Alle kategorier
Du har valgt: Maritime kurs og shipping
Nullstill
Filter
Ferdig

-

Mer enn 100 treff i Maritime kurs og shipping
 

2 dager 1 400 kr
GPS kurs på Garmin GPS for turbruk. [+]
» GPS-Kurs for Turbruk   Global Positioning System (GPS) er det mest utbredde posisjoneringssystemet i verden, og det blir bare flere og flere brukere. Båtførerprøven.com samarbeider med Bergen Turlag for å gjennomføre GPS-kurs for turbruk i Bergen. Det gjennomføres på en helg med teoriundervisning fredag kveld, og påfølgende praksis på Fløyen på lørdagen. Dette er et introduksjonskurs til bruk av GPS i tursammenheng. Kurset tar for seg:   - Hva er GPS? - Konfiguering og oppsett av din GPS - Sette ut GPS posisjoner i kartet - GPS-bruk i norske turkart - Planlegging og gjennomføring av turer med GPS - Å bruke veipunkter og lage ruter - Faremomenter og begrensninger ved bruk av GPS - Å bruke GPS til orientering i fjellet - Overføring av kart/ruter fra PC til GPS mm. Kurset passer for deg som ønsker en innføring i bruk av GPS, samt å lære om de muligheter og begrensninger bruk av GPS medfører. Kurset har mange praktisk rettede oppgaver i forbindelse med ruteplanlegging, navigering i tåke, bruk ved nød med mer. Kurset er tilpasset Garmins GPS og dataprogrammet MapSource (Garmin).   [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 13 dager 16 900 kr
02 Jan
09 Jan
16 Jan
Fritidsskippersertifikat D5L for fritidsbåt opptil 24 meter. Fleksible nettbaserte kurs med instruktør [+]
Det populære Fritidsskipper D5L kurset holdes over tre langhelger- torsdag-søndag. Kurset holdes som virituelt klasserom med instruktør + en praksisdel ombord i skolefartøy Fleksibelt: En kurshelg du ikke kan? Bli med neste gang modulen holdes. Kurset fører frem til sertifikat som gir rett til å være fører av fritidsbåter med skroglengde fra og med 15 meter og inntil 24 meter i stor kystfart og inneholder følgende hovedemner: Navigasjon  Navigasjonsmidler teori m/radarobservasjon Navigasjonsmidler - praksis ombord  Sjøveisregler og brovakthold  Skipslære  Sikkerhet (førstehjelp,brann,redning,nød) *)  Teknologi/Motorlære  Håndtering av fartøy - praksis ombord  *) Eller godkjent grunnleggende sikkerhetskurs for sjøfolk på 50 timer Praksismodulene holdes ombord i en av våre godkjente skolebåter.  Informasjon om Fartstidskrav og helsekrav se: www.nmks.no   Hvert emne har en skriftlig prøve - totalt 6 stk. Praksismoduler noteres med deltatt. Sertifikatene utstedes av Sjøfartsdirektoratet. Gebyr til Sjøfartsdirektoratet for sertifikatutstedelse: kr. 943,-   [-]
Les mer
5 dager 18 400 kr
Dette er et kurs som er beregnet på underordnet personell på skip og dekker de krav som er satt i STCW med 2010 Manila tillegg, A-VI/1-1,1-2, 1-3 og 1-4. Kurs... [+]
Dette er et kurs som er beregnet på underordnet personell på skip og dekker de krav som er satt i STCW med 2010 Manila tillegg, A-VI/1-1,1-2, 1-3 og 1-4. Kurset dekker også Fiskeri- og Kystdepartementets krav til sikkerhetskurs for fiskere. Kurset dekker Regel VI/1 i STCW konvensjonen samt Kapittel A-VI/1.2 i STCW-koden. Kompetanseelementene tilfredsstiller kravene til Grunnleggende sikkerhetsopplæring som beskrevet i STCW-kodens kompetansetabeller; a) Personlige redningsteknikker tabell A-VI/1-1 b) Forebyggende brannvern og brannslokking tabell A- VI/1-2 c) Grunnleggende førstehjelp  tabell A- VI/1-3 d) Personlig sikkerhet og omsorg for menneskeliv og miljø tabell A- VI/1-4   Opplæringen skjer ved bruk av studentaktive læringsformer med veiledning underveis. Metodene inkluderer en kombinasjon av forelesning og dialog i plenum, arbeid i grupper og praktiske øvelser. Hver øvelse gjennomgås i etterkant for repetisjon av lærestoff, praktisk tilnærming og refleksjon. Kurset dekker også SOFF sitt krav til sikkerhetskurs for fiskere. Grunnleggende sikkerhetsopplæring for fiskere skal bidra til å øke sikkerheten for personell i fiskeriene og bidra til et økende fokus på helse, miljø og sikkerhet. Målsetningen med kurset er å skape holdninger hos deltakerne slik at de etter endt kurs, er blitt seg bevisst, at sikkerhet og kvalitet om bord Sikkerhetskurset for fiskere er et skadereduserende tiltak som har vært obligatorisk for alle i  fiskeflåten i Norge siden 1981. Frem til 2011 ble sikkerhetsopplæringa holdt om bord i M/S Kongsnes, som gikk fra havn til havn langs hele den norske kysten. Jan Borgen har vært  skipper om bord i M/S Viksfjord, som har fungert som SOFF- undervisningsfartøy,  fra Sjøredningsskolen overtok i begynnelsen av 2012. Fra 1. juli år er det helt slutt på ordningen med ambulerende fartøy. Fiskeri- og kystdepartementet har iverksatt en ny fagplan og kursene vil nå bli holdt på landbaserte sentre.     Annet Overnatting "full kost og losji for kr. 925,- pr. døgn" på: PolitihøgskolenJustissektorens Kurs- og Øvingssenter (JKØ) Stavern Besøksadresse: Fredriksvern Verft, Helgeroveien 9, 3290 StavernPostadresse: Postboks 204, 3291 Stavern Mer info på http://io.no/info/politihogskolen-br-justissektorens-kurs-og-br-ovingssenter-jko-stavern-378646 !   [-]
Les mer
Nordkapp 2 dager 8 800 kr
13 Jan
10 Feb
07 Apr
Deltakerne får oppdatert sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten om bord. [+]
  Kurset skal sikre at deltakerne får vedlikeholdt sin grunnleggende sikkerhetsopplæring, som gjør dem i stand til å opprettholde sikkerheten og hindre forurensing under driften av skipet. Kurset inneholder emner som: STCW tabell A-VI/1-1Personlige redningsteknikker STCW tabell A-VI/1-2Forebyggende brannvern og brannslokking STCW tabell A-VI/1-3Grunnleggende førstehjelp     [-]
Les mer
3 dager 11 800 kr
Krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord. [+]
MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne gjennomføre medisinsk førstehjelp i henhold til STCW kodens tabell A-VI/4-1FREKVENS:Gyldig i 5 årMYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW konvensjonens regel VI/4, STCW kodens avsnitt A-VI/4 og tabell A-VI/4-1, krav til sjøfolk som skal gi medisinsk førstehjelp om bord.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til medisinsk førstehjelp i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 2 dager 19 990 kr
Den maritime næringens ambisiøse miljømålsetting om reduksjon av utslipp av klimagasser og miljøgifter blir stadig mer sentral. Med EcoShip – vårt egenutviklede ... [+]
EcoShip er fartsoptimalisering i praksis Kursdeltakerne skal tilegne seg nødvendig kunnskap, ferdighet og kompetanse til å planlegge og gjennomføre drivstofføkonomiske kjøringer av typiske pendelferjer/hurtigbåter i den hensikt å minimalisere utslipp av klimagasser og miljøgifter. Kursdeltakerne skal også forstå sammenhengen mellom drivstofføkonomisk kjøring og økt sikkerhet for både skip, last og passasjerer – spesielt ved manøvreringer til og fra land. Krav til forkunnskap: Det er ingen krav til forkunnskap men det er anbefalt med erfaring fra Ferje. Læremål: Etter kurset skal deltakerene kunne demonstrere kompetanse for å spare miljø og utgifter knyttet til skipsfart. Kurset er i henhold til: STCW-78, med endringer (inkl. 2010 Manila-endringene) Varighet Pris: Det tilkommer MVA på kursprisen   Endring av kursdato: Må avtales senest 7 dager før kursstart i kontortid 0830-1500.   Avmelding: Må skje skriftlig til vår e-post adresse post@ssras.no Du kan avbestille inntil 14 dager før kursstart. Ved avbestilling under 14 dager før kursstart kreves 50% kursavgift. Ved ikke oppmøte kreves full kursavgift. Ved avmelding pga. sykdom må legeerklæring fremvises. Avlysning: Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurs ved for få påmeldte. [-]
Les mer
Et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel, og som kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå [+]
Dette kurset er et praktisk båtkurs som tilbys fortløpende etter forespørsel. Kurset kan tilrettelegges etter deltakernes erfaringsnivå og behov. I utgangspunktet går kurset over to kvelder og tar for seg blant annet følgende:   - Manøvrering til og fra kai- Ankring - Sjømannskap, fortøyning og knuter - Motorlære - Mann-Over-Bord (MOB) - Praktisk navigasjon i fritidsbåt- Nattnavigasjon - Navigasjoninstrumenter (med innføring i GPS, kartplotter, ekkolodd, Radar etc.) - Sikkerhet ombord og utstyr Det er en fordel om deltakerne på forhånd har gjennomført Båtførerprøven. [-]
Les mer
4 dager 21 400 kr
ECDIS/AIS-kurs som bygger på de nye kravene til slik opplæring i STCW-konvensjonen (fra 1. januar 2012). Dette er seilingssertifikatet internasjonalt farevann krever. [+]
ECDIS/AIS-kurs som bygger på de nye kravene til slik opplæring i STCW-konvensjonen (fra 1. januar 2012). Dette kurset har som målsetting å gi kunnskap, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart, slik at navigering med ECDIS blir sikkert. De som fullfører kurset skal ha god nok kompetanse til a kunne ivareta en sikker brovakt ved bruk av ECDIS som det primere navigasjons hjelpemiddel. Dette kurset gir en generell opplæring i AIS, dens oppbygging, fordeler og farer. Delmål for kurset: Grunnleggende kunnskaper om muligheter og begrensninger ved bruk av ECDIS og elektroniske kart Grunnleggende ferdigheter i bruk, tolking og analysering av informasjon innhentet fra ECDIS. Kunne stille inn og bruke alle relevante sikkerhetsfunksjoner i en ECDIS. Kjenne til de potensielle feil i dataene som vises og mulige feil tolkninger. Kjenne til faren for at man stole for mye på ECDIS og elektroniske hjelpemidler. Kunne utføre alle relevante operasjoner, stille inn kart detaljer, bruke elektroniske kart, ruteplanlegging og rute monitorering mm. Kjenne til viktigheten av å ta <> og <>. Kunne bestille, oppdatere og administrere ENC kart. Kunne beskrive formålet med AIS, og hvordan AIS systemet fungerer. Kjenne til fordeler og farer med AIS. Kunne stille inn skips AIS data. Kunne demonstrere kompetanse i bruk av AIS som et ekstra navigasjons verktøy.     Annet Alle som har fullført kurset og tilegnet seg den kunnskapen som kreves, tildeles kursdokumentasjon. Kursdeltakere som har bestått kurset vil bli registrert. Overnatting "full kost og losji for kr. 925,- pr. døgn" på: PolitihøgskolenJustissektorens Kurs- og Øvingssenter (JKØ) Stavern Besøksadresse: Fredriksvern Verft, Helgeroveien 9, 3290 StavernPostadresse: Postboks 204, 3291 Stavern Mer info på http://io.no/info/politihogskolen-br-justissektorens-kurs-og-br-ovingssenter-jko-stavern-378646 ! [-]
Les mer
7 dager 26 700 kr
Oppgraderingskurs for dekksoffiserer uten godkjent fartstid 66t [+]
Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til videregående sikkerhets- og beredskapsopplæring for alle skipsoffiserer og andre i beredskapsfunksjoner på skip i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Kurset består av tre hoveddeler: Redning, brannvern og førstehjelp.Redning: Ta kommando over en redningsfarkost eller mann-over-bord-båt under og etter utsetting (teori og praksis) Betjene motor på en redningsfarkost (teori og praksis) Håndtere overlevende og redningsfarkost etter evakuering av skipet (teori og praksis) Bruk av innretninger til å angi posisjon (teori og praksis) Brannvern: Lede brannslokkingsoperasjoner ombord på skip (teori og praksis) Organisere og lære opp brannlag (teori og praksis) Faste deteksjons og slokkeanlegg (teori) Undersøke hendelser som involverer brann og utarbeide rapporter om disse (teori) Medisinsk behandling: Førstehjelp i tilfelle ulykke eller sykdom om bord Kurset tilsvarer tidligere IMO80.   [-]
Les mer
Bodø 4 dager 16 600 kr
31 Mar
19 May
Kurs for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. [+]
Kurset er for personell som er tiltenkt sikkerhetsfunksjon som HMOB båtfører. MÅL:Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2.FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2, STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann-over-bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til opplæring av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden.Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. For mer informasjon om våre kurs se: www.kursibodo.no  [-]
Les mer
Praksis + nettkurs 24 timer 24 990 kr
Kurset er beregnet på offiserer som ønsker å gjennomføre ISM intern revisjoner på rederikontor og ombord i fartøyet. Godkjent for sertifisering som revisor. Gjennomføres ... [+]
Sikkerhetssenteret Rørvik tilbyr i samarbeid med Norsk Sertifisering AS, 24 timers kurs for akkreditert sertifisering av ISM revisorer og revisjonsledere. Kort om kursinnholdet: ISM koden - gjennomgang og oppgaver NS EN  ISO 19011 Standard rof revisjonsteknikk - gjennomgang og oppgaver Revisjonsteknik, revisjonstyper etc. Aktuelt lovverk, gjennom,gang og diskusjoner, forklaringer Avviksbehandling, nestenulykker, kontinuerlig forbedring og oppgaver Ledelsens gjennomgåelse, skipsledelsens gjennomgåelse Ved gjennomgått og bestått kurs kan man i etterkant ta digital eksamen til Norsk Sertifisering AS for å bli sertifisert revisjonsleder.    Detaljert informasjon vil bli gitt under kurset.  [-]
Les mer
3 dager 15 500 kr
Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships [+]
MÅLGRUPPE/TARGET GROUP: Utenlandske skipsførere som skal tjenestegjøre på NIS-registrerte fartøy. Foreign masters serving on NIS-registered ships.   VARIGHET/DURATION: Kurset gjennomføres på 3 dager. The course is conducted in 3 days.   REPETISJONSFREKVENS/VALIDITY: Ingen krav til repetisjon av NIS-kurs. Refresher not required.   KRAV TIL FORKUNNSKAPER/PREREQUISITES: Kursdeltagere må inneha dekksoffisersertifikat. Participants must hold a deck officer certificate.   INNHOLD/CONTENT: Norwegian legal system and legislation Maritime Code Ship Safety and Security Act Environmental regulations ISM Code Maritime Insurance Accident Investigation Board Criminal Investigation [-]
Les mer
3 dager 16 400 kr
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System), dette er ett pliktig kurs for offiserer [+]
ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) ECDIS er et pc basert navigasjons verktøy som kan brukes som et alternativ til tradisjonelle papirkart, såkalt papirløs navigasjon. ECDIS  og elektroniske kart (ENC) er en total forandring fra å navigere med tradisjonelle papirkart, med mange fordeler og nye muligheter. Brukt på riktig måte kan ECDIS være med på å sikre og effektivisere dagens ”moderne” navigasjon. På den annen side så er det mange nye utfordringer.  Manglende kunnskap om ECDIS og om kompleksiteten i elektroniske kart (ENC) vil være en risk faktor.          Dette kurset et vil gi grunnleggende kunnskaper, ferdigheter og forståelse av ECDIS og elektroniske kart (ENC).  Kurset har ikke som mål å lære bort grunnleggende navigasjon, men hvordan man bruker ECDIS til sikker navigering.  ECDIS kurset er i henhold til IMO-modell kurs 1.27 (2012 EDITION), og STCW Chapter II, Section A-II/1 and Table A-II/1, Table A-II/2 og Table A-II/3. MÅL: Ved fullført kurs, skal kursdeltakerne kunne: ·          bruke ECDIS på det samme trygge og effektive nivå som ved bruk av konvensjonelle papirkart. ·          Kunnskap om  muligheter og begrensninger med ECDIS ·          vurdere all relevant informasjon og kunne gjøre riktige tiltak i tilfelle en feil. ·          Bli kompetent og få en god forståelse av elektroniske kart (ENC). ·          Operasjonelle prosedyrer. ·          Prosedyrer for elektroniske kart (oppdatering, bestilling, permits etc.)  MÅLGRUPPE: Skipsoffiserer, ruteplanleggere, loser som bruker ECDIS. FORKUNNSKAP: De som deltar på kurset må ha erfaring med kartarbeid og bør være i stand til å utføre alle vanlige navigasjonsoppgaver på en skipsbro. VARIGHET: 5 dager (40 timer iht. IMO modell kurs) INNHOLD: Kurset er jevnt fordelt mellom teori og parktiske oppgaver på ECDIS med egen bro simulator. ·          Regler og forskrifter ·          ENC ·          Sensorer ·          Ruteplanlegging og monitorering ·          Alarmer ·          Dokumentasjon / Back-up ·          Kartoppdatering ·          GNSS ·          Safety settings ANNET: Kurset gjennomføres på et eget ECDIS desk-top klasserom med 12 ECDIS stasjoner. Hver deltager får ”hands on training” på hver sin egen ECDIS stasjon. Det kan simuleres avanserte og troverdige senarioer og simulatoren har Radar, Radar overlay, AIS, Visuell sene samt kontroll over eget skip m.m For 2 dagers familiserings kurs  på Telko TECDIS og MARIS ECDIS 900 klikk her [-]
Les mer
Nordkapp 1 semester 49 450 kr
10 Feb
31 Mar
Kursavdelingen ved Nordkapp videregående skole tilbyr samling basert kystskipperkurs. [+]
1. samling Uke 50, 9. - 13. desember, oppstart fysisk samling  2. samling Uke 7 , 10 - 14. februar  fysisk samling 3 samling uke 14, 31.mars - 04.april, fysisk samling og eksamen Eksamen Tirsdag 1. april - Navigasjon Onsdag 2. april - Sjøveisregler/ brovakt/ navi.inst Torsdag 3. april - Skipslære / lasting   Nettbasert undervisning: Mellom samlingene arbeider du med innleveringsoppgaver som blir rettet og kommentert av faglærer. Alle innleveringsoppgavene skal være fullført og godkjent før eksamen. Kurspris inkluderer kurs, lærebøker, eksamensavgift og nødvendig materiell. Samt lett bevertning under kurset. Instrumentlære blir ivaretatt på kurset via simulatorkjøring.  Kurset inneholder ikke sikkerhetsopplæring, kommunikasjonsopplæring (VHF/ROC/GOC) eller medisinsk behandling. Vi tilbyr disse kursene via vår kursportal. Se nærmere info.  Vi er godkjent av sjøfartsdirektoratet og sertifisert av DNV GL.   [-]
Les mer
Gravdal 16 timer 10 200 kr
15 Jan
22 Jan
12 Feb
Etter kurset skal deltakerne kunne utføre minimumskrav i STCW kodens tabell A-VI/2-2. [+]
FREKVENS:Gyldig i 5 år.MYNDIGHETSKRAV:Kurset tilfredsstiller gjeldende emneplan utgitt av Sjøfartsdirektoratet ihht. STCW 78 konvensjonens regel VI/2 , STCW kodens avsnitt A-VI/2 og tabell A-VI/2-2, minimum kompetansekrav for fører av hurtiggående mann over bord båt.INNHOLD:Kurset inneholder obligatoriske minstekrav til oppdatering av hurtiggående mann over bord båt personell i henhold til STCW konvensjonen og STCW koden. Forståelse av hurtiggående mann over bord båter sin konstruksjon, vedlikehold, reparasjon og utrustning.Ta ansvar for utsettingsutstyr og redskaper slik det er montert, under utsetting og berging.Ta kommandoen over en hurtiggående mann over bord båt under og etter utsetting.Betjene motor på en hurtiggående mann over bord båt. [-]
Les mer