Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

3 dager 15 500 kr
Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships [+]
MÅLGRUPPE/TARGET GROUP: Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships.   VARIGHET/DURATION: Kurset gjennomføres på 3 dager. The course is conducted in 3 days.   REPETISJONSFREKVENS/VALIDITY: Ingen krav til repetisjon av NIS-kurs. Refresher not required.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER/PREREQUISITES: Kursdeltagere må inneha dekksoffisersertifikat. Participants must hold a deck officer certificate.   INNHOLD/CONTENT: Norwegian legal system and legislation Maritime Code Ship Safety and Security Act Environmental regulations ISM Code Maritime Insurance Accident Investigation Board Criminal Investigation [-]
Les mer
Gravdal 36 timer 16 000 kr
20 Jan
27 Jan
24 Mar
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre.  Kurset skal sikre at deltakerne får sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten for både skip og mannskap i ulike situasjoner. Kurset gir deltakerne grunnleggende kunnskap om: personlige redningsteknikker forebyggende brannvern og brannslukking grunnleggende førstehjelp omsorg for menneskeliv og miljø  Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [-]
Les mer
2 dager 7 200 kr
Ship Security Officer kurs [+]
Ship Security Officer kurs, SSO - 2 dager OBLIGATORISK etter 1/7 2009 NMU AS holder kurs for personell som skal tjenestegjøre som SSO om bord på skip eller flyttbare innrettninger. Etter 1/7-09 må personell inneha \"Certificate of proficiency\" dette er et sertifikat som utstedes av Norges Maritime Utdanningssenter etter gjennomført og bestått kurs. ISPS er IMOs internasjonale kode for sikkerhet og terrorberedskap på skip og i havneterminaler I tillegg til Obligatorisk SSO kurs, så holder vi også CSO og PFSO - henholdsvis 2/1 dags kurs. Målgruppe: 1)Port Facility Security Officer - PFSO (Sikkerhetssjef) Den person som er utpekt som ansvarlig for utvikling, implementering, revisjon og vedlikehold av PFSP styringssystemer i en havn, og fungerer som kontaktperson med den som er ansvarlig for security i et rederi. 2)Company Security Officer - CSO 3)Ship Security Offiser - SSO Bakgrunnskunnskap for SSO deltagere: Kursdeltagere MÅ ha minst 12 måneders effektiv fartstid som offiser.Dokumentasjon på effektiv fartstid må sendes inn før kursoppstart. NMU AS vil ikke utstede \"Certificate of proficiency\" hvis kursdeltager har mindre enn 12 måneders effektiv fartstid.  Issuing of Certificate of Proficiency   Hvis det ønskes mer inngående kjennskap til kurset, vennligst kontakt skolen på tlf 33 07 12 20 eller post@nmu.asDenne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere JavaScript for å kunne se adressen for mer informasjon. [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 200 kr
18 Feb
02 Apr
21 May
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. [+]
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
21 Jan
11 Mar
06 May
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: Gjennomført e-læringsmodul. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil du Kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
8 timer 3 500 kr
Sjøfolk med særlige sikringsplikter [+]
Kurset baseres på emneplan for sjøfolk med særlige sikrings plikter godkjent av sjøfartsdirektoratet. Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/6, STCW kodens avsnitt A-VI/6 og tabell A- VI/6-2. [-]
Les mer
5 dager 15 900 kr
Kurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderMentale reaksjoner og stressmestringRessurser om bord og Radio MedicoAlkohol- og stoffmisbrukGynekologi – fødseTannbehandlingDødsfall til sjøsGenerell sykepleieOvervåkning og dokumentasjonSykdomslæreBehandling av reddede personer, hypotermiMedikamenter og medisinsk utstyrSårbehandlingEnkel kirurgisk behandlingPraktiske øvelser i medisinsk behandlingTropiske sykdommer, vaksinasjonerAkutte mage/tarm lidelser Kurset tilsvarer tidligere IMO40. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Nordkapp 5 dager 15 600 kr
11 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. [+]
. [-]
Les mer
3 dager 11 800 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
100 timer 29 500 kr
RS Sjøredningsskolen tilbyr opplæring som leder frem til både ROC og GOC radiosertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i fartsområde A1-A4. [+]
MålgruppePersoner som trenger radiosertifikatene Restricted Operators Certificate (ROC) eller General Operators Certificate (GOC) for å operere GMDSS radioutstyr i henhold til krav i STCW-konvensjonen. VarighetOpplæringen gjennomføres på henholdsvis minimum 39 timer for ROC og minimum 100 timer for GOC. En undervisningstime er 45 minutter. KursstedKurset gjennomføres ved RS Sjøredningsskolens radiolab på RS Noatun i Horten. Kursfasilitetene består av en kombinasjon av PC-baserte radiosimulatorer og fullskala «live» radiostasjoner. RepetisjonsfrekvensKompetansen må fornyes hvert 5. år i henhold til STCW-konvensjonen, og dette kan enten gjøres i form av deltagelse på egne repetisjonskurs, eller ved å opparbeide minimum 12 måneder fartstid ombord på fartøy med aktuelt radioutstyr. Krav til forkunnskaperDeltager må minimum være fylt 18 år, og må kunne beherske nødvendig nødkommunikasjon på engelsk.Det forutsettes også at deltager har satt seg inn i obligatorisk pensum som sendes ut i forkant av kurset. Innhold Lover og regelverk Ekspedisjonsforskrifter Rutiner knytting til sending og mottak av nød, haster, trygging og rutinemeldinger Betjening av radiostasjoner med VHF, MF, HF inkl DSC Antenner og kraftforsyning Satelittkommunikasjon Bærbart nødradioutstyr Øvelser i søk og redning (SAR) AnnetDet gjennomføres avsluttende teoretisk samt praktisk/muntlig eksamen med sensor fra Telenor Radioinspeksjonen. Når begge deler er bestått utstedes sertifikat fra Telenor. [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer
3 dager 13 100 kr
Redningsfarkoster/ Brannledelse/ Medisinsk førstehjelp [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering av sikkerhetsopplæring for dekks-, maskin-, og elektrooffiserer som skal tjenestegjøre i sertifikatpliktige stillinger ombord i passasjer- og lastefartøy eller flytende offshoreinnretninger.   Dekksoffiserer må i tillegg gjennomføre oppdatering av kompetanse i medisinsk behandling.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 24 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må før kursstart kunne fremlegge en av følgende: Dokumentasjon på gyldig videregående sikkerhetsopplæring (dvs ikke eldre enn 5 år). Dokumentasjon på 12 måneders effektiv fartstid siste 5 år i sertifikatpliktig stilling.   INNHOLD: STCW A-VI/2-1 Redningsfarkost STCW A-VI/3    Ledelse av brannslokking STCW A-VI/4-1 Medisinsk førstehjelp   [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 2 dager 19 500 kr
22 Jan
12 Mar
07 May
For de som allerede har gjennomført Hurtigbåt grunnkurs. Innebærer oppfriskning av samtlige emner fra Hurtigbåt grunnkurs. [+]
Retrening av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer, gruppeoppgaver og fokus på HF (Human Factors), lederskap, situasjonsoppfatning, beslutningsprosesser, stresshåndtering, og kommunikasjon. Oppfriskning Regelverk – Nasjonale og internasjonale Bakgrunn for ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Introduksjon BRM/ERM BRM/ERM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM/ERM og eksamen Nødsituasjoner og kriser Eksaminering Vurdering i simulator. Forberedelser E-læringsmodul.Tilgang på e-læring: ved påmelding mottar man en link til sin side hvor man finner øvelser og bakgrunnsmateriell. Læringsmål Kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer