Alle kategorier
Du har valgt: Mediekurs, film og TV
Nullstill
Filter
Ferdig

-

86 treff i Mediekurs, film og TV
 

15 dager 45 000 kr
Markedets eneste studium i Interaksjonsdesign og brukervennlighet på deltid, som gir deg 30 studiepoeng. NTNU er faglig ansvarlig for studiet og undervisning er hos IGM .... [+]
• Webløsninger, brukeropplevelse og designstrategi.Bakgrunnskunnskap du trenger for å skape gode brukeropplevelser o Trender innen webdesigno Teknikker for kartlegging av brukerens behov/oppgavero Sosiale medier o Mobil tilpasning • Interaksjonsdesign o Viktige prinsipper i design av gode brukeropplevelsero Skjemadesigno Prototyping og teknikkero Godt innhold på webo Kjernemodelleno Hvordan måle at du lykkes o Krav til tilgjengelighet (WCAG) • Interaksjonsdesign, prosess fra strategi til suksessrik løsningVi jobber med konkret case fra start til ferdig prototype.o Forretningsidé - WEBstrategio Tilrettelegging av materiell for web, kartlegging av brukernes behovo Sentrale prinsipper i design funksjonalitet, innholdsdrevet design o Fargebruk og brukeropplevelseo Intervjuteknikkero Eye-tracking i praksis o Hvorfor og hvordan brukerteste, og hvordan unngå de vanligste feileneo Brukertesting av din prototypeAntall studiepoeng:30.  [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for t... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende forståelse for internetteknologi tilsvarende IINI1002 Webutvikling 1 og grunnleggende programmeringskunnskaper tilsvarende IINI1004 Programmering i Visual Basic eller IFUD1025 Programmering i Java. Innleveringer:   Personlig veileder: ja Vurderingsform: Multimedieproduksjon består av 4 moduler, der hver modul er beregnet til ca 3 ukers varighet. Til hver modul hører en obligatorisk øving - med unntak av den siste modulene der det er to innleveringer. De fem innleveringsøvingene bestemmer karakteren i faget og de kan løses enkeltvis eller gruppevis. I de fem innleveringsøvingene samler man inntil 100 poeng, og for å få karakteren bestått kreves det at man har samlet minimum 80 poeng. Karakteren settes til bestått/ikke bestått. Ansvarlig: Geir Ove Rosvold         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan beskrive hva multimediesystemer er og hva de kan brukes til- kan forklare aktuelle prosjektgjennomføringsmodeller for multimediaprosjekter- kan formidle et bestemt budskap via en multimedieproduksjon ved bruk av egnede medieelementer- kan gjøre rede for sentrale egenskaper ved aktuelle verktøy som benyttes ved multimedieproduksjoner FERDIGHETER:Kandidaten:- kan identifisere mål og målgrupper, vurdere bruk av virkemidler samt vurdere bruk av metaforer når multimedieproduksjoner skal utvikles- kan benytte et hensiktsmessig verktøy til å utvikle interaktive multimedieproduksjoner- kan gjennomføre små multimediaprosjekter i henhold til aktuell prosjektgjennomføringsmodell GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan dokumentere arbeidsprosessen som benyttes ved multimedieproduksjon- kan vurdere ulike alternativer for formidling av bestemte budskap til bestemte målgrupper- kan identifisere, planlegge og gjennomføre et multimediaprosjekter selvstendig eller i mindre grupper- er opptatt av at multimediaprosjekter må forholde seg til lover, regler og avtaleverk Innhold:Praktisk bruk av Flash som inkluderer brukergrensesnittet og paneler, filtyper, vektor/bitmap-grafikk, tegneverktøyene, animasjoner (bilde for bilde og ulike former for tweening), lag, maskering, movieclip, grafiske symboler, bruk av bibliotek, symboler og instanser, knapper, lyd og video, programmert animasjon, interaktivitet, dynamisk nedlastning, preload-presentasjoner samt optimalisering av løsningene med hensyn til båndbredde og presentasjon. Teori om design og utvikling av interaktive multimediesystemer som inkluderer metoden HOME (Holistic, Open Multimedia development mEthod), informasjonsdesign, interaksjonsdesign, presentasjonsdesign, prototyping, storyboard, flytkart, samt hva som skiller interaktive systemer fra statiske.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Multimedieproduksjon 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
2 dager 7 900 kr
Etter fullført kurs skal du kunne tegne illustrasjoner og logoer, klargjøre illustrasjoner for utkjøring og ha oversikt over programmets bruksområder. [+]
Vil du lære å tegne illustrasjoner og logoer til bruk i alle medier? Illustrator tegner vektorgrafikk som kan forstørres ubegrenset, uten å tape kvalitet og kan derfor brukes overalt. Adobe Illustrator er verktøyet for illustratører og grafiske designere, men også et program for deg som vil lage litt enklere illustrasjoner til internett, Power Point og Word. På kurset lærer du å ta utgangspunkt i enkle basisformer og kombinere dem til kompliserte figurer, slik at det blir det lett for alle å tegne. Hvorfor ta dette kurset: Du får en grundig innføring i programmet Du vil lære konkrete tegne- og designoppgaver Du vil lære å redigere/endre Illustrator-filer du mottar Du vil lære å lage illustrasjoner og logoer Du vil lære å lage grafikk for bruk på internett, lesebrett eller mobil Du vil lære effektive arbeidsmetoder Du får kontroll på tegninger med mange elementer og lag Du vil lære om fargebruk og klargjøring av filer for trykk og nett Dette lærer du: Arbeidsmiljøet i programmet Tegning med tegneverktøyene og ved å kombinere enkle grunnformer Redigering og transformering av objekter Innsetting av tekst og bilder Tekstbearbeiding Lage bannerannonser Bruk av farger og forløpninger Lag og gjennomsiktighet [-]
Les mer
Nettkurs 4 måneder 24 900 kr
ER DU KONSULENT ELLER TERAPEUT? Ønsker du å øke verdien på dine tjenester? Vil du lære om en systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid? [+]
INNHOLD Fire virtuelle fagmoduler på to timer over tre mnd. To virtuelle FAQ og treningsmoduler på to timer. Praktisering med treningspartner mellom modulene Nullpunktsmåling av egen selvledelse med Change66© Individuell treningsplan med egen læringslogg med bruk av tiltaksgeneratoren i Change66© Et års abbonement på det digitale utviklingsverktøyet Change66© Virtuell veiledningstimer med foreleser . Lukket brukerforum for erfaringsdeling. Tilgang til læringsinnhold og videoer av kursmodulene i 12 mnd. ØNSKER DU Å LÆRE MER OM: Å hjelpe andre til å lykkes med atferdsendring? Effektfull  kommunikasjon med andre som ønsker atferdsendring Et enkelt universalverktøy for kontinuerlig forbedring? Å bli bedre på arbeidsflyt, prioritering og tidsstyring? Å skape ekstraordinære resultater? Å gjøre mindre, jobbe bedre og oppnå mer? Å skape merverdi for dine andre gjennom bedre tjenester? Et enkelt system for bedre selvledelse og optimal motivasjon MODUL I 4. januar kl. 13:00-15:00 Grunnleggende innføring i metode og verktøyet Change66© I denne modulen får du: Lære om forskningen bak verktøyet Change66© Lære om metodikken – grunnlaget for Change66© Lære de grunnleggende kommunikasjonsmodellene Lære  hvordan du setter opp og bruker analysegeneratoren og tiltaksgeneratoren i Change66© MODUL II 18. januar kl. 13:00-15:00 Årsaksanalyser, finne forbederingsområder og prioritere tiltak i Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du bruker analysegeneratoren Lære om årsaksanalyser ved bruk av Change66©. Lære hvordan du finner frem til forbedringsområder Lære hvordan du prioriterer tiltak og lager individuelle handlingsplaner og setter de ut i livet. MODUL III 15. februar kl. 13:00-15:00 Kontinuerlig utvikling og forbedring med bruk av  Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du veileder og coacher med bruk av Change66© Lære om hvordan Change66© hjelper deg til å holde fokus på gjennomføring og dokumentere resultater i egen lærigslogg. Lære om hvordan du følger opp team og coacher på digitale flater  MODUL IV 15. mars kl. 13:00-15:00 Evaluere og dokumentere resultater i Change66© I denne modulen får du: Lære om hvordan du effektivt bruker teamfunksjonen i Change66© Lære om hvordan du setter opp egne analyser i Change66© Gevinstrealisering og beste praksis med bruk av Change66© Låre hvordan du bruker Change66©for å utvikle dine tjenester. Introduksjon til WiseHouses øvrige produkter og tjenester. Let's Make Change Happen Change66© hjelper deg med endringsprosesser gjennom en enkel, lettforståelig analyse av nåsituasjonen.  Change66© er et digitalt analyseverktøy for atferdsendring og resultatforbedring. Change66© optimaliserer resultater i alle former for lærings- og arbeidsprosesser. OG: Det er enkelt å bruke! UNIVERSALVERKTØY FOR ATFERDSENDRING   En systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid i alle situasjoner En enkel måte for nullpunktsmåling Et unikt grunnlag for analyse av årsakssammenhenger mellom resultater, arbeidsmåter og tilgang på ressurser Hjelp til å identifisere forbedringsområder  Hjelp til å prioritere arbeidsoppgaver og tiltak du vil gjøre noe med og beskrive ditt hvorfor Hjelp til å  lage og følge opp din personlige handlingsplan Læringslogg som beskriver gjennomføringsresultater, måler utvikling og tar vare på result   [-]
Les mer
Nettstudie 4 875 kr
Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. Fo... [+]
Reiselivsjournalist Reiselivsskolen Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. For deg som en sjelden gang ønsker å skrive en reiseartikkel, er kurset en trygg innføring i journalistikk og idéskaping. Det er også godt egnet for deg som ønsker å være mer aktiv, drive med reiselivsjournalistikk på heltid eller deltid, eller kanskje med informasjon i en reiselivsbedrift. Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. Læremidler som inngår i kursprisen: Reiselivsjournalist. Nettsider med oppgaver: Per Henriksen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler at deltakerne leser følgende to bøker: Historier om verden. Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.) Cappelen Damm, 2012. Å skrive for skjermen: innføring i nettjournalistikk. Martin Engebretsen.Cappelen Damm, 2002. Målgruppe: Kurset har navnet Reiselivsjournalist, fordi vi har fokus på reiser, reiseopplevelser og reiseliv. Likevel kan dette kurset også brukes innenfor andre fagfelt. De journalistiske prinsippene er de samme. Kurset gir også godt grunnlag for deg som ønsker å jobbe med presseoppgaver eller informasjon innen reiselivsbedrifter. Krav til kursdeltagere: Gode norskkunnskaper og høy aktivitet med praktiske øvelser. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med Bestått/Ikke bestått. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Det trengs ingen formell utdanning for å kunne virke som journalist i Norge, ei heller er tittelen beskyttet. Har du evner til å skrive artikler, er du fri til å bruke yrkestittelen journalist. Gjør du reiseliv til et spesialområde, kan du bruke tittelen reiselivsjournalist. De som kan stoppe din karriere er enten deg selv, fordi du ikke har kunnskaper nok, eller redaktøren i mediene du henvender deg til. En erfaren redaktør ser umiddelbart om det du skriver er amatørarbeid, eller utført av en person med bakgrunn og erfaring som journalist. Erfaringen er det kun du selv som kan stå for. Dette kurset gir deg et grunnlag for å gå videre på veien som reiselivsjournalist. Kurset tar derfor opp vesentlige sider ved det å skrive artikler, presentere deg selv, og samarbeide med redaktører. Du gjennomgår mange praktiske sider ved det å jobbe som journalist, blant annet kilder, manussjekk, innsamling av materiale, arkiv, oppbygging av forskjellige typer artikler, redigering, omgang med fakta osv. Du får oversikt over norske medier, presseorganisasjoner, språkstøtte, opphavsrett m.m. I løpet av kurset må du tenke ut ideer, lage reportasje, intervju, skrive en feature-artikkel og nyhet. Du lærer forskjellen på disse journalistiske uttrykksformene. Du får også god innføring i å drive som frilansjournalist, selge dine ideer m.m. Kurset tar for seg det skrevne ord, både på trykk og for bruk på internett. Radio- og tv-journalistikk er ikke en del av dette kurset. Kurset gir en innføring i journalistisk arbeid, med eksempler og arbeidsoppgaver, og består av de 12 studieenhetene som er listet opp nedenfor. Studieenhetene inneholder mange tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og innsendingsoppgaver som du får fyldige kommentarer til etter hvert som du leverer dem. Introduksjon til journalistikk Språk, ryddighet og planlegging Artikler Intervjuer Nyheter Featureartikler Reportasjer Manusdisposisjon Hobby eller yrke? Hvordan selge deg selv? Honorarer og medier Verktøy, organisasjoner og medlemskap [-]
Les mer
129 kr
Alt du trenger å vite om å blogge: hvorfor blogge, bevisstgjøring og bruksområder, strategi og langsiktighet, journalistiske grep og vinklinger, layout, tekst og foto. [+]
Ønsker du flere lesere eller å tjene penger på bloggen din?   Alt du trenger å vite om å blogge - et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Forfatterens blogg er trudehelenhole.no og hun befinner seg ofte på topp 20 listen i Norge til tross for at hun er en selvstendig blogger som ikke tilhører hverken mediehus eller bloggsamfunn.   Pga. stor etterspørsel om Hole kan holde bloggkurs, har hun nå laget et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Kompendiumet laster du ned her.   Ønsker du kompendium + tre konsultasjoner rundt bloggen din, ta en titt her. Mer informasjon finner du her. KOMPENDIUMET INNEHOLDER FØLGENDE:  Kapittel 1. Hva er en blogg? Forskjellige type blogger. Bloggplattformer. Design og temaer. Hvorfor blogge - bevisstgjøring og bruksområder. Kapittel 2. Hvordan blogge og skape godt innhold. Strategi og langsiktighet. Practising Passion. Overskrifter, tekst og bildebruk, og enkle fototips. Kapittel 3. Hvordan få lesere. Hvordan bli funnet på Google. Hvordan bli synlig i sosiale medier. Kapittel 4. Hvordan få inntekter eller økt salg. Hvordan tjene penger på bloggen din. Content Marketing - å bruke bloggen til å selge et produkt eller en vare. Merking av reklame og sponset innhold.  Kjøp - last ned - og les kompendiumet nå. [-]
Les mer
5 timer 10 900 kr
Velkommen på kurset «Skriv din livshistorie» på et fantastisk sted hvor du lett finner roen i vakre omgivelser med panoramautsikt over Gudbrandsdalen. KURSET VIL FINNE H... [+]
Kurset passer for alle som ønsker hjelp til å skrive sin livshistorie, enten man enda ikke har startet eller er godt i gang. Gjennom en kombinasjon av undervisning og gruppesamtaler får man nyttige verktøy, slik at man blir i stand til å fullføre prosjektet sitt. Kurset passer også for dem som har gått på et eller flere av våre kurs tidligere. Det er gruppearbeid i to økter pr. dag (ca. 2 timer + ca. 1,5 time) Pris: kr. 10 900,- for opphold i enkeltrom. Prisen inkluderer to daglige undervisningsøkter i fem dager (totalt ca. 17 timer), måltider (frokost, lunsj, middag) og fire overnattinger.  KURSET VIL HOLDES I OKTOBER 2023  - DATOER KOMMER SNART! [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Lær å skrive e-poster som er lette å lese for kundene dine. [+]
 Skrivekurs med tekstdoktor Christine Calvert. Skulle du ønske at medarbeiderne dine kommuniserte bedre på e-post? I dette kurset får de enkle regler og grep som gjør at e-postene de sender ut blir tydeligere og lettere å lese – og gjør det enklere for kundene dine å ta en avgjørelse. Tips og regler for hvordan e-poster skal se ut Hva skal e-poster inneholde Hva du skal tenke på hver gang du sender en ny e-post   Introduksjon til kurset Mål for e-posten USP og AIDA Mottakerens behov (omvendt pyramide) Bedriftens “tone of voice” og bruk av emojis Gode emner i emnefeltet Regler for innkopiering, svar til alle og BCC Spør om bare én ting (USP) Tilbakemelding og fraværsmelding Skriv enkelt og kort  Skriv til én person Rediger før du sender Slik formaterer du en e-post Sørg for at signaturen vises i alle e-postlesere Oppsummering [-]
Les mer
2 dager 7 900 kr
Du ønsker å øke din visuelle kompetanse og du vil vite mer om styrt kommunikasjon til målgrupper. Du styrker ditt visuelle talent, og spisser budskapet med god design... [+]
Kurset passer for grafiske designere, kommunikatører, deg som jobber med markedsføring eller førtrykksom vil lære mer om visuelle kommunikasjon. Kurset er rettet både mot trykk og web. Dette er et kreativt og praktisk rettet kurs, du får mange innspill til hvordan du lager bedre design, det er oppgaver i løpet av kurset som gjør at du får praktisert det du lærer.  Forhåndskunnskap:Du må beherske et ombrekkingsprogram som f.eks. InDesign. Kursinnhold: Design er kommunikasjon Kommunikasjonsstrategi  Visuell identitet Kreativitet og kreative arbeidsprosesser Annonsedesign Webdesign Komposisjon Bedre typografi Valg og bruk av bilder og farger https://igm.no/grafisk-design/ [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med Ragnhild Holmås. Dette er kort, vittig og kjemisk fritt for ting som lukter skolesekk og tavlesvamp [+]
  Ragnhild Holmås har knekket om traktorlass med tunge tekster til krystallklare nettsaker og rapporter, og lærer deg triksene hun skulle ønske hun selv kunne da hun begynte som tekstkonsulent. Siden stivbeint og pompøs formidling strider mot hennes personlige overbevisning, er dette kurset så langt fra en kjedelig norsktime du kan få det. Kurset er skreddersydd for deg som skriver i jobben, enten det er e-poster, nettsaker, rapporter, vedtaksbrev eller reklametekster. Om du sovner ved synet av begreper som «nominativ kasus», er du på rett sted – dette kurset er kort, vittig og nærmest kjemisk fritt for ting som lukter skolesekk og tavlesvamp. Enten du er en bebrillet byråkrat, en sliten kommunikasjonsrådgiver eller selveste Fyrsten av Tåkeland, kan du bli en mester i å skrive klare og engasjerende tekster – og Ragnhild Holmås lærer deg triksene. De som har satset på klarspråk, ser at det lønner seg: De bruker mye mindre tid og penger på å rydde opp i misforståelser, eller forklare tekster til forvirrede innringere. Hamar kommune, for eksempel, har spart 1,5 millioner kroner i året etter at de innførte klarspråk, og Statens Vegvesen får 40 prosent færre henvendelser på telefon! Ikke rart klarspråk er en stor satsning i staten. Jobber du i næringslivet, er fordelen opplagt: Når kunden forstår deg, stoler hun på deg, og velger deg.   De overraskende store fordelene med klarspråk Å planlegge tekster så de oppnår det du ønsker Hvordan folk faktisk leser på nett og papir, og hva det betyr for deg som skriver De klassiske klarspråkprinsippene: Skriv kort, i aktiv form, og med hverdagsord Å gi hele arbeidsplassen et løft ved å innføre klarspråk   Leksjoner Velkommen (VEDLEGG) Klarspråk er en pengemaskin Sett leseren først Den kraftige kraftformelen Hvem skriver du for? Hva er hovedbudskapet? Hva skal teksten oppnå? Folk får med seg mindre enn du tror Si det viktigste først Gjør teksten lettere å skumme Kutt med øks - Skriv korte tekster Kutt med neglesaks - Skriv korte avsnitt og setninger Kutt med pinsett - Skriv korte ord og uttrykk Forklar det skriftlig slik du forklarer det muntlig Si hvem som gjør hva - Velg aktiv form Vær konkret og gi eksempler Bruk norske hverdagsord Hva om du må bruke faguttrykk? La teksten hvile, skriv den ut og les den høyt Klarspråkprofeti 1: Gjør fotarbeidet og få med ledelsen Klarspråkprofeti 2: Lag retningslinjer og rull dem ut Klarspråk oppsummert [-]
Les mer
1 dag 3 500 kr
Med innholdsmarkedsføring bruker man tid på å produsere innhold som har en verdi for brukerne, deretter spredning i sosiale medier, på Google og i epost og nyhetsbrev... [+]
  Med Content Marketing, på norsk, innholdsmarkedsføring vil du skape digitalt innhold som har en verdi for brukerne.  Det kan forklares ved at du ikke kun skal fortelle hvor billige møbler du selger, og at de må kjøpes nå, men at du gir tips og gode råd for hvordan stua kan møbleres eller hvordan møblene behandles osv. Du skal kunne lære bort, underholde og informere innenfor ditt fagområde, og dette skal igjen støtte opp om virksomhetens mål, enten det er ren informasjon eller salg av produkter og tjenester. Kursinnhold, Content Marketing: Hvordan skape verdifull informasjon, og ikke uinteressant reklame Lær å lage godt og relevant innhold til nyhetsbrev Hva er godt innhold på nettsidene Hvordan få kunder til å dele i sosiale medier Få bedre organisk synlighet på Google https://igm.no/content-marketing/   [-]
Les mer
Klasserom + nettkurs 2 semester 45 000 kr
Mange arbeidsgivere etterspør kunnskap om digital markedsføring. Lær deg å lage godt, engasjerende digitalt innhold brukerne dine vil ha. [+]
Etter kurset Digital markedsføring, skal du ha grunnleggende kunnskaper innen dataanalyse og kjenne til digitale mediers rolle innen markedsføring. Du skal beherske digital markedsføring, strategi og planlegging, samt jus og etikk innenfor samme tema. Du skal bli i stand til å analysere effekten av strategi og kampanjer. Du skal vite hvordan nettsidene optimaliseres, samt hvordan man etablerer og drifter digitale annonser. Du skal kunne lede digitale kampanjer og ha kunnskap om hvilken betydning en god digital strategi har innen digital markedsføring. Studiet er både praktisk og teoretisk rettet – med hovedvekt på å løse praktiske obligatoriske oppgaveløsning basert på teoretisk kunnskap. Studentene vil gjennom studieåret gjennomføre en rekke individuelle og gruppebaserte praktiske og teoretiske oppgaver knyttet til de forskjellige undertema. [-]
Les mer
10 timer 2 990 kr
Kurs lørdag og søndag - 5 timer pr. dag - fra kl. 12 - 17. Kurset er både for nybegynnere og de som er i gang med skriveprosessen, og spesielt for de som ikke klarer å bl... [+]
  Dette får du: 10-timer faglig påfyll fra erfaren kursholder Gruppe på inntil 10 deltakere som deler sine erfaringer Tilbakemelding på eget manus etter opplesing Tips og råd           [-]
Les mer
Nettstudie
Forfatterskolen består av fem skrivekurs på norsk - for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk . [+]
Forfatterskolen Sammen med Forfatterskole.dk har vi laget fem skrivekurs på norsk - for alle som vil bli bedre til å skrive norsk. De samme kursene er tilgjengelig på engelsk - for nordmenn og andre som vil bli bedre til å skrive på engelsk. Kursene egner seg for alle som vil bli bedre til å skrive. Det kan for eksempel være: bloggere, journalister, forfattere, ledere, pensjonister, studenter og elever på videregående skole. Dette er med andre ord kurs som passer for alle som ønsker å bli bedre til å skrive. Les mer om kursene og meld deg på inspirerende skrivekurs med motiverte lærere! Skrivekurs I Skrivekurs I inneholder skriveoppgaver som utvikler språket og skriveferdighetene dine. Kurset hjelper deg å skrive bedre, mer spennende, poetisk og sanselig. Det består av teori, gode råd og praktiske øvelser om språkets rytme, melodi og regler. Du får hjelp til å finne din personlige stil og en innføring i verktøy og kunstgrep du har nytte av når du skriver. Skrivekurs II Skrivekurs II bygger på Skrivekurs I. Det består av oppgaver som videreutvikler språket og ferdighetene du trenger for å bli en bedre skribent. Det handler om hvordan du påvirker språkets rytme med gjentakelser, tegnsetting og avsnitt. Om språkets evne til å mane frem innlevelse, liv og følelser. Mesterklasse Mesterklasse – skrivekurs for viderekommende – er et skrivekurs for viderekommende, et nettkurs for deg som er en relativt erfaren skribent, men trenger mer erfaring og kunnskap om verktøy og teknikker i større skriveprosjekter. I dette kurset skal du beskrive en hovedperson som kan brukes i en roman. Du skal dikte opp personen og lære vedkommende å kjenne så godt at du kan bruke karakteren i flere av kursets skriveøvelser. Forfatterkurs Forfatterkurs er et gunstig tilbud for deg som ønsker å gjennomføre alle de tre første skrivekursene på Forfatterskolen: Skrivekurs I, Skrivekurs II og Mesterklasse. Writing course I The lessons in Writing course I concentrate on developing the natural language and writing skills that we all, in one way or another, possess. Writing course II Writing course II builds on Writing course I and develops the natural language and writing skills further. Masterclass The Masterclass course is geared toward the more seasoned language user, writer, or author, with a good grasp of language but requiring an introduction to techniques and tools relevant to larger projects. Narrative angles If you are not so concerned with detailed criticism, and you are looking for a writing course where the joy of writing and inspiration are at the core, then our inspiration course is the natural choice. Manuscript Has your manuscript been returned by a publisher? Do you need input to help you rework it? If this is you, then our Manuscript course is the natural choice. Manuskript Manuskript er kurset for deg som vil skrive bok, arbeider med et manuskript og drømmer om å bli forfatter. Ønsker du å få publisert manuskriptet ditt? Eller har du fått det i retur fra en forlegger? Da er Manuskript kurset for deg. Du får din egen skrivecoach som hjelper deg fra ide til ferdig manuskript og gir deg gode råd og tilbakemeldinger underveis. Kurset inneholder konkrete oppgaver og veiledning om handlingen, persongalleriet, den dramatiske strukturen, kjøreplanen og baksideteksten. Fortellervinkler Fortellervinkler er skrivekurset for deg som søker skriveglede og inspirasjon i skriveprosessen. Det fokuserer på hvordan man kan gjøre historiene bedre ved å fortelle dem på forskjellige måter og fra flere konkrete fortellervinkler. Kurset tar for seg den allvitende olympiske fortelleren, den eksplisitte og den implisitte fortelleren. Det inneholder også eksempler og oppgaver om subjektive, objektive, panoramiske og sceniske fortellervinkler. [-]
Les mer