Alle kategorier
Du har valgt: Ledelse og strategi
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Ledelse og strategi
 

Virtuelt klasserom 150 minutter 5 990 kr
04 Sep
Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. [+]
Spesialseminar 2: «Generasjonsskifter - utfordringer og løsninger»    Dette spesialseminaret er åpent og kostnadsfritt for alle som er med i styrenettverksgrupper arrangert av Styreforeningen. For andre deltakere som er medlemmer av Styreforeningen koster seminaret kr. 4.990,-.For deltakere som ikke er med i styrenettverksgrupper og som ikke er medlemmer av Styreforeningen er prisen kr. 5.990,-   Seminaret tar for seg en rekke krevende faser og situasjoner som kan oppstå i forbindelse med styrearbeidet. Vi ser blant annet på:   hva undersøkeler som er gjort omkring generasjonsskifteprosesser forteller oss uventet aksjonær bortgang og ulike utfordringer det kan medføre fremtidsfullmakt i forbindelse med aksjeeierskap og aksjeovertakels viktigheten av vedtektsbestemmelser eventuelt aksjonæravtaler ved generasjonsskifter, og utfordringene som kan oppstå dersom situasjonen ikke er hensynttat i formalia styrets rolle i generasjonsskifteprosesser forberedelsene og tilretteleggingen i generasjonsskifteprosesser sjekkliste ved generasjonsskifteprosesser [-]
Les mer
Oslo 2 dager 14 900 kr
09 Oct
09 Oct
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [+]
https://www.glasspaper.no/kurs/kepnertregoe/ [-]
Les mer
Oslo 3 dager 20 900 kr
30 Jun
30 Jun
01 Sep
ISO 27005 Risk Manager Course [+]
ISO 27005 Risk Manager Course [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
Styret skal forvalte og utvikle virksomheten og skape merverdi for eierne! Sentralt blir derav å bedrive: Forretningsutvikling & vekst. [+]
Medlemskurs: Forretningsutvikling & Vekst  Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    Styret skal forvalte og utvikle virksomheten og skape merverdi for eierne! Sentralt blir derav å ha forståelse for a det å kunne skape vekst og utvikling innenfor de mulige forretningsområdene som ligger inn under - eller i tilknytning til - selskapets formål.   Det å se muligheter som ligger foran virksomheten. Ikke bare det å se mulighetene, men å se for seg - og skape et bilde av mulighetene for vår virksomhet fremover i tid - samt få samlet eller hentet inn de ressursene man trenger for å hente ut de synergier og forretningsmuligheter som ligger foran oss.  Vekst krever! Det kreves ressurser, innsatsfaktorer, kompetanse, penger / kapital, evne til å tenke nytt, organisere nytt, skape noe nytt... Det er disse forholdene og faktorene vi diskuterer og gir nyttige tips og råd om på dette kurset.    Kursinnhold: Hva er forretningsutvikling - hva omfattes av begrepet? Hvilke kompetanse og ferdigheter trenger vi for å skape sunn vekst? Hvilke ingredienser er vesentlige i forretningsutviklingsprosesser? Hvordan styre planlagte og målbevisste forretningsutviklingsprosesser? Vekst på bekostning av sunn vekst - voks deg ikke til konkurs!  Over 50 % av konkurser kommer i vekstfaser - om faresignalene Har du teamet du trenger - hvor henter du ressurser? "Den evige prosess" - justert for nye ideer, muligheter og trusler OPPSUMMERING MED 25 "headlights" om forretningsutvikling og vekst    Målgruppe: Daglig leder, styreleder, styremedlemmer, eiere, aksjonærer, aksjeeiere, grundere, etablerere  og andre med interesse for temaet.   Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Praktisk kurs for deg som skal inn i styreverv, eller som vi lære om modeller for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. [+]
Styrehonorar - modeller og avtaler i praksis   * Ca. 1,5 time kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Formålet med kurset:  Dette praktiske spesialkurset er for deg som skal inn i styreverv. eller som eier/-e vurderer hvilke modeller man skal velge for å tiltrekke seg, beholde og belønne dyktige styrerressurser. På dette kurset får du vite mer om konkrete modeller, honorarstørrelser, incentiver etc som legges til grunn for å honorere styrene rundt omkring i norske og utenlandske virksomheter. Kurset tar også for seg forventningsavklaringer og honorering i ulike former for verv, herunder også i verv som medlem av: valgkomite / valgstyre, kontrollkomite, prosjektstyre, rådgivende styrefora etc.  Kurset inkluderer eksempler på ulike styrevervsavtaler, forventningsavklaringsskjematikk, verktøy / sjekklister ved evaluering og rekruttering av styremedlemmer   Kursinnhold: Generelle betraktninger om honorering av styret  NUES sine anbefalinger om styrehonorering Ulike verv - ulik honorering  Ansatt valgte styremedlemmer - rolleavklaringer og honorering.  Styrekonsulentrolle kontra Styrevervsrolle Rolleavklaringer / Forventningsavklaringer for eiervalgte styremedlemmer i ulike verv  Forskjeller: Styreleder, Nestleder, Styremedlem, Observatør, Varamedlem, Medlem av valgkomite / Valgstyre mm Styrevervsavtalen i praksis - hva skal den inneholde og hvorfor? Incentivmodeller - Aksjeprogram - Opsjoner - Andre Rettigheter   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
15 Sep
Kurset er for ledere og fagpersoner som er sentrale med å forbedre organisasjonens ytelse. [+]
Lean Six Sigma Black Belt kurs.  Du lærer å bruke DMAIC til å løse komplekse problemer og lede prosjekter med tverrfaglige team. Du lærer å bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Kurset er 4 dager klasserom. Læringsmål: Bruke DMAIC metoden til å løse komplekse problemer, og lede større forbedringsprosjekter som involverer flere avdelinger. Bruke dataanalyse og visualisering til prosessforbedring og produktutvikling. Ta faktabaserte beslutninger basert på statistikk og dataanalyser. Styrke dine lederegenskaper for å være en pådriver i bedriftens forbedringsarbeid. Utvikle ferdigheter for å lykkes med endring. Coache Green Belt og deltagere i prosjektteam.   Målgruppe: Kurset passer for deg som leder forbedringsprogram, har operasjonelt ansvar eller kvalitetsansvar, jobber med prosess- og produktutvikling, leder komplekse forbedringsprosjekt som involverer flere avdelinger, og andre som er opptatt av å ivareta helheten i forbedringsarbeid. Kursinnhold: Kurset følger DMAIC strukturen: Define: Identifisere og definere prosess- eller produktrelaterte problemer som skal forbedres. Sette spesifikke, målbare mål for forbedring. Measure: Samle inn og analysere data for å forstå nå-situasjonen (bruk av deskriptiv statistikk, histogram & kontrolldiagram). Vurdere prosessytelse med kapabilitetsanalyse og bestemme hvordan ytelsen kan forbedres. Bruke kontrolldiagram til variasjonsanalyse for å forstå og tallfeste kilder til variasjon. Evaluere målesystem for å sikre gode målinger (reproduserbarhet, repeterbarhet, stabilitet, følsomhet og kapabilitet). Analyze: Bevise rotårsaker med grafiske analyser: Pareto Box plot Scatter plot Korrelasjon og regresjon Hypotesetesting Improve: Bruke Design of Experiments (DOE) for å identifisere optimale prosessinnstillinger. Bruke DOE i produktutvikling. Implementere forbedringer. Control: Opprettholde forbedringer ved hjelp av kontrolldiagrammer og kontinuerlig overvåking. Implementere kontrollplaner for å sikre at forbedringer blir varige. Verktøy & metoder: Brainwriting Voice of the Customer (VOC) Kravtre Definere KPI'er (viktige måltall) «Operational definition» Strategisk målstyring Process Walk / "Gå dit det skjer" Problembeskrivelse Spesifikke mål Prosjektutvelgelse Project Charter Kommunikasjonsplan Kontekstdiagram Overordnet prosesskart (SIPOC) Prosessvariabel kartlegging Verdistrømsanalyse Dataanalyse Beskrivende statistikk Histogram Normalfordelingen og andre fordelinger Paretodiagram Boxplot SPC & Kontrolldiagrammer Kapabilitetsanalyse Variasjonsanalyse Målesystemevaluering Scatterplot, korrelasjon og regresjon Design of Experiments (DOE) Hypotesetesting Prioriteringsmatrise Noen av metodene og verktøyene beskrives på introduksjonsnivå, mens andre gjennomgås grundig.   Kursholder: Kursholder Sissel Pedersen Lundeby er IASSC (International association for Six Sigma certification) akkreditert kursholder (eneste i Norge per august 2019): "This accreditation publically reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel er utdannet sivilingeniør i kjemiteknikk fra NTNU, og har mer enn 20 års erfaring innen produksjon og miljøteknologi. Hennes Lean Six Sigma opplæring startet i 2002, hos et amerikansk firma, hvor hun ble Black Belt sertifisert i 2004. I 2017 ble hun også Black Belt sertifisert gjennom IASSC. Sissel har svært god erfaring med å bruke Lean Six Sigma til forbedringer, og fokuserer på å skape målbare resultater. Kursene bruker praktiske, gjenkjennelige eksempler, og formidler Lean Six Sigma på en enkel, forståelig måte.       Tilbakemeldinger: "Inspirerende, faglig dyktig, folkeliggjør et teoretisk fagområde" Espen Fjeld, Kommersiell direktør hos Berendsen "Faglig meget dyktig og klar fremføring. Morsom og skaper tillit" Jon Sørensen, Produksjonsleder hos Berendsen "10/10 flink til å nå alle" Erlend Stene, Salgsleder hos Berendsen "Tydelig og bra presentert. God til å kontrollspørre og lytte (sjekke forståelse)" Morten Bodding, Produksjonsleder hos Berendsen "Utgjorde en forskjell, engasjert og dyktig" Kursdeltager fra EWOS "Du er inspirerende, positiv og dyktig i faget" Kursdeltager fra EWOS "Jeg var veldig imponert over Sissels Lean Six Sigma kunnskap. Hun gjør det enkelt å identifisere forbedringer og skape resultater" Daryl Powell, Lean Manager, Kongsberg Maritime Subsea   Kursbevis og sertifisering: Kursbevis: For å få kursbevis må du ha deltatt på minst 3 av 4 kursdager. Sertifisering: For å bli sertifisert som Lean Six Sigma Black Belt, må følgende krav oppfylles: Deltakelse på minimum 3 av de 4 kursdagene. Fullført Green Belt-kurs med kursbevis. Gjennomføring av et Six Sigma forbedringsprosjekt innen 12 måneder etter kursets slutt. Deltakelse i obligatorisk coaching gjennom hele Black Belt-prosjektet. Obligatorisk coaching sikrer at prosjektet ditt gjennomføres i tråd med beste praksis og Lean Six Sigma-metodikk. Gjennom seks 1-times økter med en seniorrådgiver får du støtte og veiledning for å: Velge et prosjekt som er realistisk og verdiskapende. Gjennomføre hver fase av prosjektet i henhold til beste praksis. Oppnå trygghet og kompetanse i bruk av Lean Six Sigma-verktøy gjennom praktisk anvendelse. Coachingøktene inkluderer: 1 time for prosjektvalg. 1 time for gjennomgang etter hver DMAIC-fase. Det er tilstrekkelig å ha kursbevis for Green Belt for å starte et Black Belt-prosjekt. Deltakere trenger ikke å fullføre både et Green Belt-prosjekt og et Black Belt-prosjekt for å bli Black Belt-sertifisert. Fokus er på vellykket gjennomføring og godkjenning av Black Belt-prosjektet. Pris for coaching: 19.950 kr (inkluderer seks 1-times økter og godkjenning av prosjektet). Dette er en investering i din egen suksess, og vår erfaring viser at deltakere som mottar veiledning, oppnår bedre resultater og gjennomfører prosjektene sine mer effektivt. [-]
Les mer
Webinar 1 time 2 940 kr
«Et minikurs som skal sette våre styrekandidater i best mulig posisjon til å få styreverv.» [+]
Medlemskurs: Hvordan posisjonere seg best mulig for styreverv? Nettbasert / Ca. 45 min / "Live" med Styrekonsulent eller On-demand.   Ett komprimert og nyttig kurs med mange verdifulle tips og råd. Kurset leveres både "live" med styrekonsulent – enten via Teams eller Zoom, med mulighet for å stille spørsmål mm. underveis, eller som On-demand kurs.    «Et minikurs som skal sette våre styrekandidater i best mulig posisjon til å få styreverv.»   Kursinnhold: Rekruttering til styret – sesongbetont? Hvordan jobber vi prosessuelt med rekruttering? Særlig om profilkriterier – hvilke går «alltid» igjen? Hvordan rekrutterer selskaper i dag? Hvordan kan en posisjonere seg best mulig for styreverv? Aktuelle kurs som kan høyne kompetansen.   Målgruppe: Medlemmer i Styreforeningen og Styrekandidatbasen vår.    Kursmateriell: Det inngår ikke skybaserte filmapper med materiell og hjelpemidler for øvrig i våre GRATIS medlemskurs, men vi viser til artikler, hjelpemidler, dokumentmaler mm på medlemsportalen under kurset slik at du kan benytte deg av det i ettertid.   NB!  GRATIS for alle medlemmer i Styreforeningen.no Pris for "ikke medlemmer" tilsvarer 12 måneders medlemskap i Styreforeningen.no, regnet fra og med kursdato, for deg som ikke fra tidligere var medlem i Styreforeningen.no   Som medlem får du da full tilgang til alle medlemsfordeler fra og med dagen etter kursdato: alle typer GRATIS kurs og webinarer / medlemspris på alle andre kurs dokumentmalregister, spørsmål og svar basene, artikkelseriene mm avklaringstime hvert halvår, medlemssupport pr telefon/epost anledning til å registrere din CV GRATIS i Styrerekruttering.no ... og alle de øvrige medlemsfordelene i Styreforeningen.no   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 6 950 kr
Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette. [+]
Omstilling og innovasjon   * Ca. 3 timer kurs spesialtilpasset for mindre deltakergrupper (1 - 6 deltakere) med mulighet for dialog, spørsmål og avklaringer underveis. Kurset leveres normalt nettbasert - alternativt - som fysisk kurs etter avtale med kursholder, eller i henhold til særskilt annonsering / tilbud. Kurset / Alle våre kan også leveres som et eksklusivt kurs der kun du og foreleser deltar. Ved slik eksklusiv leveranse får du mulighet til personlig gjennomgang med en av våre profesjonell kursholdere og konsulenter innenfor det aktuelle tema. Ved bestilling av eksklusiv / personlig kursdato for deg selv, vil kursholder kontakte deg direkte, og avtale konkret kursdato. **Alle spesialkurs, kan også leveres som bedriftsinterne kurs, kurs for hele styret, hele ledergruppen etc.   Bedrifters rammebetingelser endres stadig raskere. Bransjegrensene hviskes ut, nye konkurrenter entrer scenen og de konkurransefortrinnene man har i dag kan bli en hemsko i morgen. Dette stiller større krav til innovasjonsevne og omstillingstakt enn noensinne.   Styret er ansvarlig for å sikre forsvarlig drift av virksomheten. Allikevel ser vi at mange styrer legger alt for lite tid og vekt på kontinuerlig innovasjon og omstilling. De fleste av oss ser alt gjennom «fortidens» briller. Derfor reageres det som regel for sent og ikke før man er eksponert for en krise i en eller annen form og er nødt til å reagere for å redde bedriften.   Stadig innovasjon og omstilling er det nye normale, og de fleste bedrifter er ikke godt nok forberedt på dette.   Kursinnhold: Metoder for å oppdage potensielle bransjeskift Hva er svake signaler og hvordan følge med på disse Hvordan vurdere risiko for disrupsjon Enkle og effektive metoder for å utvikle fremtidsscenarioer Strategiske dilemmaer Hvordan Identifisere og utnytte økosystemer Hva er gapet mellom bedriftens omstillingsbehov og evne. Hvordan balansere fokus på kjernevirksomhet og fremtidig vekst og utvikling Hvordan strukturere og organisere innovasjonsarbeidet Analyse av markedsmuligheter Strategier for innovasjon Optimal balanse kjernevirksomhet, organisk vekst og nye forretningsområder Hva skal til for å skape en kultur for innovasjon og omstilling Gjennomgang av de mest brukte verktøy for innovasjon   Målgruppe: Dette kurset er for styreledere, styremedlemmer og daglige ledere i alle typer selskaper som ønsker å bidra til at de virksomheter de er ansvarlige for jobber proaktiv med innovasjon og omstilling.   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 timer 20 000 kr
This course provides participants with a thorough understanding of the Managing Successful Programmes (MSP) programme management methodology, providing the skills needed ... [+]
COURSE OVERVIEW Delivered by fully accredited trainers and industry leading experts with extensive experience of using MSP, the course includes a relevant, modern case study to help delegates to understand how to apply the MSP way of managing programmes in the real world. There is also plenty of opportunity for delegates to present their exercise results and discuss them with the rest of the class, thus gaining further knowledge from many different points of view in many different industries. TARGET AUDIENCE This course is aimed at Programme Managers, Business Change Managers, Account Managers, Project Managers, Project Directors, Business Strategists and Consultants. COURSE OBJECTIVES After you complete this course you will be able to: Understand the principles and structure of MSP Understand the benefits of a structured method in a changing environment Explain the MSP process model Understand the MSP themes Create a Programme brief Create a Programme organisation structure Engage with stakeholders at all levels Understand the vision and the blueprint and how they can be applied to the best advantage Apply progress control mechanisms Appreciate the principles of programme level quality and Risk Management Realise the importance of configuration management Run MSP for differing environments Apply the theory of MSP to different programme scenarios   COURSE CONTENT MSP Philosophy and structure: What is a programme and how it differs to both business as usual and project work Relationship between the MSP principles, governance themes and the transformational flow The 7 MSP Principles: Remaining aligned with corporate strategy Leading change Envisioning and communicating a better future Focusing on benefits and threats to them Adding Value Designing and delivering a coherent capability Learning from experience The 9 MSP Governance Themes: Organisation Vision Leadership and stakeholder engagement Benefits management Blueprint design and delivery Planning and control The Business case Risks and issue management Quality and assurance management The 6 MSP Transformational Flow Processes: Identifying a programme Defining a programme Managing the tranche Delivering the capability Realising the benefits Closing a programme TEST CERTIFICATION Recommended preparation for exam(s): Managing Successful Programmes Foundation Exam   Delegates are prepared for the Foundation exam during this course. A PeopleCert online proctored exam voucher is provided with this course. The voucher is valid for 12 months. The Foundation (closed book) exam consists of 75 multiple choice questions, to be completed within 60 minutes. Candidates must score a minimum of 50%. [-]
Les mer
Oslo 3 dager 22 000
21 May
4MAT er en prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse [+]
4mat -  prosessmetode og preferansesystem for organisasjonsutvikling, teamutvikling og kvalitetsledelse. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement. Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper.  Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. Lær hvordan du skaper godt teamsamarbeid. Vi ser at bruken av team som arbeidsform har økt kraftig de siste årene. Oppgavene bedrifter står overfor er gjerne mer komplekse og krever høyere grad av samhandling enn før. For å jobbe godt i team, trenger vi kunnskap om hvordan team fungerer. Vi må vite hvilke prosesser som øker prestasjonen, samtidig som vi skaper en gruppe preget av godt samspill og trivsel. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i kommunikasjon, i teamsamarbeid, i utviklingsarbeid, og læringssituasjoner. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Etter endt kurs  mottar du sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kursmateriell som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser [-]
Les mer
3 dager 20 500 kr
Sertifiseringskurs i 4mat prosessverktøy med preferanseanalyser, hjernemodusindikator , internasjonalt anerkjent prosessverktøy for Ledelse, team- og organisasjonsutvikl... [+]
Ledelse, team- og organisasjonsutvikling. Krøll i kommunikasjonen, samarbeid som fungerer dårlig, misforståelser og lite engasjement.Kjent på dette?Lær mer om hvordan du utnytter egne og andres styrker, hvordan du lettere kommunisere knirkefritt og effektivt med forskjellige mennesketyper. Bli med på kurs. Dette konseptet er meget bra. Lett å anvende, forstå og bygger på god og solid forskning. I enhver organisasjon er utvikling og læring, basert på god og effektiv kommunikasjon, viktig for den generelle motivasjon, trivsel og arbeidsglede. Også fastholdelse og tiltrekning av kompetente og dyktige medarbeidere er sterkt påvirket av disse elementene. Styrk trivsel og arbeidsgledeInnsikt i 4MATs læringsstiler skaper en felles referanseramme, et utgangspunkt som skaper grobunn for mer dynamikk og romslighet i utvikling, læringssituasjoner og kommunikasjon. Skap bedre resultaterLæring, utvikling og kommunikasjon som springer ut av forståelse for hverandres forskjelligheter, gjensidig respekt og konstruktiv dialog – styrker både samarbeidet, virksomhetens generelle image/tiltrekningskraft – og dermed også resultater. Operasjonelt og skalerbart4MAT kan introduseres i organisasjonen som en felles forståelsesramme i forhold til utvikling generelt sett, eller som et spesifikt verktøy i forbindelse med et utvalgt område, f.eks.: Ledelse, salg og service, kommunikasjon, samarbeid m.v. 4MAT™ metoden er utviklet av Dr. Bernice McCarthy i 1979, og etter det kontinuerlig videreutviklet. Det er en prosessmodell for å sikre utvikling, samhandling og kommunikasjon på en måte som: -      forankrer ny kunnskap til tilhørere-      sørger for relevant informasjon og kunnskap-      utvikler lederskapsstrategier-      tilbyr mulighet for øving-      tillater en kreativ adopsjon av det som er lært- 4MAT™ er en internasjonalt anerkjent prosessmodell som anvendes i hele verden av personer og virksomheter som arbeider profesjonelt med utdanning, undervisning og ulike typer av formidling, veiledning og coaching. I kurset vil du få anledning til å bruke 4MAT™ Lærestilsindikator (LTM) og Hjernemodusindikator (HMI) for å bli bedre kjent med egen lærestil og tilnærming til nye kunnskaper. Med 4MAT™-metoden i ryggsekken vil ledere og team arbeide strukturert med å forbedre og utvikle en rekke områder, så som:Læring – verktøy for å utløse kraftige potensialer, hos medarbeidere og ledere i virksomhetenKommunikasjon – verktøy til samtale, formidling og undervisningLedelse – verktøy og metode for den daglige ledelse, personalutvikling og rekrutteringService – 4MAT™ organiserer service og sikrer den rette kvalitet Vi har alle våre preferanser, helt ned til hvordan vi lærer nye ting. Å forstå vår foretrukne lærestil og vår måte å samhandle med omverden – er sentralt i det å være et effektivt teammedlem.Teammedlemmer har behov for å forstå, ikke bare sine egne preferanser for hvordan de forstår, lærer og kommuniserer, men også hva slags stil som når fram til andre teammedlemmer eller samarbeidspartnere. 4MAT MTD er en internasjonalt anerkjent utdanning. Du får med 4MAT MTD innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik undervisningsmodell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle mennesker likeverdigEtter sertifisering får du rett til å anvende 4MAT Lærestilsindikator og Hjernemodusindikator i egen eller andres virksomhet. Som deltaker mottar du etter endt kurs sertifikat ”Certified 4MAT MTD”.Konseptet inkluderer blant annet: kartleggingsindikatorer for lærestil, lederstil, kommunikasjonsstil og undervisningsstil verktøy for planlegging og gjennomføring av undervisning og teamutvikling hjelpemidler til å gjennomføre bevisstgjørings- og endringsprosesser kurs som støtte til ulike utviklings- og omstillingsprosesser Sertifisering som ”Certified 4MAT MTD” gir deg mange muligheter! CoachTeam er lisensiert som 4mat trenere og anvender ofte 4mat prosessmodellen i team og lederutvikling. Den gir innsikt i læringsstiler, hjernens innflytelse på menneskers måte å oppfatte og behandle kunnskap på, og innsikt i en helt unik pedagogisk modell som gjør det mulig å engasjere og motivere alle typer likeverdig i samtaler, i møter, i veiledning, i trening eller undervisning. [-]
Les mer
6 timer 4 000 kr
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpas... [+]
Diameta veiledning/coaching er et tilbud og et supplement til våre kurs. Vi ønsker å gi våre kunder muligheten for et skreddersydd opplegg tilpasset den enkelte.  Diameta er et kompetansesenter for folkehelse, selvfølelse og livsmestring. Vi har et stort team med proffe fagfolk som jobber med selvfølelse og holder kurs i store deler av Norge. Vi jobber med å lære barn, ungdom, foreldre, voksne, og ansatte i skoler og barnehager gode og enkle verktøy for å opprettholde og styrke selvfølelse. Vi er svært opptatt av forebygging og at hele støtteapparatet rundt et barn skal inneha kunnskap om hvordan bygge god selvfølelse. Alle mennesker vil på et eller annet tidspunkt møte utfordringer i sin hverdag og nettopp derfor er det viktig at alle har verktøy som er konkrete og enkle å ta i bruk. Dette kan dreie seg om hvordan: få venner, føle trygghet, kommunisere med andre på en god måte, takle press og stress, ha gode søvnrutiner, løse konflikter, redusere mobbing i skolen, mestre sinne eller andre følelser, spise sunt, få bedre motivasjon, bruke selvhjelps teknikker ved behov, være trygg på seg selv, tenke og føle at jeg er god nok som den jeg er, kjenne mestring i forhold til hva som er viktig for den enkelte og hvordan stole på seg selv. Dette jobber vi med: Kartlegging av din situasjon Hva er selvfølelse – hva er selvtillit Hva er viktig for deg? Finne løsninger og motivasjon i hverdagen Strategier og mål Hvordan styrke selvfølelsen din Samtalene går over 4 ganger inntil 60 min hver gang, eller etter avtale.  https://www.diameta.no/diameta-veiledning/ [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 10 400 kr
På kurset får du en grundig gjennomgang av revisjonsprosessen som du kan bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer [+]
Revisjonsprosessenkan du bruke ved revisjoner av ulike ledelsessystemer, for eksempel ISO 9001 - kvalitet, ISO 14001 - miljø, ISO 45001 - arbeidsmiljø, og HMS-internkontroll.  Kurset er oppdatert iht. den nye versjonen av ISO 19011:2018, retningslinjer for revisjon av ledelsessystemer. Dette innebærer blant annet at det blir fokus på en risikobasert tilnærming i alle fasene av revisjonsprosessen. Hva får du igjen for kurset? Du skal kunne lede eller delta i revisjoner av ledelsessystemer Forstå revisjonsprosessen Kunne anvende revisjonsprinsippene og bidra til en risikobasert tilnærming i alle fasene i revisjonsprosessen Kunne utvikle, implementere og forbedre revisjonsprogrammer Forstå revisorrollen og revisors oppgaver i alle faser i revisjonen Kunne planlegge revisjoner og velge relevante revisjonsmetoder Fyll ut skjemaet til høyre, så får du omgående svar fra kursholder med informasjon og datoer.   [-]
Les mer
Oslo 4 dager 27 500 kr
26 Aug
You learn how to lead successful improvement projects using Six Sigmas DMAIC method. [+]
Lean Six Sigma Green Belt. This Green Belt training teach you how to lead successful projects (using DMAIC) and develop your problem-solving skills. The course spans 4 days where you learn to use the DMAIC (Define, Measure, Analyze, Improve & Control) project method through practical exercises. Target Audience: This course is for those who: Wish to improve operational performance. Need to carry out targeted improvement projects. Are project leaders for improvement projects. Are project participants in improvement projects. Work in improvement efforts, quality, environment, and sustainability.   Learning Objectives You will learn to conduct successful improvement projects: Identify opportunities and select the right project. Define and understand the problem to be solved. Understand the current situation through measurement and process mapping. Analyze the process and prove root causes. Improve the process by presenting possible solutions, evaluating them, implementing the best, and verifying their effectiveness. Achieve lasting results with good control of the new process.   Key Topics: The course teaches you methods and tools for the successful implementation of improvement projects with DMAIC. Roles and responsibilities in improvement projects How to define and delineate improvement projects? How to create a solid problem statement and set the right focus? How to make the problem measurable and set measurable goals? How to describe the project benefits? How to ensure optimal communication with project stakeholders? How to visualize cause and effect relationships? How to use data and process maps to understand cause and effect relationships? How to analyze risk? How to prioritize and choose solutions for the short and long term? How to ensure lasting improvement? How to reuse project results?   Tools & Methods: DMAIC, A3 & 8D problem-solving Roadmap Storyboard Project charter Problem description Business case Progress plan Thought map Brainstorming / Brainwriting SIPOC CTQ tree (Mapping of customer requirements) Operational Definition Communication plan Context diagram Representative data collection Descriptive statistics (centering and variation) Measurement System Evaluation (MSE) Fishbone diagram 5 Whys Process variable mapping Value stream mapping (VSM) Spaghetti diagram Flow diagram / process map Function flow diagram / Swimlane FMEA (Failure Modes and Effects Analysis) Risk matrix Prioritization matrix PICK matrix Multivoting Proving root causes Histogram Run Chart Control chart (SPC) Capability study Pareto chart Box Plot Scatter plot Correlation and regression Workplace organization using 5S Visual management Standardization and One-Point Lessons (OPLs) Reduce changeovertime using SMED Work cell One-piece flow Takt and balance Flexible staffing Pull and Kanban Error proofing Some of the methods and tools are described in detail, others at an introductory level.   Course Instructor: Course instructor Sissel Pedersen Lundeby is IASSC (International Association for Six Sigma Certification) accredited (the only one in Norway as of June 2024): "This accreditation publicly reflects that you have met the standards established by IASSC such that those who participate in a training program led by you can expect to receive an acceptable level of knowledge transfer consistent with the Lean Six Sigma belt Bodies of Knowledge as established by IASSC."  Sissel has a master in chemical engineering from NTNU, and has more than 20 years of experience within manufacturing and environmental technology. Her Lean Six Sigma training started in 2002, while working at an American company, where she was certified as a Black Belt in 2004. In 2017, she also became Black Belt certified through IASSC. Sissel has extensive experience using Lean Six Sigma for improvements, process- and product development. She focuses on creating measurable results. The courses use practical, recognizable examples and convey Lean Six Sigma in a simple, understandable way.      Feedback for the Instructor "Inspiring, skilled, and makes a theoretical subject approachable." Espen Fjeld, Commercial Director at Berendsen "Very skilled and clear presentation. Fun and creates trust." Jon Sørensen, Production Manager at Berendsen "10/10 great at reaching everyone." Erlend Stene, Sales Manager at Berendsen "Clear and well presented. Good at checking for understanding." Morten Bodding, Production Manager at Berendsen "Made a difference, engaged and skilled." Course participant from EWOS "You are inspiring, positive, and skilled in your field." Course participant from EWOS "I was very impressed with Sissel's Lean Six Sigma knowledge. She makes it easy to identify improvements and create results." Daryl Powell, Sintef Manufacturing    Diploma and Certification: Diploma: To receive a diploma for successful completion, you must have attended at least 3 out of 4 course days. Certification:To become certified as a Lean Six Sigma Green Belt, the following requirements must be met: Attendance at a minimum of 3 out of the 4 course days. Completion of an improvement project within 12 months after the course ends. Participation in mandatory coaching throughout the project. Mandatory coaching ensures that your project is executed in line with best practices and the Lean Six Sigma methodology. Through six 1-hour sessions with a senior consultant, you will receive support and guidance to: Select a project that is realistic and value-adding. Execute each phase of the project according to best practices. Gain confidence and competence in using Lean Six Sigma tools through practical application. The coaching sessions include: 1 hour for project selection. 1 hour for review after each DMAIC phase. Coaching fee: 14,950 NOK (includes six 1-hour sessions and project approval). This is an investment in your success, and our experience shows that participants who receive coaching achieve better results and execute their projects more effectively.   Practical Information: The course is arranged on request from companies. Open courses are scheduled according to the course calendar. After you have registered, you will receive a confirmation that you have been accepted, practical information, and an invitation to the course days. To get the most out of the course, we recommend that you carry out an improvement project. This is a requirement to become certified. You will receive a copy of the presented material and templates that help you with the practical implementation of the improvement project. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 90 minutter 3 490 kr
Viktig og grunnleggende kunnskap for god onboarding av nye styremedlemmer. [+]
Onboarding – for deg som er ny i styret   Er du ny som styremedlem? Er du nyvalgt ansattvalgt styremedlem, har du startet for deg selv, og er i "ditt eget styre", har du blitt valgt inn av eiere, er kandidat via en valgkomite?  Har du innsikt i de grunnleggende lover og regler for styremedlemmer og styreverv?  Vet du hvilke ansvar du har som styremedlem, og er du bevisst hvilke forventninger som selskap, myndigheter og omgivelser vil ha til deg i den nye rollen din? Vet du forskjellen på å bli valgt som styremedlem, varamedlem, observatør, styreleder eller nestleder?  Hva inngår i "jobben"? Hva ligger utenfor? Hva er ledelsen, daglig leder og "andres" oppgaver - hva er dine?   Kursinnhold: På dette kurset får du en nyttig og viktig plattform for styrearbeid generelt. Reglene for styrearbeid i et AS, ASA, stiftelse, forening, organisasjon eller annen selskapsform er i det grunnleggende ganske identiske. Noen få forskjeller - de forteller vi deg om.  Du må sette deg inn i selskapets vedtekter og eventuelle særregler for selskap, bransje eller situasjonsbestemte forhold. Du må vite mer om begrep som: styreplan, styreinstruks, styrets overordnede ansvar for all organisering av virksomheten samt "en god del mer".  Vi tar deg med på en veldig viktig "reise" inn mot de vesentlige sidene ved styrearbeid.   Et kurs som burde vært lovpålagt før man tiltrer eller igangsetter styreverv uansett virksomhet!    [-]
Les mer