Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 200 kr
22 Jan
27 Feb
27 Mar
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring. [+]
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring. Mål:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og forhindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller STCW-F konvensjonens Kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personell på fiskefartøy. Frekvens:8 år. Fiskere som har fullført godkjent grunnleggende sikkerhetsopplæring skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs.Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med dette må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring på nytt. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet. Denne fagplanen beskriver innholdet i sikkerhetskurs STCW-F konvensjonens kapittel III, Regel 1 om Grunnleggende sikkerhetsopplæring for alt personall på fiskefartøy. INNHOLD:Personlige redningsteknikker/nødsituasjonerForebyggende brannvern og brannslokkingForebyggende brannvern og brannslokkingPersonlig sikkerhet/HMS/regelverk For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 2 dager 19 990 kr
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. Med EcoShip – vårt egenutviklede ... [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap men det er anbefalt med erfaring fra Ferje. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
8 dager 36 576 kr
Kurset er for offiserer som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år. [+]
Retrening navigatører som ikke har opprettholdt sin yrkeskompetanse Kurset er for navigatører som har mindre en 12 mnd. fartstid de siste 5 år.   Dette kurset er erstattet med Sertifikatprøve.   Ta kontakt med Sikkerhetssenteret Rørvik ved spørsmål.   www.ssras.no       [-]
Les mer
100 timer 29 500 kr
RS Sjøredningsskolen tilbyr opplæring som leder frem til både ROC og GOC radiosertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i fartsområde A1-A4. [+]
MålgruppePersoner som trenger radiosertifikatene Restricted Operators Certificate (ROC) eller General Operators Certificate (GOC) for å operere GMDSS radioutstyr i henhold til krav i STCW-konvensjonen. VarighetOpplæringen gjennomføres på henholdsvis minimum 39 timer for ROC og minimum 100 timer for GOC. En undervisningstime er 45 minutter. KursstedKurset gjennomføres ved RS Sjøredningsskolens radiolab på RS Noatun i Horten. Kursfasilitetene består av en kombinasjon av PC-baserte radiosimulatorer og fullskala «live» radiostasjoner. RepetisjonsfrekvensKompetansen må fornyes hvert 5. år i henhold til STCW-konvensjonen, og dette kan enten gjøres i form av deltagelse på egne repetisjonskurs, eller ved å opparbeide minimum 12 måneder fartstid ombord på fartøy med aktuelt radioutstyr. Krav til forkunnskaperDeltager må minimum være fylt 18 år, og må kunne beherske nødvendig nødkommunikasjon på engelsk.Det forutsettes også at deltager har satt seg inn i obligatorisk pensum som sendes ut i forkant av kurset. Innhold Lover og regelverk Ekspedisjonsforskrifter Rutiner knytting til sending og mottak av nød, haster, trygging og rutinemeldinger Betjening av radiostasjoner med VHF, MF, HF inkl DSC Antenner og kraftforsyning Satelittkommunikasjon Bærbart nødradioutstyr Øvelser i søk og redning (SAR) AnnetDet gjennomføres avsluttende teoretisk samt praktisk/muntlig eksamen med sensor fra Telenor Radioinspeksjonen. Når begge deler er bestått utstedes sertifikat fra Telenor. [-]
Les mer
Oslo 90 timer 28 900 kr
27 Jan
01 Feb
Radiooperatør-sertifikatet GOC for brukere av GMDSS radioutstyr i radiodeknings-områdene A1-A4 - Alle havområder. [+]
Norsk Maritimt Kurssenter er Oslo områdets leverandør av GOC kurs. Deltakere på GOC kurset lærer blant annet om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med Digital Selcall VHF og MF/HF radio VHF/MF/HF taleprosedyrer Inmarsat C satelittkommunikasjon Antenner og kraftforsyning Nødradioutstyr: Epirb, Radar Sart og AIS Sart SAR (søk og redning) Alle deltakere må igjennom 3 SAR øvelser [-]
Les mer
Vikna 3 dager 12 200 kr
03 Feb
24 Mar
05 May
Repeterer ROC for sertifikatholdere med tidligere utgått ROC sertifikat [+]
GMDSS – ROC (Restricted Operator’s Certificate) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for ROC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). Det kreves at alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A1 har ROC. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF med DSC, NAVTEX og diverse nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst to søk- og redningsøvelser (SAR). Det kreves tilfredsstillende engelskkunnskaper, samt normal hørsel og syn for å delta på kurset. Krav til forkunnskap: Deltakeren må inneha tidligere ROC sertifikat. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne benytte det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS) . Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 20 timer fordelt på 3 dager. Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
4 timer 990 kr
Opplæringen skal ivareta personellets sikkerhet, være tverrfaglig og dekke minimumskrav til kompetanse og ferdigheter som er nødvendig for å utføre aktivitetene de er git... [+]
kursing og opplæring på arbeidsplassen i eget sikkerhetsutstyr og relevant førstehjelp for den ansatte. Emner i kurset. BRANNVERN: BRANN TEORI VARME/RØYK SPREDNING I BYGNINGER BRUK AV HÅNDSLUKKERE SLUKKEØVELSER FØRSTEHJELP: HLR (HJERTE- LUNGE REDNING) KVELNING BLØDNINGER BRANNSKADER FALLSKADER PRAKTISKE ØVELSER [-]
Les mer
Gravdal 36 timer 16 000 kr
27 Jan
24 Mar
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er rettet mot personell på fartøy under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre.  Kurset skal sikre at deltakerne får sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten for både skip og mannskap i ulike situasjoner. Kurset gir deltakerne grunnleggende kunnskap om: personlige redningsteknikker forebyggende brannvern og brannslukking grunnleggende førstehjelp omsorg for menneskeliv og miljø  Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 6 400 kr
14 Jan
11 Feb
11 Mar
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller ... [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). [-]
Les mer
Nordkapp 2 dager 8 800 kr
13 Jan
10 Feb
07 Apr
Deltakerne får oppdatert sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten om bord. [+]
  Kurset skal sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Kurset inneholder emner som: STCW tabell A-VI/1-1Personlige redningsteknikker STCW tabell A-VI/1-2Forebyggende brannvern og brannslokking STCW tabell A-VI/1-3Grunnleggende førstehjelp     [-]
Les mer
3 dager 15 500 kr
Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships [+]
MÅLGRUPPE/TARGET GROUP: Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships.   VARIGHET/DURATION: Kurset gjennomføres på 3 dager. The course is conducted in 3 days.   REPETISJONSFREKVENS/VALIDITY: Ingen krav til repetisjon av NIS-kurs. Refresher not required.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER/PREREQUISITES: Kursdeltagere må inneha dekksoffisersertifikat. Participants must hold a deck officer certificate.   INNHOLD/CONTENT: Norwegian legal system and legislation Maritime Code Ship Safety and Security Act Environmental regulations ISM Code Maritime Insurance Accident Investigation Board Criminal Investigation [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer