Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

Oslo 5 dager 11 500 kr
Sertifikat for betjening av GMDSS radioutstyr i dekningsområdet A1 - kystnære farvann. [+]
Restricted Operator’s Certificate (ROC/GMDSS) Sertifikatet er gyldig for betjening av det GMDSS radioutstyr som er påbudt om bord i fartøy med radioutstyr for dekningsområdet A1.   Deltakerne på ROC kurset lærer om følgende: Forskrifter og publikasjoner GMDSS Betjening av radiostasjon med VHF DSC og Navtex mottaker VHF taleprosedyrer - Nød, Haster, Tryggingsprosedyrer Bruk og virkemåte til nødutstyr, EPIRB og SART SAR (søk og redning) Batterier, kontroll og vedlikehold Alle deltakere må gjennomføre 2 SAR-øvelser    [-]
Les mer
Nettkurs 665 kr
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. [+]
Kurset tilfredsstiller myndighetenes krav om årlig teoretisk oppdatering i FSE inkl. førstehjelp, med unntak av hjerte-lunge-redning. Du må i tillegg til denne teoretiske gjennomgangen i førstehjelp får øvelse i HLR (munn-til-munn og hjertekompresjon).Det skal ikke være mer enn 12 måneder mellom hver opplæring jf. veiledning til §7 i FSE. Personer som arbeider i og vedlikeholder både elektriske lav- og høyspenningsanlegg på NIS- og NOR-registrerte skip. Dette gjelder alle faggrupper som har befatning med det elektriske anlegget ombord. Foruten elektrofagfolk gjelder dette også f.eks. maskinister, tele- og instrumentpersonell og automatikere. Kurset inneholder disse emnene:● Ansvar og konsekvenser av strømskader● Planlegging● Adgang● Arbeid på frakoblet anlegg● Arbeid nær ved spenningssatte deler● Arbeid under spenning● Ulykkesberedskap og melderutiner● Verneutstyr og måleinstrumenter● Tilsyn og lovbestemmelser● Teoretisk førstehjelp, strømskader Kurset har en felles innledning om temaer som er like for lav- og høyspenningsområdene. Kurset tar også for seg de spesifikke arbeidsmetodene for lavspenning og deretter teoretisk førstehjelp.Avslutningsvis er det en teoretisk prøve som må bestås. [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs Ålesund 3 dager 24 900 kr
11 Mar
06 May
17 Jun
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer, inkludert BRM/ERM, ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). [+]
Grunnutdanning av hurtigbåtoffiserer ved utstrakt bruk av simulatorer og fokus på HF (Human Factors). Lederskap Situasjonsoppfatning Beslutningsprosesser Stresshåndtering Kommunikasjon Vi har stort fokus på oppgaver utført i simulator med HF, debrief og evaluering som viktige læremål. "STCW-konvensjonens regel 1/6 og Sjøfartsdirektoratets "Forskrift av FOR-2011-12-22-1523 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske skip" Innføring i HSC Regelverk - nasjonale og internasjonale Bakgrunn for HSC - ulykker Tekniske egenskaper Trygt vakthold Intro til BRM/ERM BRM og simulatortrening Simulatoropplæring Oppgaver og debrief BRM - eksamen Nødsituasjoner og kriser Forberedelse: E-læring:I god tid før kursstart, mottar deltager link til "Din side" hvor deltager finner e-læring og bakgrunnsmateriell. Eksaminering: Vurdering i simulator. Etter kurset vil deltager kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW konvensjonens avsnitt A, kapittel II og III, og Sjøfartsdirektoratet i forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, FOR-2011-12-22-1523, § 65 om kvalifikasjonskrav og sertifikatrettigheter for personell på norske hurtiggående skip om gjennomført og bestått godkjent hurtigbåtkurs. [-]
Les mer
110 timer
General Operators Certificate (GOC GMDSS). Et GOC sertifikat er gyldig for betjening av alle typer GMDSS radioutstyr innen radiodekningsområdene A1, A2, A3 og A4. [+]
General Operators Certificate (GOC) Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). GOC kreves av alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A2, A3 og A4. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF, MF og HF med DSC, NAVTEX, satelittsystemene Inmarsat B og C, diverse bærbart nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst tre søk- og redningsøvelser (SAR).   MYNDIGHETSKRAV:Kurset baseres på den enhver tid gjeldene emneplan utgitt av Telenor. 2.0.1 Planen omfatter de krav som stilles i STCW2010 seksjon I/1, I/4, I/5, I/6, I/8, I/10, I/12, IV/1, Seksjon A-I/6, A-I/8, A-I/11, A-I/12, A-IV/2, A-VIII/2 Part3, B-I/6, B-I/8, B-I/12 pkt. 72, seksjon B-IV/2 pkt. 37 – 47 og B-VIII/2. Videre er IMO sitt modellkurs for GOC lagt til grunn for emneplanen, samt Forskrift om kvalifikasjoner mv. for sjøfolk (FOR-2011-12-22-1523). Det refereres også til ITU Radio Regulations 2016 Volume I, kapittel 9, artikkel 47.   INNHOLD: Radiotelex HF msi og nødprosedyrer Inmarsat B (simulator) Inmarsat C m/EGC Digital Selcall VHF & MF / HF Epirb (COSPAS / SARSAT) On Scene Comunication (VHF) Søk og redning (SAR) Kraftforsyning (Batterier) Ekspedisjonsforskrifter Betjening av Radiostasjonen Taksering Antennelære For mer informasjon, se emneplan og info på Kystradios hjemmeside: https://www.kystradio.no/s/article/Informasjon-til-GMDSS-skoler?language=no Kurset består av en teoretisk Multiple Choice eksamen som gjennomføres på pc, og en Praktisk/muntlig eksamen som er avsluttende eksamen. Deltakerne må bestå teorieksamen for å få gå opp til Praktisk/muntlig eksamen.   Frist for påmelding til GOC-kurs er 2 uker før kursstart, ihht. frist for bestilling av eksamen. [-]
Les mer
Gravdal 80 timer 31 000 kr
18 Aug
Videregående sikkerhetsopplæring [+]
Deltakerne skal etter endt kurs kunne: Ta kommando over redningsfarkost eller mann-overbord-båt under og etter utsetting. Betjene motor på redningsfarkost. Ha ansvar for overlevende og redningsfarkost etter at skipet er forlatt.Bruke innretninger til å angi posisjon, herunder sambands og signalutstyr og lys- og røyksignaler. Lede brannslokningsoperasjoner om bord på skip. Organisere og lære opp brannlag. Inspisere og vedlikeholde anlegg og utstyr for branndeteksjon og brannslokking. Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse. Gi førstehjelp omgående i tilfelle av ulykke eller sykdom om bord. MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 kodens avsnitt A, tabell VI/2 - 1 Redningsfarkoster og mann-over-bord-båter unntatt hurtiggående mann-over-bord-båter, tabell VI/3 Brannledelse og tabell VI/4 - 1 Medisinsk førstehjelp. INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning:Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis)Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis)Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis)Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern:Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis)Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis)Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori)Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk førstehjelp:Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord [-]
Les mer
1 time 300 kr
På forespørsel
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn unde... [+]
1 times ISPS-kurs for Mo i Rana Havn InnledningI 2004 kom det krav om terrorsikring for alle havner som betjente internasjonal skipsfart. Mo i Rana Havn kom inn under disse kravene, og har etablert et system som er godkjent av Kystdirektoratet som er tilsynsmyndighet. Her foreligger et krav om adgangskontroll for alle som skal bevege seg innenfor dette inngjerdede ISPS-området. For å få tilgang til dette området kreves det at du gjennomfører et kurs på ca. en time. Du vil da få utstedt et adgangskort med bilde som kan brukes i alle havner tilknyttet Mo i Rana Havn ISPS. Et vilkår for utstedelse av et slikt adgangskort, er at bedriften må være forhåndsgodkjent som leverandør av varer og tjenester til Mo i Rana Havn. Slik forhåndsgodkjenning kan gis av PFSO MO i Rana Havn.Kurset gjennomføres ved MIP Sikkerhetssenter. Følgende terminaler er ISPS-terminaler tilknyttet Mo i Rana Havn: Rana Industriterminal, Toraneskaia, Bulkterminalen, Rana Gruber, Norwegian Talc Altermark og Hydro Texaco.Pris kr. 300.- pr. adgangskort MålgruppePersonell ansatt hos en av våre forhåndsgodkjente levarandører, som har behov for adgang til en av de ovenfor nevnte terminalerMålsettingEtter kurset skal deltakeren ha klart for seg hvilke regler som gjelder i ISPS-havner og til hvilke krav som stilles. Kursinnhold Organisasjonen i Mo i Rana Havn Kystverkets minimumskrav Krav i koden De forskjellige sikkerhetsnivå Adgangskontrollsystemet med overvåkningen DokumentasjonEtter endt kurs får bedriftens kontaktperson tilsendt adgangskortet. Deltakelsen blir registrert i vår base som dokumentasjon for ettertiden. Påmelding eller nærmere informasjon om kurset får du ved å ringe PFSO Mo i Rana Havn Richard Erlandsen på tlf: +47 75 13 63 80 eller ved å sende en mail til PFSO. [-]
Les mer
9 timer 990 kr
For dere som ønsker at en instruktør skal besøke deres bedrift/organisasjon/forening og holde båtførerkurs [+]
Tryggombord tilbyr Ekspresskurs i Båtførerprøven i hele landet. Vi gir deg forberedelsesmateriell, spennende undervisning og eksamen. Se våre kurstider på vår hjemmeside. Har du en bedrift eller vennegjeng som trenger kurs, så ta kontakt med oss. Vi finner kursløsninger som passer for deg.   Båtførerprøven er påbudt for alle som er født etter 01.01.1980som skal føre båt fra 8 meter og/eller 25 hk.Vi i Tryggombord vil dele vår kunnskap og erfaring med deg. Våre instruktører er navigatører med styrmannsutdanning og erfaring fra Sjøforsvaret og offshore.Vi tilbyr spennende og gode kurs i Båtførerprøven slik at du blir trygg ombord i båten.Vi gir deg forberedelseshefte, undervisning og eksamen i våre Ekspresskurs.Våre kurs er effektive, målrettet og spennende.• Profesjonelle instruktører • Forberedelsesmateriell • Spennende undervisning • SikkerhetsfokusVi tar deg igjennom Sjøfartsdirektoratets pensum: • Sjømannskap • Lover og regler • Navigasjon og kartarbeid • Lanterner og signaler • Miljø • SikkerhetVi ser frem til å dele vår kunnskap med deg!Pris fra kr. 990,- + eksamensavgift på 768,- som betales til Norsk Test AS på BåtførerregisteretTa kontakt hvis du har spørsmål.Vi er fleksible og finner kursløsningser som passer for deg   Kursmateriell Tillegg for eksamensavgift kr. 768,- som betales til Norsk Test AS på Båtførerregisteret Kursmateriell blir sendt på mail ved kurspåmelding Vi har alt materiell som trengs til kurset.   Eksamen / sertifisering Nettbasert multiple choice på kurslokasjonen. 50 spørsmål som må bestås med 80 % riktig innen 60 min. Om du har dysleksi eller har av andre grunner krav på forlenget eksamen kan du si ifra om dette til kurslederen før eksamen.Båtførerbeviset sendes til din adresse ca 2 uker etter bestått eksamen.   Uttalelser "Tryggombord holdt et interessant og effektivt kurs som lærte meg alt jeg trengte for å klare Båtførerprøven" "Utrolig godt kurs⚓ super kursleder og fikk bestått" - Marius 22 år "Innmari bra intensivkurs til båtførerprøven!" - Lena 20 år "Flink kursleder, og et veldig bra kurs!" - Marius 25 år "Enkelt og veldig bra! Anbefales på det sterkeste!" - Jenni 29 år "Supert! Bra og enkelt båtførerkurs" - Erlend 26 år [-]
Les mer
5 dager
Oppdateringskurs for GOC GMDSS sertifikat. [+]
GOC oppdateringskurs Kurset gir opplæring i henhold til kravene for GOC i det globale maritime nød- og sikkerhetssystemet (GMDSS). GOC kreves av alle vaktansvarlige navigatører om bord i radiopliktige skip og installasjoner i radiodekningsområde A2, A3 og A4. Det legges vekt på regelverk, prosedyrer og operativ bruk av maritimt radioutstyr som VHF, MF og HF med DSC, NAVTEX, satelittsystemene Inmarsat B og C, diverse bærbart nødradioutstyr samt nødbatterier. I tillegg gjennomgås minst tre søk- og redningsøvelser (SAR).   5.3. Fornying av GOC-sertifikat basert på kurs 5.3.1 Det henvises til Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, §19 (4) (d). 5.3.2 Kandidat skal minimum delta i den praktiske delen av et ordinært GOC-kurs. Jfr antall timer til praktisk opplæring gitt i tabell «Detaljert oversikt – emner og timeantall for GOCutdanning», samt gjennomføre SAR-øvelser. 5.3.3 Kun Praktisk Muntlig eksamen avlegges.    Se Emneplanen for GOC og mer info på Kystradios hjemmeside: https://www.kystradio.no/s/article/Informasjon-til-GMDSS-skoler?language=no   Frist for påmelding til GOC oppdateringskurs er 3 uker før kursstart, ihht. frist for bestilling av eksamen.   Påmeldingsbetingelser: Avmelding av kurset må skje skriftlig innen 2 uker før kursstart. Ved avmelding senere enn 2 uker før kursstart vil deltaker bli fakturert 50% av kursprisen. Deltakere som ikke møter opp til kursstart vil bli fakturert prisen for hele kurset. Forbehold om min. 5 påmeldte deltakere for at kurset kjøres. Ved kansellering vil påmeldte deltakere bli kontaktet. [-]
Les mer
Bodø 9 timer 6 500 kr
02 Apr
27 May
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. [+]
Oppdateringskurs for alle som skal jobbe på passasjerbåt. MÅL:Etter kurset skal deltakeren kunne demonstrere kompetanse gitt i STCW kodens regel A-V/2, avsnitt A-V/2, og tabeller A-V/2-1 og A-V/2-2 kompetanse i krisehåndtering og menneskelig adferd samt og operasjoner i tilknytning til direkte ansvar for å ta om bord og landsette passasjerer, for lasting, lossing eller sikring av last eller for lukking av åpninger i skroget om bord på roro-passasjerskip Frekvens:5 år MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel V/2, STCW kodens avsnitt A-V/2 og tabeller A-V/2-1 og A-V2-2 INNHOLD:PassasjerhåndteringSikkerhetstrening for mannskap i passasjerområderKrisehåndtering og menneskelig adferdPassasjersikkerhet, sikring av last og skipsåpninger For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no [-]
Les mer
Gravdal 8 timer 4 900 kr
12 Mar
02 Apr
14 May
Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1. [+]
Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kondens avsnitt A-VI/4 og tabell A/VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp ombord.  [-]
Les mer
2 dager
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Kurset inneholder innføring i Radar og kartamskin under dårlig sikt. Krav til forkunnskap:Ingen Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart samt oppdatering av hurtigbåt kompetansen. Varighet: 2 dager.   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
4 timer 990 kr
Opplæringen skal ivareta personellets sikkerhet, være tverrfaglig og dekke minimumskrav til kompetanse og ferdigheter som er nødvendig for å utføre aktivitetene de er git... [+]
kursing og opplæring på arbeidsplassen i eget sikkerhetsutstyr og relevant førstehjelp for den ansatte. Emner i kurset. BRANNVERN: BRANN TEORI VARME/RØYK SPREDNING I BYGNINGER BRUK AV HÅNDSLUKKERE SLUKKEØVELSER FØRSTEHJELP: HLR (HJERTE- LUNGE REDNING) KVELNING BLØDNINGER BRANNSKADER FALLSKADER PRAKTISKE ØVELSER [-]
Les mer
5 dager 16 kr
STCW sikkerhetskurs, tidligere kjent som IMO50, er et obligatorisk minstekrav for de som skal jobbe på fiskefartøy. [+]
Emner som gjennomgås er følgende: Personlige redningsteknikker Forebyggende av brannvern og brannslokking Grunnleggende førstehjelp Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø [-]
Les mer
Bodø 2 dager 10 000 kr
13 Mar
10 Apr
08 May
Oppdateringskurs for personell som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk behandling i henhold til STCW kodens tabell A VI/4-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-2, minimum kompetansekrav for sjøfolk som skal ha ansvar for medisinsk behandling om bord og krav i EU direktiv92/29/EØF, som fastsatt i artikkel 5, pkt. 3, jf. samme direktivs artikkel 4.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk behandling i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Introduksjon av livreddende førstehjelp og medisinsk behandling Livreddende førstehjelp Sirkulasjonssvikt Hygiene om bord Hjerte – lungeredning, oksygenterapi, akutte sykdommer Hode/nakke/ryggskader Ressurser om bord og Radio Medico Generell sykepleie Sykdomslære Medikamenter og medisinsk utstyr Praktiske øvelser i medisinsk behandling Kurset tilsvarer tidligere IMO40 oppdatering.   For mer informasjon og oversikt over ledige kursplasser se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
3 dager 24 000 kr
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/... [+]
MÅLGRUPPE: Denne opplæringen dekker kravene til opplæring i ledelse, kommunikasjon og samhandling for dekksoffiserer i henhold til STCW A-II/1 og A-III/1.   VARIGHET: Kurset gjennomføres på minimum 20 timer fordelt på 3 dager.   REPETISJONSFREKVENS: Det er ikke krav til oppdatering av BRM-opplæring.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER: Ingen særskilte krav til forkunnskaper.   INNHOLD: Fordeling, tildeling og prioritering av ressurser Planlegging og koordinering Tids- og ressursbegrensninger - behov for hvile Håndtering av krisesituasjoner og metoder for stressmestring Effektiv kommunikasjon om bord, med andre fartøy/installasjoner og med land Briefing; involvering og informasjon Dele informasjon og observasjoner Kulturforståelse Toveiskommunikasjon, aktiv lytting og tilbakemelding Læring gjennom oppsummering/debrief og erfaringsoverføring Oppgavestyring og bruk av driftsprosedyrer Rollefordeling Teamutvikling og teamledelse Verdier, holdninger og normer Ledelsesteknikker og konflikthåndtering Beslutningstaking i ulike situasjoner Innhenting og opprettholdelse av felles situasjonsforståelse og situasjonsbevissthet Sikkerhets- og risikovurdering [-]
Les mer