Alle kategorier
Du har valgt: Mediekurs, film og TV
Nullstill
Filter
Ferdig

-

86 treff i Mediekurs, film og TV
 

Nettkurs 4 200 kr
Fortellervinkler er et skrivekurs for deg som søker glede og inspirasjon i skriveprosessen. Det er ett av fem forfatterkurs på Forfatterskolen. [+]
Fortellervinkler Forfatterskolen Fortellervinkler er et skrivekurs for deg som søker glede og inspirasjon i skriveprosessen. Det er ett av fem forfatterkurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk. Læremidler: Alle læremidlene er på nettet og inngår i kursprisen. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som ønsker å forbedre dine språk- og skriveferdigheter. Krav til forkunnskaper: Kurset bygger på Skrivekurs I Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset karaktersettes med Bestått eller Må kompletteres. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Dette kurset har syv kapitler, eller studieenheter, som du kan fullføre i ditt eget tempo, når det passer deg. Du kan starte når du vil og får tilgang til kurset i 180 dager. Hvert kapittel består av noe teori, en tankedelingsoppgave og en innsendingsoppgave. Innsendingsoppgavene besvarer du i et eget dokument som skal lastes opp via kurssidene. Læreren din vil gi deg tilbakemelding og gode råd om besvarelsene. Om du ønsker det, kan du ta del i vårt læringsfellesskap ved å svare på tankedelingsoppgavene og være åpen for dialog med de andre kursdeltakerne. Sammen med dette kurset har du også tilgang til NooAs Writers´ Lounge der du kan dele dine arbeider, kommentarer og spørsmål med deltakere i de andre skrivekursene. Det første kapittelet fokuserer på historiefortellinger. Temaet for innsendingsoppgaven er en dag i ditt liv (hverdag eller fest) som du har lyst til å fortelle om. Kapittel to introduserer en olympiske forteller. I innsendingsoppgaven skal du skrive en personlig historie i tredje person entall. Kapittel tre belyser forskjellene mellom den eksplisitte og den implisitte forteller. Innsendingsoppgaven tar for seg nærkontakt av tredje grad. I kapittel fire fortsetter kurset med å fokusere på forskjellene mellom den eksplisitte og den implisitte forteller. Innsendingsoppgaven er hentet fra et fengselsmiljø. Kapittel fem handler om den indre og den ytre synsvinkel og i innsendingsoppgaven skal du beskrive en UFO-historie på en objektiv måte. Det sjette kapittelet tar for seg den subjektive fortellervinklingen, og i innsendingsoppgaven skal du ta for deg tanker rundt en fødsel. Det siste kapittelet tar for seg den panoramiske og den sceniske fortellerstilen, og i innsendingsoppgaven skal du ta for deg en persons minner fra sin første sykkel. [-]
Les mer
129 kr
Alt du trenger å vite om å blogge: hvorfor blogge, bevisstgjøring og bruksområder, strategi og langsiktighet, journalistiske grep og vinklinger, layout, tekst og foto. [+]
Ønsker du flere lesere eller å tjene penger på bloggen din?   Alt du trenger å vite om å blogge - et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Forfatterens blogg er trudehelenhole.no og hun befinner seg ofte på topp 20 listen i Norge til tross for at hun er en selvstendig blogger som ikke tilhører hverken mediehus eller bloggsamfunn.   Pga. stor etterspørsel om Hole kan holde bloggkurs, har hun nå laget et lettfattelig og enkelt blogg kompendium, rikt illustrert med bilder og tips. Kompendiumet laster du ned her.   Ønsker du kompendium + tre konsultasjoner rundt bloggen din, ta en titt her. Mer informasjon finner du her. KOMPENDIUMET INNEHOLDER FØLGENDE:  Kapittel 1. Hva er en blogg? Forskjellige type blogger. Bloggplattformer. Design og temaer. Hvorfor blogge - bevisstgjøring og bruksområder. Kapittel 2. Hvordan blogge og skape godt innhold. Strategi og langsiktighet. Practising Passion. Overskrifter, tekst og bildebruk, og enkle fototips. Kapittel 3. Hvordan få lesere. Hvordan bli funnet på Google. Hvordan bli synlig i sosiale medier. Kapittel 4. Hvordan få inntekter eller økt salg. Hvordan tjene penger på bloggen din. Content Marketing - å bruke bloggen til å selge et produkt eller en vare. Merking av reklame og sponset innhold.  Kjøp - last ned - og les kompendiumet nå. [-]
Les mer
2 dager 7 900 kr
Du ønsker å øke din visuelle kompetanse og du vil vite mer om styrt kommunikasjon til målgrupper. Du styrker ditt visuelle talent, og spisser budskapet med god design... [+]
Kurset passer for grafiske designere, kommunikatører, deg som jobber med markedsføring eller førtrykksom vil lære mer om visuelle kommunikasjon. Kurset er rettet både mot trykk og web. Dette er et kreativt og praktisk rettet kurs, du får mange innspill til hvordan du lager bedre design, det er oppgaver i løpet av kurset som gjør at du får praktisert det du lærer.  Forhåndskunnskap:Du må beherske et ombrekkingsprogram som f.eks. InDesign. Kursinnhold: Design er kommunikasjon Kommunikasjonsstrategi  Visuell identitet Kreativitet og kreative arbeidsprosesser Annonsedesign Webdesign Komposisjon Bedre typografi Valg og bruk av bilder og farger https://igm.no/grafisk-design/ [-]
Les mer
Nettkurs 4 måneder 24 900 kr
ER DU KONSULENT ELLER TERAPEUT? Ønsker du å øke verdien på dine tjenester? Vil du lære om en systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid? [+]
INNHOLD Fire virtuelle fagmoduler på to timer over tre mnd. To virtuelle FAQ og treningsmoduler på to timer. Praktisering med treningspartner mellom modulene Nullpunktsmåling av egen selvledelse med Change66© Individuell treningsplan med egen læringslogg med bruk av tiltaksgeneratoren i Change66© Et års abbonement på det digitale utviklingsverktøyet Change66© Virtuell veiledningstimer med foreleser . Lukket brukerforum for erfaringsdeling. Tilgang til læringsinnhold og videoer av kursmodulene i 12 mnd. ØNSKER DU Å LÆRE MER OM: Å hjelpe andre til å lykkes med atferdsendring? Effektfull  kommunikasjon med andre som ønsker atferdsendring Et enkelt universalverktøy for kontinuerlig forbedring? Å bli bedre på arbeidsflyt, prioritering og tidsstyring? Å skape ekstraordinære resultater? Å gjøre mindre, jobbe bedre og oppnå mer? Å skape merverdi for dine andre gjennom bedre tjenester? Et enkelt system for bedre selvledelse og optimal motivasjon MODUL I 4. januar kl. 13:00-15:00 Grunnleggende innføring i metode og verktøyet Change66© I denne modulen får du: Lære om forskningen bak verktøyet Change66© Lære om metodikken – grunnlaget for Change66© Lære de grunnleggende kommunikasjonsmodellene Lære  hvordan du setter opp og bruker analysegeneratoren og tiltaksgeneratoren i Change66© MODUL II 18. januar kl. 13:00-15:00 Årsaksanalyser, finne forbederingsområder og prioritere tiltak i Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du bruker analysegeneratoren Lære om årsaksanalyser ved bruk av Change66©. Lære hvordan du finner frem til forbedringsområder Lære hvordan du prioriterer tiltak og lager individuelle handlingsplaner og setter de ut i livet. MODUL III 15. februar kl. 13:00-15:00 Kontinuerlig utvikling og forbedring med bruk av  Change66© I denne modulen får du: Lære hvordan du veileder og coacher med bruk av Change66© Lære om hvordan Change66© hjelper deg til å holde fokus på gjennomføring og dokumentere resultater i egen lærigslogg. Lære om hvordan du følger opp team og coacher på digitale flater  MODUL IV 15. mars kl. 13:00-15:00 Evaluere og dokumentere resultater i Change66© I denne modulen får du: Lære om hvordan du effektivt bruker teamfunksjonen i Change66© Lære om hvordan du setter opp egne analyser i Change66© Gevinstrealisering og beste praksis med bruk av Change66© Låre hvordan du bruker Change66©for å utvikle dine tjenester. Introduksjon til WiseHouses øvrige produkter og tjenester. Let's Make Change Happen Change66© hjelper deg med endringsprosesser gjennom en enkel, lettforståelig analyse av nåsituasjonen.  Change66© er et digitalt analyseverktøy for atferdsendring og resultatforbedring. Change66© optimaliserer resultater i alle former for lærings- og arbeidsprosesser. OG: Det er enkelt å bruke! UNIVERSALVERKTØY FOR ATFERDSENDRING   En systematisk tilnærming til utviklings- og forbedringsarbeid i alle situasjoner En enkel måte for nullpunktsmåling Et unikt grunnlag for analyse av årsakssammenhenger mellom resultater, arbeidsmåter og tilgang på ressurser Hjelp til å identifisere forbedringsområder  Hjelp til å prioritere arbeidsoppgaver og tiltak du vil gjøre noe med og beskrive ditt hvorfor Hjelp til å  lage og følge opp din personlige handlingsplan Læringslogg som beskriver gjennomføringsresultater, måler utvikling og tar vare på result   [-]
Les mer
Nettstudie 4 875 kr
Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. Fo... [+]
Reiselivsjournalist Reiselivsskolen Reiselivsjournalist er kurset for deg som vil skrive om og formidle inntrykk fra små og store reiser. Det gir også gode råd om hvordan du kan tjene penger på artikler. For deg som en sjelden gang ønsker å skrive en reiseartikkel, er kurset en trygg innføring i journalistikk og idéskaping. Det er også godt egnet for deg som ønsker å være mer aktiv, drive med reiselivsjournalistikk på heltid eller deltid, eller kanskje med informasjon i en reiselivsbedrift. Varighet: Du får tilgang til kurset i 180 dager fra den dagen du melder deg på. Læremidler som inngår i kursprisen: Reiselivsjournalist. Nettsider med oppgaver: Per Henriksen, 2013. Læremidler som ikke inngår i kursprisen: Vi anbefaler at deltakerne leser følgende to bøker: Historier om verden. Roy Krøvel og Kristin Skare Orgeret (red.) Cappelen Damm, 2012. Å skrive for skjermen: innføring i nettjournalistikk. Martin Engebretsen.Cappelen Damm, 2002. Målgruppe: Kurset har navnet Reiselivsjournalist, fordi vi har fokus på reiser, reiseopplevelser og reiseliv. Likevel kan dette kurset også brukes innenfor andre fagfelt. De journalistiske prinsippene er de samme. Kurset gir også godt grunnlag for deg som ønsker å jobbe med presseoppgaver eller informasjon innen reiselivsbedrifter. Krav til kursdeltagere: Gode norskkunnskaper og høy aktivitet med praktiske øvelser. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset bedømmes med Bestått/Ikke bestått. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Det trengs ingen formell utdanning for å kunne virke som journalist i Norge, ei heller er tittelen beskyttet. Har du evner til å skrive artikler, er du fri til å bruke yrkestittelen journalist. Gjør du reiseliv til et spesialområde, kan du bruke tittelen reiselivsjournalist. De som kan stoppe din karriere er enten deg selv, fordi du ikke har kunnskaper nok, eller redaktøren i mediene du henvender deg til. En erfaren redaktør ser umiddelbart om det du skriver er amatørarbeid, eller utført av en person med bakgrunn og erfaring som journalist. Erfaringen er det kun du selv som kan stå for. Dette kurset gir deg et grunnlag for å gå videre på veien som reiselivsjournalist. Kurset tar derfor opp vesentlige sider ved det å skrive artikler, presentere deg selv, og samarbeide med redaktører. Du gjennomgår mange praktiske sider ved det å jobbe som journalist, blant annet kilder, manussjekk, innsamling av materiale, arkiv, oppbygging av forskjellige typer artikler, redigering, omgang med fakta osv. Du får oversikt over norske medier, presseorganisasjoner, språkstøtte, opphavsrett m.m. I løpet av kurset må du tenke ut ideer, lage reportasje, intervju, skrive en feature-artikkel og nyhet. Du lærer forskjellen på disse journalistiske uttrykksformene. Du får også god innføring i å drive som frilansjournalist, selge dine ideer m.m. Kurset tar for seg det skrevne ord, både på trykk og for bruk på internett. Radio- og tv-journalistikk er ikke en del av dette kurset. Kurset gir en innføring i journalistisk arbeid, med eksempler og arbeidsoppgaver, og består av de 12 studieenhetene som er listet opp nedenfor. Studieenhetene inneholder mange tankedelingsoppgaver, bloggoppgaver og innsendingsoppgaver som du får fyldige kommentarer til etter hvert som du leverer dem. Introduksjon til journalistikk Språk, ryddighet og planlegging Artikler Intervjuer Nyheter Featureartikler Reportasjer Manusdisposisjon Hobby eller yrke? Hvordan selge deg selv? Honorarer og medier Verktøy, organisasjoner og medlemskap [-]
Les mer
15 dager 45 000 kr
Markedets eneste studium i Interaksjonsdesign og brukervennlighet på deltid, som gir deg 30 studiepoeng. NTNU er faglig ansvarlig for studiet og undervisning er hos IGM .... [+]
• Webløsninger, brukeropplevelse og designstrategi.Bakgrunnskunnskap du trenger for å skape gode brukeropplevelser o Trender innen webdesigno Teknikker for kartlegging av brukerens behov/oppgavero Sosiale medier o Mobil tilpasning • Interaksjonsdesign o Viktige prinsipper i design av gode brukeropplevelsero Skjemadesigno Prototyping og teknikkero Godt innhold på webo Kjernemodelleno Hvordan måle at du lykkes o Krav til tilgjengelighet (WCAG) • Interaksjonsdesign, prosess fra strategi til suksessrik løsningVi jobber med konkret case fra start til ferdig prototype.o Forretningsidé - WEBstrategio Tilrettelegging av materiell for web, kartlegging av brukernes behovo Sentrale prinsipper i design funksjonalitet, innholdsdrevet design o Fargebruk og brukeropplevelseo Intervjuteknikkero Eye-tracking i praksis o Hvorfor og hvordan brukerteste, og hvordan unngå de vanligste feileneo Brukertesting av din prototypeAntall studiepoeng:30.  [-]
Les mer
5 timer 10 900 kr
Velkommen på kurset «Skriv din livshistorie» på et fantastisk sted hvor du lett finner roen i vakre omgivelser med panoramautsikt over Gudbrandsdalen. KURSET VIL FINNE H... [+]
Kurset passer for alle som ønsker hjelp til å skrive sin livshistorie, enten man enda ikke har startet eller er godt i gang. Gjennom en kombinasjon av undervisning og gruppesamtaler får man nyttige verktøy, slik at man blir i stand til å fullføre prosjektet sitt. Kurset passer også for dem som har gått på et eller flere av våre kurs tidligere. Det er gruppearbeid i to økter pr. dag (ca. 2 timer + ca. 1,5 time) Pris: kr. 10 900,- for opphold i enkeltrom. Prisen inkluderer to daglige undervisningsøkter i fem dager (totalt ca. 17 timer), måltider (frokost, lunsj, middag) og fire overnattinger.  KURSET VIL HOLDES I OKTOBER 2023  - DATOER KOMMER SNART! [-]
Les mer
Virtuelt eller personlig 6 timer 6 800 kr
Universell utforming handler om god brukeropplevelse, og mange aspekter rundt dette kan selvsagt lett skisseres lenge før en eneste kodelinje blir skrevet. Likevel er det... [+]
Universell utforming handler om god brukeropplevelse, og mange aspekter rundt dette kan selvsagt lett skisseres lenge før en eneste kodelinje blir skrevet. Likevel er det mange detaljer som blir overlatt til utviklerne, selv om det ikke er dem som nødvendigvis er best rustet til å utforme de beste løsningene. Vi skal i dette kurset grave litt i dybden på hva UX-ere og grafisk designere bør ha tenkt på før de leverer sitt arbeid videre.   Punkter som er viktige å tenke på i forhold til UX design og UU ansvar: Informasjonsstruktur og navigasjonskonsept Helhet og konsekvens Støttende navigasjon Støtte til brukeren Responsiv design Skjema, bekreftelser og feilhåndtering Automatiske hendelser  Grafisk design og UU ansvar: Klikkbarhet og effekter Støttende navigasjon Skjema, bekreftelser og feilhåndtering Farger og kontraster Bruk av bilder, diagram, illustrasjoner, video og lignende Animasjon og bevegelser Automatiske hendelser Typografi Tabeller Apper   [-]
Les mer
Nettkurs 2 900 kr
Skrivekurs I består av oppgaver som skal utvikle språket og skriveferdighetene dine. Det er det første av fem kurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk [+]
Skrivekurs I Forfatterskolen Skrivekurs I består av oppgaver som skal utvikle språket og skriveferdighetene dine. Det er det første av fem kurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk Læremidler: Alle læremidlene er på nettet og inngår i kursprisen. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som ønsker å forbedre dine språk- og skriveferdigheter. Krav til forkunnskaper: Du må kunne tekstbehandling og like å skrive. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset karaktersettes med Bestått eller Må kompletteres. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Dette kurset har seks kapitler, eller studieenheter, som du kan fullføre i ditt eget tempo, når det passer deg. Du kan starte når du vil og får tilgang til kurset i 180 dager. Hvert kapittel består av noe teori, en tankedelingsoppgave og en innsendingsoppgave. Innsendingsoppgavene besvarer du i et eget dokument som skal lastes opp via kurssidene. Læreren din vil gi deg tilbakemelding og gode råd om besvarelsene. Om du ønsker det, kan du ta del i vårt læringsfellesskap ved å svare på tankedelingsoppgavene og være åpen for dialog med de andre kursdeltakerne. Sammen med dette kurset har du også tilgang til NooAs Writers´ Lounge der du kan dele dine arbeider, kommentarer og spørsmål med deltakere i de andre skrivekursene. Det første kapittelet er en introduksjon til kurset. Du skal presentere deg for medstudentene, angi hvilken litterær genre du foretrekker og dele noen tanker om etymologi. Innsendingsoppgaven handler om opplevelsen av å svømme iskaldt vann. Det andre kapittelet handler om regler og uttrykk, og innsendingsoppgaven fokuserer på fantasi. Kapittel tre handler om ordbilder. Du kan dele dine tanker om betydningen av noen utvalgte ord og beskrive et tenkt barndomsminne. Kapittel fire tar for seg klisjéer og bilder. Du oppfordres til å dele dine tanker om bruk av preposisjoner og fortsette en historie i typisk ukeblad stil. Det femte kapittelet fokuserer på hvordan vi bruker språket når vi beskriver og når vi reflekterer. Det siste kapittelet tar for seg form og innhold. Du oppfordres til å dele tanker om forestilling og fremstilling og skal til slutt skrive om sensualitet. [-]
Les mer
Nettkurs 3 300 kr
Mesterklasse er nettkurset for deg som er en relativt erfaren skribent, men trenger mer erfaring og kunnskap om verktøy og teknikker i større skriveprosjekter. Det er det... [+]
Mesterklasse Forfatterskolen Mesterklasse er nettkurset for deg som er en relativt erfaren skribent, men trenger mer erfaring og kunnskap om verktøy og teknikker i større skriveprosjekter. Det er det tredje av fem kurs som inngår i vårt samarbeid med Forfatterskole.dk Læremidler: Alle læremidlene er på nettet og inngår i kursprisen. Målgruppe: Kurset er utviklet for deg som ønsker å forbedre dine språk- og skriveferdigheter. Krav til forkunnskaper: Kurset bygger på Skrivekurs I & II. Karakterer og kursbevis: Innsendingene og kurset karaktersettes med Bestått eller Må kompletteres. Når alle innsendingene er bestått, vil du automatisk få tilgang til et kursbevis på nettet. Kursbeskrivelse: Dette kurset har fem kapitler, eller studieenheter, som du kan fullføre i ditt eget tempo, når det passer deg. Du kan starte når du vil og får tilgang til kurset i 180 dager. Hvert kapittel består av noe teori, en tankedelingsoppgave og en innsendingsoppgave. Innsendingsoppgavene besvarer du i et eget dokument som skal lastes opp via kurssidene. Læreren din vil gi deg tilbakemelding og gode råd om besvarelsene. Om du ønsker det, kan du ta del i vårt læringsfellesskap  ved å svare på tankedelingsoppgavene og være åpen for dialog med de andre kursdeltakerne. Sammen med dette kurset har du også tilgang til NooAs Writers´ Lounge  der du kan dele dine arbeider, kommentarer og spørsmål med deltakere i de andre skrivekursene. Det første kapittelet stiller spørsmål om det perfekte . Når er det vi skriver godt nok? Når kan det ikke bli bedre? Du blir også utfordret til å dele dine tanker om et gammelt dikt og beskrive en hovedperson som du forestiller deg kan brukes i en roman. Kapittel to heter: Følelsen av å forsvinne.  Hva er det som gjør at en god bok oppsluker oss, at vi glemmer tid og stedet? I kapittelet blir du bedt om å dele dine tanker om hva det vil si å være opptatt av noe. Temaet for innsendingsoppgaven er hovedpersonens drøm fra Shanghai. Det tredje kapittelet tar for seg utfordringene fordatteren har når hovedpersonen skal ha sine egne tanker.  I tankedelingsoppgaven utfordres du til å tenke gjennom hvor innsikt kommer fra. Temaet i innsendingsoppgaven må hovedpersonen din ta en beslutning etter siste natts drøm. Kapittel fire tar for seg historiens vinkling, hvordan man for eksempel kan trekke inn brev eller dagbøker for å se historien fra flere sider.  Innsendingen gir deg mulighet til å bruke forsjellige fortellervinkler gjennom hovedpersonens opplevelser rundt en kontaktannonse. Det siste kapittelet handler om detaljer, om hvordan man kan la detaljene vokse for å tilføre historien noe viktig eller spesielt. I innsendingen skal du få frem personligheten til to mennesker gjennom detaljer ved deres påkledning og eiendeler. [-]
Les mer
Nettkurs 2 290 kr
Skrivekurs for barn og ungdom som er glade i å skrive. Kurset bygger på våre erfaringer med skrivekurs for voksne på Forfatterskolen. Det er utviklet i samarbeid med For... [+]
Den første regelen i dette kurset er at du ikke skal være redd for å skrive noe galt. Skriv som du har lyst og slik det lyder best for deg. Når du skriver historier som forfatter, er det du som bestemmer. Skrivekurs for barn og ungdom består av fem leksjoner med oppgaver der du får trening i å bruke noen av verktøyene som finnes i forfatterens verktøykasse. Hver leksjon inneholder en innsendingsoppgave som læreren gir tilbakemelding på og en frivilligtankedelingsoppgave som deltakerne kan dele med de andre på kurset. Den første leksjonen introduserer din dikteriske frihet. Du skal studere to tegninger og bruke din dikteriske frihet til å fortelle mer enn du ser på bildene. En historie med lyder, lukter og følelser. Der hovedpersonen er helten og skurken er skurk. Den andre leksjonen viser forskjellen mellom to fortellervinkler. Du lærer å skrive jeg-historier med helten i første person. Du lærer også hvordan du kan fortelle historien din med helten i tredje person. I den tredje leksjonen lærer du å gjøre historien din mer levende ved ikke bare å si, men å vise hvordan personene i fortellingen har det. I fortellingen du skal skrive, holder det ikke å bare å si at bursdagsbarnet blir glad for presangen, du må vise at hun stråler som en liten sol. Den fjerde leksjonen handler om hvordan du kan bruke direkte og indirekte tale i til å gjøre historiene dine mer levende. Oppgaven hjelper deg å gjøre historien din mer spennende og variert ved å bruke begge talemåtene. I den femte leksjonen skal du lage din egen lille historie ved å dikte veien videre på noe av det du har tenkt eller skrevet så langt i kurset. [-]
Les mer
1 dag 3 500 kr
Med innholdsmarkedsføring bruker man tid på å produsere innhold som har en verdi for brukerne, deretter spredning i sosiale medier, på Google og i epost og nyhetsbrev... [+]
  Med Content Marketing, på norsk, innholdsmarkedsføring vil du skape digitalt innhold som har en verdi for brukerne.  Det kan forklares ved at du ikke kun skal fortelle hvor billige møbler du selger, og at de må kjøpes nå, men at du gir tips og gode råd for hvordan stua kan møbleres eller hvordan møblene behandles osv. Du skal kunne lære bort, underholde og informere innenfor ditt fagområde, og dette skal igjen støtte opp om virksomhetens mål, enten det er ren informasjon eller salg av produkter og tjenester. Kursinnhold, Content Marketing: Hvordan skape verdifull informasjon, og ikke uinteressant reklame Lær å lage godt og relevant innhold til nyhetsbrev Hva er godt innhold på nettsidene Hvordan få kunder til å dele i sosiale medier Få bedre organisk synlighet på Google https://igm.no/content-marketing/   [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med Ragnhild Holmås. Dette er kort, vittig og kjemisk fritt for ting som lukter skolesekk og tavlesvamp [+]
  Ragnhild Holmås har knekket om traktorlass med tunge tekster til krystallklare nettsaker og rapporter, og lærer deg triksene hun skulle ønske hun selv kunne da hun begynte som tekstkonsulent. Siden stivbeint og pompøs formidling strider mot hennes personlige overbevisning, er dette kurset så langt fra en kjedelig norsktime du kan få det. Kurset er skreddersydd for deg som skriver i jobben, enten det er e-poster, nettsaker, rapporter, vedtaksbrev eller reklametekster. Om du sovner ved synet av begreper som «nominativ kasus», er du på rett sted – dette kurset er kort, vittig og nærmest kjemisk fritt for ting som lukter skolesekk og tavlesvamp. Enten du er en bebrillet byråkrat, en sliten kommunikasjonsrådgiver eller selveste Fyrsten av Tåkeland, kan du bli en mester i å skrive klare og engasjerende tekster – og Ragnhild Holmås lærer deg triksene. De som har satset på klarspråk, ser at det lønner seg: De bruker mye mindre tid og penger på å rydde opp i misforståelser, eller forklare tekster til forvirrede innringere. Hamar kommune, for eksempel, har spart 1,5 millioner kroner i året etter at de innførte klarspråk, og Statens Vegvesen får 40 prosent færre henvendelser på telefon! Ikke rart klarspråk er en stor satsning i staten. Jobber du i næringslivet, er fordelen opplagt: Når kunden forstår deg, stoler hun på deg, og velger deg.   De overraskende store fordelene med klarspråk Å planlegge tekster så de oppnår det du ønsker Hvordan folk faktisk leser på nett og papir, og hva det betyr for deg som skriver De klassiske klarspråkprinsippene: Skriv kort, i aktiv form, og med hverdagsord Å gi hele arbeidsplassen et løft ved å innføre klarspråk   Leksjoner Velkommen (VEDLEGG) Klarspråk er en pengemaskin Sett leseren først Den kraftige kraftformelen Hvem skriver du for? Hva er hovedbudskapet? Hva skal teksten oppnå? Folk får med seg mindre enn du tror Si det viktigste først Gjør teksten lettere å skumme Kutt med øks - Skriv korte tekster Kutt med neglesaks - Skriv korte avsnitt og setninger Kutt med pinsett - Skriv korte ord og uttrykk Forklar det skriftlig slik du forklarer det muntlig Si hvem som gjør hva - Velg aktiv form Vær konkret og gi eksempler Bruk norske hverdagsord Hva om du må bruke faguttrykk? La teksten hvile, skriv den ut og les den høyt Klarspråkprofeti 1: Gjør fotarbeidet og få med ledelsen Klarspråkprofeti 2: Lag retningslinjer og rull dem ut Klarspråk oppsummert [-]
Les mer
Nettkurs 375 kr
Skrivekurs med med tekstdoktor Christine Calvert. Lær å skrive tekster som overbeviser, overtaler og selger. [+]
    «Skriv så det selger!» er et morsomt og lettfattelig kurs om teknikker vi alle kan lære. Christine Calvert er Norges eneste tekstdoktor, og her åpner hun opp medisinskapet sitt og gir deg det du trenger for å skrive tekster som overbeviser, overtaler og selger. Kan du drive din virksomhet uten kontrakter, rapporter eller tilbudsdokumenter? Eller kan du selge dine varer og tjenester uten et skrevet ord? Nei, det er faktisk verken mulig eller lovlig. Å skrive tekster er derfor en nødvendig og viktig aktivitet i enhver virksomhet. Og det er et arbeid som utføres av mange flere enn advokater og kommunikasjonsmedarbeidere. De fleste arbeidstakere skriver en tekst i løpet av dagen – en e-post, en SMS eller et dokument. Og hensikten med teksten er som regel å påvirke andre, en kollega, en kunde eller en konkurrent. Men selv om vi alle skriver i jobben, er det få av oss som bevisst prøver å bli bedre til å skrive. Bestått i norsk skriftlig holder. Og ja, på VGS lærte du rettskriving, å analysere dikt og å argumentere for en sak. Men du lærte ikke å skrive for å påvirke andre. Du lærte ikke å skrive så det selger. Videocation er derfor stolt over å lansere kurset «Skriv så det selger!» i samarbeid med Norges eneste tekstdoktor, Christine Calvert. Kurset fyller et tomrom som etterlates av andre språkfolk, som føler seg litt hevet over salg: journalister, forfattere og norsklærere. Men vi er alle selgere i våre liv. Vi prøver å selge inn en prosjektidé til sjefen, overbevise barna om at fisk faktisk er godt, eller få naboen til å akseptere at bjørka som tar sola klokka tre må hugges ned. Spilletid: ca. 2 timer og 5 minutter   Leksjoner Velkommen til kurset Verdier UPS – Uniktselgende poeng Persona AIDA Omvendt pyramide Fordeler fremfor egenskaper Retorikk Skriveprosessen Redigering Kvalitetssikring Informativ skriving / Klarspråk Akademisk skriving Kreativ skriving Sosiale medier Bildetekster Overskrifter Stil og stemme Skriv for nettet Formatering Lenker Oppsummering og sjekkliste   Analysere målgruppens behov Bruke USP og AIDA til å utvikle selgende budskap Bruke retoriske virkemidler Skrive effektive overskrifter og bildetekster Utforme tekster og lenker for lesing fra skjerm Redigere og kvalitetssikre dine tekster [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer:   Vurderingsform: Studenten velger ut 3 av sine blogginnlegg som teller med på vurderingen. I tillegg skal studenten skrive et eksamensarbeid i form av et refleksjonsnotat som skal vurderes sammen med blogginnleggene. Dette eksamensarbeidet skal være i størrelsesorden 5-10 A4 sider. Ansvarlig: Svend Andreas Horgen         Læremål: KUNNSKAPER:- Informasjonskilder: Jeg kan hjelpe mine elever å finne og vurdere relevant informasjon, inkludert bilder, kart, lyd og video fra IKT kilder, på lik linje med tradisjonelle kilder(for eksempel RSS, Wikipedia). - Lagring av informasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å lagrer informasjon på digital form slik som blogger, wikier, podcaster eller portefølger (dvs. slik at det er tilgjengelig hjemme, på reise og til eksterne eksperter / rådgivere). - Kommunikasjon: Jeg kan hjelpe mine elever å kommunisere synkront og asynkront gjennom tekst, tale og video. - Dokumentasjon: Jeg kan skrive innlegg på nettet for å dokumentere læringsaktiviteter/hendelser og legge til rette for elevenes bruk av dette materialet etterpå (e-portefølge, skjermopptak, klassens blog / wiki). - Trygg bruk: Jeg kan hjelpe mine elever å bruke elektroniske applikasjoner på en trygg måte (f.eks. elektronisk identitet, privatliv, pålitelighet). - Gruppearbeid: Jeg kan legge til rette for gruppearbeid på nettet, ved hjelp av metoder som kompleks instruksjon.- Læring: Jeg kan identifisere forventede læringsutbytter fra bruken av bestemte IKT-verktøy for en bestemt læringsaktivitet. - Vurdering: Jeg kan identifisere hvordan læringsutbyttene tilknyttet IKT-relaterte aktiviteter skal bidra til vurderingen av elevene og å kunne og bruke egnede verktøy for å registrere dette (f.eks. faglig utvikling og coaching). FERDIGHETER:- Planlegging: Jeg har laget en plan for min faglige utvikling i riktig bruk av IKT i min undervisning. - Dokumentasjon: Jeg har dokumentert bruken av et interaktivt internettverktøy, slik at andre kan dra nytte av mine erfaringer. - Deling: Jeg har prøvd minst én måte å dele min IKT erfaring med kolleger enten internt eller eksternt. - Lokal kontekst: Jeg har identifisert hvilke muligheter og begrensninger som gjelder for bruk av interaktive Internettverktøy i min institusjon. - Portefølge: Jeg har begynt på eller lagt til nytt materiale til en eksisterende e-portefølge. - Evaluering: Jeg har evaluert resultatene av mitt endrede undervisningsopplegg og dokumentert dette i min e-portefølge. - Coaching: Jeg har prøvd ut parvis coaching med en av mine kolleger. - Coaching: Jeg har de nødvendige ferdighetene når det gjelder å lytte og å stille spørsmål for å kunne coache andre mennesker. Innhold:Lage egen blogg på nett, coaching, oversikt over diverse lærings- og undervisningsstiler samt finne ut hvor din stil passer inn. Teknologi og verktøy for læring på nett, GROW-modellen, undersøkelser om tilstanden i egen institusjon når det gjelder bruk av IKT-verktøy i undervisningen, nettsteder for yrkesutøvere (CoP-Community of Practice), eksempler på "best practice", metoder for å planlegge og gjennomføre egne læringsaktiviteter på nett med bruk av diverse IKT-verktøy, coaching-teknikker. Sentrale verktøy er: blogg, wiki, video, lyd, undersøkelser, avstemminger. I alle disse verktøyene skal det produseres innhold.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Web 2.0 og coaching for lærere etter vitae metoden 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer