Vanligvis vil CTRL + + tastene kunne brukes for å øke størrelsen, og CTRL + - for å redusere den.
Har du hjul på musen, kan du bruke CTRL sammen med hjulet for å justere størrelsen. På Mac kan du bruke CMD + + og CMD + -.
Uke | Startdato | Sluttdato | Frist | Sted | Språk | |
---|---|---|---|---|---|---|
På forespørsel | - | - | Oslo | Norsk |
Uke: |
Startdato: På forespørsel |
Sluttdato: - |
Frist: - |
Sted: Oslo |
Sted: Oslo |
Språk: Norsk |
Trykk her for mer info |
Lukk |
Skuespilleren og publikum er de ENESTE elementene som er nødvendig for å skape teater. Minst en skuespiller og en publikummer. Man må ikke absolutt ha med designere, en kommersiell teaterscene, en regissør, dramatiker, en produsent og så videre. Dette er eksemplifisert ved det faktum at konvensjoner som for eksempel regissøren, er noe helt nytt, sett i lys av den tradisjonelle teaterhistorien. Gjennom majoriteten av historien har skuespilleren selv vært hjørnesteinen i den kreative prosessen.
Mange mennesker har talent. Mange har store, originale visjoner. De samme menneskene søker kanskje om finansiering, eller de prøvespiller for de kommersielle teatrene. Hvis ideen deres blir avvist eller de ikke blir ansatt ved teatrene en sesong, så arbeider de rett og slett ikke, eller ideene svinner hen.
På TITAN ser vi på dette som et problem. Skapende kunstnere må skape. Vi lærer studentene hvordan de kan fungere som selvstendige kunstnere, i stand til å skape egne arbeider, med eller uten støtte fra en institusjon, med eller uten ekstern økonomisk støtte. Dette er basert på en tanke om at ”om du skaper gode arbeider, vil mer arbeid følge”.
Man skal ikke være redd for å gjøre noe nytt, bare fordi man ikke har gjort det tidligere. Erfaring og ekspertise får man ved å prøve ut nye ideer og aktiviteter. Det er et gammelt kinesisk ordtak som sier at ”en reise på tusen mil starter med det første steget”.
Har noe blitt gjort, kan det gjøres igjen. Noe av det vi studerer på TITAN er veier ledet an av store visjonære i teateret. Noen av disse foregangsmenneskene har skapt teater uten støtte fra kommersielle teater, ekstern økonomisk støtte eller lang tids formell utdanning. Det faktum at det har blitt gjort, viser at det kan gjøres igjen.
Man skal ikke være redd for å gjøre noe nytt, bare fordi det aldri har blitt gjort tidligere. Alle ideer oppsto en gang for første gang.
Hvis du ønsker å skape noe nytt må du vite hva som har blitt gjort tidligere. Om man ikke forstår teaterhistorien kan man ikke skape nye uttrykk. Uten denne kunnskapen er det nært uunngåelig at man ender opp med ignorant å kopiere tidligere former. For å støtte studentenes utvikling og tilegning av denne kunnskapen ser vi på hva kunstnere i teateret har gjort og gjør, både fra et vestlig og ett mer globalt perspektiv.
Teknikk frigjør kunst. Dess mer talent man har, dess mer teknikk trenger man. Geniet Shakespeare ville ikke vært så kjent og verdsatt om han ikke hadde mestret den enorme mengden med teknikk som sto til hans disposisjon. Det sies at ”du kan hogge en treblokk på flere vis om du tar i bruk flere verktøy”.
Det tradisjonelle avler tradisjon. Om du ønsker å utvikle deg i en utradisjonell retning må du utsette deg selv for utradisjonelle tanker. Vi er alle produkter av vår egen læring.
16 Kurs i Teaterkurs og dramakurs
Påmeldingsskjema Kontakt oss