Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

4 timer 990 kr
Opplæringen skal ivareta personellets sikkerhet, være tverrfaglig og dekke minimumskrav til kompetanse og ferdigheter som er nødvendig for å utføre aktivitetene de er git... [+]
kursing og opplæring på arbeidsplassen i eget sikkerhetsutstyr og relevant førstehjelp for den ansatte. Emner i kurset. BRANNVERN: BRANN TEORI VARME/RØYK SPREDNING I BYGNINGER BRUK AV HÅNDSLUKKERE SLUKKEØVELSER FØRSTEHJELP: HLR (HJERTE- LUNGE REDNING) KVELNING BLØDNINGER BRANNSKADER FALLSKADER PRAKTISKE ØVELSER [-]
Les mer
Bodø 9 timer 6 500 kr
02 Apr
27 May
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens regel A-V/2, avsnitt A-V/2, og tabeller A-V/2-1 og A-V/2-2 kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd samt og operasjoner i tilknytning til direkte ansvar for å ta om bord og landsette passasjerer, for lasting, lossing eller sikring av last eller for lukking av åpninger i skroget om bord på roro-passasjerskip Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabeller A-V/2-1 og A-V2-2 INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
11 Mar
06 May
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Gravdal 80 timer 31 000 kr
18 Aug
Videregående sikkerhetsopplæring [+]
Deltakerne skal etter endt kurs kunne: Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt.Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler. Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse. Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord [-]
Les mer
120 timer 14 900 kr
Fritidsskipper, eller D5L, bygger videre på pensum fra båtførerprøven. Kurset gir deltakeren rett til å føre fartøy fra 15 til 24 meter og opp til 50 t. [+]
Kurset på 120 skoletimer (45 min) og er delt opp i følgende emner, hver med en avsluttende prøve: Navigasjon: Hvordan planlegge og gjennomføre tryggseilas gjennom kartstudier og bruk av tradisjonelle navigasjonsprinsipper.Navigasjonshjelpemidler: Hvordan utstyr som GPS, radar, AIS og ulike kompasser fungerer og hvilke begrensninger det har.Sjøveisregler og brovakthold: Hvordan ulike fartøy skal forholde seg til hverandre, og hvordan broen eller førerplassen kan organiseres under seilas.Skipslære, teknologi og motorlære: Hvordan ulike fremdriftsmidler fungerer, og hvordan grunnleggende vedlikehold kan gjennomføres. Om skip, skrog, materialer, manøvrering og stabilitet. Navigasjonshjelpemidler i praksis: Gjennomføres på simulator.Håndtering av fartøy: Praksis på et fartøy.Sikkerhet: Brannslukking, førstehjelp og redning i et maritimt miljø.Faget "Sikkerhet" kan erstattes med grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk (f.eks. IMO40/60). Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende. TryggombordProfesjonelle instruktørerForberedelsesmateriellInteraktiv undervisning Vi ser frem til å dele vår kunnskap med deg! Pris: kr. 14.900,- + eksamensavgift kr. 400,- Ta kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg Eksamen / sertifiseringTeoretisk prøve avlegges etter hver enkelt modul, og tidspunktene ligger innenfor de tre langhelgene kurset går. Alle enkeltprøver må bestås med minimum 40% score. De praktiske øvelsene krever i tillegg full tilstedeværelse. [-]
Les mer
2 dager 5 900 kr
Vil du jobbe på passasjerskip og ha ansvar for passasjersikkerhet? Da må du vite hvordan du skal håndtere krisesituasjoner ombord. [+]
Lær hvordan man håndterer krisesituasjoner om bord. Emner man går gjennom er følgende: Ledelse i nødssituasjoner Hvordan lede folkemengder Hvordan håndtere personer som trenger spesiell assistanse Stressmestring Krisekommunikasjon [-]
Les mer
4 dager 10 900 kr
Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring av instruktører/lærere som skal undervise i STCW-konvensjonsfag i henhold til STCW A-I/6 og A-I/8 og IMO modellkurs 6.09.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 40 timer fordelt på 4 dager. Dette inkluderer hjemmearbeid mellom kursdag 2, 3 og 4, totalt 8 timer.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av instruktørkurs.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Innsikt i bakenforliggende regelverk og standarder, nasjonalt og internasjonalt Forståelse og innsikt i pedagogisk teori og metode Effektiv planlegging og gjennomføring av opplæring Nye måter å drive undervisning på Repetisjon av undervisningsteknikker Undervisningstrening og gruppeøvelser [-]
Les mer
Bodø 8 timer 6 400 kr
10 Mar
07 Apr
05 May
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. [+]
Oppdateringskurs for personell som har sikkerhetsfunksjon som livbåtfører eller mann over bord båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabell A-VI/2-1.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter, unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av redningsfarkost mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Ta kommando over en redningsfarkost eller mann over bord båt under og etter utsetting (teori og praksis).Betjene motor på en redningsfarkost (praktisk demonstrasjon).Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis).Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder kommunikasjons- og signalutstyr og lys- og røyksignaler (teori og praktisk demo).Gi førstehjelp til overlevende (teori og praksis). For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no    [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
5 dager 15 250 kr
GOC repetisjonskurs uke uke 46/2022 og uke 06/2023 Brukere av GMDSS-utstyr sertifiseres i hht. STCW og ITU [+]
  Kursinnhold Radiotelex, HF msi og nødprosedyrer, Inmarsat C m/EGC, Digital Selcall VHF/MF/HF, Navtex, Epirb`s (SART,COSPAS/SARSAT,INMARSAT), On Scene Communication (VHF), søk og redning (SAR), kraftforsyning (batterier), ekspedisjonsforskrifter, betjening av radiostasjonen, taksering.   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 160 timer 26 990 kr
Kurs for Dekksoffiser kompetansesertifikat klasse 6 (D6) i henhold til Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk §23a og tilhørende emneplan fra Sjøfartsdi... [+]
Vårt D6 Dekksoffiser klasse 6 kurs er et kombinasjonskurs bestående av e-læring og 7 dager i klasserom.  Påmelding må skje før påmeldingsfrist, det blir en felles oppstart over Teams sammen med instruktør før du får tilgang til e-læringen på STQ Training Portal. E-læringen går du gjennom på egenhånd før oppmøte til klasseromsundervisningen, en instruktør vil være tilgjengelig under hele opplæringsløpet dersom du skulle ha spørsmål rundt noe. I vår klasseromsundervisning får du også prøve enkelte av emnene vi går igjennom i teorien som praktisk tilnærming i vår bro simulator. I klasseromsundervisningen på 7 dager hvor du møter hos oss er en av dagene en lang båt-dag med praksis, ta med varme klær for denne dagen. Eksamener gjennomføres mens du er hos oss på klasseromsundervisningen. Oversikt over eksamener: • Navigasjon eksamen (3 timer)• Navigasjonshjelpemidler eksamen (1,5 time)• Sjøveisregler og brovakthold eksamen (1,5 time)• Stabilitet eksamen (3 timer)• Operasjonell ledelse eksamen (1,5 time)• Teknologi / motorlære eksamen (1,5 time) Dersom man skal være skipsfører på arbeidsbåt med lengde under 24 meter og skal delta i ankerhåndtering og slep – eller løfteoperasjoner, er det tilleggskrav til D6 sertifikatet. Fra 1/1-2024 trenger man kurs for dette. Vi tilbyr tilleggsemnet «Løfteoperasjoner» som e-læringskurs.  STQ AS er godkjent opplæringsbedrift av Sjøfartsdirektoratet og sertifisert av DNV GL. [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 000 kr
13 Mar
10 Apr
08 May
Oppdateringskurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandling Livreddende førstehjelp Sirkulasjonssvikt Hygiene om bord Hjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommer Hode/nakke/ryggskader Ressurser om bord og Radio Medico Generell sykepleie Sykdomslære Medikamenter og medisinsk utstyr Praktiske øvelser i medisinsk behandling Kurset tilsvarer tidligere IMO40 oppdatering.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
110 timer
General Operators Certificate (GOC GMDSS). Et GOC sertifikat er gyldig for betjening av alle typer GMDSS radioutstyr innen radiodekningsområdene A1, A2, A3 og A4. [+]
General Operators Certificate (GOC) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). GOC kreves av alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A2, A3 og A4. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF, MF og HF med DSC, NAVTEX, satelittsystemene Inmarsat B og C, diverse bærbart nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst tre søk- og redningsøvelser (SAR).   MYNDIGHETSKRAV:Kurset baseres på den enhver tid gjeldene emneplan utgitt av Telenor. 2.0.1 Planen omfatter de krav som stilles i STCW2010 seksjon I/1, I/4, I/5, I/6, I/8, I/10, I/12, IV/1, Seksjon A-I/6, A-I/8, A-I/11, A-I/12, A-IV/2, A-VIII/2 Part3, B-I/6, B-I/8, B-I/12 pkt. 72, seksjon B-IV/2 pkt. 37 – 47 og B-VIII/2. Videre er IMO sitt modellkurs for GOC lagt til grunn for emneplanen, samt Forskrift om kvalifikasjoner mv. for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523). Det refereres også til ITU Radio Regulations 2016 Volume I, kapittel 9, artikkel 47.   INNHOLD: Radiotelex HF msi og nødprosedyrer Inmarsat B (simulator) Inmarsat C m/EGC Digital Selcall VHF & MF / HF Epirb (COSPAS / SARSAT) On Scene Comunication (VHF) Søk og redning (SAR) Kraftforsyning (Batterier) Ekspedisjonsforskrifter Betjening av Radiostasjonen Taksering Antennelære For mer informasjon, se emneplan og info på Kystradios hjemmeside: https://www.kystradio.no/s/article/Informasjon-til-GMDSS-skoler?language=no Kurset består av en teoretisk Multiple Choice eksamen som gjennomføres på pc, og en Praktisk/muntlig eksamen som er avsluttende eksamen. Deltakerne må bestå teorieksamen for å få gå opp til Praktisk/muntlig eksamen.   Frist for påmelding til GOC-kurs er 2 uker før kursstart, ihht. frist for bestilling av eksamen. [-]
Les mer
Gravdal 40 timer 15 900 kr
06 Oct
MÅL: Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2. FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandlingLivreddende førstehjelpSirkulasjonssviktHygiene om bordHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderMentale reaksjoner og stressmestringRessurser om bord og Radio MedicoAlkohol- og stoffmisbrukGynekologi – fødseTannbehandlingDødsfall til sjøsGenerell sykepleieOvervåkning og dokumentasjonSykdomslæreBehandling av reddede personer, hypotermiMedikamenter og medisinsk utstyrSårbehandlingEnkel kirurgisk behandlingPraktiske øvelser i medisinsk behandlingTropiske sykdommer, vaksinasjonerAkutte mage/tarm lidelser [-]
Les mer
3 dager 24 000 kr
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer