Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

40 timer
Dynamisk Posisjonering (DP) er mye brukt i offshoreindustrien, på eldre og nye fartøy samt rigger. Systemet blir mer og mer vanlig, og kompetansen treng... [+]
Dynamisk Posisjonering (DP) er mye brukt i offshoreindustrien, på eldre og nye fartøy samt rigger. Systemet blir mer og mer vanlig, og kompetansen trengs på stadig flere fartøy.  DP er høyaktuelt og legger grunnlaget for en navigatørjobb offshore. Når undervannsutrustninger skal vedlikeholdes eller løftes på plass på store havdyp, må skipet bruke dynamisk posisjonering (DP) for å holde posisjonen. På mange felt er utstyrstettheten på havbunnen så stor at det er umulig å ankre opp. Med DP kan fartøyer og boreinnretninger til havs holde sin posisjon uten å ankre opp.  I løpet av kursuken gis innføring i posisjoneringssystemet som blir stadig mer vanlig på rigger og fartøy offshore. Du lærer å samle data som forteller nøyaktig hvordan vær og vind påvirker et fartøys posisjonering og manøvrering. Vi gir praktisk undervisning med simulatortrening som gir god trening og individuell oppfølging.  Hvem kan søke - forkunnskaper og deltakere Vi krever at det er fullført STCW Sikkerhetskurs for sjøfolk. Kurset er også søkbart for 3. klassestudenter, både med og uten kadettplass. For mer faglig informasjon, kontakt fagansvarlig Magne Petter Sollid, Undervisningslektor Nautikk/DP instruktør, tlf. 776 60312.   SESiNOR kurssenter/ Senter for sikre operasjoner i nord.   [-]
Les mer
Praksis + nettkurs Vikna 1 dag 4 990 kr
02 Jun
Kompetanseheving for personell som er på besøk på anlegg, ute i båt av og til. [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik AS har utviklet e-læringskurs + halv dag praktisk trening for alle besøkende og leverandører i havbruksnæringa som skal ut til anlegg/fartøy. Det er et kompetasehevingskurs med fokus på sikkerhet og smittehindring. Dette er for å øke fokuset til deg som besøkende på din egen sikkerhet og ikke minst viktige aspekter du må være klar over ved et besøk til et anlegg/fartøy.   Det kan like godt være under turen ut til anlegget at hendelsen inntreffer. Kurset har tatt med seg flere viktige sikkerhetsaspekter som man bør være klar over.   Kurset inneholder følgende hovedpunkter: Gjennomgang av farer og risikoreduserende tiltak ved entring til fartøy, flåter og merder Overgang fra «trygt kontrollert miljø» til ukjent miljø Fall til sjø eller underliggende nivå Klemskader Miljømessige forhold Nødsituasjoner Brann Havari Evakuering Tilkall hjelp Uforutsette situasjoner Fall til sjø Skader Hypotermi Førstehjelp Redningsutstyr Bruk av maritimt sikkerhetsutstyr Utstyr om bord i flåte/fartøy Redningsdrakt/vest Personlig verneutstyr Biosikkerhet Info om biosikkerhet (smittekontroll) Hvorfor er det viktig med biosikkerhet Regelverk Anbefalte forberedelser før besøk Anbefalt prosedyre før og ved besøk [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
06 May
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
Gravdal 32 timer 16 600 kr
10 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann-over-bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer
Bodø 5 dager 24 500 kr
05 May
02 Jun
23 Jun
Oppdateringskurs for dekksoffiserer med ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens tabeller A-VI/2-1, A-VI/3, A-VI/4-1 og A VI/4-2 FREKVENS:Gyldig i 5 år. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, VI/3 og VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/2, A-VI/3 og A-VI/4 og tabeller A-VI/2-1,A-VI/3 og A-VI/4-1. Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, brannledelse og medisinsk førstehjelp.I tillegg tilfredsstiller kurset tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden, samt obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Del 1 av kurset består av tre hoveddeler: RedningBrannvernMedisinsk førstehjelp. Del 2 av kurset består av medisinsk behandling oppdatering: Livreddende førstehjelpHygiene om bordSirkulasjonssviktHjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommerHode/nakke/ryggskaderRessurser om bord og Radio MedicoGenerell sykepleieSykdomslæreMedikamenter og medisinsk utstyrPraktiske øvelser i medisinsk behandling For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Gravdal 20 timer 10 200 kr
04 Jun
06 Aug
16 Dec
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godk... [+]
Oppdateringskurs for personell på fiskefartøy Fiskere som har fullført grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 eller annen godkjent sikkerhetsopplæring, skal innen åtte år, men ikke før fem år er gått, ha gjennomgått et repetisjonskurs på minst 20 timer. Deretter skal alle gjennomgå tilsvarende repetisjonskurs mellom hvert femte og åttende år etter siste kurs. Tilsvarende gjelder også for fiskere som har sikkerhetskurs fra andre land enn Norge. Fiskere som ikke har gjennomgått repetisjonskurs i overensstemmelse med første ledd, må gjennomføre grunnleggende sikkerhetsopplæring i henhold til § 3 på nytt. Innhold : Personlige redningsteknikker/nødsituasjoner Forebyggende brannvern og brannslokking Forebyggende brannvern og brannslokking Personlig sikkerhet/HMS/regelverk [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 30 200 kr
Fra 1. januar 2024 må dekksoffiserer på lasteskip med største lengde 8 meter eller mer ha det nye sertifikatet D6. [+]
Når trenger jeg D6 sertifikat? På lasteskip med bruttotonnasje under 500 i fartsområde liten kystfart. Sertifikatet kan ikke brukes om bord i fiske- og passasjerfartøy. Fartøy under 15 meter som er registrert for å drive 12 pax virksomhet.   Hva trenger jeg i tillegg? Minimum sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip. Kurset har en varighet på 35 timer. Du kan også ha grunnleggende sikkerhetsopplæring, sikkerhetsopplæring for fiskere eller videregående sikkerhetsopplæring. Du må ha minimum SRC-/VHF-sertifikat som er utstedt etter 2002. Du kan også ha gyldig ROC-/GOC-sertifikat.   Kvalifikasjoner og Fartstidskrav Klikk her   Hvordan foregår kurset: Teoridelen av kurset holdes i virtuelt klasserom så du kan følge undervisningen fra egen PC eller nettbrett der du befinner deg(krav til internettforbindelse og kamera/mikrofon) Praksismodulen holdes i et godkjent fartøy. Vi har fartøy flere steder i landet. Kursmateriell sendes hjem til deg når vi har mottatt din påmelding. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 1 dag 6 900
Oppdatering Krise- og passasjerhåndtering, Kurset går inn på de personlige egenskaper og reaksjoner ved en krisesituasjon [+]
Oppdatering Krise- og passasjerhåndtering Kurset går inn på de personlige egenskaper og reaksjoner ved en krisesituasjon. Bruk og forståelse av alarmplaner er en vesentlig faktor i kurset.Alle sjøfolk som er ansatt eller engasjert i en hvilken som helst stilling om bord på roro-passasjerskip og andre passasjerskip, og som er tildelt plikter i beredskaps- eller sikkerhetsfunksjon. Krav til forkunskap: Det er ingen krav til forkunnskap. Læremål: Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabell A-V/2 kolonne 1. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet: 9 timer  Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte.     [-]
Les mer
4 dager 4 500 kr
ARPA [+]
ARPA   Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 10 200 kr
07 May
14 May
18 Jun
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer
Horten 4 dager 17 900 kr
24 Jun
26 Aug
23 Sep
Dette er et kurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 32 timer fordelt på 4 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må minimum ha gjennomført grunnleggende sikkerhetsopplæring for sjøfolk, samt grunnleggende opplæring i redningsfarkost for å kunne delta på dette kurset. Dokumentasjon i form av gyldig kursbevis må fremlegges før kursstart.   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer
4 dager 16 000 kr
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på skip med lengde (L) under 24 meter1 i fartsområde liten kystfart. [+]
Sikkerhetsopplæring for sjøfolk på mindre skip er beregnet for mannskap på:a. lasteskip med lengde (L) under 24 meterb. lasteskip med bruttotonnasje under 500c. lasteskip i fartsområder til og med liten kystfartd. passasjerskip med passasjersertifikat for 12 eller færre passasjerer MÅL:Sikre at deltakerne får en grunnleggende sikkerhetsopplæring som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensning under driften av skipet. Etter kurset skal deltakerne kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4. FREKVENS:Gyldig 5 år.Med gyldig kursbevis kan man gjennomføre oppdateringskurs. Hvis kompetansen er utgått må det dokumenteres 12 måneders fartstid med gyldig ferdighetssertifikat eller kurs. Fartstiden beregnes 5 år tilbake fra oppstartdato på nytt kurs. Hvis man ikke kan dokumentere dette må man gjennomføre nytt grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på mindre skip. MYNDIGHETSKRAV:Emnene tar utgangspunkt i STCW-konvensjonens regel VI, Avsnitt A-VI/1 og tabeller A-VI/1-1, 1-2, 1-3 og 1-4, men innhold og omfang er tilpasset til skip med lengde (L) under 24 meter i fartsområde liten kystfart eller mindre. INNHOLD:Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljøForebyggende brannvern og brannslokkingPersonlige redningsteknikkerGrunnleggende førstehjelp For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel, og som kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå [+]
Dette kurset er et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel. Kurset kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå og behov. I utgangspunktet går kurset over to kvelder og tar for seg blant annet følgende:   - Manøvrering til og fra kai- Ankring - Sjømannskap, fortøyning og knuter - Motorlære - Mann-Over-Bord (MOB) - Praktisk navigasjon i fritidsbåt- Nattnavigasjon - Navigasjoninstrumenter (med innføring i GPS, kartplotter, ekkolodd, Radar etc.) - Sikkerhet ombord og utstyr Det er en fordel om deltakerne på forhånd har gjennomført Båtførerprøven. [-]
Les mer
Horten 2 dager 9 900 kr
05 May
30 Jun
06 Oct
Dette er et re-treningskurs for alle som inngår i bro-team på hurtigbåt. Kurset gjennomføres med forelesing, gruppearbeid og praktiske øvelser i simulator. [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til oppdatering fører og mannskap i hurtiggående mann-over-bord-båt i henhold til STCW A-VI/2-2.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 16 timer fordelt på 2 dager.   REPETISJONSFREKVENS: All sikkerhetsopplæring skal oppdateres hvert 5.år.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Kursdeltager må inneha gyldig sertifikat for HMOB, alternativt minst 12 måneder effektiv fartstid siste 5 år med gyldig sertifikat for HMOB. Dokumentasjon må fremlegges før kursstart   INNHOLD: Konstruksjon og utrustning av HMOB Daviter, kraner og utsettingsarrangementer Vedlikeholdsrutiner for HMOB og utsettingsarrangementer Kjennskap til og bruk av utstyr ombord i HMOB Oppretting av kantret HMOB Manøvrering i dårlig vær og i høy og sakte fart Navigasjonsutstyr som vanligvis finnes i HMOB Innføring i søkemønstere Betjening og enkel feilsøking på motor og tekniske installasjoner Berging av overlevende og overflatesvømming Helikopteroperasjoner     Nødkommunikasjon [-]
Les mer