – eller grunnlinja! Datainnsamlingsplan for å bekrefte og måle problemet Årsak/virkning – Ishikawa-diagram Failure Mode and Effect Analysis – FMEA Flyteffektivitetsanalyser – Flow Efficiency Analysis, FEA Kvalitetssirkler for personlig vekst, kvalitet og produktivitet Regresjonsanalyse – hva er fakta, og hva er støy? Aktivitetsnettverksdiagram – Work Breakdown Structure Affinitetsdiagram – perfekt til idémyldring og workshops Joseph Juran – du må snakke “pengenes språk” W. Edwards Deming – “If Japan can, why can’t we?” Walter A. Shewhart – opphavet til PDCA og statistisk prosesskontroll Armand V. Feigenbaum – økonomisk resultatansvar og systemtankegang Kauro Ishikawa – 7 verktøy for kvalitet Philip Crosby – kvalitet er gratis Shigeo Shingo – pragmatikeren som lagde de gode metodene Taiichi Ohno – mannen bak Toyota Production Systems (TPS) Kommunikasjonsplan – gjør implementeringen enkel Kontrolldiagram – ingen prosess er komplett uten Analyse av målsystemer – hva om målebåndet er feil? Sigma-beregninger – hvor presis er du i dine leveranser? Del opp prosjektet og sjekk underveis med Gateway-review Hva lover du kundene dine? Hva er deres kvalitetspolitikk? Sikre suksess med risikoevaluering og risikostyring Pilottesting – test ut løsningen i mindre skala Sikre at forbedringen forblir en forbedring med en kontrollplan Finn produksjonstakten med takttime/takttid Benchmarking – hvor god er vår prosess, eller våre produkter, sammenlignet med de beste? Bli kvitt flaskehalser og køer med Little’s Law Briljér i møtene med gode grafer og diagrammer Pokayoke – feilsikring, eller idiotsikring, om du vil Hvitt belte – ett sted må reisen starte Gult belte – når du skal bidra til forbedring Grønt belte – når du leder dine første forbedringsprosjekter Sort belte – når du må løse de vanskelige problemene Master Black Belt – læremesteren og den betrodde rådgiveren til toppledelsen Champion – lederen som eier prosjektet må også kunne noe om forbedring Prosesseier – ta ansvar for kvalitet, faglig integritet og kontinuerlig forbedring i prosessene SDCA/PDCA – Standardise vs Plan, Do, Check, Act Boksediagram – finn sammenhengene mellom ulike grupper data Teorioppfattelse – å ta beslutninger basert på ubeviste sannheter Å ta beslutninger basert på dyptgående kunnskap og analyse av data Systemtankegang – sett prosesser og oppgaver i system Hoshin Kanri – det hemmelige våpenet til japanske styringssystemer Downtime – 8 former for sløsing "Big Q" eller "little q" – strategisk eller operativ kvalitetsledelse? SWOT – styrker, svakheter, muligheter, trusler og PEST – politisk, økonomisk, sosialt og teknologisk Gjør en stakeholderanalyse (interessentanalyse) Identifiser mangler i omsetningen med en kvalitetskostnadsanalyse Hva er oddsen? Finn den med ulike statistiske fordelinger Å navigere i et prosesslandskap Løsningsmatrise – å evaluere ulike løsninger opp mot gitte evalueringskriterier Hypotesetesting: Hvem har rett? Design av eksperiment – forstå prosessen enda bedre! Avslør dine “skjulte fabrikker” med Rolled Throughput Yield Finn ut hvor problemet ligger ved hjelp av multi-variasjonsdiagrammer Bli mer flyteffektiv med just-in-time- og pull-prinsippet Finn din feilmargin ved hjelp av konfidensintervaller Få kvaliteten du ønsker med trinnvis kvalitetsplanlegging, eller QDF: Quality Function Development Yamazumi – analyse av ikke-verdiskapende og verdiskapende aktiviteter Få orden i kaoset med stratifiseringer Fjern hindre for vedlikehold med TPM: Total Productive Maintenance Bruker du lang tid på å sette opp og gjøre klart til å gjennomføre en prosess- Se om du får ordnet dette med SMED – Oppsett og konfigurasjon Få full oversikt med produksjonkontroll-tavle og andre tavler for prosesskontroll Klarer du å møte etterspørselen med dine prosesser – Kjør en Prosessbelastningskalkulasjon Går dere i beina på hverandre – Lag et Spagettidiagram for å finne en bedre løsning Samle troppene for å holde alle oppdatert og planlegge fremover i et Obeya – krigsrom Lær av Kennedy – bruk Team-tankegang og ikke gruppetenkning Trenger du å finne ut av hvordan og om to ting henger sammen – Bruk Chi kvadrat test – Chi square test Ønsker du effektiv produksjonsplanlegging – uten for mye variasjon – Skap produksjonsflyt ved hjelp av Heijunka Når du vil velge den beste opsjonen av flere muligheter må du kanskje gjøre en ANOVA – en analyse av variasjon Fremtiden er her – sjekk ut Kvalitet 4.0 – Quality 4.0 [-]
Les mer
3 dager 14 795 kr
Et team består av to eller flere mennesker. Team arbeide betyr at man jobber sammen - lær om hvordan du som leder utnytter ressursene for å oppnå felles mål. [+]
Å lede et team med mennesker krever andre ferdigheter enn å lede en individ. På et team er dynamikk, konformitet og gruppetenkning felles faktorer som kan hindre teamet i å lykkes. Gruppedynamikker er kraftfulle mekanismer som kan fremme fortreffelighet eller skape katastrofer. Det er gruppelederens jobb å arbeide med disse naturkrefter og kanalisere gruppens innsatser og energi mot teamets og organisasjonens mål. Hvis teamet er inspirert til å arbeide sammen mot felles formål og mål kan gruppen lykkes. Å andre siden, hvis den blir vanstyrt kan den også være skadelig i forhold til prestasjon, sikkerhet og kvalitet. De menneskelige faktorer på spill i en gruppe bør ikke undervurderes. Det er disse som utgjør forskjellen i ytelse i prestasjonen, sikkerheten og kvaliteten. Daglige oppgaver, som for eksempel møter og beslutningsprosesser kan gjennomføres på en mer engasjerende og involverende måte som skaper eierskap og ansvarliggjøring hvis det gjøres på den riktige måten. Vellykkede gruppeleder kan bygge team som støtter, utvikler og utfordrer hverandres atferd som kan skape bærekraftig prestasjon, sikkerhet og kvalitet. Gjennom å ha gruppe ledere som kan inspirere og motivere teamet til å arbeide sammen med produktive prosesser, tillater det Organisasjonen til å ha: Effektive høyt presterende team Team som kontinuerlig fokuserer på sikkerheten og kvaliteten i deres arbeid Prosesser som støtter at kommunikasjons flyter Effektive måter i hvordan grupperessursene utnyttes En mer produktive arbeids miljø Produktiv møte i praksis Høyere medarbeidertilfredshet En generasjon som arbeider etter "best practice" Å lede for å inspirere Team er workshopen som vil støtte den prosessen. Basert på vitenskapelige beviste teorier og metoder kommer denne 3-dagers workshopen lære deltakerne hvordan: Skape lagånd Utnytte gruppens ressurser Administrere gruppe dynamikk Ta gode beslutninger Kjøre effektive møter Håndtere konflikter Sikre lærdommer PSQI International har en tro på interaktive sesjoner hvor deltakernes engasjement og aktivitet er nøkkelen til suksess. Det betyr at workshopen er opplevelses basert og at deltakerne vil bygge reelle ferdigheter som varer.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
1 dag 6 500 kr
En målesystemanalyse bestemmer presisjon, nøyaktighet, følsomhet og kapabilitet. Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger. [+]
Kurs i Målesystemanalyse (MSA) Kurset lærer deg hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres for å bestemme presisjon (repeterbarhet & reproduserbarhet), nøyaktighet (stabilitet, bias & linearitet), følsomhet og kapabilitet (evne til å detektere forskjeller i medier som måles). Pålitelige målinger er en forutsetning for gode beslutninger.   Målesystemanalyse kan brukes til: Bestemme % av variasjonen i en prosess som er forårsaket av målesystemet. Sammenligne interne inspeksjonsstandarder med kundens standarder. Fremheve områder der kalibreringstrening er nødvendig. Evaluere opplæring i hvordan analyser utføres. Sammenligne eksisterende måleutstyr. Kvalifisere nytt måleutstyr. Sammenligne målinger mellom operatører. Sammenligne målinger mellom to (eller flere) instrument. Sammenligne målemetoder. Gi kriterier for nye målesystemer. Forstå unormale målinger Evaluer et måleinstrument før og etter reparasjon   Du lærer følgende: Designe målesystemanalyse basert på hypoteser Innhenting av data Målesystemanalyse med vurdering av: presisjon og nøyaktighet repeterbarhet og reproduserbarhet stabilitet, bias og linearitet følsomhet (oppløsning) kapabilitet – evne til å detektere forskjeller i mediet som måles Du lærer hvordan en målesystemanalyse designes, gjennomføres og analyseres. Du lærer å lage prosesskart for målemetoden for å forstå metoden bedre, og identifisere mulige årsaker til uønsket variasjon.   Kursholder Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per november 2017): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Målesystemanalyse er et av verktøyene som benyttes innen Lean Six Sigma, og Sissel har bred praktisk erfaring med gjennomføring av målesystemanalyser.   Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 19 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.     Kursinnhold Kurset er 1 dag hvor halvparten av tiden er undervisning og resten av tiden er spill og praktiske øvelser. Vi benytter et Galton board i undervisningen for å forstå konseptet normal variasjon, og diskuterer anvendelse i egne prosesser og målesystem. Deltagerene får en excel fil av kursholder som benyttes til å lage kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser.   Tilbakemeldinger "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea "Sissel sin evne til å raskt sette seg inn i problemstillingen, samt hennes engasjement og kompetanse er imponerende. Hennes analytiske og gjennomgående bidrag til vårt måleprogram har vært presis og målrettet, samt meget lærerik" Thomas Løvik, TWMA Norge   Praktisk informasjon Kurset arrangeres på forespørsel fra bedrifter som har 8-12 deltagere. Åpne kurs arrangeres ihht kurskalenderen. Lunsj, forfriskninger og drikke i løpet av kursdagen er inkludert. Alle deltagerne mottar kursbevis og elektronisk kursdokumentasjon på ca. 30 sider som beskriver innholdet som er gjennomgått. Deltagerne får også en excel fil som kan benyttes til kontrolldiagram ifbm målesystemanalyser. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 7 990 kr
Company Management - the board of directors - Online course (live-ENGLISH). Norwegian Public Limited Liability Companies Act. [+]
Company Management - the board of directors   English version of our main courses / educational programs for board members, designed, developed and delivered by:  The Norwegian Association of Board Members / Den norske forening for styremedlemmer - styreforeningen.no. We have been delivering courses to over 63 000 executives and board members since 1997. Norwegian Public Limited Liability Companies Act – mainly based on the Act`s Chapter 6 regarding the company management: The role of the board of directors and the general manager / general managers.  3 hours - Teams / Zoom - Live courses with Styreforeningen.no with one of our higly competent board consultants. Interactive assignment / group assignment is included in the course.    COURSE CONTENT: Introduction to Company management Board of directors and the general manager Requirements of board of directors and general manager                                Election of board of directors, General meetings, term of service etc. Employees’ right to elect members of the board of directors and the board of directors’ instructions Deputy directors and observers Requirement regarding the representation of both sexes on the board of directors Management of the company and supervisory responsibility Day-to-day management. General manager’s duties to the board of directors The board of directors’ procedure and preparation of matters Demand for the board of directors’ consideration etc. Quorum of the board of directors / Ordinary majority requirement The minutes of the board of directors Representation of company / Power of signature for the company Corporate assembly. Special rules for companies having a corporate assembly   [-]
Les mer
1 dag
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? [+]
Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. En ideell organisasjon er en organisasjon som ikke utsteder aksjer eller fordeler sitt overskudd til eiere eller aksjonærer, men i stedet bruker midlene til å nå sine mål. Slike organisasjoner har ofte et allmennyttig eller humanitært formål, men også interesseorganisasjoner som jobber for å fremme medlemmenes egne interesser, defineres som ideelle organisasjoner.   Er styrearbeid i en ideell organisasjon annerledes enn for et aksjeselskap, gjelder de samme reglene vedrørende ansvar, oppgaver og plikter? Dette og mye annet vil du få svar på i kurset. Kurset styrearbeid for ideelle organisasjoner er en grunninnføring og retter seg først og fremst mot styremedlemmer, daglig leder/generalsekretær, observatører, varamedlemmer og ansattvalgte. Kurset gir en god og grundig innføring i rollen som styremedlem, samspillet styret mot administrasjonen, ansvar, plikter, rettigheter og erstatning m.m..   Overblikk over styrekurset Ulike selskapsformer for ideelle organisasjoner Lover og regler Styrets oppgaver, ansvar og plikter Erstatningsansvar Hvordan skape gode styremøter Styreinstruksen  Styreprotokollen Informasjon og taushetsplikt Årsmøte Kursholdere Advokat Hege Stokmo og Advokat Maja Glad Pedersen, Virke advokatene Kursform Forelesning, diskusjoner og erfaringsdeling Målgruppe Daglig leder/ generalsekretær  som rapporterer til styret og styremedlemmer. [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 1 dag 4 300 kr
Bli med på en oppdateringsdag innen risikofaget. Få med deg nyheter, og en oppfriskning på enkelte teknikker. [+]
Kurset ISO 31000 Risk Management- standarder og teknikker er lagt til rette for dere som allerede har en del kunnskap og erfaring med risikoledelse, og egner seg godt som en oppdateringsdag. I dette kurset gjennomgår vi de viktigste endringene i ISO 31000:2018 – Risk Management Guidelines. Kursleder vil også demonstrere praktiske løsninger for etablering av rammeverk for risikostyring og gjennomføring av risikovurderinger i henhold til standarden. Og det legges opp til gode diskusjoner om temaet. Siden det i så å si alle ledelsesstandarder er lagt mer fokus på risikobasert tilnærming, så skal vi se på sammenhengen av risikoledelse opp mot disse standardene, spesielt ISO 9001:2015. Se detaljert agenda og omtale av kursleder på KRN Academy kurssider A3.4 Risk oppdateringsdag   Kursleder er Ayse Nordal, se gjerne egen omtale om Ayse på KRN Academy, www.qrn.no Vi som underviser hos KRN er personer med et sterkt engajsement for det vi underviser i, og det merkes når du er på kurs. Det gjør innholdet levende og interessant. Du kan gjerne få referanser fra oss.  [-]
Les mer
Nettkurs 3 timer 1 700 kr
Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til menneske... [+]
VIRTUELL LEDELSE FRA HJEMMEKONTORET (MODUL 1) Å være en tydelig, positiv og inspirerende leder er både krevende og utfordrende, men samtidig stimulerende, lærerikt og motiverende. Det å jobbe med mennesker for å få dem til å vokse og yte er noe som krever fokus, tilstedeværelse og god humankompetanse. Det å se medarbeiderne dine og legge til rette for vekst og gode prestasjoner på en best mulig måte er det viktigste du gjør som leder. Vår verden utvikler seg i en digital retning og stadig flere medarbeidere jobber ikke fysisk sammen på den samme arbeidsplassen. Du som leder må forholde deg til mennesker som jobber sammen med både geografisk, språklig og kulturell avstand, noe som stiller nye krav til lederskapet. Virtuell ledelse eller fjernledelse blir stadig mer aktuelt for stadig flere ledere, noe som betyr at det må bygges ny kompetanse innenfor bruken av ulike digitale verktøy for å kunne henge med i utviklingen. I tillegg må lederskapet tilpasses en digital hverdag, der kravene og forventningene endrer seg fra det tradisjonelle lederskapet ansikt-til-ansikt på den fysiske arbeidsplassen. I disse dager er dette blitt høyaktuelt, og som ledere har vi måttet snu oss rundt og gjøre gode valg for å tilpasse oss den nye hverdagen på en god måte. Som i alt annet handler det om mestring, og dette kurset vil gi deltakerne påfyll som både vil sikre forståelse for egen rolle, og som vil gi økt kunnskap for hva som skal til for å kunne utøve godt virtuelt lederskap. Følgende tema vil dekkes i dette kurset: Inspirasjonsledelse Hvordan stå frem som en positiv rollemodell og inspirere dine medarbeidere til å bli og være topp motiverte? Situasjonsbestemt ledelse Hvordan sikre at du best matcher din lederstil med den situasjonen du til enhver tid står i? Delegering og ansvarliggjøring Hvordan delegere viktige oppgaver på en slik måte at medarbeiderne føler ekte eierskap og tar 100 % ansvar? Effektiv teamledelse Forstå hva som er viktig når det gjelder å få teamet og dets medlemmer til å jobbe sammen på best mulig måte. Prestasjonsledelse Hvordan bruke tiden mest mulig effektivt for å sikre at hver medarbeider til enhver tid er i stand til å prestere best mulig. Dette kurset er Modul 1 i kursrekken i Virtuell ledelse, men kan også bestilles alene som et enkeltstående kurs.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 450 kr
13 Feb
19 Mar
24 Apr
Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførsel med mer? [+]
Daglig leder og styret   Hvem har ansvar for hva? Hvilke oppgaver er et fellesansvar for styret og daglig leder? Hvordan skal reglene om daglig leders rapportering til styret og "logging" av selskapets situasjon løpende tolkes og utøves? Hvilke rettigheter og oppgaver har en daglig leder i styremøtet, før styremøtene, i saksfremstillingen og ved protokolltilførsel med mer.   Kursinnhold: Daglig leder og aksjeloven Styret og aksjeloven Styrets kollektive ansvar, daglig leders ansvar Daglig leders rapport til styret, lovpålagte minimumsintervaller Styremøteplanlegging Styreinstruksen Styremøtegjennomføring Styreprotokollen Ansattvalgte styremedlemmer Etiske normer og regler Styreevaluering, daglig leder evaluering Situasjonsanalyser Egenutvikling og lederskapets dimensjoner som prosessverktøy Oppsummering og eventuelle spørsmål   Mye av dette er vanligvis oppgaver daglig leder må løse og tilrettelegge for styret, og kunnskap på området fører ganske sikkert til bedre og mer effektivt styrearbeid. Sjekklister for styrearbeid, Sjekkliste for daglig leders rapportering til styret, Eksempler på styreplaner, Sjekkliste for evaluering og egenutvikling.     Målgruppe for kurset: Kurset retter seg først og fremst mot daglige ledere, men kan også være nyttig for styreledere og styremedlemmer, som ønsker å få mer klarhet i rollefordelingen mellom daglig leder og styret.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 17 990 kr
I dette kurset over 2 dager får du innsikt i, og verktøy for, å lede bærekraftsarbeidet i egen virksomhet, selv om rollen er en «deltidsjobb». [+]
Bærekraftsledelse    Det stilles stadig strengere krav til at virksomheter tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til ledelsen, både til daglig leder og hele ledergruppen. I mange norske bedrifter blir dette ansvaret gjerne tildelt noen i tillegg til de oppgaver vedkomne har fra før. Dette er kurset for deg som har bærekraft som ansvars-område, det være seg på heltid eller deltid. På dette kurset får du gjennom to dager nødvendige faglige påfyll for å lede arbeidet med bedriftens samfunnsansvar.   Formål med kurset:I mange små og mellomstore virksomheter faller det bærekraftsansvaret på ledere som allerede har i tillegg til de andre oppgavene en har fra før. Formålet med kurset er å gjøre ledere og bærekraftansvarlige best mulig i stand til å sikre at virksomheten gjør det den kan for å bidra til en mer bærekraftig utvikling. Bærekraftsområdet er bredt og omfattende, og mange virksomheter har vansker med å orientere seg i dette landskapet. Det stilles stadig strengere krav til at virksomheten tar sitt samfunnsansvar og gjør sitt til å bidra til en bærekraftig utvikling. Dette stiller nye krav til både ledergruppen og styret. I de fleste små og mellomstore bedrifter blir ansvaret for bærekraft satt til en som allerede har andre funksjoner i selskapet. I noen tilfeller er det daglig leder selv som ender opp med dette ansvaret. Dette kurset retter seg til deg som ønsker mer kompetanse for å klare balansen mellom flere roller, og er på jakt etter verktøy for hvordan du kan sørge for at nok tid blir brukt på bærekraftsarbeidet.   Kursinnhold: 1. Hva er bærekraft og samfunnsansvar: ESG, CSR og den triple bunnlinjen. 2. Politikk og rammebetingelser – hvilke krav, forventninger og regelverk man bør ha oversikt over. FN sine bærekraftsmål Reguleringer nasjonalt og som følge av EØS og EU sine direktiver Åpenhetsloven Bærekraft i fremtiden: litt om hvilken retning dette kommer til å bevege fremover. 3. Analyse av påvirkning Positiv/negativ Internt og eksternt 4. Vesentlighet og interessenter – hvordan få oversikten og hvordan prioritere 5. Lønnsomhet og bærekraft krever nytekning: Tiltak som redusere kostnader eller øker inntekter Kortsiktig perspektiv versus langsiktig 6. Bærekraftige og sirkulære forretningsmodeller Sirkulære forretningsmodeller – arketyper og innhold «Restart» modellen for bærekraftig forretningsmodellinnovasjon Eksempler på selskap som har gjort endringer i forretningsmodellen for å bli mer bærekraftig. 7. Lederrollen Hvordan utøve rollen internt og eksternt – hva engasjerer og motiverer Hvordan mobilisere og motivere organisasjonen og få samfunnsansvaret inn i de daglig rutiner. Hvordan lede de man ikke er sjef for 8. Implementering Bærekraft i forretningsstrategi og daglig drift. Hvordan identifisere tiltak på kort og lang sikt. Viktigheten av involvering, god endringsledelse, måling og oppfølging Viktigheten av kontinuerlig forbedring 9. Bærekraftsrapportering og sertifiseringer: Litt om hvordan og hva Bærekraftrapporten steg for steg 10. Arbeid med relevante cases   Mågruppe for kurset:Dette kurset er for ledere som har ansvaret for at virksomheten jobber proaktivt for å tilpasse seg regulatoriske krav, og samtidig utnytte mulighetsrommet innenfor bærekraft og samfunnsansvar. I mange små og mellomstore virksomheter faller dette ansvaret på daglig leder eller andre ledere i virksomheten, og da typisk i tillegg til de andre oppgavene en har fra før.   [-]
Les mer
Webinar 30 minutter
18 Feb
I webinaret vil formål og opplegg for styrenettverksgrupper i Trøndelag bli belyst, samt målgruppe og betingelser for deltakelse. [+]
  Info om Styrenettverksgruppe i Trøndelag    For kontinuerlig kompetanseutvikling og nettverksbygging på en fortrolig arena Styresenteret (tidligere iStyrelsen) har gjennom en rekke år fasilitert fortrolige styrenettverksgrupper som en arena for praktisk læring og nettverksbygging innen eierstyring og selskapsledelse med særlig fokus på verdiskapende styrearbeid. Målgruppen er styreledere/ -medlemmer og andre i stilling med relasjon til selskapsstyring, herunder eiere, daglig ledere, valgkomité-medlemmer, advokater, revisorer og styresekretærer.   Hensikt med deltakelse i styrenettverksgrupper KONTINUERLIG UTVIKLING Ved å delta vil deltakerne: 1. Lære av hverandres erfaringer 2. Presentere egne problemstillinger for diskusjon 3. Diskutere aktuelle tema av felles interesse   Meld din interesse for deltakelse i en styrenettverksgruppe allerede nå Du kan allerede nå melde din uforpliktende interesse for å få informasjon og tilbud om deltakelse i en av nåværende eller nye styrenettverksgrupper. Trykk HER Etter å ha meldt din interesse vil du raskt få en tilbakemelding om muligheten for å få tilbud om deltakelse, og da eventuelt til hvilke betingelser.                       [-]
Les mer
Majorstuen 3 dager 23 500 kr
03 Mar
21 May
Hvordan lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis? [+]
Hva er OKR?  OKR står for «Objectives and Key Results». «Objectives» handler om hva det er man ønsker å oppnå, mens «Key Results» handler om hvordan man skal få det til. OKR er et enkelt rammeverk for målstyring. Det gir klare retningslinjer og forståelse for hva selskapet ønsker å oppnå, slik at alle i organisasjonen vet hvilken retning en skal dra i. Kurset passer for deg som vil lære hvordan planlegge, tilrettelegge og støtte egne eller andre team og enkeltpersoner i arbeidet med å sette Objectives, Key results og definere egnende initiativ for å ta strategi ut i handling i praksis. Du vil få oversikt og innsikt i hva som skal til for å lykkes med OKR, samt praktisk erfaringsutveksling på OKR rammeverket, beste praksis og konkrete verktøy. På kurset går vi gjennom “Futureworks 6 stegs OKR prosess" - en prosess som sikrer at du introduseres for nødvendige verktøy, kompetanse og atferd for å sikre måloppnåelse med OKR i din organisasjon. Videre introduserer vi OKR rammeverket, og går igjennom hva som skal til for å lykkes med å implementere og jobbe med OKR i praksis.   Agenda Dag 1 •   Velkommen og bli kjent•   Steg 1: Introduksjon til OKR•   Steg 2: OKR i praksis   Dag 2 •   Oppsummering fra dag 1•   Steg 3: OKR syklusen•   Steg 4: Ambassadør-rollen•   Steg 5: Støtte til workshops   Dag 3 •   Oppsummering fra dag 2•   Steg 6: Gjennomføring og oppfølging  •   Praktisk trening og tilbakemelding•   Neste steg og evaluering•   Oppsummering   [-]
Les mer