Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

4 dager 21 400 kr
ECDIS/AIS-kurs som bygger på de nye kravene til slik opplæring i STCW-konvensjonen (fra 1. januar 2012). Dette er seilingssertifikatet internasjonalt farevann krever. [+]
ECDIS/AIS-kurs som bygger på de nye kravene til slik opplæring i STCW-konvensjonen (fra 1. januar 2012). Dette kurset har som målsetting å gi kunnskap, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart, slik at navigering med ECDIS blir sikkert. De som fullfører kurset skal ha god nok kompetanse til a kunne ivareta en sikker brovakt ved bruk av ECDIS som det primere navigasjons hjelpemiddel. Dette kurset gir en generell opplæring i AIS, dens oppbygging, fordeler og farer. Delmål for kurset: Grunnleggende kunnskaper om muligheter og begrensninger ved bruk av ECDIS og elektroniske kart Grunnleggende ferdigheter i bruk, tolking og analysering av informasjon innhentet fra ECDIS. Kunne stille inn og bruke alle relevante sikkerhetsfunksjoner i en ECDIS. Kjenne til de potensielle feil i dataene som vises og mulige feil tolkninger. Kjenne til faren for at man stole for mye på ECDIS og elektroniske hjelpemidler. Kunne utføre alle relevante operasjoner, stille inn kart detaljer, bruke elektroniske kart, ruteplanlegging og rute monitorering mm. Kjenne til viktigheten av å ta <> og <>. Kunne bestille, oppdatere og administrere ENC kart. Kunne beskrive formålet med AIS, og hvordan AIS systemet fungerer. Kjenne til fordeler og farer med AIS. Kunne stille inn skips AIS data. Kunne demonstrere kompetanse i bruk av AIS som et ekstra navigasjons verktøy.     Annet Alle som har fullført kurset og tilegnet seg den kunnskapen som kreves, tildeles kursdokumentasjon. Kursdeltakere som har bestått kurset vil bli registrert. Overnatting "full kost og losji for kr. 925,- pr. døgn" på: PolitihøgskolenJustissektorens Kurs- og Øvingssenter (JKØ) Stavern Besøksadresse: Fredriksvern Verft, Helgeroveien 9, 3290 StavernPostadresse: Postboks 204, 3291 Stavern Mer info på http://io.no/info/politihogskolen-br-justissektorens-kurs-og-br-ovingssenter-jko-stavern-378646 ! [-]
Les mer
16 timer 1 400 kr
Båtførerbeviset lar deg føre norske fritidsbåter med opptil 15 meters lengde (49,21 fot), innenfor Norges grenser. [+]
Dette kurset baserer seg hovedsaklig på helg over 2 dager fra 09:00-17:00, men vi kan også tilby kurset som dag/kveldsundervisning for skoler og bedrifter på forespørsel. Eksamen avlegges siste kursdag. Vi forholder oss til boka "Båtførerprøven i teori og praksis" i undervisningen. Denne boka kan man få kjøpt hos oss mot et tillegg på 400 kr. Vi stiller med følgende utstyr: parallellforskyver/rullelinjal kart blyant/penn passer eller stikkpasser kladdeark pc/nettbrett Det kreves ingen forkunskaper til dette kurset. NB! registrer deg på www.båtførerregisteret.no for å melde deg opp til eksamen. Eksamensgebyret på 768,- til Norsk Test kommer i tillegg til kurset. Husk at du må være fylt 14 år dagen du tar eksamen. De som har tatt kurs hos oss og ikke består eksamen får være med på nytt kurs fram til de består.(Ny prøve ved ikke bestått kan tas etter 14 dager, og koster 405 kr.) [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 200 kr
18 Feb
02 Apr
21 May
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. [+]
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
3 dager 11 800 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 24 timer 24 990 kr
Kurset er beregnet på offiserer som ønsker å gjennomføre ISM intern revisjoner på rederikontor og ombord i fartøyet. Godkjent for sertifisering som revisor. Gjennomføres ... [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik tilbyr i samarbeid med Norsk Sertifisering AS, 24 timers kurs for akkreditert sertifisering av ISM revisorer og revisjonsledere. Kort om kursinnholdet: ISM koden - gjennomgang og oppgaver NS EN  ISO 19011 Standard rof revisjonsteknikk - gjennomgang og oppgaver Revisjonsteknik, revisjonstyper etc. Aktuelt lovverk, gjennom,gang og diskusjoner, forklaringer Avviksbehandling, nestenulykker, kontinuerlig forbedring og oppgaver Ledelsens gjennomgåelse, skipsledelsens gjennomgåelse Ved gjennomgått og bestått kurs kan man i etterkant ta digital eksamen til Norsk Sertifisering AS for å bli sertifisert revisjonsleder.    Detaljert informasjon vil bli gitt under kurset.  [-]
Les mer
2 dager 18 900 kr
Hurtigbåtkurs for førere og personell som oppholder seg på bro under seilas på hurtiggående laste og næringsfartøy. [+]
Hurtigbåtkurs for personell på havbruk og fritidsfartøy. Det kan være f.eks. være personell på fartøy under 50 BT slik som dykkerfartøy, visningsfartøy, charterfartøy, større RIBer, eller personell transportfartøy med opp til 12 passasjerer som per dags dato ikke har et myndighetkrav til hurtigbåtopplæring. Kurset kan brukes til å dokumentere at man har hatt kompetanseheving på sine ansatte i føring av høyhastighetsfartøy.   Dette er kurset er for førere og annet personell på bro under seilas, det er essensielt at man er et broteam når man skal føre et fartøy i høy hastighet i krevende forhold.  Innhold i kurset er blant annet: Grunnleggende bruk av radar og kartmaskin under seilas i høy fart. BRM teori/forståelse. (Kommunikasjon på bro under seilas i høy fart).   Simulatorøvelser med søkelys på kommunikasjon på bro og god instrumentbruk. Seilas med redusert sikt i høy fart. Nattseilas i høy fart. Trening på nødsituasjoner og nødkommunikasjon. Debriefer og felles gjennomgang på alle øvelseselementene i kurset for god læring. Treningen og øvelsene blir gjennomført ved simulatorsenteret i Rørvik der erfarne instruktører vil trene deltakerene i realistiske øvelser. Sikkerhetssenteret har en lang og bred erfaring med å gjennomføre simulatortrening opp imot hurtigbåtpersonell.    Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Oslo 90 timer 28 900 kr
27 Jan
01 Feb
Radiooperatør-sertifikatet GOC for brukere av GMDSS radioutstyr i radiodeknings-områdene A1-A4 - Alle havområder. [+]
Norsk Maritimt Kurssenter er Oslo områdets leverandør av GOC kurs. Deltakere på GOC kurset lærer blant annet om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med Digital Selcall VHF og MF/HF radio VHF/MF/HF taleprosedyrer Inmarsat C satelittkommunikasjon Antenner og kraftforsyning Nødradioutstyr: Epirb, Radar Sart og AIS Sart SAR (søk og redning) Alle deltakere må igjennom 3 SAR øvelser [-]
Les mer
4 dager 10 900 kr
Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag i henhold til STCW A-I/6 og A-I/8 og IMO modellkurs 6.09.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 40 timer fordelt på 4 dager. Dette inkluderer hjemmearbeid mellom kursdag 2, 3 og 4, totalt 8 timer.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av instruktørkurs.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Innsikt i bakenforliggende regelverk og standarder, nasjonalt og internasjonalt Forståelse og innsikt i pedagogisk teori og metode Effektiv planlegging og gjennomføring av opplæring Nye måter å drive undervisning på Repetisjon av undervisningsteknikker Undervisningstrening og gruppeøvelser [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 1 dag 4 990 kr
07 Feb
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 8 900 kr
Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansva..... [+]
Medisinsk behandling oppdatering Planen omfatter de krav som stilles i STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4. Krav til forkunnskap:  Kursdeltakerne skal dokumentere et gyldig kompetansesertifikat for dekksoffiserer eller gyldig kurs iht. STCW 1978 med endringer for følgende opplæring: Medisinsk behandling iht. STCW tabell A-VI/4-2. Dersom kompetansen er utgått, må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig kompetansesertifikat, eller gyldig kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Læremål: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til tabell A VI/4-2 og krav i nevnte EU direktiv. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 1 dag + e-læring. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen. Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Nettkurs 10 timer 1 190 kr
Ta Båtførerprøven enkelt og lettvint i din egen stue. Studer når og hvor du vil! Stor kursmateriellpakke kan medfølge! [+]
» Båtførerbevis på 1-2-3 med Nettkurs!   Fra år 2010 har det vært obligatorisk med Båtførerprøven for alle født etter 1979 som skal kjøre båt som er lengre enn 8 m eter eller båter med mer enn 25 hk. Eldre personer anbefales selvsagt også å ta kurset. Blir man tatt uten bevis risikerer man 5000 kr i bot og å miste retten til å føre båt i minst ett år! Båtførerprøven Nettkurs loser deg trygt gjennom pensum og frem mot eksamen som gir Båtførerbeviset fra Sjøfartsdirektoratet. Så enkelt er det:   Meld deg på Båtførerprøven Nettkurs Ta kurset når du har tid i eget tempo via internett. Du får tilgang til kurset umiddelbart etter påmelding, og har ubegrenset personlig tilgang i 12 måneder. Start gjerne kurset i dag! Motta materiellpakke med lærebok Ved påmelding kan vi sende deg en materiellpakke (kr 690,-) med tilhørende rikt illustrert lærebok i farger, skolekart til oppgaver i kurset, og ellers alt utstyr du trenger for å navigere deg gjennom kurset. Ta eksamen Når du er ferdig med nettkurset melder du deg selv opp til eksamen, som gjennomføres på en rekke testsentre over hele landet. (Eksamensgebyr kommer i tillegg, kr 874 pr 2024) [-]
Les mer
4 dager 4 500 kr
ARPA [+]
ARPA   Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer