IT-kurs
Du har valgt: Systemutvikling
Nullstill
Filter
Ferdig

-

92 treff i Systemutvikling
 

Virtuelt klasserom 4 dager 17 200 kr
17 Feb
Kurset passer for deg som ønsker å komme igang med Java-programmering, forstå grunnleggende programmeringskonsepter, lage enkle programmer og forstå Java-kode skrevet av ... [+]
Dette er et 4-dagers introduksjonskurs i Java-programmering. Kurset passer for deg som ønsker å komme igang med Java-programmering, forstå grunnleggende programmeringskonsepter, lage enkle programmer og forstå Java-kode skrevet av andre. Hvis du ikke har tatt noen Java-kurs tidligere er dette stedet å begynne. Vi bruker Eclipse IDE med siste versjon av Java (Standard Edition) til kurset.   Målsetting Etter gjennomført kurs vil deltakerne kunne skrive enkle programmer i Java og kjenne til de grunnleggende komponentene og prinsippene Java bygger på.   Kursinnhold Hva er Java? Kort historikk og anvendelseområder frem til idag. Grunnleggende konsepter for objektorientert programmering: Abstraksjon, innkapsling, arv og polymorfi Variabler og datatyper Klasser, objekter og metoder Public, Private og Protected Constructors, getters and setters Pakker og biblioteker Behandling av tall og tekst Betingelser (if - else, switch) Progammeringsløkker (for, while, do ... while, forEach) Lesing fra og skriving til tekstfiler Java Collections (Set, List, Map, ArrayList, TreeMap etc.) Lesing fra og skriving til databaser med JDBC Kompilering og eksekvering av Java-programmer Hente inn avhengigheter fra internett ved hjelp av Maven Nytt i Java: Stream api med filter, map, reduce, forEach og pil-funksjoner, samt Collections Literals.   Gjennomføring Kurset gjennomføres med en kombinasjon av online læringsmidler, gjennomgang av temaer og problemstillinger og praktiske øvelser. Det er ingen avsluttende eksamen, men det er øvingsoppgaver til hvert av temaene som gjennomgås. onsdag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»torsdag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»fredag: Undervisning: Fra kl.10:00-14:00 + oppgaver som «hjemmelekse»mandag: Gjennomgang og oppsummering Fra kl.10:00-14:00   [-]
Les mer
Oslo Bergen 4 dager 25 900 kr
04 Mar
04 Mar
10 Jun
Python Programming [+]
Python Programming [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til webpublisering, HTML og XHTML, CSS, prinsipper for webdesign, DOM og JavaScript, XML (SVG og RSS), multimedia på web (grafikk, bilder, lyd og video), int... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: Større og mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger, hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakteren i faget settes på grunnlag av to eksamensdeler - et prosjekt (60 %) og en netteksamen (40 %). Prosjektet går over 5 uker og gjennomføres som gruppearbeid. I vurderingen av prosjektet teller prosess, dokumentasjon og produkt. Individuelle karakterer kan gis ved manglende deltagelse. Netteksamen varer 1 time og består av både flervalgs- og fritekstspørsmål. Både prosjekt, netteksamen og obligatoriske øvinger må være bestått for å få karakter i faget. Klageadgang gjelder for hver enkelt eksamensdel. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 11.12.13 / 14.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet Webutvikling 1 skal studenten ha følgende læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår klient-tjener-arkitektur i konteksten nettleser og webtjener.- kjenner til forskjellen på statiske og dynamiske websider.- kjenner til HTTP-protokollen og kryptert kommunikasjon med HTTPS.- forstår oppbygningen til en URL, domenenavn og porter.- vet forskjellen på absolutt og relativ adressering.- kjenner til virkemåten til søkemotorer.- forstår viktigheten av å følge web-standarder. FERDIGHETER:Kandidaten:- kan utvikle et funksjonelt nettsted ved bruk en enkel testeditor og HTML eller XHTML.- kan laste opp nettstedet til webtjener med SFTP.- kan endre utseendet på nettstedet med intern eller ekstern CSS.- kan bruke DOM og JavaScript til å lage dynamiske nettsider.- kan legge til multimedia (grafikk, bilder, lyd, video) på nettstedet.- kan integrere eksterne tjenester på nettstedet. GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får en grunnleggende forståelse av hvordan et moderne nettsted er oppbygd. Innhold:Introduksjon til webpublisering, HTML og XHTML, CSS, prinsipper for webdesign, DOM og JavaScript, XML (SVG og RSS), multimedia på web (grafikk, bilder, lyd og video), integrasjon av eksterne tjenester.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Webutvikling 1 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, video, ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS og programmering. Dette tilsvarer Webutvikling 1 og et vilkårlig programmeringsemne. Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 5 av 8 obligatoriske øvingsoppgaver være godkjent. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Karakteren settes på grunnlag av større øving/case (60 %) og flervalgseksamen på nett (40 %). Netteksamen varer 1 t. Begge deler må være bestått. klageadgang i emnet gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Tore Mallaug Eksamensdato: 11.12.13 / 14.05.14         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår hvordan et nettsted er delt i funksjonalitet som utføres på tjeneren og funksjonalitet som utføres i nettleseren- kjenner til aktuelle teknologier som kan anvendes for å konstruere et nettsted FERDIGHETER:Kandidaten:- kan utvikle utvikle nettsteder med logikk på både klient- og tjenerside- kan å utvikle et komplett nettsted basert på en kombinasjon av tredjepartskomponenter og egen kode/design- har grunnleggende kunnskap i PHP og JavaScript- kan teknikker for å utveksle data med andre parter på Internett GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan identifisere potensielle sikkerhetsmessige svakheter i en webløsning og iverksette gode sikkerhetstiltak Innhold:Installasjon av webserver med scriptspråk og database. PHP, tilstandsbevaring (sesjonshåndtering), JavaScript, Ajax, web på mobile enheter, avansert innhold (lyd, video, 3D, m.m.), bruk av tredjeparts datakilder (web services m.m.), sikkerhet i webapplikasjoner, komponentbasert webutvikling.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Webutvikling 2 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Utvikling av Android-applikasjoner via bruk av emulator. Noen stikkord: Intents, grafiske brukergrensesnitt, lagring av data, bruk av ulike typer filer (for eksempel layo... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: LC191D Videregående programmering eller tilsvarende kunnskaper i objektorientert Java-programmering Innleveringer: Øvinger: 8 av 8 må være godkjent.  Personlig veileder: ja Vurderingsform: Faget vurderes til bestått/ikke bestått basert på 8 innleverte øvingsoppgaver. Ansvarlig: Tomas Holt   Læremål: Forventet læringsutbytte:Etter å ha gjennomført emnet skal kandidaten ha følgende samlete læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan gjengi livssyklusen til en Android-applikasjon.- kan redegjøre for nødvendige bestanddeler i en Android-applikasjon.- kan gjengi MVC-prinsippet og hvordan dette brukes i forbindelse med Android-applikasjoner. FERDIGHETER:Kandidaten:- kan sette opp utviklingsmiljø og lage applikasjoner for Android-plattformen.- kan bruke emulator for kjøring av applikasjonene.- kan lage grafiske Android-applikasjoner, hvor GUI-komponentene både kan lages via Java-kode og XML-filer.- kan lage Android-applikasjoner hvor data kan lagres i minnet og på permanent lager.- kan benytte Android sin intents-mekanisme.- kan benytte Android-plattformens mekanismer for å lage applikasjoner tilpasset internasjonalisering.- kan lage trådede Android-applikasjoner.- kan lage forbindelsesorienterte nettverksløsninger vha. av Java Socket API'en. GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- kan bruke API-dokumentasjon og andre ressurser til å skaffe seg nødvendige ferdigheter ved utvikling av funksjonalitet som ikke er dekket i emnet. Innhold:Utvikling av Android-applikasjoner via bruk av emulator. Noen stikkord: Intents, grafiske brukergrensesnitt, lagring av data, bruk av ulike typer filer (for eksempel layoutfiler, bildefiler, xml-filer), nettverksprogrammering, trådprogrammering, spillprogrammering, sensorer (for eksempel kamera og gps), location-based services, internasjonalisering.Les mer om faget herDemo: Her er en introduksjonsvideo for faget Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Applikasjonsutvikling for Android 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg. [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Fysiske medier i bruk i lokalnettverk. Nettverkskomponenter. Design av nettverk (nettverk infrastruktur). Trådløse nettverk, design og sikkerhet. Generelt om forskjellige... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Ingen Innleveringer: For å kunne gå opp til eksamen må 8 utvalgte øvingsoppgaver være godkjente. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 3 timer. Ansvarlig: Arne Bjørn Mikalsen Eksamensdato: 16.12.13 / 19.05.14         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan gjøre rede for de mest brukte teknologiene for lokalnettverk- kan gjøre rede for teknisk oppbygning av nettverk- kan gjøre rede for ulike nettverkskomponenter, deres virkemåte og bruksområde- kan planlegge og vurdere sikkerhet i lokalnettverk FERDIGHETER:Kandidaten:- kan koble til og konfigurere en datamaskin slik at den fungerer i et nettverk med internettoppkobling- kan opprette brukerkontoer, tildele rettigheter, samt administrere nettverk med en ressursdatabase- kan planlegge, implementere og konfigurere et mindre lokalnettverk GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- har kompetanse til selvstendig både å formidle og å ta i bruk sine kunnskaper og ferdigheter innen emnets tema i en driftssituasjon- kan i en praktisk driftssituasjon, forklare og gjøre bruk av sin kunnskap både innen hvert enkelt tema i faget og på tvers av temaene- kan kommunisere med andre om nettverksløsninger Innhold:Fysiske medier i bruk i lokalnettverk. Nettverkskomponenter. Design av nettverk (nettverk infrastruktur). Trådløse nettverk, design og sikkerhet. Generelt om forskjellige typer nettverksoperativsystem. Introduksjon til Active Directory og eDirectory. Prinsipper for konfigurasjon, installasjon, drift og sikkerhet og driftsfilosofi i lokalnettverk. Introduksjon til virtualisering. Driftsmodeller: Fjerndrift eller ASP (Application Service Provider)Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag Drift av lokalnettverk 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions. [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Programmeringserfaring i et eller flere objektorienterte programmeringsspråk Innleveringer: 8 bestemte øvinger kreves godkjent for å få gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: 4 timer skriftlig eksamen. Ansvarlig: Else Lervik Eksamensdato: 05.12.13         Læremål: KUNNSKAPERKandidaten:- kan definere begrepene pekere og referanser og forholdet mellom pekere og tabeller- kan redegjøre for hva konstruktører og destruktører er, og kan forklare når det er nødvendig å lage dem.- kan gjøre rede for «overloading» av operatorer- kan forklare begrepet «templates» og hvordan det brukes- kan forklare behovet for Standard Template Library og hva det inneholder- kan forklare bruken av RTTI og Exceptions FERDIGHETER:Kandidaten:- kan lage programmer i C++ som demonstrerer bruk av pekere, «overloading», templates, RTTI, exceptions og elementer fra Standard Template Library- kan lage programmer i C++ som bruker pekere og det frie lageret på en forsvarlig måte og med nødvendig opprydding GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er opptatt av at som profesjonell yrkesutøver skal man lage programmer som skal lette arbeidet for andre yrkesutøvere eller generelt være til nytte for folk og samfunn Innhold:Adresser og pekere, pekere og tabeller, det frie lageret, operator overloading, konstruktører og destruktører, templates, introduksjon til STL, RTTI og exceptions.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag C++ for programmerere 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Bedriftsintern 1 dag 8 000 kr
As a data scientist, programming is an important part of your day-to-day work. At the same time, you may have little formal training in software development. Are your val... [+]
This one day course is designed for data scientists and engineers who are already using Python and want to take their skills to the next level. At the end of this course the students will know how to structure their Python programs for improved reuse, how to build and use automated tests for their code, and how to analyze program performance. The class will use Python 3. We start by covering ideas and concepts for improving overall software design . We then explore how these ideas can be applied to a small but realistic Python project. We will look at techniques and best-practices for working with Python projects in groups Key topics • Software design principles• Managing dependencies in software• Isolating development environments• Packaging code for reuse• Documentation and style• Automated testing• Profiling programs• Strategies and techniques for optimization• Maintaining invariants and constraints• Creating command-line interfaces• Sharing code with package servers Course exercises • Creating isolated environments with venv or conda Applying core software design principles• Following Python best-practices• Using a practical and flexible project structure• Building packages from your code• Documenting your code in a standard way• Creating and running automated tests• Using a profiler to find performance problems• Optimizing your code based on profiling data• Uploading packages to a package server• Using your own packages from a package server Bring your own computer with Python 3.3+ and an editor installed.  [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 13 500 kr
Dette er et 2-dagers påbyggingskurs i SQL-programmering. Målsettingen er at etter gjennomført kurs vil deltakerne være fortrolige med mer avanserte søk etter data i SQL-d... [+]
Dette er et 2-dagers påbyggingskurs i SQL-programmering. Målsettingen er at etter gjennomført kurs vil deltakerne være fortrolige med mer avanserte søk etter data i SQL-databaser, oppretting av egne funksjoner og eksportering av data i ulike formater, som XML- og JSON.   Innhold Vi bruker Oracle, PostgreSQL og Microsoft SQL-server i kurset og belyser forskjellene mellom disse i håndteringen av avanserte SQL-setninger.   Agenda Gruppering med delsummer ved bruk av Rollup og Cube. Betingelseslogikk i søk med CASE ... WHEN ... THEN ... ELSE Oppretting av egne funksjoner med SQL Oppretting og bruk av Materialized Views Bruk av Common Table Expressions (CTE) Bruk av komplekse felt og sammensatte datatyper (arrays, egne datatyper etc.) - opprette komplekse felt, sette inn data og søke etter data i komplekse felt. Eksportere data som JSON / XML Bruk av Vindusfunksjoner til bl.a. å regne ut kumulative summer, rangeringer mm. Krysstabuleringer med PIVOT-funksjoner Bruk av SELF JOINS Behandling av geografiske data med SQL   Gjennomføring Kurset gjennomføres med en kombinasjon av online læringsmidler, gjennomgang av temaer og problemstillinger og praktiske øvelser. Det er ingen avsluttende eksamen, men det er øvingsoppgaver til hvert av hovedtemaene som gjennomgås.   Kursinstruktør: Terje Berg-Hansen har bred erfaring fra prosjektledelse, utvikling og drift med små og store databaser, både SQL- og NoSQL-baserte. I tillegg til å undervise i etablerte og nye teknologier jobber han med programmering, webutvikling og administrasjon av Linux-servere. Han er levende interessert i nye teknologier, distribuerte databaser og Data Science.   [-]
Les mer
Oslo 2 dager 10 900 kr
04 Mar
11 Jun
IP2: IP- og nettverks-workshop [+]
IP2: IP- og nettverks-workshop [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 3 dager 23 650 kr
Due to the Coronavirus the course instructor is not able to come to Oslo. As an alternative we offer this course as a Blended Virtual Course. [+]
Blended Virtual Course The course is a hybrid of virtual training and self-study which will be a mixture of teaching using Microsoft Teams for short bursts at the beginning of the day, then setting work for the rest of the day and then coming back at the end of the day for another on-line session for any questions before setting homework in the form of practice exams for the evening. You do not have to install Microsoft Teams , you will receive a link and can access the course using the web browser.  Remote proctored examTake your exam from any location. Read about iSQI remote proctored exam here Requirements for the exam: The exam will be using Google Chrome and there is a plug-in that needs to be installed  You will need a laptop/PC with a camera and a microphone  A current ID with a picture  This 3-day course is aimed at anyone wishing to attain the ISTQB Advanced Test Automation Engineer qualification. This qualification builds upon the Foundation syllabus and provides essential skills for all those involved in test automation and who want to develop further their expertise in one or more specific areas. Bouvet sine kursdeltakeres testresultater vs ISTQB gjennomsnitt A Test Automation Engineer is one who has broad knowledge of testing in general, and an in-depth understanding in the special area of test automation. An in-depth understanding is defined as having sufficient knowledge of test automation theory and practice to be able to influence the direction that an organization and/or project takes when designing, developing and maintaining test automation solutions for functional tests. The modules offered at the Advanced Level Specialist cover a wide range of testing topics.   The course is highly practical addressing the following areas: Introduction and objectives for Test Automation This section provides an introduction to test automation explaining the objectives, advantages, disadvantages and limitations of test automation as well as technical success factors of a test automation project. Preparing for Test Automation Understanding the type of system is vital for determining the most appropriate automation solution and also how we can design systems and testing for more effective automation. This section also looks at how we can evaluate for the most appropriate tools. The generic Test Automation architecture A test automation engineer has the role of designing, developing, implementing, and maintaining test automation solutions. As each solution is developed, similar tasks need to be done, similar questions need to be answered, and similar issues need to be addressed and prioritized. These reoccurring concepts, steps, and approaches in automating testing become the basis of the generic test automation architecture, and this will be discussed in detail during this section Deployment risks and contingencies This section looks at the various risks associated with the deployment of test tools and how to avoid test automation failure. Test Automation reporting and metrics Providing information to stakeholders for them to make informed decisions about the quality of the software is a vital part of testing and this section looks at the various metrics that can be used to monitor test automation and what information should be supplied to the stakeholder and how it should be presented. Transitioning manual testing to an automated environment This section looks at the various criteria to apply to determine the suitability for automation and understanding the factors for transitioning from manual to automation testing Verifying the Test Automation solution To have justified confidence in the information we supply to the stakeholders regarding test automation we must have justified confidence in the test environment and test automation solution supporting the information Continuous improvement This section looks ahead and how we can improve the automation solution making it more effective and efficient The Exam The ISTQB Advanced Test Automation Engineer exam is a 1 hour 30 minute, 40 question multiple-choice exam totaling 75 points. The pass mark is 65% (49 out of 75). It is a pre-requisite that attendees hold the ISTQB Foundation Level certificate. [-]
Les mer
Virtuelt klasserom 2 dager 17 500 kr
This TOGAF® 9.2 Training Course: Level 1 Foundation introduces the latest version of TOGAF and will help you to prepare to take The Open Group's examination leading to t... [+]
COURSE OVERVIEW This course introduces all of thetopics defined as the Learning Outcomes upon which the TOGAF® 9.2  Part 1 Examination is based to the level needed to pass the examination. Candidates should be aware that this course does not address these topics in detail and additional study is required. This TOGAF® for Practitioners - Level 1 Foundation course is accredited by The Open Group. TOGAF® is a registered trademark of The Open Group. TARGET AUDIENCE Enterprise Architect Solution Architect ERP/SAP Architect Data Architect Technical Architect Security Architect EA/ Governance Consultant Business Analyst.   COURSE CONTENT The 2 day course introduces many of the features that are common to TOGAF® 9.2: The business rationale for Enterprise Architecture and TOGAF® The TOGAF® Architecture Development Method and its deliverables, including Business, Data, Applications and Technology Architecture The Enterprise Continuum Enterprise Architecture Governance Architecture Principles and their development Architecture Views and Viewpoints An Introduction to Building Blocks Architecture Partitioning Content Framework and Meta Model Capability Based Planning Business Transformation Readiness Architecture Repository   TEST CERTIFICATION This course prepares candidates for the TOGAF® 9.2 Part 1 examination The exam (60 minutes) is in closed-book format, and includes 40 multiple-choice questions. The passing score is 55% (22 out of 40 questions) An examination voucher is provided as part of this course, delegates are required to self book at a time and location that is convenient to themselves.   HVORFOR VELGE SG PARTNER AS:  Flest kurs med Startgaranti Rimeligste kurs Beste service og personlig oppfølgning Tilgang til opptak etter endt kurs Partner med flere av verdens beste kursleverandører   [-]
Les mer
Nettkurs 24 timer 9 900 kr
Elæring AgilePM Foundation [+]
Elæring AgilePM Foundation [-]
Les mer
Nettstudie 2 semester 4 980 kr
På forespørsel
Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas ... [+]
Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst og vår Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Grunnleggende kunnskaper i HTML, CSS tilsvarende emnet IINI1002 Webutvikling 1. Kunnskaper om grunnleggende programmering og helst litt Javascript er en fordel. Innleveringer: Større eller mindre øvinger tilsvarende 8 øvinger, hvor 6 må være godkjent før endelig karakter settes. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. Karakteren i faget settes på grunnlag av en individuell 4-timers nettbasert hjemmeeksamen. Klageadgang i dette faget gjelder hver enkelt vurderingsdel. Ansvarlig: Atle Nes Eksamensdato: 09.12.13 / 12.05.14         Læremål: Etter å ha gjennomført emnet skal studenten ha følgende samlede læringsutbytte: KUNNSKAPER:Kandidaten:- forstår problemstillinger knyttet til bruk av ikke-standardisert teknologi- har kjennskap til nyttige rammeverk for HTML5 og fallback-løsninger- har kjennskap til problemstillinger knyttet til bruk av ulike medieformater FERDIGHETER:Kandidaten:- kan ta i bruk nye semantiske elementer fra HTML5- kan ta i bruk ny funksjonalitet fra CSS3 og JavaScript på nettstedet- kan ta i bruk nye skjemaelementer og -attributter fra HTML5- kan tegne på et canvas-element med JavaScript- kan legge til multimedia ved hjelp av video- og audio-elementet- kan lage nettsider som tilpasser seg mobile enheter og utnytter egenskaper hos disse- kan bruke lokal lagring til å lagre og hente fram data- kan bruke XMLHttpRequest2 til kommunikasjon med webtjeneren- kan lage en større HTML5-basert webløsning GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- får et overblikk over ny webteknologi som er i ferd med å bli standardisert Innhold:Introduksjon til HTML5, grunnleggende syntaks og struktur, nye semantiske elementer, dynamiske websider med JavaScript og CSS3, nye skjemaelementer (forms), HTML5 canvas til grafikk og tegning, HTML5 video og audio, mobile enheter og device access, lokal lagring av applikasjoner og data, dataoverføring med Web SocketsLes mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Velg semester:  Høst 2013    Vår 2014     Fag HTML5 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer
Nettstudie 1 semester 4 980 kr
På forespørsel
Datatyper, betingelser og løkker, uttrykk, funksjoner, funksjonsbibliotek, tabeller, tekststrenger, strukturer, klasser og objekter, datafiler, sortering, søking. Program... [+]
  Studieår: 2013-2014   Gjennomføring: Høst Antall studiepoeng: 5.0 Forutsetninger: Emnet gir en innføring i programmering og krever ingen bestemte forkunnskaper. Innleveringer: Innleverte øvinger. Det blir gitt 10 øvinger, 8 må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Personlig veileder: ja Vurderingsform: Skriftlig eksamen, individuell, 4 timer,  Ansvarlig: Tore Berg Hansen Eksamensdato: 06.12.13         Læremål: KUNNSKAPER:Kandidaten:- kan definere, gjenkjenne og forklare de grunnleggende konsepter for programmering i C++ så som programmers struktur, nøkkelord, spesialtegn, datatyper, algoritmer, kontrollstrukturer, operatorer, funksjoner og uttrykk- kan forklare gangen fra kildekode til ferdig kjørbart program inkludert bruken av redigeringsprogram, kompilator og lenker og disses plass i integrerte programmeringsomgivelser- kan gjøre rede for begrepene enkle og sammensatte datatyper samt en- og flerdimensjonale tabeller- kan forklare den objektorienterte tankegangen og bruk av klasser FERDIGHETER:Kandidaten:- kan lage programmer i C++ som demonstrerer bruk av funksjoner, algoritmer og kontrollstrukturer- kan lage programmer som bruker tabeller- kan lage programmer som bruker datafiler- kan lage programmer som viser bruk av objekter- kan lage programmer satt sammen av flere filer GENERELL KOMPETANSE:Kandidaten:- er oppmerksom på at emnet er en introduksjon til programmering i C++ og at det er mye mer å lære spesielt om objektorientert programmering Innhold:Datatyper, betingelser og løkker, uttrykk, funksjoner, funksjonsbibliotek, tabeller, tekststrenger, strukturer, klasser og objekter, datafiler, sortering, søking. Program som består av flere filer. Bruk av "header"-filer. Kompilering og lenking i integrerte programmeringsomgivelser og bruk av "debugger". Algoritmer, skrittvis forfining, testing og feilsøking.Les mer om faget her Påmeldingsfrist: 25.08.13 / 25.01.14         Dette faget går: Høst 2013    Fag Programmering i C++ 4980,-         Semesteravgift og eksamenskostnader kommer i tillegg.    [-]
Les mer