Prising
Hva er rett pris for ditt produkt eller din tjeneste? Hvor mye er din tjeneste/produkt verd i markedets øyne, og hvilke kostnader skal prisen på produktet/tjenesten dekke? Disse spørsmålene er vanskelige spørsmål, spesielt for en som er ny i prissetting. Lær deg prissetting gjennom et kurs i prising! Scroll deg ned til vår landsdekkende kursoversikt nedenfor for å finne et prissettingskurs som passer deg i forhold til pris, innhold, varighet, oppstart og plassering.
Pris er betegnelsen på bytteforholdet mellom varer og tjenester. Prisen på en vare eller tjeneste er som oftest uttrykt i penger. Når vi i dagligtalen omtaler pris mener vi derfor det pengebeløpet som selgeren mottar for at kunden kjøper et produkt eller en tjeneste. Prisen på en vare eller en tjeneste avgjøres av blant annet tilbyderens produksjonskostnader, tilbud og etterspørsel, kjøperens bruksnytte, opplevd nytte, forventninger om fremtidig verdi, varen eller tjenestens knapphet med mer.
Fordi det er så mange faktorer som er med på å bestemme hva som er riktig pris på et produkt eller en tjeneste, kan det i mange tilfeller oppleves som vrient å finne fram til riktig pris. Dette gjelder spesielt dersom du er gründer og ny i et marked med et helt nytt produkt. Dersom du kjenner på behovet for mer kunnskap om prissetting, kan et kurs i prising være noe for deg.
Det finnes en rekke ulike kurs i prising, men felles for kursene er at de som regel bidrar til at du blir mer bevisst på egen verdi, får økt markedsforståelse og lærer å bruke effektive prismodeller. Typiske emner i et kurs i prissetting er hvordan du kan finne markedsverdien, ulike prismodeller, kostnadskalkyler, og markeds- og konkurrentanalyser som verktøy for prissetting.
Sett riktig pris på dine produkter og/eller tjenester! Meld deg på et kurs i prising i dag!